Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 83 Bilag 1
Offentligt
2689439_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til lov om inflationshjælp til
økonomisk udsatte børnefamilier
J.nr. 23/02754
2023-2662
YS
AIH/HGN/MWH
Indledning
Lovforslag om inflationshjælp til økonomisk udsatte børnefamilier udmønter aftale
om inflationshjælp til økonomisk udsatte børnefamilier, som blev indgået i februar
2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Sociali-
stisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet. Forslaget til lov om inflations-
hjælp til økonomisk udsatte børnefamilier er sendt i høring fra den 23. marts til den
30. marts 2023.
Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder, organisationer
m.v.:
Ankestyrelsen, ATP, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Børnerådet, Børns Vilkår, DAK,
Danmarks Frie Fagforening, Danske Advokater, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk Retspolitisk Forening,
Danske Revisorer, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det faglige hus, Fi-
nanssektorens Arbejdsgiverforening, Kommunale Velfærdschefer, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Frie Funktionærer, Institut
for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Landsforeningen
Fleksjob, Landsforeningen af nuværende og tidligere Psykiatribrugere (LAP), Kri-
stelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Mødrehjælpen, Red Barnet,
Rigsrevisionen, Rådet for Psykisk Sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt
Udsatte, SAND - De hjemløses landsorganisation, Udbetaling Danmark og Ældre-
sagen.
Fra de organisationer m.v., som lovforslaget har været sendt i høring hos, er der
modtaget høringssvar fra følgende høringsparter:
Ankestyrelsen, Danske Advokater, Danske Regioner, Dansk Socialrådgiverfor-
ening, Datatilsynet, Kristelig Fagbevægelse, Red Barnet, Rigsrevisionen og Rådet
for Psykisk Sårbare på arbejdsmarkedet.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Ankestyrelsen, Danske Regioner, Datatilsynet, Kristelig Fagbevægelse, Rigsrevisi-
onen og Rådet for Psykisk Sårbare på arbejdsmarkedet har ikke haft bemærkninger
til lovforslaget.
L 83 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering
2689439_0002.png
Nedenfor gennemgås de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar samt Be-
skæftigelsesministeriets bemærkninger hertil. Beskæftigelsesministeriets bemærk-
ninger til høringssvarene er anført i kursiv. Beskæftigelsesministeriet kan for en
fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvise til høringssvarene, som
er sendt til Beskæftigelsesudvalget.
Bemærkninger af generel politisk karakter og bemærkninger, der ikke vedrører lov-
forslaget, indgår ikke i høringsoversigten.
Bemærkninger til lovforslaget
Målgruppen
Red Barnet og Dansk Socialrådgiver forening påpeger, at målgruppen for inflati-
onshjælpen er større end målgruppen for det midlertidige børnetilskud. Dermed
kan inflationshjælpen ikke kompensere for afskaffelsen af det midlertidige børne-
tilskud, da der vil være færre penge til børnefamilierne.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
I Aftale om inflationshjælp til økonomisk udsatte børnefamilier blev det aftalt, at
målgruppen for inflationshjælpen er alle børnefamilier, der modtager ydelser i
kontanthjælpssystemet og børnefamilier blandt modtagere af ressourceforløbs-
ydelse under ressourceforløb eller jobafklaringsforløb. Det fremgår endvidere af
aftalen, at inflationshjælpen udbetales som følge af de stigende priser, der rammer
økonomisk udsatte børnefamilier hårdt.
Bemærkningerne giver på denne baggrund ikke anledning til ændring af lovforsla-
get.
Tidspunkt for udbetaling af hjælpen
Red Barnet og Dansk Socialrådgiverforening bemærker i deres høringssvar, at ud-
betalingen af inflationshjælpen i juni kommer for sent. Dansk Socialrådgiverfor-
ening bemærker, at børnefamilierne siden marts i år har oplevet en betragtelig ind-
komstnedgang.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Det fremgår af Aftale om inflationshjælp til økonomisk udsatte børnefamilier, at
den valgte model for inflationshjælpen gør det muligt at udbetale hjælpen så hur-
tigt som muligt. Det bemærkes i forlængelse heraf, at der er tale om en hjælp, der
udbetales automatisk, og som kræver IT-udvikling hos kommunerne, der er nødven-
dig i forhold til at kunne få hjælpen ud til den ønskede målgruppe.
Bemærkningerne giver på denne baggrund ikke anledning til ændring af lovforsla-
get.
2
L 83 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering
2689439_0003.png
Betydning for fri proces
Danske Advokater vil gerne sikre, at inflationshjælpen ikke skal medregnes i den
personlige indkomst for personer, der søger fri proces, ligesom at tilskuddet jf. lov-
forslagets § 3 ikke indgår i beregningen af modtagerens offentlige forsørgelses-
ydelser. Danske Advokater opfordrer derfor til, at det særskilt anføres i loven, at
beløbet heller ikke skal indgå i den samlede indtægt i forbindelse med ansøgninger
om fri proces.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Det fremgår af § 1 i bekendtgørelse om fri proces, at ved afgørelser om fri proces
benyttes som indtægtsgrundlag summen af 1) den personlige indkomst efter per-
sonskattelovens § 3 og 2) kapitalindkomsten efter personskattelovens § 4. Af per-
sonskattelovens § 3 fremgår det, at personlig indkomst omfatter alle de indkomster,
der indgår i den skattepligtige indkomst, og som ikke er kapitalindkomst. Da infla-
tionshjælpen er skattefri, vil den efter Beskæftigelsesministeriets vurdering ikke få
betydning for indtægtsgrundlaget i forhold til fri proces.
Bemærkningerne giver på denne baggrund ikke anledning til ændring af lovforsla-
get.
3