Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 80 Bilag 6
Offentligt
2706144_0001.png
Til lovforslag nr.
L 80
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 11. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om etablering og benyttelse af en
rørledning til transport af råolie og kondensat, lov om kontinentalsoklen og
visse rørledningsanlæg på søterritoriet og lov om anvendelse af Danmarks
undergrund
(Godkendelse af ændringer og afvikling af rørledningen, krav om effektiv drift, gennemførelse af direktiver om
naturbeskyttelse, bemyndigelse vedrørende forbud mod rutinemæssig afbrænding af kulbrinter, tilladelse til forundersøgelser
for visse rørledningsanlæg m.v.)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 19 ændringsforslag til lovforslaget. Klima-,
energi- og forsyningsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2, 4, 7 og 9-12. Dansk Folkepartis medlem af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1, 6, 13, 17 og 18. Alternati-
vets medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3, 5,
8, 14-16 og 19.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af klima-, energi- og forsyningsmini-
steren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme for det
under nr. 17 stillede ændringsforslag og imod de øvrige
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, DD, LA, KF, RV og DF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af klima-, energi-
og forsyningsministeren stillede ændringsforslag. Mindretal-
let vil stemme for de af Dansk Folkeparti stillede ændrings-
forslag og imod de af Alternativet stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (ALT) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget er principielt imod at
flytte beslutningskompetence fra Folketinget til ministerier-
ne. Alternativet mener, at der bør være en demokratisk
og parlamentarisk kontrol med vigtige samfundsmæssige
og ressourcemæssige spørgsmål. Alternativet noterer, at
der i flere høringssvar er en bekymring over den manglen-
de fremtidige parlamentariske kontrol. Alternativet støtter
Dansk Folkepartis forslag om, at ministeren trods alt skal
orientere udvalget, men Alternativet ser det som en afdemo-
kratisering, hvor vi gør Folketinget til et hus, der blot skal
orienteres, frem for det sted, hvor der træffes de rigtige
beslutninger. Dette er Alternativet dybt imod, og desuden vil
Alternativet gerne udtrykke en dyb bekymring for, hvordan
Folketingets magt løbende svækkes i forhold til ministerier-
nes magt.
AX028726
L 80 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 11/5-23
2706144_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(SF, DD, LA,
KF, EL, RV og ALT):
Til § 1
1)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 1 a
indsættes efter »Kli-
ma-, energi- og forsyningsministeren kan«: »efter oriente-
ring af et af Folketinget nedsat udvalg«.
[Orientering af folketingsudvalg]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(udvalget med undtagelse af NB):
2)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 2, stk. 6,
indsættes efter
»disse«: »aftaler«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
3)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 2 c
indsættes i
stk. 2
som
2. pkt.:
»Ministeren skal ved denne vurdering bl.a. inddrage hen-
synet til miljø og klima og skal i den forbindelse vægte
hensynet til miljø og klima over økonomiske hensyn.«
[Ændring af anvendelsesområde vedrørende en hensigts-
mæssig og effektiv drift af rørledningen]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(udvalget med undtagelse af NB):
4)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 3 d
udgår i
stk. 4, 1. pkt.,
»i sin afgørelse herom«, og i
2. pkt.
ændres »Der kan ligele-
des fastsættes« til: »Ministeren kan ligeledes fastsætte«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
5)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 3 d
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Forinden der træffes afgørelse efter stk. 1-3, fo-
retager ministeren en klima- og miljøvurdering. Ministeren
skal ved denne vurdering vægte hensynet til klima og miljø
over, hvad der kan defineres som økonomisk hensigtsmæs-
sigt.«
[Ændring af anvendelsesområde vedrørende en hensigts-
mæssig og effektiv drift af rørledningen]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(SF, DD, LA,
KF, EL, RV og ALT):
6)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 3 f
indsættes efter »Kli-
ma-, energi- og forsyningsministeren fastsætter«: »efter ori-
entering af et af Folketinget nedsat udvalg«.
