Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 87 Bilag 1
Offentligt
2687489_0001.png
diabetes
18. august 2022
foreningen
18
Justitsministeriet
Kontor: Formueretskontoret
Sagsbehandler: Lars Møller Haase
Sagsnummer: 2022-709-0351
[email protected] og [email protected]
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om indsamling
m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding, ændring af
Indsamlingsnævnets sammensætning, øgede kontrolmuligheder
m.v.)
Diabetesforening takker for muligheden for at kunne afgive høringssvar
om ændring af lov om indsamling mv. Diabetesforeningen vil gerne i lig-
hed med ISOBRO benytte muligheden til at:
1.
Anbefale en opdatering af indsamlingslovens
§§
5 og 6, således at
bestemmelserne bliver tidssvarende og gør det muligt at hverve
faste støttegivere på lige fod med hvervning af medlemmer pr.
telefon efter tilladelse fra Indsamlingsnævnet.
Komme med konkrete kommentarer til lovforslaget
D
Stationsparken
24,
st. tv.
2600
Glostrup
Telefon
66 12 90 06
Fax 65 91 49 08
[email protected]
www.diabetes.dk
CVR-nr.
DK-35 23 15 28
2.
Diabetesforeningen tilslutter sig bestræbelserne på at styrke kontrollen og
tilsynet med indsamlinger. Dette af hensyn til de indsamlere/fundraisere,
der yder en engageret indsats for at indsamle midler til velgørende for-
mål, og som følge heraf har brug for beskyttelse mod andres brud på reg-
lerne med de deraf følgende konsekvenser for hele indsamlingsbranchen.
Diabetesforeningen støtter op om, at det er vigtigt, at der tilvejebringes
de nødvendige ressourcer til at styrke indsatsen i alle nødvendige led,
hvilket ISOBRO har fremhævet i sine konkrete kommentarer til lovforsla-
get.
Ad. 1. Tillad hvervning af faste støtter pr. telefon efter tilladelse fra Ind-
samlingsnævnet
Diabetesforeningen og andre velgørende organisationer oplever i stigende
grad, at en voksende andel af danskerne foretrækker at støtte økonomisk
med en donation eller et månedligt bidrag, fremfor at blive medlem.
Derfor foreslår vi i lighed med ISOBRO, at indsamlingsloven ændres, såle-
des at det bliver lovligt at hverve "faste støtter" pr. telefon.
Det vil give danskerne større valgfrihed i forhold til at støtte de gode for-
mål, som de finder værdige, uden dog at skulle være medlem og
de
modydelser, som typisk følger med et medlemskab som f.eks. medlems-
blade, arrangementer samt rabat ved køb af varer mv.
Samtidig vil det give danskerne mulighed for at opnå fradrag for deres
støtte, hvilket for mange er et incitament til at støtte flere velgørende
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0002.png
diabetes
foreningen
18
organisationers formålsbestemte indsatser som forebyggelse, forskning,
oplysning, rådgivning mv.
En ændring af indsamlingsloven, der tillader hvervning af faste støtter pr.
telefon, vil give velgørende organisationer mulighed for at indsamle øko-
nomisk støtte på en tidssvarende måde.
Samtidig vil foreningerne kunne spare et ikke uanseeligt beløb på udvik-
ling, produktion og forsendelse af medlemsblade o.a. materialer, som i
stedet kan anvendes på det velgørende formål. Derved mener Diabetes-
foreningen, at forslaget også understøtter FN's Verdensmål 3 og 4 -
Sundhed, Trivsel og Klimaet.
Diabetesforeningen tilslutter sig derfor ISOBRO's indstilling, om at der
Indsamlingsloven §§ 5 og 6 - § 6.3 tilføjes følgende ændring:
3. Indsamlingsnævnet kan endvidere, efter ansøgning, meddele til-
ladelse til hvervning af faste støtter på gaden og til hvervning af
faste støtter ved telefonisk henvendelse.
Sluttelig tilslutter Diabetesforeningen sig de kommentarer til lovforslaget,
som ISOBRO har udarbejdet vedrørende følgende punkter:
Vedr. ændring af indsamlingslovens § 2: Undtagelse af beløn-
ningsbaseret crowdfunding.
Vedr. ændring af indsamlingslovens § 3: Afslag på ansøgning om
tilbagekaldelse af tilladelse efter indsamlingslovens §3.
Vedr. ændring af indsamlingslovens
§
9: Ændring af indsamlings-
nævnets sammensætning og opgaver - herunder at indsamlings-
organisationernes repræsentation i Indsamlingsnævnet
ikke
re-
duceres til kun et medlem, men fastholdes på to medlemmer.
Vedr. ændring af indsamlingslovens
§
12: Indhentning af oplys-
ninger hos tredjemand
Vedr. ændring af indsamlingslovens§ 15: Afskaffelse af krav om
flere ansvarlige og medansvarlige.
M
,
Erbo Hoffmann
Chef for Marketing
&
Fund-r-aisin
Diabetesforeningen
'>
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0003.png
Lene Guldborg <[email protected]>
18-08-2022 11:05:05 (UTC +02)
To:
Justitsministeriet <[email protected]>
Cc:
Lars Møller Haase <[email protected]>
Subject:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v.
(Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets sammensætning, øgede
kontrolmuligheder m.v.) - j.nr. 2022-709-0351
From:
Sent:
Domstolsstyrelsens høringssvar
Justitsministeriet har ved mail af 7. juli 2022 anmodet Domstolsstyrelsen om eventuelle bemærkninger til udkast til
forslag til LOV om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding, ændring af
Indsamlingsnævnets sammensætning, øgede kontrolmuligheder m.v.) (Justitsministeriets j.nr.2022-709-0351).
Udkastet giver ikke Domstolsstyrelsen anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Lene Guldborg
Specialkonsulent
Direkte:+ 45 23 28 17 76
[email protected]
Domstolsstyrelsen
Jura og Forretning
St. Kongensgade 1-3
1264 København K.
Tlf. (hovednr.): + 45 70 10 33 22
www.domstol.dk
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
7. juli 2022 10:39
Til:
'Domstolsstyrelsen' <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af
belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets sammensætning, øgede
kontrolmuligheder m.v.) - j.nr. 2022-709-0351
Se venligst vedhæftede filer.
Med venlig hilsen
JUST
I
TS
I
I
TUi
T
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0004.png
Formueretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0005.png
DYRENES
BESKYTTELSE
Justitsmi
niste riet
Formueretskontoret
Att:
Fuldmægtig Lars Møller Haase
18. august 2022
022-470363
Vedr. sagsnummer 2022-709-0351 Ændring af lov om indsamling
Dyrenes Beskyttelse takker for muligheden for, at vi som indsamlingsorganisation har fået
mulighed for at afgive høringssvar om Lov om indsamling.
