Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 80
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
4. maj 2023
J nr.
2022 - 3149
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 2. maj stillet mig følgende
spørgsmål 2, L 80, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 2
Med lovforslaget afgiver Folketinget beslutningskompetence til Energistyrelsen. Vil
ministeren redegøre for, hvad begrundelsen er for behovet for denne kompetence-
delegering, samt hvordan Folketinget fremadrettet kan kontrollere beslutninger om
forundersøgelser og indvinding i dansk søterritorium?
Svar
Det antages, at spørgeren i den første del af sit spørgsmål henviser til lovforslagets
forslag til bemyndigelser til at fastsætte regler i en række konkrete tilfælde. Disse
bemyndigelser skyldes følgende forhold:
1. Med bemyndigelserne i lovforslagets § 1, nr. 3 og 7 (den foreslåede § 3 f), § 2,
nr. 8 og § 3, nr. 3, kan ministeren fastsætte regler, der vedrører implementering
af EU-ret. Det er vurderingen, at implementering heraf, herunder af naturbe-
skyttelsesdirektiver, ifølge EU-retten vil kræve en direktivnær implementering i
dansk ret. Fastsættelse af disse regler har en teknisk, frem for politisk karakter,
og derfor mest hensigtsmæssigt delegeres til embedsværket. Derved vareta-
ges blandt andet smidigheds- og effektiviseringshensyn. For så vidt angår im-
plementering af naturbeskyttelsesdirektiverne, er der allerede i dag bemyndi-
gelser til implementering heraf i undergrundsloven og kontinentalsokkelloven,
hvor beslutningskompetencen er delegeret til Energistyrelsen.
2. Der indsættes i rørledningsloven en bemyndigelse for ministeren til efter høring
af ejeren og brugerne samt forelæggelse for et af Folketinget nedsat udvalg at
fastsætte regler om tidspunktet for ophævelse af loven eller dele heraf. Be-
stemmelsen har blandt andet til formål at sikre en effektiv proces, der kan tage
hensyn til, at ejeren af rørledningen ikke skal varetage sine pligter efter loven
længere end nødvendigt. Ejeren har ifølge loven en række forpligtelser til
blandt andet at transportere og separere råolie. På grund af nedgang i oliepro-
duktionen vil det på et tidspunkt blive relevant at ophæve disse pligter, når der
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
Side 1/2
www.kefm.dk