Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 80
Offentligt
2714218_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25. maj 2023
J nr.
2022 - 3149
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 23. maj stillet mig følgende
spørgsmål 20, L 80, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 20
Lovforslaget indeholder bemyndigelser til, at ministeren kan fastsætte regler om im-
plementering af naturbeskyttelsesdirektiverne, hvilket ifølge svar på spørgsmål 13
vil ske i offshorekonsekvensbekendtgørelsen. Vil ministeren redegøre for, hvordan
bekendtgørelsen mere konkret vil implementere direktiverne, herunder hvilke dele
af direktiverne som skal implementeres, og hvorfor det først sker nu?
Svar
For så vidt angår hvorfor implementeringen af naturbeskyttelsesdirektiver først sker
nu, så er naturbeskyttelsesdirektiverne i dag implementeret både på lovniveau i un-
dergrundsloven og kontinentalsokkelloven og på bekendtgørelsesniveau i offshore-
konsekvensvurderingsbekendtgørelsen. Naturbeskyttelsesdirektiverne har ikke tidli-
gere været implementeret i rørledningsloven. Da der med lovforsalget indføres be-
stemmelser til at afvikle eller ændre anlæg i rørledningsloven, skal denne nu også
kobles op på naturbeskyttelsesdirektiverne.
For så vidt angår hvordan direktiverne mere konkret implementeres, indsættes i lov-
forslaget en bemyndigelse i hver af de tre love til at implementere naturbeskyttelses-
direktiverne i bekendtgørelser. Der er generelt tale om en regelforenkling, således at
implementeringen af naturbeskyttelsesdirektiverne samles i offshorekonsekvensvur-
deringsbekendtgørelsen fremfor at være delt mellem lov og bekendtgørelse. Dette
ses også i andre sektorlove.
Implementeringen i offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen vil lægge sig
meget op ad direktivteksten og habitatbekendtgørelsen, som ligger under Miljømini-
steriets område. Derudover vil bekendtgørelsen blive bygget op, så den er klar og
forståelig både for de selskaber, hvis projekter bliver omfattet heraf og de sagsbe-
handlere, der skal bruge den.
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 80 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvordan bekendtgørelsen mere konkret vil implementere direktiverne
For så vidt angår hvilke dele af naturbeskyttelsesdirektiverne, der implementeres og
fremover vil, er habitatdirektivets artikel 6, stk. 3 og 4, artikel 12-13 og artikel 16, som
det fremgår af offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen.
Habitatdirektivets artikel 6, stk. 3, omhandler væsentlighedsvurdering af et projekts
påvirkning på Natura 2000-områder. Derudover omhandler artikel 6, stk. 3, også ud-
arbejdelse af en konsekvensvurdering, såfremt projektet vurderes at kunne påvirke
et Natura 2000-områder væsentligt. Habitatdirektivets artikel 6, stk. 3 er implemen-
teret i offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen. Habitatdirektivets artikel 6,
stk. 4, omhandler mulig fravigelse fra artikel 6, stk. 3. Habitatdirektivets artikel 6, stk.
4, er implementeret i henholdsvis kontinentalsokkelloven og undergrundsloven. Med
den nye bemyndigelse vil implementeringen af habitatdirektivets artikel 6, stk. 3 og
4, blive samlet i offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen. Disse vil komme til
at gælde for både kontinentalsokkelloven, undergrundsloven og rørledningsloven.
Habitatdirektivets artikel 6, stk. 3 og 4, træder i stedet for forpligtelserne i fuglebe-
skyttelsesdirektivets artikel 4, stk. 4, 1. pkt. Fuglebeskyttelsesdirektivet er derfor også
implementeret. For den øvrige implementering af fuglebeskyttelsesdirektivet henvi-
ses til artfredningsbekendtgørelsen som ligger under Miljøministeriets ressortom-
råde, og som ansøgere er forpligtet til at overholde.
Habitatdirektivets artikel 12 vedrører beskyttelse af dyrearter og er implementeret i
offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen. Denne vil fortsat være implemente-
ret i offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen, som kommer til at gælde for
både kontinentalsokkelloven, undergrundsloven og rørledningsloven.
Habitatdirektivets artikel 13 vedrører beskyttelse af plantearter. Beskyttelsen af plan-
tearter har ikke tidligere været implementeret i offshorekonsekvensvurderingsbe-
kendtgørelsen eller i rørledningsloven, kontinentalsokkelloven og undergrundsloven.
Der er derfor her tale om en ny implementering, som sker i offshorekonsekvensvur-
deringsbekendtgørelsen.
Habitatdirektivets artikel 16 er en undtagelse til at kunne fravige habitatdirektivets
artikel 12 og 13. Denne er for så vidt angår habitatdirektivets artikel 12 implementeret
i offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen. Denne vil fremover komme til at
inkludere fravigelse af habitatdirektivets artikel 13. Bestemmelsen vil komme til at
gælde for både kontinentalsokkelloven, undergrundsloven og rørledningsloven.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2