Baggrund
En lang række seriøse NGO'er yder en kæmpe indsats og løfter samfundsopgaver, der ellers skulle
finansieres over offentlige midler. NGO'erne finansieres i overvejende grad via indsamling fra
private, og derfor er danskernes tillid og indsamlingernes troværdighed rygraden i den danske
indsamlingsbranche. Indsamlingsloven skal sikre danskerne lødighed i indsamlinger, hvilket der er
stigende behov for i takt med, at digitalisering og internationalisering gør det lettere for ikke
lødige aktører at udnytte danskernes generøsitet.
Dyrenes Beskyttelse anser det derfor af største vigtighed, at indsamlingsloven revideres således,
at den tilpasses donorernes adfærd
i
dag, samtidighed med at der gennem ressourcer og kontrol
sikres fastholdelse af donorernes tillid til, at de indsamlede midler går til det beskrevne formål.
Generelle bemærkninger
Dyrenes Beskyttelse deler de af ISOBRO fremsatte ønsker om en styrkelse af kontrollen med
indsamlinger, ved at der tilføres flere ressourcer til Indsamlingsnævnets sekretariat, samtidig med
at Indsamlingsnævnets sekretariat udstyres med de nødvendige arbejdsredskaber, f.eks.
udveksling af oplysninger med andre relevante offentlige myndigheder, hvorved donorerne kan
have tillid til de indsamlende organisationer, og ikke lødige indsamlinger kan forhindres.
Specifik kommentar til §9: Ændring af indsamlingsnævnets sammensætning og opgaver
Dyrenes Beskyttelse er som indsamlingsorganisation bekymret over en ændring af
indsamlingsnævnets sammensætning, der medfører, at indsamlingsbranchen - repræsenteret af
ISOBRO
-
ikke fortsat kan indstille to medlemmer til Indsamlingsnævnet. Indsamlingsbranchen
udvikler sig løbende, og det er derfor vigtigt, at der i rådet er repræsentanter med tæt kontakt til
og forståelse for indsamlingsbranchen.
Dyrenes Beskyttelse
Buddingevej 308
2860 Søborg
Tlf. +45
3328
7000
[email protected]
dyrenesbeskyttelse.dk
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0006.png
DYRENES
BESKYTTELSE
Specifik kommentar til §15: Afskaffelse af krav om flere ansvarlige og medansvarlige
Som nævnt i indledningen finder Dyrenes Beskyttelse det essentielt, at indsamlingsloven sikrer
borgernes tillid til indsamlinger. Derfor ser Dyrenes Beskyttelse gerne, at der i ændringen af
indsamlingsloven IKKE fjernes kravet om flere ansvarlige og medansvarlige, idet vi tilslutter os
ISOBROs bekymring om, at det er nemmere at snyde, når man er en, fremfor når man er tre.
,,....---,
//~~~
G
~ina
Engberg,
Engagement og tJndraisingchef
v;
l;
.
I
2
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0007.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Att.:
[email protected]
og
[email protected]
Vedr. sagsnummer 2022-709-0351
FINANS
DANMARK
Lov om ændring af lov om indsamling
m.v. (Undtagelse af belønningsbaseret
crowdfunding, ændring af Indsamlings-
nævnets sammensætning, øgede kon-
trolmuligheder m.v.)
Resume
Finans Danmark støtter overordnet myndighedernes indsats til forebyggelse og
bekæmpelse af kriminalitet. Vi mener i den forbindelse, at det er vigtigt at sikre
den rette balance mellem formålet med myndighedernes indsats, og de midler
som myndighederne anvender, herunder overholdelse af almindelige offentlig-
retlige og retssikkerhedsmæssige principper samt de særlige tavshedspligtsregler,
som gælder for den finansielle sektor.
Høringssvar
18. august 2022
Dok: FIDA-1826564804-692399-vl
Kontakt Cecilie Sander Bernbom
Den foreslåede tilføjelse til indsamlingslovens
§
12, hvorefter Indsamlingsnævnet
kan
"pålægge revisorer, pengeinstitutterm.
v.
at udlevere oplysninger, når det
findes nødvendigt af hensyn til belysning af
en ansøgning,
afgørelse eller klage
eller gennemførelse af nævnets tilsyn efter lovens
§
10, stk. 1
og
2.
",
synes ikke at
ramme den rette balance mellem formål og midler.
Finans Danmark bemærker, at lovforslagets almindelige og specielle bemærk-
ninger ikke klart beskriver de nærmere praktiske og saglige begrundelser for æn-
dringen. Det fremgår ikke klart, hvornår brugen af den foreslåede bestemmelse
vil være relevant for nævnet at anvende, ligesom det ikke fremgår, hvilke oplys-
ninger fra den pågældende tredjemand, der vil være relevante at indhente.
Finans Danmark må derfor stille sig uenig med, at Indsamlingsnævnet skal kunne
indhente oplysninger fra andre end indsamler i forbindelse med nævnets virk-
somhed, som det er foreslået med bestemmelsen i lovforslaget.
Finans Danmark
I
Amaliegade 7
I
1256 København K
I
www.finansdanmark.dk
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0008.png
Høring over Lov om ændring af lov om
indsamling m.v. (Undtagelse af beløn-
ningsbaseret crowdfunding, ændring af
Indsamlingsnævnets sammensætning,
øgede kontrolmuligheder m.v.)
Finans Danmark takker for muligheden for at afgive bemærkninger til høring om
lov om ændring af indsamlingsloven m.v. Vi har alene bemærkninger til lovforsla-
gets
§
1, nr. 7, 8 og 10, som følger nedenfor.
Høringssvar
Bemærkninger
til
§ 1, nr. 7
Overordnede betragtninger
Finans Danmark støtter overordnet myndighedernes indsatser til forebyggelse og
bekæmpelse af kriminalitet. Vi mener i den forbindelse, at det er vigtigt at sikre
den rette balance mellem formålet med myndighedernes indsats, og de midler
som myndighederne anvender, herunder overholdelse af almindelige offentlig-
retlige og retssikkerhedsmæssige principper samt de særlige tavshedspligtsregler,
som gælder for den finansielle sektor.
18. august 2022
Dok. nr.:
FIDA- l 826564804-692399-vl
Den foreslåede tilføjelse til indsamlingslovens
§
12,
hvorefter Indsamlingsnævnet
kan "på/ægge
revisorer, pengeinstitutterm.
v.
at udlevere oplysninger, når det
findes nødvendigt
af
hensyn til belysning af en ansøgning, afgørelse eller klage
eller gennemførelse af nævnets tilsyn efter lovens
§
10, stk. 1
og
2.
",
synes ikke at
ramme den rette balance mellem formål og midler, ligesom Finans Danmark me-
ner, at den foreslåede model vil medføre retssikkerhedsmæssige udfordringer.
Finans Danmark bemærker, at lovforslagets almindelige og specielle bemærk-
ninger ikke klart beskriver de praktiske og saglige begrundelser for ændringen.
