Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 87 Bilag 1
Offentligt
2687493_0001.png
Justitsministeriet Kontor:
Formueretskontoret
Sagsbehandler: Lars Møller Haase
Sagsnummer: 2022-709-0351
[email protected] og
[email protected]
Roskilde den 18. august 2022
JULEMÆRKEFONDEN
Baldersvej 3
Giver børn en ny start
4000
Roskilde
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om indsamling mv. (Undtagelse af
belønningsbaseret crowdfund
ing,
ændring af Indsamlingsnævnets sammensætning,
øgede kontrolmuligheder
mv.)
Tlf, 33
13
37
45
M
ail:
info@jule mae rket.d
k
We
b: julemae rket. dk
CVR-nrc 388834
10
Julemærkefonden står desværre
ikke
på listen over høringsparter. ISOBRO har dog opfordret
sine medlemmer til at afgive selvstændigt høringssvar. Julemærkefonden ønsker fremover at
være høringspart i forhold til lov om indsamling mv.
Julemærkefonden kommenterer på udvalgte ændringer, da vi ikke nødvendigvis har
tilstrækkelig viden om eller
interesse
i alle ændringsforslag.
Vedr. ændring af indsamlingslovens
§
3: Afslag på ansøgning om og tilbagekaldelse af
tilladelse efter indsamlingslovens
§
3
Reg,
3001
Konto, 100
4050
Julemærkefonden er enig
i,
at
Indsamlingsnævnet
bør have mulighed for at meddele afslag
på en ansøgning om tilladelse, når forhold vedrørende en tidligere indsamling indikerer, at
indsamlingslovgivningen
ikke
vil blive overholdt i forbindelse med fremtidige indsamlinger.
Ligeledes er Julemærkefonden enig i, at
Indsamlingsnævnet
skal kunne tilbagekalde en
allerede tildelt tilladelse,
når
der foreligger sådanne forhold
,
der vil kunne begrunde et afslag
på en ansøgning om tilladelse.
Julemærkefonden
støtter ISOBROs forslag om
,
at det
overvejes at søge at styrke kontrollen med
indsamlingsmarkedet
ved at udstyre
Indsamlingsnævnets
sekretariat med arbejdsredskaber, der kan være med til at gøre en reel
forskel for sekretariatets arbejde
,
og sætte sekretariatets medarbejdere i stand til at opnå en
reel
indsigt
i eventuelle problematiske forhold på indsamlingsmarkedet,
herunder
eksempelvis
ved en adgang til udveksling af oplysninger med andre relevante offentlige myndigheder.
Vedr. ændring af indsamlingslovens
§
9: Ændring af Indsam
lingsnævnets
sammensætning og opgaver
Julemærkefonden
er ikke enig
i Justitsministeriets
vurdering af, at sammensætningen af
Indsamlingsnævnet
bør ændres således, at indsamlingsorganisationernes repræsentation
reduceres fra to medlemmer til et medlem, og at den ene medlemsplads gives til et medlem
,
der er beskikket efter indstilling fra Finanstilsynet
Det
er
Julemærkefondens
klare opfattelse
,
at ISOBRO som repræsentant for
indsamlingsorganisationerne
og dermed det civilsamfund
,
der står for indsamling af midler til
almenvelgørende formål,
har
vist, at
ISOBRO's
medlemmer af nævnet har tilført en væsentlig
viden og indsigt i udviklingen på indsamlingsområdet, som er af stor betydning for nævnets
arbejde
.
Julemærkefonden anbefaler derfor at holde fast i, at ISOBRO fortsat skal indstille to
medlemmer af
Indsamlingsnævnet:
et medlem med en generel viden og et generelt overblik
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0002.png
over indsamlingsmarkedet og de aktuelle udviklingsstrømme herpå, og et medlem med en
særlig dybtgående indsigt i de konkrete forhold og problemstillinger, der knytter sig til en
indsamlingsorganisation og dens arbejde på indsamlingsmarkedet. Denne dualitet rækker
tilbage til Indsamlingsloven fra 2014, og behovet for opretholdelsen heraf er ikke blevet
mindre siden.
Julemærkefonden vil anbefale, at der i stedet for nedsættes et fagpanel, som Civilstyrelsen
allerede kender fra Retslægerådet.
Giver børn en ny start
Retslægerådet består pt. af 12 læger med psykiatriske specialer
og
somatiske specialer. Ud
over rådets
faste
medlemmer beskikkes der et antal sagkyndige læger med forskellige
specialer. Formandskabet kan udpege yderligere sagkyndige læger fra
sag
til
sag.
Til rådet er
der knyttet et sekretariat bestående af jurister
og
administrativt personale.
Den model forekommer langt mere robust og kompetent end en udvidelse af Nævnet med en
særlig spidskompetence, som ikke er indsamlingsdefineret, på bekostning af den helt særlige
viden, der skal og bør være Nævnets grundlæggende forudsætning for dets virke. I sådan et
fagpanel kan man hidkalde Datatilsynet, Forbrugerrådet, Finanstilsynet, tidligere
generalsekretærer
I
direktører for indsamlingsorganisationer mv.
Vedr. ændring af indsamlingslovens
§
15: Afskaffelse af krav om flere ansvarlige og
medansvarlige
Julemærkefonden har
ikke
forståelse for ønsket om at gøre det nemmere at lave en
indsamling. Julemærkefonden vil derimod anbefale at kravene til en offentlig indsamling
skærpes. Det er helt afgørende for at vitalt, fleksibelt, innovativt indsamlingsmiljø, at der er
størst mulig grad af tryghed i donationsøjeblikket. Derfor bør barren for adgang til
indsamlinger i det offentlige rum være høj. Det skal fx fordres, at alle personer bag
indsamlingen skal være myndige og at mindst 2 skal være danske statsborgere - dette er blot
forslag, der kan være andre og bedre forslag.
Da Nævnet blev nedsat i 2014, var ønsket at sikre større gennemsigtighed og bedre kontrol af
indsamlinger. Det giver derfor ikke mening, at Nævnet på den ene side vil styrke kontrollen
med indsamlinger, og på den anden side vil sænke barren for adgangen til markedet. Hvis det
er et ressourcespørgsmål for Nævnet, er svaret, at der må tilføres flere administrative
ressourcer i sekretariatet. Nævnet skal ikke stå i spidsen en udvikling, der er med til at skabe
større utryghed i donationsøjeblikket med risiko for, at den samlede tillid til offentlige
indsamlinger falder. Det er en katastrofal kurs, som Julemærkefonden gerne vil advare mod.
ISOBROs anbefaling af en opdatering af indsamlingsloven
§§
5 og 6
Julemærkefonden bemærker, at ISO BRO desuden foreslår de nuværende
§§
5 og 6 ændret.
Julemærkefonden er enig med ISOBRO i, at loven ikke er tidssvarende. Julemærkefonden
foreslår dog en anden løsning, nemlig at redefinere PERSONLIG HENVENDELSE. I dag er
en personlig henvendelse defineret som en samtale mellem 2 personer - enten ved kontakt
ved gadedøren, kontakt personligt i det offentlige rum, eller ved telefonisk kontakt. En hus- og
gadeindsamling må kun finde sted efter særlig tilladelse. Såfremt, der sker en personlig
henvendelse uden permission eller særlig relation, uden den særlige årlige hus- og
gadeindsamling tilladelse, må der udelukkende hverves et medlem.