[Orientering af folketingsudvalg]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(udvalget med undtagelse af NB):
7)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 4 a
indsættes i
stk. 1
efter
»opgaver«: »,«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
8)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 5 a, stk. 3,
udgår », der som hovedformål har
beskyttelse af natur og miljø, eller som efter deres formål
varetager væsentlige rekreative interesser, når en afgørelse
berører sådanne interesser,«.«
[Ændring af anvendelsesområde for klageberettigede]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(udvalget med undtagelse af NB):
9)
I det under
nr. 12
foreslåede
§ 6, stk. 3,
ændres »lov
nr. 291 af 10. juni 1981 om etablering og benyttelse af en
rørledning til transport af råolie og kondensat« til: »loven«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
10)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 2 a
ændres i
stk. 3, 1.
pkt.,
»ansøgere af tilladelser efter stk. 1« til: »ansøgere efter
stk. 1«.
[Lovteknisk ændring]
11)
Nr. 7
affattes således:
»7.
I
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 1«: », herunder
vilkår om eventuelle overvågningsforanstaltninger«.«
[Lovteknisk ændring]
12)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 4, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »forurening fra rørlednin-
ger, muligheden« til: »forurening fra rørledninger og mu-
ligheden«, og efter »eksisterende kabler og rørledninger«
indsættes: », for at undgå, forebygge eller begrænse og om
muligt neutralisere væsentlige skadelige indvirkninger på
miljøet«.«
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(SF, DD, LA,
KF, EL, RV og ALT):
13)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 4 a
indsæt-
tes efter »Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsæt-
ter«: »efter orientering af et af Folketinget nedsat udvalg«.
[Orientering af folketingsudvalg]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
14)
Nr. 13
affattes således:
L 80 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 11/5-23
2706144_0003.png
3
»13.
I
§ 6 a, stk. 2,
ændres », der som hovedformål har
beskyttelse af natur og miljø, kan klage over de i stk. 1 an-
givne afgørelser. Det samme gælder for lokale og landsdæk-
kende foreninger og organisationer, som efter deres formål
varetager væsentlige rekreative interesser, når en afgørelse
berører sådanne interesser« til: »er klageberettigede, for så
vidt angår de miljømæssige forhold i afgørelser i henhold
til § 2, stk. 1, § 2 a, stk. 1, § 3 a, stk. 1, og § 4, stk. 1,
hvis afgørelserne tillige er omfattet af § 4 b, regler udstedt
i medfør af § 4 a eller lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM)«.«
[Ændring af anvendelsesområde for klageberettigede]
15)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»02.
§ 6 a, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.«
[Konsekvensændring]
16)
Nr. 14
affattes således:
»14.
§ 6 a, stk. 5
og
6,
ophæves.
Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 4 og 5.«
[Konsekvensændring]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB):
Til § 3
17)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 10 a
indsættes efter
»Klima-, energi- og forsyningsministeren kan«: »efter orien-
tering af et af Folketinget nedsat udvalg«.
[Orientering af folketingsudvalg]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(SF, DD, LA,
KF, EL, RV og ALT):
18)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 28 a
indsæt-
tes efter »Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsæt-
ter«: »efter orientering af et af Folketinget nedsat udvalg«.
[Orientering af folketingsudvalg]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
19)
Nr. 7
affattes således:
»7.
I
§ 37 a, stk. 3, 1. pkt.,
udgår », der som hovedformål har
beskyttelse af natur og miljø, eller som efter deres formål
varetager væsentlige rekreative interesser, når en afgørelse
berører sådanne interesser,«, »§ 28 a, 28 b eller« ændres til:
»§ 28 b, regler udstedt i medfør af § 28 a eller«, og
2. pkt.
ophæves.«
[Ændring af anvendelsesområde]
Bemærkninger
Til nr. 1
Bemyndigelsen er indsat i lovforslaget for at skabe en ge-
nerel hjemmel til at fastsætte regler med henblik på at gen-
nemføre eller anvende internationale konventioner og EU-
regler om forhold, der er omfattet af rørledningsloven. Til-
svarende bestemmelse findes i undergrundsloven og konti-
nentalsokkelloven. For bestemmelserne i undergrundsloven
og kontinentalsokkelloven er der ikke krav om orientering af
Folketinget før anvendelse af bemyndigelsen.
