Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 84 Bilag 6
Offentligt
2701643_0001.png
Til lovforslag nr.
L 84
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og
NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) vil redegøre for sin stilling
til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2. behand-
ling af lovforslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget bemær-
ker, at der i direktivets artikel 14 (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2019/1152 af 20. juni 2019 om gen-
nemsigtige og forudsigelige arbejdsvilkår i Den Europæiske
Union) gives adgang til, at direktivets bestemmelser kan
fraviges ved kollektiv overenskomst. I lovforslagets § 1, stk.
5, anføres det dog, at en forudsætning er, at der er tale om
kollektive overenskomster, som er indgået af de mest repræ-
sentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, som dækker hele
det danske område.
Det er således forudsat i direktivet, at alle er forpligtet på
en indholdsmæssig overholdelse af den overordnede beskyt-
telse af arbejdstagerne. Formålet med bestemmelsen er at gi-
ve mulighed for at foretage regulering i overenskomster, der
er integreret med overenskomsternes øvrige regler om ar-
bejdstid og ansættelsesforhold. Danmarksdemokraterne ser
ingen saglig grund til, at nogle fagforeninger og arbejdsgi-
verforeninger ikke kan indgå disse overenskomster. Bekym-
ringen for, at der med lokale aftaler kan være et ulige styrke-
forhold, er ubegrundet, da lokale aftaler også vil skulle leve
op til den overordnede beskyttelse af arbejdstagerne. Hvis
fagforeninger og arbejdsgiverforeninger alligevel skulle ind-
gå en aftale, der ikke sikrer en overordnet beskyttelse af
arbejdstagerne, vil en sådan regulering være ugyldig, og
arbejdstageren ville kunne påberåbe sig sine rettigheder i
henhold til lovgivningen.
Danmarksdemokraterne mener ikke, at der er behov for
at regulere, hvilke parter der kan lave en anden regulering
ved overenskomst, idet beskyttelsen er den samme, uanset
hvem den faglige part er. Danmarksdemokraterne mener
derfor, at man bør fjerne den unødvendige forskelsbehand-
ling, der kan skade nogle arbejdsmarkedsparter.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af DF og NB):
Til § 3
1)
I
stk. 2, nr. 6,
ændres »når og så snart« til: »så snart«.
[Sproglig forenkling]
2)
I
stk. 2, nr. 12,
ændres »skal arbejdsgiveren underrette
lønmodtageren« til: »underretning«.
[Sproglig tilpasning til indledende opregning]
AX028671
L 84 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet 3/5-23
2701643_0002.png
2
Til § 6
3)
I
stk. 1
ændres »være længere end« til: »overstige«.
[Sproglig ensretning]
Til § 13
4)
I
stk. 1, 1. pkt.,
ændres »En ansat« til: »En lønmodta-
ger«.
[Sproglig ensretning]
Til § 15
5)
I
stk. 2
og
3
ændres »om at sikre overholdelse af« til:
»over manglende overholdelse af pligten til at sikre«.
[Sproglig justering]
Til § 20
6)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 3 a
ændres i
stk. 1, 1. pkt.
»være længere end« til: »overstige«.
[Sproglig ensretning]
7)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 3 d
ændres i
stk. 2
»om at
sikre overholdelsen af« til: »over manglende overholdelse af
pligten til at sikre«, og »om at sikre overholdelse af« ændres
til: »over manglende overholdelse af pligten til at sikre«.
[Sproglig ensretning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foretages en sproglig forenkling,
som ikke har indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foretages en sproglig tilpasning
af lovteksten i forhold til den indledende opregning i § 3,
stk. 2, hvor det fremgår, at arbejdsgiverens oplysningspligt
omfatter »følgende oplysninger«. Ændringen har ingen ind-
holdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foretages en sproglig ensretning i
overensstemmelse med sprogbrugen i § 6, stk. 2. Ændringen
har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foretages en sproglig ensretning
i overensstemmelse med terminologien i lovforslaget i øv-
rigt. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foretages to sproglige justeringer
med henblik på at forbedre lovteksten rent sprogligt. Æn-
dringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 6
Ændringsforslaget består i en sproglig ensretning i over-
ensstemmelse med sprogbrugen i lovforslaget i øvrigt. Æn-
dringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foretages der to steder i teksten
en omformulering med henblik på at forbedre lovteksten
rent sprogligt. Ændringen er en ensretning i forhold til æn-
dringsforslag nr. 5. Ændringen har ingen indholdsmæssige
konsekvenser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til
1. behandling den 13. april 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 28.
februar 2023 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-
lag 75. Den 29. marts 2023 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene, et høringsnotat og en ligestillingsvurdering
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S)
Leif Lahn Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Eva Kjer Hansen (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Jeppe Søe (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF)
L 84 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet 3/5-23
2701643_0003.png
3
Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1