Udvalget for Forretningsordenen 2022-23 (2. samling)
L 85 Bilag 1
Offentligt
2684217_0001.png
29. marts 2023
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Kenneth Schmidt Ras-
mussen
Sagsnr.: 2022-750-0910
Dok.:
2727326
Dato:
Kontor:
KOMMENTERET OVERSIGT
Forslag til lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af le-
dende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste
I. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 6. februar 2023 til den 6.
marts 2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner mv.:
Aarhus Retshjælp, Advokatrådet, Akademikerne (AC), Amnesty Internati-
onal, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsretten, Ase Lønmodtager,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, CEPOS, Danmarks Frie Fagfor-
ening, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Industri, Dansk Journalist-
forbund, Danske Advokater, Danske Medier, Danske Regioner, Datatilsy-
net, De Frie Funktionærer, Den Danske Dommerforening, Den Danske Hel-
sinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Særlige Klageret, Den Uaf-
hængige Politiklagemyndighed, Det Faglige Hus, Det Juridiske Fakultet,
Københavns Universitet, DIGNITY
Dansk Institut mod Tortur, Djøf,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Offent-
lige Anklagere, Foreningen af Statsadvokater, Foreningen af Statsforvalt-
ningsjurister, FTF, Gadejuristen, HK Danmark, Oxfam IBIS, Institut for
Menneskerettigheder, Institut for Samfund og Globalisering, Roskilde Uni-
versitet, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet, Institut for
Statskundskab, Syddansk Universitet, Institut for Statskundskab, Aalborg
Universitet, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet, Internationale
Rehabilitation Center for Torture Victims, Juridisk Institut, Syddansk
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/15
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
Universitet, Juridisk Institut, Aalborg Universitet, Juridisk Institut, Aarhus
Universitet, Justitia, KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstan-
satte, Kraka, Kristelig Fagforening (Krifa), Københavns Retshjælp, Lands-
foreningen af Forsvarsadvokater, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH),
Lederne, Ligebehandlingsnævnet, Nordisk Ministerråd, Offentligt Ansattes
Organisationer, Politidirektørforeningen, Politiforbundet, Procesbevillings-
nævnet, Retspolitisk Forening, Rigsrevisionen, samtlige byretter, samtlige
kommuner, samtlige regioner, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlings-
fællesskab, Familieretshuset, Sø- og Handelsretten, Tinglysningsretten, Ve-
ron, Vestre Landsret og Østre Landsret.
II. Høringssvarene til lovforslaget
1. Indledning
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Akademikerne, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner, Den
Danske Dommerforening, Den Uafhængige Politiklagemyndighed, Djøf,
Familieretshuset, Foreningen af Offentlige Anklagere, Institut for Menne-
skerettigheder, KL, Ligebehandlingsnævnet, Politiforbundet, Retspolitisk
Forening, Rigsrevisionen, Tinglysningsretten, Vestre Landsret og Østre
Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Samtlige høringssvar er vedlagt.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført i
kursiv.
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Danske Regioner, Den Uaf-
hængige Politiklagemyndighed, Familieretshuset, Foreningen af Of-
fentlige Anklagere, KL
og
Politiforbundet
har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Dansk Arbejdsgiverforening, Ligebehandlingsnævnet, Rigsrevisionen
og
Tinglysningsretten
har ikke ønsket at udtale sig om lovforslaget.
Side 2/15
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
2. Om bisiddernes rettigheder, vidneførsel mv.
Advokatrådet
bemærker, at det kan give anledning til retssikkerhedsmæs-
sige betænkeligheder,
at vidneførsel søges begrænset til det ”strengt nød-
vendige”.
Som det fremgår af pkt. 1 i bemærkningerne til lovforslaget, gør der sig efter
regeringens opfattelse helt særlige omstændigheder gældende i forbindelse
med nedsættelsen af en undersøgelseskommission vedrørende efterretnings-
tjenesternes forhold. Særligt hensynet til at beskytte de klassificerede oplys-
ninger, som vil kunne indgå i undersøgelsen, medfører behov for at etablere
en særlig undersøgelsesform, som på en række punkter afviger fra undersø-
gelseskommissioner nedsat efter lov om undersøgelseskommissioner og
granskningskommissioner.