Julemærkefonden er helt på det rene med, at man politisk i årevis har forsøgt at hindre
udnyttelse af godtroende borgere ved at forsøge at regulere en samtales indhold, som
beskrevet ovenfor. Det, at man vil hindre udnyttelse af godtroende borgere, er smukt og
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0003.png
ædelt, virkeligheden er bare, at tiden er løbet fra loven. Man beskytter godtroende borgere i
dag ved at sikre en høj adgangsbarre, transparens, etiske retningslinjer mv. Derfor står det
politiske ønske om at beskytte borgerne i skærende kontrast til Nævnets forslag om, at sænke
barren for adgangen til indsamlingsmarkedet i Indsamlingsloven§ 15.
En PERSONLIG HENVENDELSE bør derfor redefineres, så den udelukkende regulerer
adgangen til at opsøge borgere på deres fysiske bopæl - ved ringeklokken eller på
dørmåtten. I dag er det intimiderende at blive opsøgt i hjemmet, og derfor skal det naturligvis
fortsat reguleres, så det kun er muligt en gang årligt for hver af de organisationer, der søger
og opnår tilladelse. Om der i den forbindelse hverves medlemmer eller indsamles penge, er
underordnet.
Loven, som den er i dag, er et levn fra dengang, telefonen stod i entreen, og hver husstand
havde en telefon. Sådan er det IKKE i dag. Telefonisk henvendelse i dag er på ingen måde
sammenlignelig med den tænkning, der ligger til grund for loven. Derfor skal adgangen til den
frie samtale i telefonen eller på gaden være uhindret.
Indsamlingsnævnet må have som vision gennem sit arbejde at sikre de bedst mulige vilkår for
at fastholde og udvikle tilliden til indsamlinger generelt med særligt fokus på indsamlinger
foretaget af §8A godkendte organisationer. Barren for adgangen til indsamlingen skal være
høj - men når adgangen er givet, skal samtalen være fri. Loven skal IKKE regulere en
samtales indhold, der skal være lige adgang for alle til at samtale om det, parterne finder
relevant.
Det er en tidssvarende, robust og innovativ tilgang i et fornuftigt reguleret indsamlingsmarked.
Med venlig hilsen
Giver børn en ny start
/ c''l
--
->~1--...
j.
·,__
~
---eÅ-
I~
\,
J
JUL EMÆRKEFO._Nq EN
Anne Storgaard Frederiksen
Fundraisingchef
----
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0004.png
Justitsministeriet
[email protected] og [email protected]
København, 17.august2022
Høringssvar vedrørende:
Udkast til forslag til lov om ændring af indsamlingsloven
Tak for muligheden for at afgive høringssvar.
Øgede kontrolmuligheder
For Kirkens Korshær er det vigtigt, at der er en meget høj grad af tillid til, at indsamlinger i Danmark
sker på en forsvarlig måde og i fuld overensstemmelse med loven. Det er en åbenlys selvfølgelighed,
men det er samtidig en vigtig pointe. Et enkelt broddent kar kan ødelægge det for mange.
Kirkens Korshær er store tilhængere af et tillidsbaseret system. En forudsætning herfor er dog, at vi
har et kompetent Indsamlingsnævn, som har de rette redskaber til at gribe ind overfor eventuel
misbrug. Derfor finder Kirkens Korshær det også positivt med de foreslåede ændringer, der
understøtter arbejdet for at modvirke svindel på indsamlingsområdet.
Sammensætning af udvalget
Det er helt naturligt, at Indsamlingsnævnet løbende styrkes med nødvendige kompetencer som følge
af udvikling på området. I dette tilfælde den teknologiske udvikling. Det er imidlertid meget
beklageligt, at det skal ske på bekostning af civilsamfundets repræsentation.
Derfor opfordrer Kirkens Korshær til, Indsamlingsnævnets størrelse udvides og suppleres.
Digital indberetning af regnskaber
Kirkens Korshær mener det er fornuftigt, at regnskaber skal indgives digitalt. Dog opfordrer vi til, at
der sikres en grundig vejledning og en ordentlig overgangsfase, så alle har mulighed for at komme
med.
Der lægges umiddelbart op til, at regnskaber kan indgives via forskellige digitale løsninger. Dette
kan være en god vej, men det øger kompleksiteten, og dermed behovet for vejledning og en
ordentlig overgangsfase.
Samtidigt skal der også lyde en kraftig opfordring til at have
opmærksomhed på, at ændringerne ikke betyder mere administrativt
bøvl for civilsamfundsorganisationerne.
Kirkens Korshær står naturligvis til rådighed for yderligere uddybning.
KIRKENS
KORSHÆR
Nikolaj
Plads
15
1067 København K
Tlf.
3312 1600
[email protected]
www.kirkenskorshaer.dk
Kirkens Korshær er 450 ansatte og 9000 frivillige, som blandt andet driver varmestuer, herberger og genbrugsbutikker med glæde.
Vores arbejde er baseret på det kristne menneskesyn og støttes af stat og kommuner, men finansieres grundlæggende af private
midler, doneret af mennesker, som tror på den store værdi af de små, gode øjeblikke.
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0005.png
Hanne Aaskov Paroli <[email protected]>
08-07-2022 09:57:41 (UTC +02)
Sent:
Justitsministeriet <[email protected]>
To:
Hanne Aaskov Paroli <[email protected]>
Cc:
Subject:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v.
(Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets sammensætning, øgede
kontrolmuligheder m.v.) - j.nr. 2022-709-0351
From:
Til Justitsministeriet
KL har ingen bemærkninger til den fremsendte Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets
sammensætning, øgede kontrolmuligheder m.v.) - j.nr. 2022-709-0351.
Med venlig hilsen
Hanne Aaskov Paroli
Med venlig hilsen
Chefsekretær
Jura og EU
l<L
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3495
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0006.png
From:
Sent:
To:
Olivia Ager Andersson <[email protected]>
08-08-2022 08:26:31 (UTC +02)
Lars Møller Haase <[email protected]>; Justitsministeriet <[email protected]>
Simen Karlsen <[email protected]>
Cc:
Subject:
Svar på høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. -
sagsnummer 2022-709-0351
Kære Louise Black Mogensen, Justitsministeriet
I forbindelse med høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v.
(Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Ind-samlingsnævnets
sammensætning, øgede kontrolmuligheder m.v.) vender Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
hermed tilbage. Sagsnummer 2022-709-0351.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ingen bemærkninger".
Med venlig hilsen
Olivia Ager Andersson
Student
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/
Danish Competition and Consumer Authority
Direkte +4S 41715080
E-mail
[email protected]
Følg
os:
Linkedln, Twitter, Facebook
Ko
NKUH.RIE NCIE• 0
G FoitBilU615fl:STY ii ELSE
r,j
~--
- -
~
-
-------
Carl Jacobsens Vej 35
2500Valby
Tlf. +45 41715000
Vi arbejder for velfungerende markeder.
Se vores privatlivspolitik på
kfst.dk.
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0007.png
Kræftens Bekæmpelse
18. august 2022
Justitsministeriet
Kontor: Forrnueretskontoret
Sagsbehandler: Lars Møller Haase
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Pr. email: [email protected] og
[email protected]
Strandboulevarden 49
2100 København
Ø
Tlf +45 3525 7500
Fax +45 3525 7701
www.cancer.dk
UNDER PROTEKTION AF
HENDES MAJESTÆT DRONNINGEN
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om indsamling mv.
(Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets
sammensætning, øgede kontrolmuligheder mv.). Sagsnummer 2022-709-0351.
Kræftens Bekæmpelse takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende ændringer
af indsamlingsloven.
I forhold til det foreliggende forslag til den nye lov om indsamling har vi følgende bemærk-
nmger:
1. Kræftens Bekæmpelse tilslutter sig Justitsministeriets forslag om, at der foretages en
ændring af§
2 Undtagelse af belønningsbaseret crowclfunding.
Det således, at den be-
lønningsbaserede crowdfunding undtages fra lovens anvendelsesområde, men samti-
dig, at den donationsbaserede crowdfunding (hvor der ikke er modydelse for bidraget)
fastholdes. I forbindelse med en evt. ændring opfordres der til, at Indsamlingsnævnets
sekretariat får tilført passende ressourcer, så evt. nye arbejdsopgaver og sagsgange kan
løses tilfredsstillende.
2. Kræftens Bekæmpelse tilslutter sig desuden ændring af§
3 Afslag på ansøgning om
og tilbagekaldelse efter indsamlingslovens§ 3.
Dette vurderer vi, er et vigtigt redskab
til at undgå, at en indsamler, eller kreds af indsamlere, gentagne gange overtræder ind-
samlingsloven. Dette kan også styrke og være til gavn for hele indsamlingsmarkedet,
idet brodne kar ikke fortsat kan oprette og/eller foretage indsamlinger.
3. Kræften Bekæmpelse har desuden med bekymring bemærket, at der i
§
9
lægges op til
en ændring i Indsamlingsnævnets sammensætning ved at fjerne en plads fra indsam-
lingsorganisationerne og erstatte denne plads med et medlem, som beskikkes efter ind-
stilling fra Erhvervsministeriet. Kræftens Bekæmpelse medgiver, at der kan være et
behov for ændrede kompetencer inden for indsamlingsområdet, men at der findes an-
dre måder til at imødegå dette, således at den vigtige viden som ISOBRO og ISOB-
ROs medlemmer kan tilføre Indsamlingsnævnet ikke går tabt. Det kunne fx være ved
at udvide kredsen af medlemmer med et yderligere medlem, således at Indsamlings-
nævnet i fremtiden udgøres af en formand og seks medlemmer, eller ved at lade ind-
samlingsnævnets sekretariat få tilført ressourcer eller kompetencer, så der kan tilføres
viden inden for især IT og digital udvikling.
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0008.png
Kræftens Bekæmpelse
4. Kræftens Bekæmpelse har endvidere bemærket, at der i forbindelse med ændring af§
12 Indhentning af oplysninger hos tredjemand
kan blive tilført en tung administrativ
byrde for de enkelte foreninger. Samtidig mener Kræftens Bekæmpelse, at der er no-
get principielt forkert i at tilsidesætte retssikkerheden, idet oplysninger, som under
normale omstændigheder, ville kræve en dommerkendelse, vil kunne indhentes uden
en sådan. Derfor kan Kræftens Bekæmpelse ikke bakke op om denne ændring.
5. I forlængelse af ovenstående har Kræftens Bekæmpelse desuden en opfordring til at få
ændret den nuværende lovgivning, hvad angår
Indsamlings/oven
§
5 og§ 6.
Dette så
vidt angår en tilføjelse til loven, så det sikres, at det fremover bliver lovligt også at
hverve faste støtter enten på gaden eller via telefon - dog ikke door-to-door, som sta-
dig skal følge gældende retningslinjer og lovgivning, for at sikre privatlivets fred. Hos
Kræftens Bekæmpelse oplever vi, at flere ønsker at støtte os økonomisk på andre må-
der end det klassiske medlemskab. Faste støtter vil således adskille sig fra de traditio-
nelle medlemmer ved, at de primært ønsker at give økonomisk støtte til foreningens
arbejde og ikke i samme grad efterspørger de samme modydelser som medlemmerne
(fx medlemsblade, rådgivning, arrangementer mm.). Vi vil gerne bakke op om den
øgede valgfrihed for at tilgodese velgørende organisationer, men samtidig også nævne,
at det til stadighed er medlemmerne (og de frivillige), der udgør kernen hos Kræftens
Bekæmpelse.
Med venlig hilsen
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0009.png
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE
DANISH SECURITY
AND INTE
LLIGENCE
SERVICE
I
Justitsministeriet
Politiets Efterretningstjeneste
Klausdalsbrovej 1
DK-2860 Søborg
Telefon: +45 33 14 88 88
Telefax: +45 45 15 01 90
E-mail: [email protected]
Web: www.pet.dk
Dato: 10. august 2022
Jour. Nr. 2021-012700640-97
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undta-
gelse af belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets sam-
mensætning, øgede kontrolmuligheder m.v.}
Ved høringsbrev af 7. juli 2021 har Justitsministeriet anmodet om en udtalelse om udkast til
forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (ministeriets j.nr. 2022-709-0351 ).
Høringen giver Politiets Efterretningstjeneste (PET) anledning til følgende bemærkninger:
PET skal indledningsvist bemærke, at PET er repræsenteret i Indsamlingsnævnet ved et
medlem beskikket efter indstilling fra Rigspolitiet. PET's medlem af Indsamlingsnævnet har
været tæt involveret i Indsamlingsnævnets overvejelser vedrørende forslag til lov om æn-
dring af lov om indsamling m.v.
2.3 Ændring af Indsamlingsnævnets sammensætning og opgaver
PET kan fuldt ud støtte forslaget om ændring af nævnets sammensætning, idet netop IT og
digital udvikling vil være helt centrale kompetencer for nævnet fremadrettet. Eksempelvis
inden for kryptovaluta og digitale indsamlinger. Ud fra samme betragtninger støtter PET
forslaget om at skabe balance i nævnets sammensætning med henblik på opnåelse af en
ligelig repræsentation.
2.4 Øgede kontrolmuligheder
Henset til at non-profit området udgør et højrisikoområde for terrorfinansiering er det PET's
vurdering, at det er væsentligt for Indsamlingsnævnets kontrolmuligheder, at nævnet får
mulighed for at anmode om oplysninger hos tredjemand med henblik på bedre at belyse
sager om potentielle lovovertrædelser. PET vurderer ikke, at den nuværende lovgivning i
tilstrækkelig grad giver mulighed for at udføre en effektiv kontrol, idet Indsamlingsnævnet
alene har mulighed for at kunne indhente oplysninger fra indsamler eller hjælpeorganisatio-
nen. PET støtter derfor den foreslåede ordning under pkt. 2.4.
Med venlig hilsen
Politiets Efterretningstjeneste
Side 1 af 1
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0010.png
From:
Sent:
To:
Jan Hempel <[email protected]>
07-07-2022 14:41:29 (UTC +02)
Justitsministeriet <[email protected]>
Cc:
Lars Møller Haase <[email protected]>
Subject:
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v.
(Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets sammensætning, øgede
kontrolmuligheder m.v.) - j.nr. 2022-709-0351
Til Justitsministeriet.
Politiforbundet har stadig ingen bemærkninger.
