Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 80
Offentligt
2702897_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
4. maj 2023
J nr.
2022 - 3149
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 2. maj stillet mig følgende
spørgsmål 5, L 80, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 5
Med lovforslaget ændres klagemulighederne, således at de bliver ensartet mellem
de tre love, men det er uklart, hvad indholdet af klagemulighederne er. Kan ministe-
ren præcist redegøre for, hvordan klagemulighederne er i dag, og hvordan de ser
ud efter lovændringen?
Svar
I den gældende kontinentalsokkellov kan der klages over afgørelse truffet efter lo-
ven eller regler udstedt i henhold til loven. Lokale og landsdækkende foreninger el-
ler organisationer, der som hovedformål har beskyttelse af natur og miljø, eller som
efter deres formål varetager væsentlige rekreative interesser, er klageberettigede,
når en afgørelse berører sådanne interesser. Det betyder, at disse foreninger og
organisationen også kan klage over den væsentlighedsvurdering, der foretages ef-
ter habitatregler. En afgørelse om væsentlighedsvurdering tager stilling til, om et
projekt kan påvirke internationale naturbeskyttelsesområder væsentligt. En tilla-
delse efter den gældende kontinentalsokkelov kan ikke udnyttes før klagefristen på
fire uger er udløbet (stand still-periode).
For så vidt angår de foreslåede ændringer af kontinentalsokkelloven, er der tale om
en sproglig ensretning samt en ophævelse af stand still-perioden. Stand still-perio-
den ophæves, da det medfører en byrdelettelse for erhvervslivet, uden at dette
modsvares af en reel forringelse af klagemuligheden. Der er ikke i praksis tale om
en klagemæssig forringelse, da klagenævnet i praksis næppe vil kunne træffe afgø-
relse om opsættende virkning forinden udløbet af de 4 uger. Endvidere vil Energi-
nævnet fortsat have mulighed for selvstændigt at træffe afgørelse om opsættende
virkning.
I den gældende undergrundslov kan der klages over afgørelser truffet efter loven
eller regler udstedt i henhold til loven. Lokale og landsdækkende foreninger eller or-
ganisationer, der som hovedformål har beskyttelse af natur og miljø, eller som efter
deres formål varetager væsentlige rekreative interesser, er klageberettigede, når
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 80 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvordan klagemulighederne er i dag, og hvordan de ser ud efter lovændringen
en afgørelse berører sådanne interesser. For at disse foreninger og organisationer
er klageberettigede er det dog en betingelse, at afgørelsen tillige er omfattet af en
konsekvensvurdering efter habitatreglerne eller afgørelsen er omfattet af miljøvur-
deringsloven. En tilladelse efter den gældende undergrundslov kan ikke udnyttes
før klagefristen på fire uger er udløbet.
For så vidt angår de foreslåede ændringer af undergrundsloven, vil det fremover
blive muligt for lokale og landsdækkende foreninger eller organisationer, der som
hovedformål har beskyttelse af natur og miljø, eller som efter deres formål vareta-
ger væsentlige rekreative interesser, når en afgørelse berører sådanne interesser,
at kunne klage over den væsentlighedsvurdering, der foretages efter habitatregler.
Herudover ophæves stand still-perioden, da det er min vurdering, at fjernelse af
denne stand still-periode medfører en byrdelettelse for erhvervslivet, som ikke mod-
svares af nogen reel forbedret klagemulighed.
I den gældende rørledningslov kan der klages over en afgørelse truffet efter loven
eller regler udstedt i henhold til loven. Lokale og landsdækkende foreninger eller or-
ganisationer, der som hovedformål har beskyttelse af natur og miljø, eller som efter
deres formål varetager væsentlige rekreative interesser, er klageberettigede, når
en afgørelse berører sådanne interesser. Det er dog en betingelse, at afgørelsen
tillige er omfattet af en vurdering efter VVM-reglerne eller habitatreglerne.
For så vidt angår de foreslåede ændringer af rørledningsloven, vil det fremover
blive muligt for lokale og landsdækkende foreninger eller organisationer, der som
hovedformål har beskyttelse af natur og miljø, eller som efter deres formål vareta-
ger væsentlige rekreative interesser, når en afgørelse berører sådanne interesser,
at kunne klage over den væsentlighedsvurdering og eventuel konsekvensvurde-
ring, der foretages efter habitatregler. Herudover ophæves stand still-perioden, da
det er min vurdering, at fjernelse af denne stand still-periode medfører en byrdelet-
telse for erhvervslivet, som ikke modsvares af nogen reel forbedret klagemulighed.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2