Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 80
Offentligt
2702920_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
4. maj 2023
J nr.
2022 - 3149
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 2. maj stillet mig følgende
spørgsmål 12, L 80, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 12
Lovforslaget indeholder tre forskellige love. Kan ministeren, da teksten er meget
svær at læse og få overblik over, give et overblik over de tre loves formål, hvordan
de skal ændres, samt hvilke konsekvenser det har?
Svar
Der er tale om relativ teknisk lovgivning, der blandt andet udstikker rammerne for
olietransport, anvendelse af den danske kontinentalsokkel og for afbrænding af kul-
brinter.
Undergrundslovens formål er at tilstræbe en hensigtsmæssig anvendelse og udnyt-
telse af Danmarks undergrund og dens naturforekomster.
Formålet med rørledningsloven er, ved anlæg af en rørledning, at fremskynde og
øge indvindingen af råolie og kondensat fra felter i den danske del af Nordsøen og
at tilvejebringe en i transportmæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig hen-
seende fordelagtig ilandføring.
Kontinentalsokkelloven har til formål af regulere tilladelse til udforskning af ikke-le-
vende naturforekomster på dansk kontinentalsokkelområde, når udforskningen ikke
foretages med henblik på udnyttelse. Loven har endvidere til formål af regulere tilla-
delser til nedlæggelse af transitelkabler og transitrørledninger til transport af kul-
brinter på dansk søterritorium og dansk kontinentalsokkelområde.
De primære ændringer i lovforslaget kan opsummeres som følgende:
I) Godkendelse af ændringer af rørledningen (RLL)
Med lovforslaget foreslås det, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan god-
kende ændringer af rørledningen. Samtidig foreslås det, at der fastsættes regler om
beskyttelse af internationale beskyttelsesområder og af visse arter i overensstem-
melse med naturdirektiverne i forbindelse med sådanne godkendelser.
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.kefm.dk
L 80 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om et overblik over lovforslagets tre loves formål, hvordan de skal ændres og hvilke konsekvenser det har
2702920_0002.png
II) Krav til ejeren om effektiv og hensigtsmæssig drift (RLL)
Der indsættes et krav til ejeren om, at ejeren skal sikre, at driften af rørledningen
foregår på en effektiv og hensigtsmæssig måde. Dette krav spejles af en påbuds-
adgang for ministeren til at kræve, at der fremsendes en ansøgning om ændringer
på rørledningen eller driften af denne, såfremt ejeren ikke lever op til kravet om
hensigtsmæssig og effektiv drift. Reglerne indsættes for at sikre, at ejeren af olierø-
ret ikke modsætter sig hensigtsmæssige ændringer på rørledningen til ugunst for
samfundet og brugerne.
III) Ejerens forpligtigelse til at afvikle anlæg (RLL)
Rørledningen vil på et tidspunkt skulle afvikles, hvorfor det foreslås, at der fastsæt-
tes regler i rørledningsloven om ejerens forpligtigelse til at afvikle rørledningen, når
den ikke længere er i brug. Videre foreslås det, at klima-, energi- og forsyningsmini-
steren får bemyndigelse til – efter forhandling med ejeren og brugerne af rørlednin-
gen – til at træffe afgørelse om det konkrete tidspunkt for afviklingen af rørlednin-
gen.
IV) Ændring af klagebestemmelserne (RLL + KSL + UGL)
Klagebestemmelserne foreslås ændret således, at de ensrettes i de tre love. Det
betyder, at miljøorganisation mv. vil kunne klage over Energistyrelsens afgørelse
om, at et projekt efter habitatreglerne ikke kan påvirke et Natura 2000-område væ-
sentligt. Dette er udtryk for en tilpasning til, hvad der er sædvanligt på andre res-
sortområder. Derudover fjernes stand still-perioden i alle tre love. Det betyder, at en
tilladelse må udnyttes før klageperiodens på 4 uger er udløbet. Baggrunden for æn-
dringen er, at det i praksis næppe lader sig gøre at træffe afgørelse om opsættende
virkning inden udløbet af klagefristen. Dermed forsvinder formålet med stand still-
perioden. Samtidig vil ændringen indebære, at rettighedshaveren undgår unødig
ventetid i en stand-still periode, før en tilladelse kan anvendes.
V) Bestemmelse om forundersøgelser (KSL)
Der indsættes en konkret hjemmel til at kræve tilladelse til forundersøgelser med
henblik på nedlæggelse af rørledningsanlæg.
VI) Bestemmelser om konsekvensvurderinger og beskyttelse af visse arter (RLL +
KSL + UGL)
Med lovforslaget foreslås det, at der ved tilladelse til udforskning af naturforekom-
ster på kontinentalsoklen og ved tilladelser til ændringer på rørledningen knyttes
bestemmelser om konsekvensvurderinger i forhold til internationale naturbeskyttel-
sesområder og beskyttelse af visse arter i kontinentalsokkelloven og rørledningslo-
ven. Herudover indsættes en bemyndigelse til implementering af naturbeskyttelses-
direktiverne for at sikre en ensrettet implementering på tværs af de berørte love for.
VII) Bemyndigelse vedrørende afbrænding af kulbrinter (UGL)
Side 2/3
L 80 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om et overblik over lovforslagets tre loves formål, hvordan de skal ændres og hvilke konsekvenser det har
Med lovforslaget foreslås det, at der indsættes en bemyndigelse til ministeren til at
fastsætte regler om afbrænding af kulbrinter, herunder et forbud mod rutinemæssig
afbrænding af kulbrinter. Der foreslås i den forbindelse, at der indsættes en over-
gangsperiode, så igangværende rutinemæssig afbrænding af kulbrinter først omfat-
tes af forbuddet fra 1. januar 2024.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3