Der fremgår ikke faktiske eksempler på eller data for, hvornår brugen af den fore-
slåede bestemmelse vil være relevant for nævnet at anvende, ligesom det ikke
fremgår, hvilke oplysninger fra tredjemand, der vil være relevante at indhente.
Finans Danmark må derfor stille sig uenig med, at Indsamlingsnævnet skal kunne
indhente oplysninger fra andre end indsamler i forbindelse med nævnets virk-
somhed, som bestemmelsen er fastlagt og begrundet i lovforslaget.
r~
U
Finans Danmark
I
Amaliegade 7
I
1256 København K
I
www.finansdanmark.dk
2
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0009.png
Nødvendighedskriteriet
og
formålet med bestemmelsen
Den finansielle sektor er underlagt særlige tavshedspligtsregler
i
lov om finansiel
virksomhed og
i
hvidvaskloven, hvorfor det er afgørende, at regulering, som for-
pligter deling af oplysninger, tydeligt fastlægger, hvad der kan deles og hvor-
dan. Det er ligeledes vigtigt i forhold til reglerne om databeskyttelse.
Det er afgørende, at en nødvendighedsvurdering ligger hos myndigheden, der
forpligter en videregivelse af oplysninger, og at vurderingen er klart defineret.
Dernæst bør der være en klar proportionalitetsafvejning i forhold til, hvilke oplys-
ninger, der kan indhentes.
Justitsministeriet angiver som generel begrundelse for, at Indsamlingsnævnet skal
kunne indhente oplysninger fra tredjemand, at nævnet dermed "på
bedre vis
kan belyse sager
om
potentielle lovovertrædelser."
Det angives videre i lovforsla-
Høringssvar
get, at det er en betingelse, at det er nødvendigt at indhente oplysninger hos
tredjemand. Dette medfører, at det som udgangspunkt er indsamler, der skal an-
modes om oplysninger først, medmindre konkrete forhold taler imod dette. Så-
danne forhold angives med en række eksempler som blandt andet tilfælde, hvor
der er begrundet tvivl om de modtagne oplysninger, eller hvor de modtagne op-
lysninger strider mod andre offentligt tilgængelige oplysninger. Den foreslåede
bestemmelse er dermed indsat med det formål, at Indsamlingsnævnet skal
kunne foretage mere tilbundsgående undersøgelser af mulige lovovertrædelser i
tilfælde, hvor der foreligger en mistanke herom.
18. august 2022
Dok. nr.:
FIDA- l 826564804-692399-vl
At
en myndighed kan og skal foretage sådanne undersøgelser på baggrund af
det materiale {eller mangel på samme) som en part har afgivet til brug for sags-
behandlingen, forekommer som en naturlig og integreret del af enhver form for
afgørelsesvirksomhed. Men at dette skal kunne ske på baggrund af oplysninger
indhentet fra tredjemand, og i visse begrundede tilfælde uden at inddrage par-
ten, virker som et væsentligt indgreb overfor både den omfattede part og de
tredjemænd, som bliver forpligtet til at afgive oplysninger. Den sagsbehandling,
som Indsamlingsnævnet med den foreslåede bestemmelse dermed kan gen-
nemføre, får karakter af efterforskning og bevissikring i forhold
til
mulige lovover-
trædelser, hvilket almindeligvis henhører under politiet under iagttagelse af
blandt andet retsplejelovens regler herom.
Henvisningen, til at Indsamlingsnævnet vil skulle anmelde eventuelle mistanke
om overtrædelser til politiet og i øvrigt iagttage forbuddet mod selvinkriminering i
retssikkerhedsloven, synes endvidere at efterlade et meget lille rum for brug af
bestemmelsen i relation til "belysningen af potentielle lovovertrædelser".
r~
U
Finans Danmark
I
Amaliegade 7
I
1256 København K
I
www.finansdanmark.dk
3
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0010.png
Lovforslaget synes ikke at angive andre situationer end den ovenfor angivne om
undersøgelser af mulige lovovertrædelser, hvor bestemmelsen kunne finde an-
vendelse, foruden at der generelt henvises til, at den vil kunne anvendes i til-
fælde, hvor Indsamlingsnævnet ikke modtager de nødvendige oplysninger til
brug for sagsbehandlingen. At Indsamlingsnævnet i sådanne situationer skal
kunne indhente oplysninger fra tredjemand, fremfor at tillægge dette "proces-
suel skadevirkning" overfor parten i forbindelse med en ansøgning, afgørelser el-
ler lignende, synes at være disproportionalt. Den part, som i forbindelse med be-
handlingen af sin sag ikke afgiver den nødvendige information, må være den
nærmeste til at bære konsekvensen heraf i form af et afslag eller lignende, frem-
for at en tredjemand skal pålægges at oplyse sagen på vegne af parten.
Høringssvar
Samtidig synes nødvendighedsbetingelsen sammenholdt med Indsamlingsnæv-
nets øvrige muligheder for at indhente oplysninger igen at efterlade et juridisk lille
rum for anvendelsen af den foreslåede bestemmelse i situationer, hvor bestem-
melsen skal anvendes udenfor undersøgelsen af mulige lovovertrædelser. Finans
Danmark vil i forlængelse heraf bemærke, at det forhold, at den foreslåede be-
stemmelse synes at have et meget begrænset praktisk anvendelsesområde ikke i
sig selv bør være grundlag for at gennemføre bestemmelsen. De juridiske be-
tænkeligheder påvirkes ikke heraf.
18. august 2022
Dok. nr.:
FIDA- l 826564804-692399-vl
Lovforslagets konsekvenser
Endvidere fremgår det af lovforslaget, at det forventes at få positive og økonomi-
ske konsekvenser for erhvervslivet, ligesom det beskrives, at bestemmelsen skal
forhindre unødige politianmeldelser og underretninger efter hvidvaskloven. Hertil
bør dog også lægges et fokus på tredjemand, som med lovforslaget pålægges
en ny forpligtelse som også strafbelægges. Der fremgår ikke i lovforslaget en for-
udsætning, at der eksempelvis kan pålægges et gebyr i forbindelse med be-
handlingen af udlevering af oplysninger.
Bemærkninger
til
§
1, nr. 8
Med lovforslaget følger det, at det er pengeinstitutter eller andre parter, der skal
anlægge søgsmål til prøvelse af, at udlevering af oplysninger i givet fald er kor-
rekt. Dette mener Finans Danmark er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt. Det bør
ikke være tredjemand, der skal kontrollere en myndigheds beføjelser/konkrete
vurdering i henhold til gældende ret. En kontrol med Indsamlingsnævnet bør op-
nås på anden vis eksempelvis ved en uvildig godkendelsesprocedure eller stik-
prøver.
r~
U
Finans Danmark
I
Amaliegade 7
I
1256 København K
I
www.finansdanmark.dk
4
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0011.png
Bemærkninger til§ 1, nr. 10
Det følger af lovforslaget, at manglende efterlevelse af pålæg om udlevering af
oplysninger straffes med bøde medmindre højere straf følger af anden lovgiv-
ning. Dette virker ikke proportionalt henset til vores bemærkninger ovenfor til lov-
forslagets nr. 7 og 8.