Den foreslåede ændring vil forpligte ministeren til at ori-
entere det relevante udvalg i Folketinget inden udnyttelse af
bemyndigelsen.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Der er
alene tale om en præcisering, så det fremgår klart, at mini-
steren skal godkende aftaler om driften af anlæg omfattet af
§ 1, stk. 1, eller dele heraf, før disse aftaler kan indgås.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring vil medføre en ændring af be-
stemmelsens anvendelsesområde. Med den foreslåede æn-
dring bliver ministeren forpligtet til at sikre en hensigtsmæs-
sig og effektiv drift med hensyn til miljø og klima. Yder-
mere vil den foreslåede ændring medføre, at hensynene til
miljø og klima vil vægte højere end hensynet til at sikre en
økonomisk hensigtsmæssig og effektiv drift.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. For så
vidt angår den foreslåede ændring af 1. pkt., er det ikke
nødvendigt at nævne, at vilkårene kan fastsættes i ministe-
rens afgørelse, da det allerede følger af, at ministeren træffer
afgørelse om godkendelse efter stk. 1 og 3. For så vidt angår
den foreslåede ændring af 2. pkt., præciseres det, at det er
ministeren, der kan fastsætte vilkår om eventuelle overvåg-
ningsforanstaltninger.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring vil medføre en ændring af be-
stemmelsens anvendelsesområde. Med den foreslåede æn-
dring bliver ministeren forpligtet til at foretage en klima- og
miljøvurdering ved alle ændringer af råolietransportsystemet
og dets drift. Hensynene til miljø og klima vil vægte højere
end økonomiske hensyn.
Til nr. 6
Bemyndigelsen er indsat i lovforslaget for at skabe hjem-
mel til, at ministeren kan fastsætte regler med henblik på
gennemførelse af Den Europæiske Unions direktiver og be-
slutninger på naturbeskyttelsesområdet. Bemyndigelsen for-
ventes udmøntet ved ændring af offshorekonsekvensvurde-
ringsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1050 af 27. juni
2022 om administration af internationale naturbeskyttelses-
områder og beskyttelse af visse arter ved forundersøgelser,
efterforskning og indvinding af kulbrinter, lagring i under-
grunden, rørledninger, m.v. offshore), hvori dele af natur-
L 80 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 11/5-23
2706144_0004.png
4
beskyttelsesdirektiverne allerede er implementeret. Et for-
slag til ændring af offshorekonsekvensvurderingsbekendtgø-
relsen er i offentlig høring indtil den 10. maj 2023.
Det har ikke hidtil været praksis at orientere Folketin-
get før udstedelse af offshorekonsekvensvurderingsbekendt-
gørelsen.
Den foreslåede ændring vil forpligte ministeren til at ori-
entere det relevante udvalg i Folketinget inden udnyttelse af
bemyndigelsen.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Der
indsættes et komma, så det fremgår klart af bestemmelsen,
at ministeren kan indhente oplysninger, som er nødvendige
for behandling af sager, udøvelse af tilsyn eller overvågning
af virksomheden, både hos ejeren, brugerne og andre rettig-
hedshavere omfattet af loven.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring vil medføre en ændring i bestem-
melsens anvendelsesområde. Med den foreslåede ændring
får alle lokale og landsdækkende foreninger og organisatio-
ner mulighed for at klage over de miljømæssige forhold i
afgørelser truffet efter loven. Der vil dermed ikke længere
være krav om, at disse foreninger og organisationer skal
have til hovedformål at beskytte natur og miljø eller efter
deres formål varetage væsentlige rekreative interesser.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Det er
ikke nødvendigt at nævne loven med fuld titel og nummer,
da § 6, stk. 3, indsættes i lovens ikrafttrædelsesbestemmel-
se. Der er således ikke tvivl om, hvilken lov der er tale om.
Til nr. 10
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Med
den foreslåede ændring præciseres det, at de ansøgere, der
søger om tilladelse efter stk. 1, af ministeren kan blive
pålagt af meddele alle oplysninger, der er nødvendige for
behandling af ansøgningen og for tilsynet med tilladelsen.
Til nr. 11
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Den
foreslåede ændring indebærer, at § 2, nr. 7, kun vil omfatte
ændringen i § 4, stk. 2, 1. pkt.