Det er således efter regeringens opfattelse nødvendigt bl.a., at der ved fast-
læggelsen af rammerne for undersøgelseskommissionen og dens opgaver
såvel som ved kommissionens gennemførelse og tilrettelæggelse af under-
søgelsen foretages en afvejning mellem på den ene side hensynet til ikke at
udbrede kendskabet til klassificerede oplysninger mere end strengt nødven-
digt og på den anden side hensynet til at skabe klarhed over centrale spørgs-
mål i det undersøgte forløb, herunder med henblik på at drage læring heraf
og skabe grundlag for at vurdere, om der foreligger forhold, der kan give
anledning til at søge et ansvar gjort gældende, eller om der ikke er anled-
ning hertil.
Rammerne for den foreslåede undersøgelseskommission vil på den bag-
grund tage afsæt i den undersøgelsesform, der blev benyttet ved lov nr. 1938
af 15. december 2020 om undersøgelse af visse forhold vedrørende Forsva-
rets Efterretningstjeneste. Undersøgelseskommissionen vil således på til-
svarende vis tage sit afsæt i den ordning, der gælder efter lov om undersø-
gelseskommissioner og granskningskommissioner, men på en række punk-
ter, hvor den nævnte hensynsafvejning tilsiger det, vil den afvige herfra.
Det fremgår på denne baggrund af den foreslåede bestemmelse i lovforsla-
gets § 7, stk. 1, at undersøgelseskommissionen kan anmode en person om at
afgive forklaring for kommissionen som vidne, hvis det ikke har været muligt
at få belyst et spørgsmål på anden måde, og kommissionen vurderer, at det
er strengt nødvendigt for en tilstrækkelig oplysning af sagen.
Side 3/15
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
Som anført i bemærkninger til bestemmelsen skal dette ses i lyset af lov-
forslagets § 4, stk. 1, 2. pkt., om, at undersøgelsen skal tilrettelægges og
gennemføres på en sådan måde, at forholdet til fremmede magter, hensynet
til statens sikkerhed, sagens opklaring eller til tredjemand ikke skades. Den
foreslåede bestemmelse vil bl.a. indebære, at sagsoplysningen i undersøgel-
seskommissionen i videst muligt omfang vil skulle ske på grundlag af det
foreliggende skriftlige materiale.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at undersøgelseskommissionen
for at få
et spørgsmål tilstrækkeligt belyst
finder det nødvendigt, at der afgives for-
klaring om spørgsmålet, og den foreslåede bestemmelse vil derfor give mu-
lighed for, at der kan gennemføres afhøringer, hvis det ikke har været muligt
at få belyst et givet spørgsmål på anden måde, og kommissionen vurderer,
at det er strengt nødvendigt for en tilstrækkelig oplysning af sagen.
Den foreslåede bestemmelse er således udtryk for, at undersøgelseskommis-
sionen ved tilrettelæggelsen af sin undersøgelse skal foretage en afvejning
af på den ene side hensynet til en tilstrækkelig undersøgelse af de forhold,
der omfattes af undersøgelsen, og på den anden side det tungtvejende hen-
syn til at begrænse udbredelsen af kendskabet til det klassificerede materi-
ale, der vil kunne indgå i undersøgelsen.
Justitsministeriet har på den baggrund ikke fundet anledning til at justere
lovforslaget på dette punkt.
Danske Advokater
bemærker, at den ret, som bisidderen har efter lov om
undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner til at overvære
alle vidneforklaringer med deraf følgende mulighed for at gennemføre kon-
traafhøring, også bør gælde for denne undersøgelse.