Med venlig hilsen
Kjeld Gosvig-Jensen
Direkte: 40838327
Mail:
[email protected]
Høringssvar
18. august 2022
Dok. nr.:
FIDA- l 826564804-692399-vl
r~
U
Finans Danmark
I
Amaliegade 7
I
1256 København K
I
www.finansdanmark.dk
5
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0012.png
Finanstilsynet - Ministerbetjening <[email protected]>
07-07-2022 12:41:09 (UTC +02)
Sent:
To:
Justitsministeriet <[email protected]>; Lars Møller Haase <[email protected]>
Cc:
Ministerbetjening (FT) <[email protected]>
Subject:
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v.
(Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets sammensætning, øgede
kontrolmuligheder m.v.) - j.nr. 2022-709-0351
From:
Til rette vedkommende,
Finanstilsynet har ingen bemærkninger til høringen med sagsnr. 2022-709-0351.
Med venlig hilsen
Natasha Holsøe Duncker
Fuldmægtig
Kontoret for EU-sager, Ledelses- og Ministerbetjening
~
FINANSTILSYNET
Århusgade 110, 2100 København
Ø
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 61 93 07 40
mailto:NDUN
@ftnet.dk
www.finanstilsynet.dk
Finanstilsynet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://www.finanstilsynet.dk/Kontakt/Privatlivspolitik
Finanstilsynet gør opmærksom på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du har modtaget denne mail ved en fejl, bedes
du straks oplyse Finanstilsynet herom ved at besvare denne e-mail og derefter slette e-mailen. Vi gør opmærksom på, at hvis du har modtaget
denne e-mail ved en fejl, kan enhver form for kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail være ulovlig.
Fra:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sendt:
7. juli 2022 11:15
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af
belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets sammensætning, øgede
kontrolmuligheder m.v.) - j.nr. 2022-709-0351
Se venligst vedhæftede filer.
Med venlig hilsen
JUST
ITS
I
I
T
Straffu Id byrdelseskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0013.png
From:
Sent:
To:
Subject:
709-0351
Jakob Steenstrup <[email protected]>
18-08-2022 20:09:17 (UTC +02)
Justitsministeriet <[email protected]>; Lars Møller Haase <[email protected]>
Vedrørende forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. - sagsnr. 2022-
Forbrugerrådet Tænk har modtaget ovenstående lovforslag i høring og skal hermed komme med vores
bemærkninger.
I
forhold til at undtage belønningsbasereret crowdfunding henviser vi til vores tidligere fremsendte
høringssvar af 13. august 2021, jfr. nedenfor.
Til de øvrige ændringer, som der lægges op til i lovforslaget, har vi ikke bemærkninger, idet vi dog i forhold
til de øgede muligheder for at indhente oplysninger fra
3.
parter finder det afgørende, at hjemlen kun er
anvendelig i begrænsede og helt særlige situationer.
Med venlig hilsen
Jakob Steenstrup
SENIORJURIST / SENIOR LEGAL ADVISER
T +45 7741 7716
W
taenk.dk
I
M
+45 4194 7918
Forbrugerrådet Tænk_
Ryesgade 3A, 2. th.
I
2200 Kbh. N
FORBRUGERRÅDET
"e..-
tænk
Fra:
Jakob Steenstrup
Sendt:
13. august 202114:00
Til:
[email protected]; [email protected]
Cc:
[email protected];
Pia Saxild <[email protected]>; Uffe Rabe Krag <[email protected]>
Emne:
Høringssvar fra Forbrugerrådet Tænk vedrørende forslag til lov om ændring af lov om indsamling
m.v.
Att. Justitsministeriet
Kopi til: Domstolsstyrelsen
Vedrørende forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v.
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0014.png
Forbrugerrådet Tænk kan overordnet støtte, at lovforslaget undtager belønningsbaseret crowdfunding fra
indsamlingslovens anvendelsesområde.
Dog finder vi det essentielt, at man ikke med forslaget - utilsigtet - skaber rum for omgåelsessituationer,
hvor den "belønning" der gives til gengæld for et bidrag ikke er af reel betydning, men
alene
er konstrueret
med det formål, at blive undtaget indsamlingslovens krav.
Det bemærkes i den forbindelse, at øvrig relevant regulering, herunder markedsføringsloven, ikke
indeholder pligter til som erhvervsdrivende, at foretage sig noget aktivt over for myndigheder. Der kan
derfor i omgåelsessituationer være risiko for, at forbrugere giver bidrag uden nogen form for vished for,
eller kontrol af, hvad pengene reelt går til. Med andre ord, at man formelt set, som en form for skalkeskjul,
men med en ubetydelig belønning, dermed vil bevæge den konkrete aktivitet ud af indsamlingsloven,
selvom aktiviteten reelt har karakter af ren donation.
Selvom vi støtter hensigten med lovforslaget, vil vi således opfordre til, at man på trods af den udvidede
fortolkning af begrebet "belønning", som der lægges op til i bemærkningerne, omvendt adresserer en form
for værn mod rene omgåelsessituationer.
Vi står naturligvis til rådighed for eventuelle uddybninger.
Med venlig hilsen
Uffe Ra be Krag
Afdelingschef
Jakob Steenstrup
Seniorjurist
Fra:
Justitsministeriet (mailto:[email protected]]
Sendt:
7. juli 2022 13:35
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v. (Undtagelse af
belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets sammensætning, øgede
kontrolmuligheder m.v.} - j.nr. 2022-709-0351
Se venligst vedhæftede filer, som erstatter tidligere fremsendte.
Med venlig hilsen
JUST
I
TS
Y
I
4 T
Formueretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf.:
7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0015.png
Jakob Steenstrup <[email protected]>
13-08-202114:00:21 (UTC +02)
Sent:
To:
Justitsministeriet <[email protected]>; Katrine Grith Vinten <[email protected]>
Cc:
[email protected] <[email protected]>; Pia Saxild <[email protected]>;
Uffe Rabe Krag <[email protected]>
Subject:
Høringssvar fra Forbrugerrådet Tænk vedrørende forslag til lov om ændring af lov
om indsamling m.v.
From:
Att. Justitsministeriet
Kopi til: Domstolsstyrelsen
Vedrørende forslag til lov om ændring aflov om indsamling m.v.
Forbrugerrådet Tænk kan overordnet støtte, at lovforslaget undtager belønningsbaseret
crowdfunding fra indsamlingslovens anvendelsesområde.