Til nr. 12
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Med
den foreslåede ændring indsættes et »og«, så to led i op-
remsningen adskilles og de oplistede hensyn i bestemmelsen
dermed tydeliggøres.
Det andet led af den foreslåede ændring er en konsekvens
af ændringen i nr. 9, der indebærer en opdeling af lovforsla-
gets § 2, nr. 7.
Til nr. 13
Bemyndigelsen er indsat i lovforslaget for at skabe en
hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler med henblik
på gennemførelse af Den Europæiske Unions direktiver
og beslutninger på naturbeskyttelsesområdet. Bemyndigel-
sen er udmøntet ved offshorekonsekvensvurderingsbekendt-
gørelsen.
Det har ikke hidtil været praksis at orientere Folketin-
get før udstedelse af offshorekonsekvensvurderingsbekendt-
gørelsen.
Den foreslåede ændring vil forpligte ministeren til at ori-
entere det relevante udvalg i Folketinget inden udnyttelse af
bemyndigelsen.
Til nr. 14
Den foreslåede ændring vil medføre en ændring i bestem-
melsens anvendelsesområde. Med den foreslåede ændring
får alle lokale og landsdækkende foreninger og organisatio-
ner mulighed for at klage over de miljømæssige forhold i
afgørelser truffet efter loven. Der vil dermed ikke længere
være krav om, at disse foreninger og organisationer skal
have til hovedformål at beskytte natur og miljø eller efter
deres formål varetage væsentlige rekreative interesser.
Til nr. 15
Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændringen i
nr. 14. Med den foreslåede ændring stilles der ikke længere
krav om, at lokale og landsdækkende foreninger og organi-
sationer samtidig med en klage fremsender deres vedtægter,
da det ikke længere vil være et krav, at de har til hoved-
formål at beskytte natur og miljø eller varetage væsentlige
rekreative interesser.
Til nr. 16
Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændringerne
i nr. 14 og 15.
Til nr. 17
Med bemyndigelsen i § 10 a skabes der hjemmel til,
at ministeren kan fastsætte regler om afbrænding af kulbrin-
ter, herunder et forbud mod rutinemæssig afbrænding af
kulbrinter. Ministeren har ikke tidligere haft bemyndigelse
til at fastsætte sådanne regler.
Den foreslåede ændring vil forpligte ministeren til at ori-
entere det relevante udvalg i Folketinget inden udnyttelse af
bemyndigelsen.
Til nr. 18
Bemyndigelsen er indsat i lovforslaget for at skabe en
hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler med henblik
på gennemførelse af Den Europæiske Unions direktiver og
beslutninger på naturbeskyttelsesområdet. Bemyndigelserne
er udmøntet ved offshorekonsekvensvurderingsbekendtgø-
relsen.
Det har ikke hidtil været praksis at orientere Folketin-
get før udstedelse af offshorekonsekvensvurderingsbekendt-
gørelsen.
Den foreslåede ændring vil forpligte ministeren til at ori-
entere det relevante udvalg i Folketinget inden udnyttelse af
bemyndigelsen.
L 80 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 11/5-23
2706144_0005.png
5
Til nr. 19
Den foreslåede ændring vil medføre en ændring i bestem-
melsens anvendelsesområde. Med den foreslåede ændring
får alle lokale og landsdækkende foreninger og organisatio-
ner mulighed for at klage over de miljømæssige forhold i
afgørelser truffet efter loven. Der vil dermed ikke længere
være krav om, at disse foreninger og organisationer skal
have til hovedformål at beskytte natur og miljø eller efter
deres formål varetage væsentlige rekreative interesser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til
1. behandling den 13. april 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 6. februar 2023 dette udkast til udvalget, jf. KEF
alm. del – bilag 97. Den 29. marts 2023 sendte klima-, ener-
gi- og forsyningsministeren høringssvarene og et høringsno-
tat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 17 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Bjarne Laustsen (S) Thomas Monberg (S) Linea Søgaard-Lidell (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Jan E. Jørgensen (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M)
Lise Bech (DD) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Mona Juul (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Morten Messerschmidt (DF) Signe Munk (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Marianne Bigum (SF)
nfmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Theresa Scavenius (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1