Djøf
bemærker, at bisidderrettigheder og adgangen til vidneførsel er ind-
skrænket mere, end hensynet til beskyttelsen af klassificerede oplysninger
kan begrunde, henset til, at kommissionsmedlemmer, udspørger, sekretari-
atsmedlemmer og bisiddere alle skal være sikkerhedsgodkendt til højeste
sikkerhedsniveau. Djøf mener ikke, at den justering, der blev vedtaget i for-
bindelse med Folketingets behandling af lovforslag nr. L 53 om undersø-
gelse af visse forhold vedrørende Forsvarets Efterretningstjeneste i forhold
til bisidderens mulighed for at overvære andre forklaringer end sin egen kli-
ents, etablerer den nødvendige balance i forhold til retssikkerheden for de
personer, der er omfattet af undersøgelsen.
Side 4/15
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
Danske Advokater
og
Akademikerne
har tilsluttet sig Djøfs bemærknin-
ger.
Som anført ovenfor gør der sig efter regeringens opfattelse helt særlige om-
stændigheder gældende i forbindelse med nedsættelsen af en undersøgelses-
kommission vedrørende efterretningstjenesternes forhold. Særligt hensynet
til at beskytte de klassificerede oplysninger, som vil kunne indgå i undersø-
gelsen, medfører behov for at etablere en særlig undersøgelsesform, som på
en række punkter afviger fra undersøgelseskommissioner nedsat efter lov
om undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner.
Som det fremgår af pkt. 2.2.6 i bemærkningerne til lovforslaget, bygger ud-
formningen af bisidderordningen i lovforslaget på en afbalancering af hen-
synet til at sikre, at kendskab til de ofte meget fortrolige oplysninger ikke
udbredes mere end absolut nødvendigt, over for hensynet til, at bisidderne
skal have mulighed for på en retssikkerhedsmæssigt forsvarlig måde at va-
retage deres klienters interesser i forbindelse med undersøgelsen.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 12, stk. 1, 1.
pkt., at bisidderen har ret til at overvære afhøringer af sin klient i undersø-
gelseskommissionen. Efter forslaget vil en bisidder som udgangspunkt alene
have adgang til at overvære afhøringer af sin egen klient. Denne ret vil være
ubetinget.
Det fremgår derudover af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 12,
stk. 1, 2. pkt., at undersøgelseskommissionen kan give bisidderen adgang til
at overvære afhøringer af andre, hvis væsentlige hensyn til bisidderens mu-
lighed for at varetage sin klients interesser taler for det. Der sigtes herved
til tilfælde, hvor der efter kommissionens opfattelse i lyset af det, der hidtil
er fremkommet i undersøgelsen, kan blive spørgsmål om at afgive bela-
stende ansvarsvurderinger af en persons forhold.
Der skal ved beslutningen om, hvorvidt væsentlige hensyn til bisidderens
mulighed for at varetage sin klients interesser taler for, at bisidderen kan
gives adgang til at overvære afhøringer af andre, desuden ske en afvejning
over for hensynet til at sikre, at kendskab til de klassificerede oplysninger
spredes mindst muligt.
Justitsministeriet har på den baggrund ikke fundet anledning til at justere
lovforslaget på dette punkt.
Side 5/15
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
Advokatrådet
bemærker, at bisidderens adgang til materiale begrænses til
”det materiale, der er af betydning for den pågældendes klient”. Advokatrå-
det foreslår, at det i bemærkningerne præciseres, at alt materiale, som klien-
ten historisk har eller kan have haft adgang til, er omfattet, ligesom adgan-
gen naturligvis må omfatte alt materiale, som udspørgeren kan overveje at
anvende, og at bisidderen bør gives en videre adgang til udskrifter, end hvad
der lægges op til i lovforslagets § 12, stk. 2.
Som anført ovenfor gør der sig efter regeringens opfattelse helt særlige om-
stændigheder gældende i forbindelse med nedsættelsen af en undersøgelses-
kommission vedrørende efterretningstjenesternes forhold. Særligt hensynet
til at beskytte de klassificerede oplysninger, som vil kunne indgå i undersø-
gelsen, medfører behov for at etablere en særlig undersøgelsesform, som på
en række punkter afviger fra undersøgelseskommissioner nedsat efter lov
om undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner.
Om bisidderes adgang til materiale fremgår det af den foreslåede bestem-
melse i lovforslagets § 12, stk. 2, 1. pkt., at undersøgelseskommissionen skal
give bisidderen adgang til at gøre sig bekendt med det materiale, der er af
betydning for den pågældendes klient.