Politiforbundets jr.nr. 2022-00734.
Med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
PO[lfi
.,,,..
FORBUNDET
Gammel Kongevej 60, 11. sal
DK-1850 Frederiksberg
V
Tlf.
-~
·
U,ls)I\
f , ~
+45 3345 5965
[email protected]
E-mail
Politiforbundet passer på dine data. Læs mere am vares behandling af dine oplysninger her
https://www.palitiforbundet.dk/om-politiforbundet/aolitiforbundets-databeskvttelsespolitik
Denne e-mail fra Politiforbundet kan indeholde fortroligt materiale. E-mailen er kun beregnet for ovennævnte modtager(e). Hvis du har modtaget e-
mailen ved en fejl, beder vi dig venligst kontakte afsenderen og i øvrigt slette e-mailen, inkl. eventuelle kopier og vedhæftede dokumenter.
På forhånd tak
Henvendelser kan rettes skriftligt til Politiforbundet. Der kan sendes sikkert til
[email protected].
Det forudsætter dog, at du selv har adgang
til
at sende fra sikkermail.
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
7. juli 2022 13:35
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af
belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets sammensætning, øgede
kontrolmuligheder m.v.) - j.nr. 2022-709-0351
Se venligst vedhæftede filer, som erstatter tidligere fremsendte.
Med venlig hilsen
JUST
I
TS
I
T
Formueretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0011.png
Christina Ellegaard Larsen <[email protected]>
16-08-2022 10:15:18 (UTC +02)
Sent:
To:
Justitsministeriet <[email protected]>; Lars Møller Haase <[email protected]>
Cc:
Thomas Kloppenburg <[email protected]>
Subject:
VS: Anmodning: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets
sammensætning, øgede kontrolmuligheder m.v.) - j.nr. 2022-709-0351 FRIST 12/8
From:
Til Justitsministeriet
Rigsadvokaten har i anledning af høringen foretaget en høring af NSK og SSK. NSK og SSK har oplyst, at de
ikke har anklagerfaglige bemærkninger, hvilket Rigsadvokaten kan tilslutte sig.
Med venlig hilsen
Christina Ellegaard Larsen
Specialanklager
Tlf.: +45 30331769
E-mail:
[email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
RIGSADVOKATEN
Rigsadvokaten
Kvalitetsafdelingen
Frederiksholms Kanal 16
1220 København K
Tlf.: +45 7268 9000
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
7. juli 2022 13:35
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af
belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets sammensætning, øgede
kontrolmuligheder m.v.) - j.nr. 2022-709-0351
Se venligst vedhæftede filer, som erstatter tidligere fremsendte.
Med venlig hilsen
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0012.png
JU~'T
IT!i
I
IU
l'
Formueretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.:
7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0013.png
[email protected] <[email protected]>
20-07-2022 09:05:36 (UTC +02)
Justitsministeriet <[email protected]>; Lars Møller Haase <[email protected]>
Cc:
[email protected] <[email protected]>;
[email protected] <[email protected]>; pol-
[email protected] <[email protected]>; [email protected]
<[email protected]>; [email protected] <[email protected]>; Trine Hagbard Johansen
<[email protected]>; Matilde Pedersen Blak <[email protected]>; Hanna Giørtz Behrens
<[email protected]>; Hulya Celik <[email protected]>
Subject:
Rigspolitiets høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om
indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets
sammensætning, øgede kontrolmuligheder m.v.) - j.nr. 2022-709-0351
From:
Sent:
To:
Til Justitsministeriet
Indledningsvis henvises til Justitsministeriets sagsnr. 2022-709-0351.
Lovforslaget giver ikke anledning til indholdsmæssige bemærkninger.
Rigspolitiet bemærker imidlertid, at det følger af bemærkningerne til lovforslagets§ 1, nr. 7, i afsnit
2.4.3.1., at
"bestemmelsen indebærer, at tredjemand er forpligtet
til
at udlevere oplysninger
til
Indsamlingsnævnet, også selvom oplysningerne er tavshedsbelagt efter anden lovgivning".
Rigspolitiet har i den forbindelse lagt til grund, at den oplysningspligt der gælder for tredjemand (og som
Rigspolitiet primært forstår som "pengeinstitutter, revisorer mv."), jf. lovforslagets§ 1, nr. 7, ikke gælder
for politiet, og at oplysninger fra politiet alene kan videregives til Indsamlingsnævnet efter de almindelige
regler i retshåndhævelsesloven, forvaltningsloven mv.
Rigspolitiets sagsnr. 2022-103486.
Med venlig hilsen
Christina Petersen
Fuldmægtig
POLITI
Rigspolitiet
Koncernledelsessekretariatet
Ministerbetjening
Polititorvet 14
1780 København V
Mobil 24 87 57 96
E-mail
[email protected]
Web
www.politi.dk
Facebook
facebook.com/politi
Twitter
twitter.com/rigspolitiet
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0014.png
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
7. juli 2022 13:35
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af
belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets sammensætning, øgede
kontrolmuligheder m.v.} - j.nr. 2022-709-0351
Se venligst vedhæftede filer, som erstatter tidligere fremsendte.
Med venlig hilsen
.IUST
I
TS
I
I
T
Formueretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0015.png
Røde Kors
Blegdamsvej 27
2100
København
Ø
NOTAT
18. august 2022
Til:
Tlf.
3525 9200
[email protected]
Sags ID:
LK-2022-001171
Justitsministeriet, Formueretskontoret
Att. Lars Møller Hasse
Sag.nr: 2022-709-0351
Fra:
Røde Kors
+
Røde Kors' svar på høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om indsamling mv. (Und-
tagelse af belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets sammensæt-
ning, øgede kontrolmuligheder mv.)
Røde Kors takker for muligheden for at kunne afgive høringssvar om ændringerne af lov om indsam-
ling mv.
Røde Kors bemærker i den forbindelse, at lovændringen ikke i tilstrækkelig grad lægger op til at mo-
dernisere reglerne for indsamling, så de bliver tidssvarende med det behov, som mange organisatio-
ner i dag oplever. Det drejer sig særligt om indsamlingslovens
§§
5 og
6,
som i dag kun indeholder
regler for hvervning af "medlemmer" på gaden eller pr. telefon og ikke hvervning af "faste støtter".
Røde Kors henleder derfor opmærksomheden på bemærkningerne i ISOBROs høringssvar, herunder
argumentationen om, at borgerne i dag i stigende grad ønsker at støtte velgørende organisationer
uden nødvendigvis at være formelt bundet af et medlemskab.
Vores ønske til en ændring af indsamlingslovens
§§
5 og
6
om hvervning af "faste støtter" ændrer
ikke på, at medlemmerne i Røde Kors fortsat udgør rygraden i organisationen.
Desuden ønsker vi i den forbindelse bemærke, at Røde Kors i dag ikke benytter hvervning på gaden
(face-to-face-hvervning. Endelig er vi enige med ISOBRO i vurderingen af, at disse ændringer af ind-
samlingsloven ikke vil medføre en øget gadehvervning eller et stigende pres mod borgerne, idet disse
aktiviteter både kræver betydelige investeringer, og ISOBROs medlemmer selv koordinerer og regule-
rer aktivitetsniveauet på et stabilt leje.
Røde Kors står til rådighed, hvis ovenstående høringssvar skulle give anledning til opfølgende spørgs-
mål.