Dog finder vi det essentielt, at man ikke med forslaget - utilsigtet - skaber rum for
omgåelsessituationer, hvor den "belønning" der gives til gengæld for et bidrag ikke er af reel
betydning, men
alene
er konstrueret med det formål, at blive undtaget indsamlingslovens krav.
Det bemærkes i den forbindelse, at øvrig relevant regulering, herunder markedsføringsloven, ikke
indeholder pligter til som erhvervsdrivende, at foretage sig noget aktivt over for myndigheder. Der
kan derfor i omgåelsessituationer være risiko for, at forbrugere giver bidrag uden nogen form for
vished for, eller kontrol af, hvad pengene reelt går til. Med andre ord, at man formelt set, som en
form for skalkeskjul, men med en ubetydelig belønning, dermed vil bevæge den konkrete aktivitet
ud af indsamlingsloven, selvom aktiviteten reelt har karakter af ren donation.
Selvom vi støtter hensigten med lovforslaget, vil vi således opfordre til, at man på trods af den
udvidede fortolkning af begrebet "belønning", som der lægges op til i bemærkningerne, omvendt
adresserer en form for værn mod rene omgåelsessituationer.
Vi står naturligvis til rådighed for eventuelle uddybninger.
Med venlig hilsen
Uffe Rabe Krag Jakob Steenstrup
Afdelingschef Seniorjurist
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0016.png
Forbrugerrådet Tænk er en uafhængig medlemsorganisation, der arbejder for et Danmark, hvor alle forbrugere kan træffe et trygt valg.
Få nyheder, informationer om test, tilbud og gode råd 1-2 gange om ugen. Tilmeld dig vores nyhedsbreve på taenk.dk/nyhedsbrev
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0017.png
DANSKE
REVISORER
Justitsministeriet
Formueretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Att.: Lars Møller Haase
Pr. e-mail:
[email protected]; [email protected]
12. august 2022
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v.
(Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlings-
nævnets sammensætning, øgede kontrolmuligheder m.v.) - sagsnr. 2022-
709-0351
FSR - danske revisorer takker for muligheden for at kommentere på ovennævnte udkast.
Efter lovforslagets§ 1, pkt_ 7, indsættes der et nyt stk. 2 i indsamlingslovens§ 12, hvor-
efter Indsamlingsnævnet kan pålægge bl.a. revisorer at udlevere oplysninger, når det fin-
des nødvendigt af hensyn til belysning af en ansøgning, afgørelse eller klage eller gen-
nemførelse af nævnets tilsyn efter indsamlingslovens § 10, stk. 1 og 2.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til den foreslåede ordning, at nævnet som
udgangspunkt først skal forsøge at indhente oplysningerne hos indsamleren. Det fremgår
videre, at revisor er forpligtet til at imødekomme en anmodning fra nævnet, uanset om
oplysningerne måtte være tavshedsbelagte efter anden lovgivning, og at undladelse af at
efterkomme et pålæg om udlevering straffes med bøde.
Lovforslaget giver FSR - danske revisorer anledning til at gøre opmærksom på, at der
ikke er revisorpligt for indsamleren, uanset om denne er en privatperson eller et selskab.
Det bemærkes endvidere, at lovens§ 3, stk. 4, om, at der skal afleveres et regnskab til
Indsamlingsnævnet, når indsamlingen er afsluttet, heller ikke bevirker, at der nødvendig-
vis er en revisor tilknyttet en indsamling.
Lovforslaget giver Indsamlingsnævnet mulighed for at indhente oplysninger hos revisor i
de tilfælde, hvor indsamleren ikke ønsker at bidrage til sagens oplysning. Der vil i disse
tilfælde sjældent være mulighed for at indhente oplysninger hos revisor, idet det må for-
ventes, at en indsamler, der har oprettet en indsamling med svig for øje, næppe har an-
taget en revisor, da der ikke er krav herom. Det er på den baggrund FSR - danske reviso-
rers opfattelse, at den nye mulighed for Indsamlingsnævnet til at indhente oplysninger
hos revisorer ikke effektivt forhindrer, at der oprettes og gennemføres indsamlinger med
svig for øje.
Desuden indeholder lovforslaget bl.a. en bestemmelse om at undtage indsamlinger med
erhvervsmæssigt formål, når bidragyderen får en belønning til gengæld for bidraget (be-
lønningsbaseret crowdfunding).
FSR - danske revisorer
Kronprinsessegade
8
DK -
1306
København K
Telefon
+45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR.
55 09
72
16
Danske Bank
Reg.
9541
Konto nr.
2500102295
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0018.png
DANSKE
REVISORER
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at Indsamlingsnævnet i dag
fortolker indsamlingsloven således, at belønningsbaseret crowdfunding, hvor modydel-
sen står i rimeligt forhold til bidraget, er undtaget fra indsamlingsbegrebet i lovens
§
1.
Dette betyder modsætningsvist, at en belønningsbaseret crowdfunding, hvor modydelsen
ikke står i rimeligt forhold til bidraget, er omfattet af indsamlingsbegrebet og derved kræ-
ver tilladelse fra Indsamlingsnævnet samt aflæggelse af regnskab efter indsamlingens
afslutning.
Den foreslåede ordning, hvorefter belønningsbaseret crowdfunding undtages fra indsam-
lingsbegrebet, uanset om modydelsen står i rimeligt forhold til bidraget, giver mulighed
for omgåelse. Derved kan der oprettes indsamlinger, der er undtaget fra kravene i ind-
samlingsloven, blot fordi der gives en modydelse, uanset om modydelsen har en meget
ringe værdi. En sådan indsamling vil således hverken være underlagt revisorpligt eller
tilsyn af Indsamlingsnævnet.
Med venlig hilsen
Michael Bo Hansen
Chefkonsulent
I•
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0019.png
d::\\
HJERTE
~
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
FORENINGEN
Dato: 18. august 2022
Direkte tlf.: 51 28 22 43
E-mail: [email protected]
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v.
(Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets
sammensætning, øgede kontrolmuligheder m.v.)
Hjerteforeningen har med interesse læst udkast til lov om ændring af lov om indsamling.
Ændringer som potentielt kan have betydning for vores og andre foreningers økonomi
fremadrettet.
Som medlem af ISOBRO tilslutter Hjerteforeningen sig organisationens høringssvar.
Med venlig hilsen
Anne Kaltoft
Adm. direktør, Hjerteforeningen
Hjerteforeningen
Vognmagergade 7,
3.
sa
I.