Det er forudsat, at det relevante materiale i praksis stilles til rådighed i sik-
rede lokaler hos Forsvarsministeriet eller myndigheder på Forsvarsmini-
steriets område. På den baggrund er bisidderens ret til at gøre sig bekendt
med materialet ikke formuleret som en ret til at få det udleveret. Bisidderen
vil i stedet skulle gøre sig bekendt med det relevante materiale ved at gen-
nemgå materialet i de sikrede lokaler hos Forsvarsministeriet eller myndig-
heder på Forsvarsministeriets område, som forudsættes stillet til rådighed
for undersøgelseskommissionen.
Det fremgår derudover af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 12,
stk. 2, 2. pkt., at bisidderen har ret til at gøre sig bekendt med udskrift af
forklaringer afgivet af klienten og af forklaringer afgivet af andre i det om-
fang, bisidderen har haft adgang til at overvære disse efter stk. 1, 2. pkt.
Bisidderen vil således som udgangspunkt alene have adgang til at gøre sig
bekendt med udskrifter af forklaringer afgivet af bisidderens egen klient. I
det omfang, bisidderen efter den foreslåede § 12, stk. 1, 2. pkt., har haft
adgang til at overvære andre forklaringer, fordi væsentlige hensyn til bisid-
derens mulighed for at varetage sin klients interesser taler for det, vil
Side 6/15
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
bisidderen endvidere efter forslaget have adgang til at gøre sig bekendt med
udskrifter af sådanne forklaringer.
Der henvises også for så vidt angår bisidderens adgang til at gøre sig be-
kendt med udskrifter af forklaringer til bemærkningerne til lovforslagets §
5, hvorefter det er forudsat, at det relevante materiale stilles til rådighed i
sikrede lokaler hos Forsvarsministeriet eller myndigheder på Forsvarsmi-
nisteriets område, som undersøgelseskommissionen råder over. Dette vil så-
ledes også i relevant omfang gælde udskrifter af forklaringer fra møder i
undersøgelseskommissionen. Der henvises endvidere til den generelle for-
udsætning i forslagets § 4, stk. 1, 2. pkt., om, at undersøgelsen skal tilrette-
lægges og gennemføres på en sådan måde, at forholdet til fremmede magter,
hensynet til statens sikkerhed, sagens opklaring eller til tredjemand ikke
skades.
Justitsministeriet mener på denne baggrund, at de foreslåede regler om bi-
sidderes adgang til materiale på en passende måde balancerer hensynet til
at sikre, at kendskab til de ofte meget fortrolige oplysninger ikke udbredes
mere end absolut nødvendigt, og hensynet til, at bisidderne skal have mu-
lighed for på en retssikkerhedsmæssigt forsvarlig måde at varetage deres
klienters interesser i forbindelse med undersøgelsen. Justitsministeriet har
på den baggrund ikke fundet anledning til at justere lovforslaget på dette
punkt.
3. Om afgrænsningen af kommissionens opgaver
Retspolitisk Forening
anbefaler, at kommissionens arbejdsopgaver udvi-
des, således at kommissionen får mandat til også at fremkomme med forslag
til styrkelse af beføjelserne for de respektive kontrolorganer, herunder især
Tilsynet med Efterretningstjenesterne (TET).
Som det fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 3, stk. 1,
vil undersøgelseskommissionen have til opgave at undersøge forløbet ved-
rørende tjenestefritagelsen af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterret-
ningstjeneste, der fandt sted i august 2020. Kommissionen skal i den forbin-
delse undersøge, om der i forbindelse med tjenestefritagelsen blev varetaget
usaglige hensyn.
Undersøgelseskommissionen vil skulle undersøge forløbet vedrørende tje-
nestefritagelsen af de fem medarbejdere, der blev tjenestefritaget på
Side 7/15
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
baggrund af den kritik, der blev rejst af Tilsynet med Efterretningstjene-
sterne i august 2020.