Venlig hilsen
Anders Ladekarl
Generalsekretær
Altid til stede
rødekors.dk
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0016.png
f1ASOS
~
BØRNEBYERNE
J
ustitsm in isteriet
Kontor: Formueretskontoret
Sagsbeh: Lars Møller Haase
Sagsnummer: 2022-709-0351
jm@jm
.dk
og [email protected]
18. august 2022
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om indsamling mv.
SOS Børnebyerne vil gerne kvittere for muligheden for at afgive et høringssvar om ændringer af lov om
indsamling mv. SOS Børnebyerne vil gerne benytte muligheden til at:
1.
Anbefale en opdatering af indsamlingslovens§ 5 og §6, således at bestemmelserne bliver
tidssvarende og gør det muligt at hverve faste støtter på lige fod med hvervning af medlemmer på
gaden eller pr. telefon efter tilladelse fra Indsamlingsnævnet
2.
Komme med konkrete kommentarer til lovforslaget, som det foreligger
SOS Børnebyerne er en fond og har derfor ikke medlemmer, men over 50.000 fastgivere, der hver måned
giver et fast beløb og derigennem sikrer, at vi kan hjælpe verdens mest udsatte børn
.
Det sker både i form
af vores arbejde i børnebyerne med børn uden forældreomsorg og udsatte børn og i form af vores
forebyggende arbejde med at styrke og støtte udsatte familier i lokalsamfundene. SOS Børnebyerne er en
af verdens største private humanitære børneorganisationer og arbejder i mere end 130 lande.
Som medlem af ISOBRO kan vi fuldt ud tilslutte os bestræbelserne på at styrke kontrollen og tilsynet med
indsamlinger, hvilket er med til at sikre danskernes tillid til indsamlingsorganisationerne.
1.
Giv danskerne valgfrihed mellem 'fast støtte' og medlemskab
Tillad hvervning af faste støtter på gaden eller pr. telefon
Da SOS Børnebyerne er en fond, kan vi ikke tilbyde medlemskaber. For at imødekomme danskernes
præferencer og organisationernes mangfoldighed vil vi foreslå at ændre indsamlingsloven, således at det
bliver lovligt at hverve
'faste
støtter' på gaden eller pr. telefon. Det vil give danskerne valgfrihed til at støtte
de formål, de finder værdige, på den måde, som de selv ønsker.
Faste støtter adskiller sig fra et klassisk medlemskab ved at favne personer, der gerne vil støtte
organisationerne med et fast beløb, men som ikke ønsker et egentligt medlemskab. Nogle fordi de ønsker,
at mest muligt af deres bidrag går til organisationens arbejde fremfor servicering af medlemmerne, andre,
fordi de ikke finder værdiimodydelserne i form af medlemsblad, arrangementer eller lignende.
Baggrunden for ønsket om at indføre 'fast støtte' er, at tiderne har ændret sig. Mange danskere, herunder
særligt de yngre generationer, har fået et nyt forhold til velgørenhed med forskellige præferencer. Nogle
SOS
Børnebyern
e
Arn erikavej
15C,
2. sal
Dl<-1756 l<øbenhavn V
Telefon
(+4
5) 33
73 02
33
Giro
nr.
8
0
3 24 40
info@sosbornebyern
e.dk
www.sosbo
rn
ebyerne.
dk
Telefon
&
kontortid:
Mandag til
torsdag
kl.
9.
00-16.30
Fredag kl.
9.00-15.
00
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0017.png
liaiW
,msos
BØRNEBYERNE
ønsker fortsat det traditionelle medlemskab, mens andre ønsker at støtte skiftende eller højaktuelle sager.
En ændring af indsamlingsloven, der tillader hvervning af faste støtter på gaden eller pr. telefon, vil give
danskerne, og særligt de unge, mulighed for at støtte gode formål på en tidssvarende måde
.
Lovændring værner om den klassiske foreningsmodel
Selvom vi i SOS Børnebyerne ønsker, at der bliver valgfrihed af støtteform, mener vi ikke, at det er
ensbetydende med, at organisationerne fremover ønsker at hverve mange flere faste støtter på bekostning
af medlemskaber. Tværtimod. Medlemmerne er rygraden i mange organisationer. At tillade hvervning af
faste støtter på gaden eller pr. telefon vil sikre, at der ikke hverves 'pseudo-medlemmer', der ikke har
præference for at deltage aktivt i organisationens virke, men som alligevel ønsker at støtte arbejdet
økonomisk. Således får danskerne mulighed for at støtte, som de ønsker, samtidig med, at lovændringen
værner om den klassiske foreningsmodel med medlemskaber, der bliver forbeholdt de personer, der
ønsker og har tid og overskud til det mere forpligtende fællesskab.
Antallet af
.gade
hververe har været faldende og vil ikke stige som følge af dette forslag
I Justitsministeriets betænkning nr. 1532 fra 2012 udtrykkes der bekymring for, at antallet af gadehververe
vil eksplodere, hvis reglerne for gadehvervning lempes. I SOS Børnebyerne deler vi ikke den bekymring. Vi
er helt klar over, at overdreven gadehvervning vil være meget problematisk og belastende for branchen
som helhed
.
I lighed med husstandsindsamlinger lægger vi i SOS Børnebyerne op til, at hvervning af faste
støtter på gaden eller pr. telefon vil kræve en tilladelse fra Indsamlingsnævnet, som herved får mulighed
for at regulere denne form for hvervning.
Dertil kommer, at hvervning på gaden eller pr. telefon kræver betragtelige ressourcer. Siden det blev
indført af organisationerne i Danmark, har den type hvervning fundet et stabilt leje. Dels fordi det så at sige
skal kunne betale sig at lave hvervning. I dag koordinerer ISOBRO gadehvervning blandt
medlemsorganisationerne med det formål at sikre et passende omfang samt en etisk indsamlingspraksis.
Koordineringen sikrer således alle mod en mulig overbelastning af gaderummet. Koordination,
kvalitetsudvikling og veldefinerede rammer for indsamlingerne vil stadig være af høj prioritet for branchen.
Nedenfor er vores umiddelbare bud på, hvordan lovteksten kan tilpasses.
SOS
Børnebyern
e
Am
eri
kavej
15C,
2. sal
Dl<-1756
l<øbenhavn
V
Telefon
(+45)
33 73
02
33
Giro
nr.
8
03
24
40
info@sosbornebyern
e.dk
www.sosbornebyern e.dk
Telefon
& kontorti d:
Mandag
til
torsdag kl.
9.00-16.30
Fredag
kl. 9.00-15.00
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0018.png
EIASOS
~
BØRNEBYERNE
Den nuværende lovgivning: Indsamlingslovens§ 5 og §6
§ 5. Husindsamling må ikke finde sted, jf. dog stk. 2
Stk. 2
.
Indsamlingsnævnet kan efter ansøgning meddele tilladelse for 3
år
ad gangen til foretagelse af en
årlig landsdækkende eller geografisk afgrænset husindsamling eller en enkeltstående husindsamling, som
iværksættes på baggrund af en særlig begivenhed, hvis ansøgeren
1) er omfattet af§ 4, stk. 1,
2)
3)
kan sandsynliggøre, at der ved indsamlingen indbringes et godt indsamlingsresultat, og
har den fornødne folkelige forankring.