1120
København K
Telefon +4 5 7025
0000
post@hjerteforeni
ngen
.dk
www.hjertefo
reninge
n.dk
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0020.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Eva Aaen <[email protected]>
24-08-2022 15:01:11 (UTC +02)
Justitsministeriet <[email protected]>; Lars Møller Haase <[email protected]>
Høring over lovforslag til ændring af indsamlingsloven
Kære begge
Hermed som aftalt Indsamlingsnævnets høringssvar efter plenarmøde i dag:
"Indsamlingsnævnet har drøftet udkast
til
lovforslag om ændring af indsamlings/oven på et møde den 24.
august 2022. Indsamlingsnævnet ser positivt på Justitsministeriets initiativ til løbende at holde
indsamlingsreguleringen aktuel og opdateret, herunder at der skal tilføres særlige it- og
digitaliseringsmæssige kompetencer
til
området. Nævnet skal dog pege på, at kompetencerne skal have
digital indsamlingsforretningsmæssig forståelse. De øgede beføjelser, som Indsamlingsnævnet forventes at
få, vil også have ressourcemæssige konsekvenser.
Indsamlingsnævnet er sammensat af medlemmer, der er udpeget efter indstilling af
Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation (ISOBRO}, Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk og
Rigspolitiet. Flere af organisationerne har selvstændigt afgivet høringssvar, hvortil der kan henvises særligt
for så vidt angår bemærkninger
til
nævnets sammensætning og kontrolbeføje/ser.
Indsamlingsnævnet kan i øvrigt tilslutte sig lovforslaget."
Med venlig hilsen
Eva Aaen
Sekretariatschef
JUST
I
TS
M
I
N
I
5TE RI
ET
C
l
VI
LS
TY
R
E
L
SIE
~
Toldboden
2, 2.
8800 Viborg
Tlf.: +45 22 19 38 13
[email protected]
[email protected]
www.civilstyrelsen.dk
Fra:
Eva Aaen
Sendt:
7. juli 2022 13:34
Til:
Joy Lykke Poulsen <[email protected]>
Emne:
VS: Orientering om høring over lovforslag til ændring af indsamlingsloven
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0021.png
<T'v
ISOBRO
Justitsministeriet
Kontor: Formueretskontoret
Sagsbeh: Lars Møller Haase
Sagsnummer: 2022-709-0351
[email protected]
og
[email protected]
18. august 2022
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om indsamling mv. (Undtagelse af
belønningsbaseret crowdfunding, ændring af Indsamlingsnævnets
sammensætning, øgede kontrolmuligheder mv.)
ISOBRO vil indledningsvist takke for muligheden for at kunne afgive høringssvar om ændringer af lov om
indsamling mv. ISOBRO vil gerne benytte muligheden til at:
1.
Anbefale en opdatering af indsamlingslovens§§ 5 og 6, således at bestemmelserne bliver
tidssvarende og gør det muligt at hverve faste støtter på lige fod med hvervning af medlemmer på
gaden eller pr. telefon efter tilladelse fra Indsamlingsnævnet
2.
Komme med konkrete kommentarer til lovforslaget, som det foreligger
ISOBRO kan fuldt ud tilslutte sig bestræbelserne på at styrke kontrollen og tilsynet med indsamlinger. Ikke
alene de samfundsmæssige hensyn taler herfor, men også hensynet til de indsamlere, der yder en
engageret indsats for på behørig vis at indsamle midler, og som følge heraf har behov for beskyttelse mod
andres brud på reglerne med de heraf følgende uundgåelige konsekvenser for hele indsamlingsbranchen.
Det er i denne forbindelse væsentligt at pege på, at ingen tiltag vil have den ønskede effekt, hvis ikke der
samtidig tilvejebringes de nødvendige ressourcer til at styrke indsatsen i alle de nødvendige led, hvilket
ISOBRO også vil fremhæve i de konkrete kommentarer til lovforslaget.
1.
Giv danskerne valgfrihed mellem 'fast støtte' og medlemskab
Tillad hvervning af faste støtter på gaden eller pr. telefon
ISOBRO's medlemmer oplever i stigende grad, at en del af danskerne foretrækker, alene at støtte dem
økonomisk fremfor at være egentlige medlemmer. Samtidig findes der en række fondsorganiserede NGO'er
og selvejende institutioner, som man ikke kan blive medlem af, fx Folkekirkens Nødhjælp, WWF
Verdensnaturfonden, Kofoeds Skole, WeShelter mfl. For at imødekomme danskernes præferencer og
organisationernes mangfoldighed foreslår ISOBRO at ændre indsamlingsloven, således at det bliver lovligt
at hverve 'faste støtter' på gaden eller pr. telefon. Det vil give danskerne valgfriheden til at støtte de gode
formål, de finder værdige, på den måde, som de selv ønsker.
Faste støtter adskiller sig fra det klassiske medlemskab ved at favne de personer, der gerne vil støtte
organisationernes med et fast beløb, men som ikke ønsker et egentligt medlemskab. Nogle, fordi de
ønsker, at mest muligt af deres bidrag går til organisationens arbejde fremfor servicering af medlemmerne;
andre, fordi de ikke finder værdi i modydelserne i form af medlemsblad, arrangementer eller lignende.
1
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0022.png
<T'v
ISOBRO
Baggrunden for ønsket om at indføre 'fast støtte' er, at
tiderne har ændret sig. Mange danskere, herunder særligt
de yngre generationer, har fået et nyt forhold til
velgørenhed med forskellige præferencer. Nogle ønsker
fortsat det traditionelle medlemskab, mens andre ønsker at
støtte skiftende eller højaktuelle sager. En ændring af
indsamlingsloven, der tillader hvervning af faste støtter på
gaden eller pr. telefon vil give danskerne, og særligt de
unge, mulighed for at støtte gode formål på en tidssvarende
måde.
Lovændring værner om den klassiske foreningsmodel
Selvom mange organisationer ønsker at kunne tilbyde
valgfrihed omkring støtteform, er det ikke ensbetydende
med, at organisationerne fremover ønsker at hverve mange
flere faste støtter på bekostning af medlemskaberne.
Tværtimod. Medlemmerne er rygraden i mange af
organisationerne. At tillade hvervning af faste støtter på
gaden eller pr. telefon vil sikre, at der ikke hverves 'pseudo-
medlemmer,' der ikke har præference for at deltage aktivt i
organisationens virke, men som alligevel ønsker at støtte
arbejdet økonomisk. Det er hverken tjenligt for
organisationerne eller for de generøse danskere. Samtidig
udgør relationen som 'fast støtte' en trædesten, som med den rette indsats potentielt kan lede til et reelt
medlemskab på sigt. Således får danskerne mulighed for at støtte, som de selv ønsker. Lovændringen
værner om den klassiske foreningsmodel med medlemskaber, der bliver forbeholdt dem, der reelt ønsker
og har tid og overskud til det mere forpligtende fællesskab.
Faktaboks:
Danskernes tilknytning til foreningslivet
er stærk, men har ændret karakter og er i
dag mere selvbevidst og omskiftelig. Det
konkluderer Center for Frivilligt Socialt
Arbejde i deres rapport fra 2019, hvor de
peger på, at især de yngre generationer
er løsere knyttet til organisationerne og i
højere grad knyttet til individuelle
interesser og livssituationer (Lindholm
Sørensen mfl. 2019).