Justitsministeriet offentliggjorde den 8. juni 2022 en rapport om erfarin-
gerne med PET-loven. Det fremgår bl.a. af rapporten, at der er anledning
til at overveje, om der på visse områder bør foretages ændringer af de ram-
mer, PET-loven sætter. Det gælder bl.a. i forhold til rammerne for tilsyn og
kontrol med PET. Forsvarsministeriet arbejder desuden på en revision af
FE-loven, hvor der vil blive set på rammerne for tilsyn og kontrol med For-
svarets Efterretningstjeneste. Regeringen ser frem til at drøfte bl.a. de ram-
mer, der skal gælde for tilsyn og kontrol med efterretningstjenesterne, med
Folketingets partier.
Justitsministeriet har på den baggrund ikke fundet anledning til at justere
lovforslaget på dette punkt.
4. Om kommissionens adgang til materiale
Advokatrådet
anbefaler, at det tilføjes til bemærkningerne, at relevante
myndigheder på eget initiativ bør forsyne undersøgelseskommissionen med
sådant materiale, som efter myndighedens egen opfattelse er eller kan være
relevant, at kommissionen kan anmode vidner om at udlevere materiale,
som ikke tilhører myndighederne, og at den enkelte myndighed skal oplyse
over for kommissionen, hvilket materiale myndigheden har adgang til.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 5, stk. 1, 1. pkt.,
at enhver har pligt til at stille dokumenter og andet foreliggende materiale
til rådighed for undersøgelseskommissionen, når kommissionen anmoder
om det.
Som det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse, har
den til formål at sikre, at undersøgelseskommissionen kan få alle relevante
oplysninger frem. Det forudsættes, at kommissionen alene fremsætter an-
modning om udlevering af materiale, hvis kommissionen finder, at det er
relevant for undersøgelsen.
Det forudsættes i den forbindelse, at man i de myndigheder, der bliver an-
modet om at udlevere materiale, foretager en forholdsvis bred afgrænsning
af det materiale, der skønnes relevant for undersøgelsen, således at der også
medtages materiale, hvor det kan give anledning til tvivl, hvorvidt
Side 8/15
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
materialet er af betydning for undersøgelsen. Det forudsættes endvidere, at
medarbejdere i de berørte myndigheder, der er anmodet om materiale, her-
efter bistår kommissionen med at gennemgå og sortere materialet med hen-
blik på mere præcist at fastlægge, hvilket materiale der er relevant for un-
dersøgelsen.
Hvis kommissionen bliver bekendt med, at der eksisterer relevant materiale,
som ikke indgår i det materiale, der allerede er stillet til rådighed, vil kom-
missionen specifikt kunne fremsætte en anmodning vedrørende sådant ma-
teriale.
Udtrykket materiale skal, i overensstemmelse med, hvad der gælder efter
lov om undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner, forstås i
meget vid betydning. Det omfatter ikke blot dokumenter i traditionel for-
stand, herunder i elektronisk form, men også f.eks. lyd- og videooptagelser
og lignende.
Som det videre fremgår af bemærkningerne, omfatter den foreslåede be-
stemmelse alt foreliggende materiale, herunder interne dokumenter, hånd-
skrevne notater mv. Den foreslåede bestemmelse omfatter også personlige
eller private papirer som f.eks. dagbøger eller lignende, i det omfang sådant
materiale er relevant for undersøgelsen.
I lyset af det klassificerede materiale, som vil kunne indgå i den foreslåede
undersøgelse, forudsættes det
af hensyn til at undgå risiko for utilsigtet
spredning af materialet
at sådant materiale i praksis vil skulle stilles til
rådighed i sikrede lokaler hos Forsvarsministeriet eller myndigheder på
Forsvarsministeriets område, som undersøgelseskommissionen råder over.
Lokalerne vil skulle sikres i overensstemmelse med relevante forskrifter her-
for, herunder cirkulære nr. 10338 af 17. december 2014 om sikkerhedsbe-
skyttelse af informationer (sikkerhedscirkulæret).
Der er ikke med den foreslåede bestemmelse taget nærmere stilling til, hvor-
dan sådant materiale i praksis skal stilles til rådighed. Det må således over-
lades til kommissionen efter drøftelse med de berørte myndigheder, der an-
modes om at stille materiale til rådighed, at træffe nærmere beslutning
herom.