Stk. 3.
Tilladelse til husindsamling efter stk. 2 indebærer, at ansøgeren på dagen også kan foretage
gadeindsamling.
§ 6. Gadeindsamling må ikke finde sted, jf. dog stk. 2 og§ 5, stk
.
3.
Stk. 2.
'indsamlingsnævnet
kan dog i særlige tilfælde efter ansøgning meddele tilladelse til foretagelse af
gadeindsamling. Ansøgeren skal i forbindelse med ansøgningen opfylde betingelserne efter§ 5, stk. 2, nr. 1-
3.
ønskes ændret til:
§ 5. Husindsamling må ikke finde sted, jf. dog stk. 2
Stk. 2. Indsamlingsnævnet kan efter ansøgning meddele tilladelse for 3 år ad gangen til foretagelse af en
årlig landsdækkende eller geografisk afgrænset husindsamling eller en enkeltstående husindsamling, som
iværksættes på baggrund af en særlig begivenhed, hvis ansøgeren
1) er omfattet af§ 4, stk. 1,
2)
3)
kan sandsynliggøre, at der ved indsamlingen indbringes et godt indsamlingsresultat, og
har den fornødne folkelige forankring.
Stk. 3. Tilladelse til husindsamling efter stk
.
2 indebærer, at ansøgeren på dagen også kan foretage
gadeindsamling.
§ 6. Gadeindsamling må ikke finde sted, jf. dog stk. 2 og§ 5, stk. 3.
Stk. 2. Indsamlingsnævnet kan dog i særlige tilfælde efter ansøgning meddele tilladelse til foretagelse af
gadeindsamling. Ansøgeren skal
i
forbindelse med ansøgningen opfylde betingelserne efter§ 5, stk. 2, nr. 1-
3. Indsamlingsnævnet kan endvidere, efter ansøgning, meddele tilladelse til hvervning
af
faste støtter på
gaden og til hvervning af faste støtter ved telefonisk henvendelse.
SOS
Børn
ebyerne
Amerikavej
15C,
2. sal
01
(-1756
l(øbenhavn
V
Telefon
(+45)
33
73 02
33
Telefon
&
kon
tortid
:
Mandag til torsdag
kl.
9.00-16.30
Fredag kl.
9.00-15.00
Giro
nr.
8 03
24 40
info@sosbornebyern
e.dk
www.sosbornebyern e.dk
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0019.png
RASOS
~
BØRNEBYERNE
2. l{onkrete kommentarer til lovforslaget
Vedr. ændring af indsamlingslovens§ 3: Afslag på ansøgning om og tilbagekaldelse af tilladelse
efter indsamlingslovens
§
3
SOS Børnebyerne er enig i, at Indsamlingsnævnet bør have mulighed for at give afslag på en ansøgning om
tilladelse, når forhold vedrørende en tidligere indsamling indikerer, at indsamlingslovgivningen ikke vil blive
overholdt i forbindelse med fremtidige indsamlinger. Vi er i SOS .Børnebyerne ligeledes enige i, at
Indsamlingsnævnet skal kunne tilbagekalde en allerede tildelt tilladelse, når der foreligger sådanne forhold,
der vil kunne begrunde et afslag på en ansøgning om tilladelse
.
SOS Børnebyerne foreslår endvidere, at det overvejes at styrke kontrollen med indsamlingsmarkedet ved at
udstyre Indsamlingsnævnets sekretariat med arbejdsredskaber, der kan være med til at gøre en reel forskel
for sekretariatets arbejde. Dette kunne gøres ved at sætte sekretariatets medarbejdere i stand til at opnå
en reel indsigt
i
eventuelle problematiske forhold på indsamlingsmarkedet, herunder eksempelvis ved en
adgang til udveksling af oplysninger med andre relevante offentlige myndigheder.
For SOS Børnebyerne er det afgørende, at donorerne har tillid til, at vi forvalter deres donationer med
respekt. Derfor er det vigtigt, at organisationer, der ikke overholder indsamlingslovgivningen, hurtigt får
inddraget deres tilladelse, så donorerne fortsat kan have tillid til branchen.
Vedr. ændring af indsamlingslovens§ 9: Ændring af Indsamlingsnævnets sammensætning og opgaver
SOS Børnebyerne er ikke enig i Justitsministeriets vurdering af, at sammensætningen af Indsamlingsnævnet
bør ændres, således at indsamlingsorganisationernes repræsentation reduceres fra to medlemmer til et
medlem, og at den ene medlemsplads gives til et medlem, der er beskikket efter indstilling fra
Finanstilsynet.
I SOS Børnebyerne anerkender vi, at der kan være behov for at styrke kompetencerne i Indsamlingsnævnet
på IT og teknologi-området, men dette kan ske på flere måder. Eksempelvis kan det sikres gennem en
stærkere faglig indsigt i sekretariatet, idet det er her, at den faglige indsigt i IT og teknologi i første omgang
er nødvendig. Hvis den indsamlingsfaglige indsigt ikke er til stede på sekretariatsniveau, kan der være en
stor risiko for, at de relevante forhold ikke afdækkes og dermed ikke bliver forelagt Indsamlingsnævnet.
Vi mener i SOS Børnebyerne, at en styrkelse af den faglige indsigt, alene ved udpegning af et permanent
medlem med den nødvendige faglige indsigt, ikke nødvendigvis vil føre til det ønskede resultat.
Vores brancheorganisation, ISO BRO, der som repræsentant for indsamlingsorganisationerne og dermed det
civilsamfund, der står for indsamling af midler til almenvelgørende formål, har vist, at ISOBRO's
medlemmer af nævnet har tilført en væsentlig viden og indsigt i udviklingen på indsamlingsområdet, som
er af stor betydning for nævnets arbejde.
SOS Børnebyerne vil derfor fastholde, at ISO BRO fortsat skal indstille to medlemmer til Indsamlingsnævnet:
et medlem med en generel viden og et generelt overblik over indsamlingsmarkedet og de aktuelle
udviklingsstrømme herpå, og et medlem med en særlig dybtgående indsigt i de konkrete forhold og
problemstillinger, der knytter sig til en indsamlingsorganisation og dens arbejde på indsamlingsmarkedet.
Denne dualitet rækker tilbage til Indsamlingsloven fra 2014, og behovet for opretholdelsen heraf er ikke
blevet mindre siden.
SOS
Børnebyern
e
Amerikavej
1SC,
2. sal
D1(-1756
l(øbenhavn
V
Telefon (+45)
33 73
02
33
Giro
nr.
8 03 24
40
info@sosborn
ebyerne.dk
www.sosbornebyern
e.dk
Telefon
&
kon
torlid:
Mandag til torsdag kl.
9.00-16.30
Fredag kl.
9.00-15.00
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0020.png
,msos
~
BØRNEBYERNE
Vi vil i SOS Børnebyerne opfordre til, at det overvejes, om Indsamlingsnævnet
i
stedet bør udvides med et
medlem indstillet af Finanstilsynet, sådan som det blev gjort i 2020, hvor nævnet blev udvidet med et
ekstra medlem indstillet af Rigspolitiet, eller ved at nævnets sekretariat styrkes med de ønskede
kompetencer, hvilket der dog også tilkendegives i bemærkningerne til lovforslaget.