Der er ikke tale om en helt ny eller alene
dansk tendens, men en tendens, der er
set foldet ud i over en længere årrække
og på tværs af de nordiske lande, hvilket
fremgår af både
Den Danske
Værdiundersøge/se
fra 2019 og VIVE's
Frivillighedsundersøgelse
fra 2020.
Tendensen er ikke alarmerende og mere
udtryk for udvikling end afvikling af
danskernes engagement.
Antallet af gadehververe har været faldende og vil ikke stige som følge af dette forslag
I Justitsministeriets betænkning nr. 1532 fra 2012 udtrykkes der bekymring for, at antallet af gadehververe
vil eksplodere, hvis reglerne for gadehvervning lempes. ISOBRO deler bekymringen, fordi overdreven
gadehvervning vil være meget problematisk og belaste branchen. Derfor lægger ISOBRO i forslaget op til, at
hvervning af faste støtter på gaden eller pr. telefon vil kræve en tilladelse fra Indsamlingsnævnet, som
herved får mulighed for at regulere denne form for hvervning.
Dertil kommer, at hvervning på gaden eller pr. telefon kræver betragtelige ressourcer. Siden det første gang
blev praktiseret af organisationerne i Danmark, har det fundet et stabilt leje. Dels fordi det så at sige skal
kunne betale sig at lave hvervning. Dels fordi ISO BRO koordinerer gadehvervning blandt
medlemsorganisationerne, med det formål at sikre et passende omfang og etisk indsamlingspraksis.
Koordineringen sikrer således mod en mulig overbelastning af gaderummet. Koordination,
kvalitetsudvikling og veldefinerede rammer for indsamlingerne, vil stadig være af høj prioritet for branchen.
ISOBRO indgår gerne i yderligere dialog om, hvordan lovgivningen på dette område kan opdateres, således
at den fortsat sætter rimelige begrænsninger og tidssvarende vilkår for indsamlinger. Nedenfor er vores
umiddelbare bud på, hvordan lovteksten kan tilpasses.
2
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0023.png
<T'v
ISOBRO
Den nuværende lovgivning: Indsamlingslovens
§§
5 og 6
§ 5. Husindsamling må ikke finde sted, jf. dog stk. 2
Stk. 2.
Indsamlingsnævnet kan efter ansøgning meddele tilladelse for 3 år ad gangen til foretagelse af en
årlig landsdækkende eller geografisk afgrænset husindsamling eller en enkeltstående husindsamling, som
iværksættes på baggrund af en særlig begivenhed, hvis ansøgeren
1)
2)
3)
er omfattet af§ 4, stk. 1,
kan sandsynliggøre, at der ved indsamlingen indbringes et godt indsamlingsresultat, og
har den fornødne folkelige forankring.
Stk. 3.
Tilladelse til husindsamling efter stk. 2 indebærer, at ansøgeren på dagen også kan foretage
gadeindsamling.
§ 6. Gadeindsamling må ikke finde sted, jf. dog stk. 2 og § 5, stk. 3.
Stk. 2.
Indsamlingsnævnet kan dog i særlige tilfælde efter ansøgning meddele tilladelse til foretagelse af
gadeindsamling. Ansøgeren skal i forbindelse med ansøgningen opfylde betingelserne efter§ 5, stk. 2, nr. 1-
3.
ønskes ændret til:
§ 5. Husindsamling må ikke finde sted, jf. dog stk. 2
Stk. 2. Indsamlingsnævnet kan efter ansøgning meddele tilladelse for 3 år ad gangen til foretagelse af en
årlig landsdækkende eller geografisk afgrænset husindsamling eller en enkeltstående husindsamling, som
iværksættes på baggrund af en særlig begivenhed, hvis ansøgeren
1)
2)
3)
er omfattet af§ 4, stk. 1,
kan sandsynliggøre, at der ved indsamlingen indbringes et godt indsamlingsresultat, og
har den fornødne folkelige forankring.
Stk. 3. Tilladelse til husindsamling efter stk. 2 indebærer, at ansøgeren på dagen også kan foretage
gadeindsamling.
§ 6. Gadeindsamling må ikke finde sted, jf. dog stk. 2 og § 5, stk. 3.
Stk. 2. Indsamlingsnævnet kan dog i særlige tilfælde efter ansøgning meddele tilladelse til foretagelse af
gadeindsamling. Ansøgeren skal i forbindelse med ansøgningen opfylde betingelserne efter§ 5, stk. 2, nr. 1-
3.
Indsamlingsnævnet kan endvidere, efter ansøgning, meddele tilladelse til hvervning af faste støtter på
gaden og til hvervning af faste støtter ved telefonisk henvendelse.
3
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0024.png
<T'v
ISOBRO
2. KONKRETE KOMMENTARER TIL LOVFORSLAGET
Vedr. ændring af indsamlingslovens§ 2: Undtagelse af belønningsbaseret crowdfunding
ISOBRO deler Justitsministeriets vurdering af, at indsamlingsloven bør ændres, således at mulighederne for
at benytte belønningsbaseret crowdfunding styrkes ved, at belønningsbaseret crowdfunding undtages fra
lovens anvendelsesområde.
ISOBRO bemærker dog i den forbindelse, at det kan forventes at arbejdsbyrden for Indsamlingsnævnet
(sekretariatet) vil stige ved lovændringen, jf. bemærkninger til
§1:
Donationsbaseret crowdfunding
omfattes ikke af den foreslåede undtagelsesbestemmelse, da denne form for crowdfunding netop er
kendetegnet ved, at der ikke ydes en modydelse til gengæld for bidraget. Hvis der er tvivl i et konkret
tilfælde, om en påtænkt indsamling er omfattet af undtagelsen, forudsættes det, at man vil kunne rette
henvendelse til Indsamlingsnævnet (sekretariatet). Justitsministeriet bør derfor overveje, om der skal
tilføres flere ressourcer til Indsamlingsnævnets sekretariat for ikke at forlænge sagsbehandlingen
yderligere.
Vedr. ændring af indsamlingslovens§ 3: Afslag på ansøgning om og tilbagekaldelse af tilladelse efter
indsamlingslovens § 3
ISOBRO er enig i, at Indsamlingsnævnet bør have mulighed for at meddele afslag på en ansøgning om
tilladelse, når forhold vedrørende en tidligere indsamling indikerer, at indsamlingslovgivningen ikke vil blive
overholdt i forbindelse med fremtidige indsamlinger. Ligeledes er ISOBRO enig i, at Indsamlingsnævnet skal
kunne tilbagekalde en allerede tildelt tilladelse, når der foreligger sådanne forhold, der vil kunne begrunde
et afslag på en ansøgning om tilladelse.
