Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 83 Bilag 1
Offentligt
2689440_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om inflationshjælp til økono-
misk udsatte børnefamilier
22. marts 2023
J.nr. 2023 - 2662
Baggrund
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Alternativet indgik den 23. februar 2023 Aftale om inflations-
hjælp til økonomisk udsatte børnefamilier.
Formål
Formålet med lovforslaget er at yde inflationshjælp til økonomisk udsatte børnefa-
milier, der er blevet ramt af stigende priser som følge af inflationen.
Med lovforslaget foreslås det, at økonomisk udsatte børnefamilier modtager et eks-
traordinært skattefrit beløb. Inflationshjælpen skønnes at hjælpe ca. 40.500 børne-
familier og ca. 65.100 børn.
Der er tale om en ny hovedlov, der giver forsørgere, som modtager ydelser i kon-
tanthjælpssystemet eller modtager ressourceforløbsydelse under et ressourceforløb
eller et jobafklaringsforløb, ret til at modtage et økonomisk tilskud til deres børns
forsørgelse. Inflationshjælpen gives til personer, der modtog en af ovenstående
ydelser i januar 2023 og som forsørger eget barn/børn i alderen 0-14 år, og var bo-
pælsregistreret i CPR på samme adresse som barnet den 31. januar 2023. Hjælpen
påvirker ikke ydelsesmodtagerens offentlige ydelser i øvrigt. Inflationshjælpen ud-
betales pr. barn, dog maksimalt til tre børn. Beløbets størrelse aftrappes desuden
for hvert barn. For det første barn udbetales 7.500 kr. i hjælp, for det andet barn ud-
betales 3.750 kr. og for det tredje barn udbetales 2.250 kr. En person vil dermed
maksimalt kunne modtage en samlet hjælp på 13.500 kr. i 2023. Hjælpen udbetales
i to rater, hvoraf første halvdel af beløbet kommer til udbetaling senest i juni 2023
og anden halvdel af beløbet kommer til udbetaling primo august 2023.
Den primære målgruppe
Lovforslaget består af et ekstraordinært skattefrit beløb, der skal sikre økonomisk
udsatte børnefamilier på kort sigt.
Inflationshjælpen til økonomisk udsatte børnefamilier skal efter forslagets indhold
ydes til alle. som forsørger eget barn under 15 år i hjemmet og som modtog hjælp i
kontanthjælpssystemet, eller ressourceforløbsydelse under ressourceforløb eller
jobafklaringsforløb for januar 2023, og som var bopælsregistreret på samme
adresse som barnet den 31. januar 2023.
L 83 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering
2689440_0002.png
I nedenstående tabel fremgår kønsfordelingen for de personer, der skønnes af mod-
tage inflationshjælpen. Det skønnes, at inflationshjælpen følger andelen af mænd
og kvinder, der ville få udbetalt det midlertidige børnetilskud.
Tabel 1
Kønsfordeling blandt personer, der skønnes at få udbetalt inflationshjæl-
pen
Mænd
Fuldtidspersoner, andel i pct.
Kilde: UDK,
STAR’s ydelsesregistre og CPR-registeret.
13
Kvinder
87
Det ses af tabel 1, at skønsmæssigt 87 pct. af de berørte er kvinder, mens 13 pct. er
mænd. Inflationshjælpen udbetales til den registrerede moder, når forældre med
fælles folkeregisteradresse begge opfylder betingelserne for at få udbetalt hjælpen
børnetilskud, hvilket er en del af forklaringen på den høje andel af kvinder, som
skønnes af modtage inflationshjælpen.
Forslaget forventes på denne baggrund at berøre væsentligt flere kvinder end
mænd.
De sekundære målgrupper
Der er ingen sekundære målgrupper for lovforslaget.
Samlet vurdering
Det vurderes, at forslaget ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser.
Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder til kvin-
der og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at medfører tilsigtede eller utilsigtede
forskelle for mænd eller kvinder.
Det ses af tabel 1, at skønsmæssigt 87 pct. af de, der skønnes at få udbetalt det in-
flationshjælpen, er kvinder, mens 13 pct. af er mænd. Inflationshjælpen forventes
på den baggrund at berøre væsentligt flere kvinder end mænd, men dette vurderes
ikke at være en følge af de gældende regler eller forslaget. Det er derimod en følge
af udbetalingsreglerne om at pengene udbetales til mor, når forældre med fælles
folkeregisteradresse begge opfylder betingelserne for at få udbetalt hjælpen.
Det skønnes på baggrund af ovenstående, at det ikke vil være relevant at gennem-
føre yderligere vurderinger af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2