Justitsministeriet kan i tilknytning hertil oplyse, at det fremgår af bemærk-
ningerne til lovforslagets § 5, stk. 1, 2. pkt., at det materiale, der er relevant
Side 9/15
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
for undersøgelsen, som det helt klare udgangspunkt vil være myndigheds-
materiale, dvs. materiale, der er indgået til eller udarbejdet af en myndighed
eller af ministre og embedsmænd i embeds medfør. Såfremt private opteg-
nelser mv. måtte have betydning for undersøgelsen, gælder pligten til at
stille materiale til rådighed også for sådant privat materiale.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at det fremgår af lovforslagets § 6,
stk. 1, at undersøgelseskommissionen kan give pålæg om, at materialet stil-
les til rådighed for kommissionen, hvis den pligt, der er nævnt i § 5, stk. 1,
ikke opfyldes.
Justitsministeriet har på den baggrund ikke fundet anledning til at justere
lovforslaget på dette punkt.
5. Om kommissionens ansvarsvurderinger
Advokatrådet
bemærker, at der er helt særlige grunde til forsigtighed i den
eventuelle vurdering af enkeltpersoner, jf. § 3, stk. 2, i en undersøgelsesform
som den foreliggende sammenlignet med undersøgelseskommissioner i al-
mindelighed, blandt andet ud fra den fysiske gennemførelse af undersøgel-
sen, at vidneførelse begrænses til, hvad det er ”strengt nødvendigt”, og at
bisidderens adgang til materiale er begrænset.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets 3, stk. 2, at under-
søgelseskommissionen på grundlag af kommissionens undersøgelse skal ud-
tale sig om, hvorvidt der foreligger grundlag for, at det offentlige søger no-
gen draget til ansvar.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 3, at den i stk. 2 nævnte
udtalelse alene skal afgives i det omfang, ingen af undersøgelseskommissi-
onens medlemmer finder det retssikkerhedsmæssigt betænkeligt.
Dette gælder tilsvarende efter lov om undersøgelseskommissioner og
granskningskommissioner.
Beslutningen om, hvorvidt det er forsvarligt at foretage retlige vurderinger,
skal træffes på grundlag af en vurdering af de eventuelle problemer vedrø-
rende de involverede personers retssikkerhed. F.eks. kan den inkvisitoriske
procesform føre til, at medlemmerne efter en konkret vurdering mener, at
det vil være uforsvarligt at udtale sig
selv i forsigtige vendinger
om
Side 10/15
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
retlige spørgsmål, fordi medlemmerne finder, at der er risiko for, at proces-
formen har haft indflydelse på bevisvurderingen eller på fremlæggelsen af
de retlige spørgsmål, og at denne indflydelse kan gøre det retssikkerheds-
mæssigt betænkeligt, at medlemmerne, der har stået for undersøgelsen, også
skal foretage den retlige vurdering.
Det vil selvsagt også være muligt for en bisidder at rejse dette spørgsmål,
hvis bisidderen mener, at der er anledning til det. Medlemmernes beslutning
kan også gå ud på, at der foretages en retlig vurdering, men at den er be-
grænset i forhold til, hvad kommissionen er blevet anmodet om. Man kan
også forestille sig, at medlemmerne finder, at der i forhold til nogle af de
berørte personer kan foretages retlige vurderinger i videre omfang end i
forhold til andre personer.
Det forudsættes, at alle medlemmerne er enige om, at der bør foretages ret-
lige vurderinger. Finder blot ét af medlemmerne, at sådanne vurderinger
ikke bør foretages, skal de øvrige medlemmer rette sig efter det.
Justitsministeriet har på den baggrund ikke fundet anledning til at justere
lovforslaget på dette punkt.