Vedr. ændring af indsamlingslovens§ 15: Afskaffelse af krav om flere ansvarlige og medansvarlige
I SOS Børnebyerne har vi forståelse for ønsket om at gøre det nemmere at lave en indsamling, idet det
foreslås, at der fremadrettet kun skal være en juridisk person eller en fysisk person, der dog skal være
myndig, for at få lov til at lave en indsamling, mod i dag, hvor der er krav om en juridisk person, eller tre
fysiske personer, hvoraf en skal være myndig. I SOS Børnebyerne vil vi den forbindelse gøre opmærksom
på, at der er en kontrolinstans der dermed forsvinder, idet det er nemmere at omgå reglerne, når der kun
skal opgives et navn, fremfor tre.
Med venlig hilsen
IL..
/L---l---
f.------
Mads Klæstrup Kristensen
Administrerende Direktør
SOS Børnebyerne
Mad
s
Kl
æstrup
Kristensen
Ad
ministrerende Direktør/ Manag
ing
Directo
r
Mobil:
20
25 67 89 /
Direkte:
33 73
02
45
SOS Børnebyerne
/
SOS Ch
ildrens
Villages
Amerikavej 15C, 2. sa
l
DK- 1756
- København
V
SOS
Børnebyern
e
Amerikavej
1SC,
2.
sa
l
D1
(-1756
København
V
Telefon
(+45)
33
73
02
33
Giro
nr.
8
03
24 40
info@sosbo
rn
ebyern e.dk
www.sosborn ebyern
e.dk
Te
lefon
&
kontortid:
Mandag til torsdag kl.
9.00-16.30
Fredag kl.
9.00-15.00
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0021.png
<;,m
Spillemyndigheden
;I;
Justitsministeriet
Att. Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. e.mail: [email protected] og [email protected]
5. august 2022
J.nr. 22-213486
Spillemyndigheden
Englandsgade 25, 6. sal
5000 Odense C
Telefon +45 7238 7913
[email protected]
www.spillemyndigheden.dk
Høringssvar fra Spillemyndigheden til høring over forslag til lov om ændring af
lov om indsamling m.v.
-
Sagsnr. 2022-709-0351.
Kære Louise Black Mogensen
Spillemyndigheden fremsender hermed høringssvar
til
høring af 7. juli 2022 over forslag
til lov om ændring aflov om indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowd-
funding, ændring af Indsamlingsnævnets sammensætning, øgede kontrolmuligheder m.v.)
Vedr.
§
1
nr. 1 henviser Spillemyndigheden
til
fremsendt høringssvar af 9. juli 2021 -
sagsnr. 2020-520-0016.
Spillemyndigheden har ikke yderligere bemærkninger
til
høringen.
V enlig hilsen
r},r/J,.
()
~
Michelle Green Hviåtfeldt
Specialkonsulent
Ansvarligt Spil, Hvidvask og Almennyttigt Lotteri
Mail:
[email protected]
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0022.png
From:
Sent:
To:
Michelle Simone Green Hvidtfeldt <[email protected]>
09-07-202112:03:50 (UTC +02)
Justitsministeriet <[email protected]>; Katrine Grith Vinten <[email protected]>
Cc:
Linda Eeg Lomborg <[email protected]>
Subject:
Høringssvar fra Spillemyndigheden til høring over forslag til lov om ændring af
indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding) - j.nr. 2020-520-0016
Kære Katrine Grith Vinten
Hermed fremsendes Spillemyndighedens høringssvar til høring over forslag til lov om ændring af indsamling
m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding) - j.nr. 2020-520-0016.
Det er Spillemyndighedens erfaring, at belønningsbaseret crowdfunding får karakter af spil omfattet af
spillelovgivningen i visse tilfælde. Det har vi erfaret i situationer, hvor donationen belønnes med deltagelse
i en konkurrence, hvor der udtrækkes en eller flere vindere af en række gevinster. Det kan fx være en
iværksætter, som udlodder et af sine værker til en heldig vinder udtrukket blandt de støtter, som donerer
til iværksætteren i forbindelse med crowdfundingen. Støtten er derved at betragte som indskud til
deltagelse i et lotteri, og indsamlingen bliver omfattet af spillelovgivningen.
Ud over monopolselskaberne kan alene foreninger, institutioner, organisationer og komiteer afholde
almennyttige lotterier til fordel for velgørenhed eller andre almennyttige formål.
Privatpersoner og erhvervsvirksomheder kan ikke afholde almennyttige lotterier.
Indsamlingsnævnet har i tidligere sager viderebragt indsamlingssager, som har vist sig at have karakter af
spil. Den mulighed vil ikke længere være til stede, hvis lovforslaget godkendes, og belønningsbaseret
crowdfunding undtages fra reglerne om tilladelse til indsamling.
Der vil dermed samtidig være en betydelig risiko for, at arrangører af belønningsbaseret crowdfunding vil
udbyde koncepter, som har karakter af spil med en forventning om, at den pågældende crowdfunding
afvikles lovligt og efter undtagelsesbestemmelsen i den foreslåede§ 2, stk. 1, nr. 6 i lov om indsamling m.v.
En udvidelse af det beskrevne koncept med en lodtrækning (som vi i tidligere tilfælde har set) vil være i
strid med spillelovgivningen og betragtes som ulovligt udbud af spil.
Spillemyndigheden anbefaler på denne baggrund, at der, hvis lovændringen gennemføres, samtidig tydeligt
gøres opmærksom på, at belønningsbaseret crowdfunding ikke må antage karakter af spil, hvor
belønningen tildeles på baggrund af lodtrækning.
Spillemyndigheden har ikke yderligere bemærkninger.
Venlig hilsen
Michelle Green Hvidtfeldt
Fuldmægtig/Legal Officer
Ansvarligt Spil og Almennyttigt Lotteri/Responsible Gambling and Charity Lotteries
Mob. +45 72 37 42 66
Mail
[email protected]
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0023.png
~0)
:t
SpHJemyndigheden
-
vi sikrer rammerne for et fair spilmarked
Danish Gambling Authority
Englandsgade 25, 6. sal
DK 5000 Odense C
Tel. +45 72 38 79 13
Mail
[email protected]
Web
www.spillemyndigheden.dk
Sådan behandler vi
persondata
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0024.png
Udlændingestyrelsen
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændingestyrelsen
Dato:
17. august 2022
Bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af
belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets sammensætning, øgede
kontrolmuligheder mv.)
Til
§
1, nr. 1 og punkt 2.1
Forslaget lægger op til, at belønningsbaseret crowdfunding fremover ikke skal være omfattet
af indsamlingsloven og derfor ikke vil forudsætte tilladelse fra Indsamlingsnævnet.
Udlændingestyrelsen skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at Udlændingestyrelsen i
forbindelse med håndhævelsen af donationsloven (lov nr. 414 af 13. marts 2021, lov om
forbud mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer) har erfaret, at
særligt højreekstremistiske miljøer finansieres gennem crowdfunding.
