Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 87 Bilag 3
Offentligt
2701704_0001.png
ÆNDRING AF
INDSAMLINGSLOVEN
Bevar viden om indsamlinger i Indsamlingsnævnet.
Foretræde for Retsudvalget d. 4. maj 2023
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra ISOBRO fra foretræde d. 4/5-2023 om L 87
2701704_0002.png
ISOBRO repræsenterer
velgørende indsamling
230
85 %
100%
NGO’er og
velgørende fonde
Af velgørende indsamlinger i
danske NGO’er
Non-profit og velgørende
medlemmer
2
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra ISOBRO fra foretræde d. 4/5-2023 om L 87
2701704_0003.png
ISOBRO støtter opdateringen
af indsamlingsloven.
Men én ændring
afkobler virkeligheden.
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra ISOBRO fra foretræde d. 4/5-2023 om L 87
2701704_0004.png
Lovforslaget truer balancen i
Indsamlingsnævnet
Indsamlingsnævnet har i dag seks medlemmer.
Myndighed
(indstilles af Justitsministeriet)
Myndighed
(indstilles af Rigspolitiet)
Indsamlingsbranchen
(indstilles af ISOBRO)
Indsamlende organisation
(indstilles af ISOBRO)
Erhvervsliv
(indstilles af Dansk Erhverv)
Offentligheden
(indstilles af Forbrugerrådet)
Lovforslaget vil begrænse indsamlernes repræsentation i nævnet
til én enkel plads
til fordel for myndighederne (Erhvervsministeriet),
som skal repræsentere IT-kundskaber.
ISOBRO finder det problematisk og uhensigtsmæssigt.
4
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra ISOBRO fra foretræde d. 4/5-2023 om L 87
2701704_0005.png
Indsamlingsorganisationer er nævnets
navlestreng til virkeligheden
ISOBRO støtter styrkelsen af indsamlingsnævnets IT-kompetencer. Men
Indsamlingsnævnet eksistensberettigelse
er at sikre ‘god indsamlingsskik’.
Det kræver først og fremmest viden om indsamling.
Praktisk erfaring med indsamling
Den praktisk indsigt i arbejdet med at planlægge,
drive og organisere indsamlinger er uvurderlig og
helt nødvendig i nævnet.
Erhvervslivet repræsenterer ikke
indsamlingsbranchen.
Erhvervslivets bidrag i Indsamlingsnævnet er
vigtigt, men det repræsenterer ikke
Indsamlingsdanmark.
Brancheperspektiv og hverdagsperspektiv
I dag er både en organisation, der indsamler, og
branchen repræsenteret, og det er afgørende. De
to bidrager med forskellig viden.
Indsamlinger er i dag digitale
Professionelle indsamlere er i dag digitale eksperter.
Indsamlinger er sjældent fysiske, og indsamlere tilfører
nævnet stor indsigt i digitale indsamlingsløsninger.
5
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra ISOBRO fra foretræde d. 4/5-2023 om L 87
2701704_0006.png
Sådan kan vi tilgodese IT-
kompetencer i
Indsamlingsnævnet
ISOBRO har to mulige løsninger på, hvordan IT-
kompetencerne kan styrkes uden at gå på kompromis med
viden og indsigt i indsamlinger:
1.
Bevar det nuværende nævn, men tilfør sekretariatet
(beskedne) ressourcer med krav om at de skal styrke de
digitale kompetencer.
2.
Udvid Indsamlingsnævnet med en plads (6
7 pladser) for
at inkludere Erhvervsministeriet.
6
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra ISOBRO fra foretræde d. 4/5-2023 om L 87
2701704_0007.png
Bevar
viden om
indsamlinger
i
indsamlingsnævnet.