6. Om kommissionens afgivelse af beretning mv.
Advokatrådet
bifalder, at der tilsigtes en større grad af offentlighed om be-
retningen, end det var tilfældet med lov nr. 1938 af 15. december 2020. Ad-
vokatrådet foreslår, at det i bemærkningerne tilføjes, at den offentliggjorte
beretning inden for det muliges rammer skal indeholde en beskrivelse af
sagsoplysning.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 22, stk. 1, 1.
pkt., at undersøgelseskommissionen afgiver en beretning om resultatet af
sin undersøgelse.
Beretningen skal indeholde en tilstrækkelig redegørelse for de spørgsmål,
som undersøgelseskommissionen efter forslagets § 3, stk. 1, skal undersøge.
Det er imidlertid samtidig vigtigt, at efterretningstjenestens aktuelle og
fremtidige virkemuligheder, herunder i forhold til udenlandske samarbejds-
partnere, ikke skades.
Side 11/15
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
Justitsministeriet har på den baggrund ikke fundet anledning til at justere
lovforslaget på dette punkt.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at lovforslaget ændres, såle-
des at Tilsynet med Efterretningstjenesterne sikres en ret til indsigt i en
eventuel klassificeret beretning, såfremt undersøgelseskommissionen udar-
bejder en sådan.
Som det fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 3, stk. 1,
vil undersøgelseskommissionen have til opgave at undersøge forløbet ved-
rørende tjenestefritagelsen af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterret-
ningstjeneste, der fandt sted i august 2020. Kommissionen skal i den forbin-
delse undersøge, om der i forbindelse med tjenestefritagelsen blev varetaget
usaglige hensyn.
Undersøgelseskommissionen vil skulle undersøge forløbet vedrørende tje-
nestefritagelsen af de fem medarbejdere, der blev tjenestefritaget på bag-
grund af den kritik, der blev rejst af Tilsynet med Efterretningstjenesterne i
august 2020.
Som anført ovenfor gør der sig efter regeringens opfattelse helt særlige om-
stændigheder gældende i forbindelse med nedsættelsen af en undersøgelses-
kommission vedrørende efterretningstjenesternes forhold. Særligt hensynet
til at beskytte de klassificerede oplysninger, som vil kunne indgå i undersø-
gelsen, medfører behov for at etablere en særlig undersøgelsesform, som på
en række punkter afviger fra undersøgelseskommissioner nedsat efter lov
om undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner.
Bl.a. har det givet anledning til særlige overvejelser i relation til undersø-
gelseskommissionens beretning og offentliggørelse heraf. Det er vigtigt, at
beretningen indeholder en fyldestgørende redegørelse for de spørgsmål,
som undersøgelseskommissionen efter forslagets § 3, stk. 1, skal undersøge.
Det er imidlertid samtidig vigtigt, at efterretningstjenestens aktuelle og
fremtidige virkemuligheder, herunder i forhold til udenlandske samarbejds-
partnere, ikke skades.
Af hensyn til at skabe mulighed for offentlighed om resultaterne af undersø-
gelseskommissionens undersøgelse følger det af den foreslåede bestem-
melse i lovforslagets § 22, stk. 1, at undersøgelseskommissionens beretning
vil skulle udarbejdes og offentliggøres i en form, som ikke indeholder
Side 12/15
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
informationer, der vil kunne skade forholdet til fremmede magter, statens
sikkerhed eller tredjemand.
Såfremt kommissionen vurderer, at en sådan beretning ikke indeholder en
tilstrækkelig redegørelse for de spørgsmål, som undersøgelseskommission
skal undersøge, vil kommissionen kunne udarbejde en yderligere beretning,
som vil skulle afgives til justitsministeren.
Kommissionen bør dog bestræbe sig på at give en tilstrækkelig redegørelse
i den beretning, som vil skulle udarbejdes og offentliggøres i en form, som
ikke indeholder informationer, der vil kunne skade forholdet til fremmede
magter, statens sikkerhed eller tredjemand.
Der bør derfor alene udarbejdes en yderligere beretning til justitsministe-
ren, hvis kommissionen vurderer, at det er nødvendigt at beskrive informa-
tioner, der vil kunne skade forholdet til fremmede magter, statens sikkerhed
eller tredjemand, for at give en tilstrækkelig redegørelse for de spørgsmål,
som undersøgelseskommission skal undersøge.