Det er Udlændingestyrelsens erfaring, at særligt salg af merchandise indsamler mange penge
til højreekstremistiske miljøer, både indenlandsk og udenlandsk. Også koncerter, hvor
overskuddet går til
en bestemt højreekstremistisk organisation, ses at være en
finansieringsform. Ifølge lovforslaget vil en belønningsbaseret crowdfunding ikke være
omfattet af indsamlingsloven, så længe den har et erhvervsmæssigt formål. Efter
Udlændingestyrelsens opfattelse vil denne afgrænsning ikke i alle tilfælde kunne sikre, at
midler, der er indsamlet til et (i første omgang) erhvervsmæssigt formål, ikke efterfølgende
anvendes til finansiering af f.eks. højreekstremistiske organisationer.
Udlændingestyrelsen vurderer på den baggrund, at der bør udvises forsigtighed ved
undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding, da grænserne mellem belønningsbaseret og
donationsbaseret crowdfunding ikke synes klare i visse miljøer.
Det fremgår ligeledes af lovforslaget, at begrebet "belønning" skal fortolkes udvidende og at
der ikke skal stilles krav til størrelse, værdi, karakter eller egenskab ved den belønning, der
ydes som modydelse til bidraget.
Udlændingestyrelsen kan være bekymret for, at en udvidet fortolkning af begrebet
"belønning" kan føre til, at modus i forbindelse med crowdfunding ændres, således at en
donation vil udløse en belønning af mere symbolsk karakter, så selve indsamlingen falder
Page 1 of 4
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0025.png
under belønningsbaseret crowdfunding,
donationsbaseret crowdfunding.
selvom den
realiteten
har karakter af
Udlændingestyrelsen vurderer i den forbindelse ligeledes, at der bør udvises forsigtighed,
idet det er styrelsens erfaring, at belønningen i visse højreekstremistiske miljøer f.eks. kan
være en koncertoplevelse, hvor billetindtægter mv. går til bestemte højreekstremistiske
grupperinger.
Til
§
1.
nr. 2 og punkt 2.2
Det følger af forslaget, at Indsamlingsnævnet vil kunne afslå en ansøgning om tilladelse til
indsamling, hvis forhold ved tidligere indsamlinger giver anledning til at formode, at loven
eller bestemmelser udstedt i medfør af loven ikke vil blive fulgt.
Udlændingestyrelsen skal gøre opmærksom på, at Udlændingestyrelsen i forbindelse med
håndhævelsen af donationsloven indimellem kortlægger oplysninger, der kan have
betydning for Indsamlingsnævnets vurdering af, om indsamlingsloven er blevet overholdt.
Omvendt
kan
Indsamlingsnævnet
i forbindelse
med
nævnets vurdering
af,
om
indsamlingsloven eller bestemmelser udstedt i medfør af loven tidligere ikke er blevet
overholdt, kortlægge oplysninger, der kan være relevante for Udlændingestyrelsens arbejde
med donationsloven.
Det er
Udlændingestyrelsens vurdering,
håndhævelse
af
at såfremt der meddeles afslag på en
donationsloven,
hvorfor
hjemlen
til,
at
indsamlingstilladelse, så kan denne oplysning og begrundelsen herfor være relevant for
Udlændingestyrelsens
bør specificeres.
Endvidere bør det præciseres, hvorvidt forhold ved den aktuelle indsamling - og ikke alene
tidligere indsamlinger - vil kunne begrunde, at den aktuelle indsamlingstilladelse
tilbagekaldes.
Se også Udlændingestyrelsens bemærkninger til§ 1, nr. 7.
Indsamlingsnævnet, eventuelt via Civilstyrelsen, kan orientere Udlændingestyrelsen herom,
Til
§
1, nr. 7 og punkt 2.4.3.1
Det følger af forslaget, at der skabes hjemmel til, at Indsamlingsnævnet kan kræve
oplysninger hos revisorer, pengeinstitutter m.v., når det findes nødvendigt. Det følger videre,
at bestemmelsen indebærer, at Indsamlingsnævnet vil få adgang til at kræve oplysninger hos
andre end dem, der forestår indsamlingen.
Page 3 of 4
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0026.png
Udlændingestyrelsen skal i den forbindelse bemærke, at der bør overvejes etableret
hjemmel til et smidigere samarbejde mellem Indsamlingsnævnet (Civilstyrelsen) og
Udlændingestyrelsen, hvorefter de to myndigheder i højere grad kan udveksle relevante
oplysninger, uden at disse oplysninger kan komme til udenforståendes kendskab.
Det er således Udlændingestyrelsens erfaring fra arbejdet med håndhævelsen af
donationsloven, at der er et interessesammenfald mellem undersøgelse af mulige
donationer og
kontrol
af indsamlingstilladelser.
Udlændingestyrelsen
har via
de
undersøgelsesmetoder, donationsloven giver hjemmel til, bl.a. mulighed for at afdække, om
udbyttet af en indsamling er blevet anvendt til det anførte formål, eller om udbyttet er blevet
doneret til organisationer, foreninger mv., som skønnes at modarbejde demokrati og
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
Det fremgår af bemærkningerne, at tredjemand vil være forpligtet til at udlevere oplysninger
til Indsamlingsnævnet, selvom oplysningerne er tavshedsbelagte efter anden lovgivning. Det
bør præciseres, hvorvidt dette også gælder for personer, der er omfattet af reglerne i
retsplejelovens kapitel 18 om vidnefritagelse, f.eks. advokater.
Til
§
1, nr. 9 og punkt 2.5
Det følger af lovforslaget, at bemærkningerne ændres således, at kravet om, at der for
indsamlinger, der forestås af juridiske personer, skal angives mindst en myndig person,
afskaffes.
Udlændingestyrelsen forstår forslaget således, at der fremover ikke vil være krav om, at der
angives en myndig person som ansvarlig, når f.eks. organisationer, foreninger mv. søger
tilladelse til indsamlinger.
Det er Udlændingestyrelsens vurdering, at der bør udvises forsigtighed ved afskaffelsen af
dette krav. Udlændingestyrelsen har således erfaret via håndhævelsen af donationsloven, at
visse organisationer løbende ændrer navn og CVR-nummer og derfor også løbende søger
tilladelse til indsamlinger under det nye navn mv.
Som eksempel kan nævnes en organisation, som Udlændingestyrelsen har fået kendskab til
i forbindelse med styrelsens håndhævelse af donationsloven. Denne organisation har flere
gange har ændret sit navn og har opnået tilladelse til indsamlinger under flere forskellige
navne. Det væsentligste, der binder disse forskellige organisationer sammen, er oplysninger
om, at samme persongalleri står bag de forskellige organisationer. Dette bygger bl.a. på
oplysninger fra ansøgninger om tilladelse til indsamlinger, som Udlændingestyrelsen har
modtaget fra Civilstyrelsen efter anmodning.
Udlændingestyrelsen har ligeledes i forbindelse med håndhævelsen af donationsloven
erfaret, at nogle organisationer har lånt indsamlingstilladelser fra andre organisationer.
Page 3 of 4
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687493_0027.png
Afskaffes kravet om, at der skal angives en person som ansvarlig for organisationen,
foreningen mv., er det Udlændingestyrelsens bekymring, at organisationer, foreninger mv.
løbende skifter navn og løbende under nye navne søger om tilladelse til indsamling, uden at
disse forskellige organisationer eller indsamlinger vil kunne kædes sammen.
Det er således Udlændingestyrelsens bekymring, at formålet med bl.a. donationsloven og
den øgede kontrol, der tænkes indført i indsamlingsloven, ikke vil kunne håndhæves over for
sådanne organisationer og foreninger mv.
Page 3 of4