ISOBRO foreslår endvidere, at det overvejes at søge at styrke kontrollen med indsamlingsmarkedet ved at
udstyre Indsamlingsnævnets sekretariat med arbejdsredskaber, der kan være med til at gøre en reel forskel
for sekretariatets arbejde, og sætte sekretariatets medarbejdere i stand til at opnå en reel indsigt i
eventuelle problematiske forhold på indsamlingsmarkedet, herunder eksempelvis ved en adgang til
udveksling af oplysninger med andre relevante offentlige myndigheder.
Vedr. ændring af indsamlingslovens§ 9: Ændring af Indsamlingsnævnets sammensætning og opgaver
ISOBRO er ikke enig i Justitsministeriets vurdering af, at sammensætningen af Indsamlingsnævnet bør
ændres, således at indsamlingsorganisationernes repræsentation reduceres fra to medlemmer til et
medlem, og at den ene medlemsplads gives til et medlem, der er beskikket efter indstilling fra
Erhvervsministeriet.
ISOBRO anerkender, at der kan være behov for at styrke kompetencerne i Indsamlingsnævnet inden for IT
og teknologi-området, men dette kan ske på flere måder. Eksempelvis kan det sikres gennem en stærkere
faglig indsigt i sekretariatet, idet det er her, at den faglige indsigt i IT og teknologi i første omgang er
nødvendig. Hvis den faglige indsigt ikke er til stede på sekretariatsniveau, kan der være en stor risiko for, at
de relevante forhold ikke afdækkes og dermed ikke bliver forelagt Indsamlingsnævnet.
ISOBRO er af den opfattelse, at en styrkelse af den faglige indsigt, alene ved udpegning af et permanent
medlem med den nødvendige faglige indsigt, ikke nødvendigvis vil føre til det ønskede resultat.
ISOBRO har som repræsentant for indsamlingsorganisationerne og dermed det civilsamfund, der står for
indsamling af midler til almenvelgørende formål, vist, at 150B RO's medlemmer af nævnet har tilført en
4
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0025.png
<T'v
ISOBRO
væsentlig viden og indsigt i udviklingen på indsamlingsområdet, som er af stor betydning for nævnets
arbejde.
ISOBRO vil derfor holde fast i, at ISO BRO fortsat skal indstille to medlemmer af Indsamlingsnævnet: et
medlem med en generel viden og et generelt overblik over indsamlingsmarkedet og de aktuelle
udviklingsstrømme herpå, og et medlem med en særlig dybtgående indsigt i de konkrete forhold og
problemstillinger, der knytter sig til en indsamlingsorganisation og dens arbejde på indsamlingsmarkedet.
Denne dualitet rækker tilbage til Indsamlingsloven fra 2014, og behovet for opretholdelsen heraf er ikke
blevet mindre siden.
Det er fortsat ISOBRO's opfattelse, at ISOBRO, hvis repræsentation i Indsamlingsnævnet tidligere er blevet
foreslået reduceret, som repræsentant for indsamlingsorganisationerne, og dermed det civilsamfund, der
står for indsamling af midler til almenvelgørende formål, har kunnet og fortsat vil kunne tilføre
Indsamlingsnævnet en væsentlig viden og indsigt, som er af stor betydning for Nævnet. Dette også i
relation til de spørgsmål, der forudsætter kendskab til IT og digital udvikling. I denne forbindelse kan
ISOBRO eksempelvis pege på, at ISOBRO blandt andet har indgået aftale med Facebook om brug af de
digitale indsamlingsværktøjer.
ISOBRO foreslår, at der findes en anden måde, hvorpå der kan tilføres Indsamlingsnævnet større faglige
ressourcer, uden at det sker på bekostning af den faglige indsigt og viden, som medlemmerne udpeget af
ISOBRO besidder, og at ISOBRO således beholder sin adgang til at udpege 2 medlemmer af
Indsamlingsnævnet. Der er efter ISOBRO's opfattelse ingen velbegrundet årsag til, at en styrkelse af
Indsamlingsnævnets faglige viden og indsigt skal ske på bekostning af anden lige så relevant viden og
indsigt.
ISOBRO deler således ikke opfattelsen af, at der skulle være en ubalance i Indsamlingsnævnet, tværtimod.
ISOBRO erindrer om, at det, som det også fremgår af Betænkning nr. 1532 om indsamlinger, blev fundet af
væsentlig betydning, at offentligheden og erhvervslivet blev repræsenteret på lige fod med
indsamlingsorganisationerne, idet lovens ordning i høj grad er udtryk for en afvejning af hensynene til
indsamlingsorganisationerne, befolkningen og erhvervslivet. Dette er fortsat tilfældet, og en ændring heraf
vil dermed føre til en skæwridning, som netop ikke var ønsket af det udvalg, der afgav den nævnte
betænkning.
ISOBRO vil opfordre til, at det overvejes, om Indsamlingsnævnet i stedet bør udvides med et medlem,
sådan som det blev gjort i 2020, hvor nævnet blev udvidet med et ekstra medlem indstillet af Rigspolitiet,
eller ved at nævnets sekretariat styrkes med de ønskede kompetencer, hvilket der dog også tilkendegives i
bemærkningerne til lovforslaget.
Vedr. ændring af indsamlingslovens§ 12: Indhentning af oplysninger hos tredjemand
Den foreslåede ændring, hvorefter Indsamlingsnævnet får mulighed for at pålægge revisorer,
pengeinstitutter mfl. at udlevere oplysninger, finder ISOBRO principielt betænkelig, idet den giver mulighed
for at indhente oplysninger i tilfælde, hvor en sådan indhentelse ellers ville kræve en dommerkendelse.
Som landsdommer Michael Sjoberg i henhold til Berlingske har udtalt, er det retssikkerhedsmæssigt
betænkeligt at indføre en så vidtgående bestemmelse. ISOBRO finder ikke, at der på dette område er
særligt vægtige argumenter, der betyder, at de almene hensyn til retssikkerheden bør tilsidesættes.
ISOBRO kan derfor ikke støtte den foreslåede ændring af indsamlingslovens§ 12.
5
L 87 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2687489_0026.png
<T'v
ISOBRO
Vedr. ændring af indsamlingslovens§ 15: Afskaffelse af krav om flere ansvarlige og medansvarlige
ISOBRO har forståelse for ønsket om at gøre det nemmere at lave en indsamling, idet det foreslås, at der
fremadrettet kun skal være en juridisk person eller en fysisk person, der dog skal være myndig, for at få lov
til at lave en indsamling mod i dag krav om en juridisk person eller tre fysiske personer, hvoraf en skal være
myndig. ISOBRO vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at der derved er en kontrolinstans, der
forsvinder, idet det er nemmere at snyde, når man er en, end når man er tre.
Med venlig hilsen
Kenneth Kamp Butzbach
Generalsekretær
+45 29 69 91 20
[email protected]
ISOBRO
Peter Bangs Vej 5 B, 2000 Frederiksberg
www.isobro.dk
6