Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 80
Offentligt
2713371_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. maj 2023
J nr.
2022 - 3149
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 19. maj stillet mig følgende
spørgsmål 18, L 80, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 18
De foreslåede ændringer i kontinentalsokkelloven indebærer bl.a., at tilladelser til
udforskning af naturforekomster også kan meddeles for dansk søterritorium og
ikke alene for dansk kontinentalsokkelområde.
Vil ministeren redegøre for, hvordan udforskning af naturforekomster i den
forbindelse defineres, og hvilke aktiviteter der kan gives tilladelse til? Vil ministeren
desuden redegøre for, om det med lovforslaget vil være ministerens mandat, man
udvider, og hvilke konsekvenser tilladelserne kan have på havmiljøet i det
udvidede område?
Svar
Udvidelsen af anvendelsesområdet for kontinentalsokkelovens § 2, stk. 1, 1. pkt.,
medfører, at tilladelser til udforskning af naturforekomster, som nævnt i kontinental-
sokkellovens § 1, stk. 2, nr. 1, også kan meddeles på søterritoriet, når disse ikke fo-
retages med henblik på udnyttelse.
Ændringen er udelukkende udtryk for en lovfæstelse af den praksis, som Energisty-
relsen allerede har haft over flere år. Efter praksis er denne type afgørelser truffet
med hjemmel i statens højhedsret. Det er imidlertid vurderingen, at det er hensigts-
mæssigt at skabe et mere robust lovgrundlag for disse afgørelser, blandt andet for
at sikre, at disse aktiviteter på søterritoriet bliver eksplicit omfattet af naturbeskyttel-
sesdirektiverne.
Naturforekomster er i kontinentalsokkellovens § 1, stk. 2, defineret som 1) havbun-
den eller dennes undergrunds mineralske og andre ikke-levende forekomster og 2)
levende organismer, som, når de er fangstmodne, enten er fastsiddende på eller
under havbunden eller er ude af stand til at bevæge sig uden i stadig fysisk berø-
ring med havbunden eller undergrunden. Der ændres ikke i denne definition med
lovforslaget. Bestemmelsen i kontinentalsokkellovens § 2, stk. 1, 1. pkt. vedrører
dog kun naturforekomster nævnt i kontinentalsokkellovens § 1, stk. 2, nr. 1.
Klim a-, Energi- og Forsynings-
m inisteriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 80 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om, hvordan udforskning af naturforekomster i den forbindelse defineres, og hvilke aktiviteter der kan gives tilladelse til
2713371_0002.png
Bestemmelsen i kontinentalsokkellovens § 2, stk. 1, 1. pkt., vedrører typisk ansøg-
ninger om forskningstogter, men bliver også brugt ved meddelelse af tilladelse til
undersøgelser, hvor der foretages geologisk kortlægning i forbindelse med forskel-
lige typer af infrastruktur.
De aktiviteter, der gives tilladelse til efter kontinentalsokkellovens § 2, stk. 1, 1. pkt.,
er geotekniske undersøgelser, som for eksempel sedimentprøver og kerneprøver
fra den øverste del af undergrunden, eller geofysiske undersøgelser, som for ek-
sempel seismiske undersøgelser med sonar, beamer, m.v. Undersøgelserne gen-
nemføres på begrænset dybde fra havbundens overflade.
Der vil ikke være tale om en udvidelse af mit mandat. Som nævnt træffer Energisty-
relsen, jf. delegationsbekendtgørelsens
1
§ 3, stk. 1, nr. 2, allerede afgørelser om til-
ladelse til nævnte aktiviteter på søterritoriet med hjemmel i Statens Højhedsret. Det
bemærkes desuden, at udvidelsen alene omfatter de tilfælde, hvor sådanne aktivi-
teter ikke er reguleret i anden lovgivning.
Aktiviteternes miljøpåvirkninger er normalt små, men det kan i teorien ikke udeluk-
kes, at en konkret aktivitet kan få væsentlige påvirkninger på udpegede internatio-
nale naturbeskyttelsesområder eller kan komme til at påvirke beskyttede arter. I så-
danne tilfælde, vil der blive udarbejdet en konsekvensvurdering efter naturbeskyt-
telsesdirektiverne, og om nødvendigt en fuld miljøkonsekvens vurdering.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
1
Bekendtgørelse nr. 1366 af 28. september 2022 om Energistyrelsens opgaver og
beføjelser
Side 2/2