Hvad angår spørgsmålet om Tilsynet med Efterretningstjenesternes adgang
til kommissionens eventuelle yderligere beretning, bemærkes det, at der ikke
med lovforslaget er taget stilling til, om Tilsynet skal have adgang til beret-
ningen. Hvis Tilsynet, når kommissionsundersøgelsen er afsluttet, ønsker at
få adgang til beretningen, vil der som udgangspunkt blive set positivt på et
sådant ønske.
7. Om udpegningen af kommissionens medlemmer mv.
Vestre Landsret
bemærker, at undersøgelseskommissionen skal bestå af tre
landsdommere fra Vestre Landsret, og at tre landsdommere som udgangs-
punkt svarer til en landsretsafdeling. Vestre Landsret har i den forbindelse
anført, at landsretten
ligesom domstolene i øvrigt
har for lange sagsbe-
handlingstider, og at landsretten derfor forudsætter, at der kan findes en ord-
ning for kompensation af landsretten som følge af, at der på ny afgives tre
dommere til en undersøgelseskommission. Vestre Landsret ønsker i øvrigt
ikke at udtale sig om udkastet.
Østre Landsret
har tilsluttet sig Vestre Landsrets bemærkninger, og ønsker
i øvrigt ikke at udtale sig om udkastet.
Side 13/15
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
Den Danske Dommerforening
har tilsluttet sig Vestre Landsrets bemærk-
ninger, og ønsker i øvrigt ikke at udtale sig nærmere om udkastet. Den Dan-
ske Dommerforening bemærker dog, at dommeres og andre domstolsansat-
tes deltagelse i kommissionsundersøgelser udgør en naturlig og
som de
senere år har vist
regelmæssig del af domstolenes samlede virke. Den Dan-
ske Dommerforening har videre anført, at selv om der i sagens natur er tale
om midlertidige opgaver, og selv om der typisk også afsættes midler til at
dække de involverede dommeres fravær fra deres hovedstillinger, indebærer
kommissioner ikke desto mindre et ikke ubetydeligt ressourcetræk såvel for
de embeder, som stiller medarbejdere til rådighed, som for domstolene som
sådan. Den Danske Dommerforening har i den forbindelse bemærket, at de
dommere, der udpeges til undersøgelseskommissioner sædvanligvis er er-
farne landsdommere. Endelig anfører Den Danske Dommerforening, at det
er vigtigt, at der tages højde for dette
både i det konkrete tilfælde og på
mere overordnet plan.
Justitsministeriet har noteret sig bemærkningerne og har stor forståelse for
situationen ved Vestre Landsret. Justitsministeriet har noteret sig behovet
for at finde en passende ordning til imødekommelse af de nævnte behov.
III. Lovforslaget
De modtagne høringssvar har ikke givet anledning til at foretage ændringer
i lovforslaget.
Som det fremgår af justitsministerens brev af 23. februar 2023, som samme
dag blev oversendt til Udvalget for Forretningsordenen (Alm. del, bilag 47),
fremgik det af det udkast til lovforslag, som har været i offentlig høring, at
undersøgelseskommissionen bør tilrettelægge sit arbejde, således at den så
vidt muligt kan afgive beretning om resultatet af sin undersøgelse senest
seks måneder, efter at kommissionen er nedsat.
Som det videre fremgår af brevet, vil der i lyset af den debat, der har været
om den kommende undersøgelse, blive lagt op til at fastsætte en længere
frist for kommissionens arbejde i det lovforslag, som vil blive fremsat for
Folketinget.
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været sendt i høring, er der
derfor foretaget en ændring i bl.a. bemærkningerne til lovforslagets § 22,
således at det nu fremgår, at undersøgelseskommissionen bør tilrettelægge
Side 14/15
L 85 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt
sit arbejde, således at den så vidt muligt kan afgive beretning om resultatet
af sin undersøgelse senest et år efter, at kommissionen er nedsat.
Der er herudover foretaget visse ændringer af sproglig, lovteknisk og redak-
tionel karakter i forhold til det udkast, som har været sendt i høring.
Side 15/15