Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 80 Bilag 1
Offentligt
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Christian Kargaard JENSEN
Energistyrelsens officielle postkasse
Søren Oliver Timm; Louise TEILMANN
Høringssvar i sag 2021-18484
1. juli 2022 16:23:30
image001.png
Tak for muligheden for at fremkomme med bemærkninger til dette lovforslag. På vegne
TotalEnergies EP Danmark A/S (TE) skal jeg anføre følgende:
Hensigtsmæssig og effektiv drift og anlæg af transportsystemet.
TotalEnergies støtter tilføjelsen om, at ejeren skal drive transportsystemet hensigtsmæssigt og
effektivt. Der er i den forbindelse et fokus på måleinstrumenter, muligheden for fremtidige
tilkoblinger til transportsystemet og afvikling af installationerne. I forbindelse med denne
tilføjelse, opstår der visse uklarheder, da transportsystemet ejes og driftes af en kommerciel
ejer, der ikke har mulighed for at tage profit og som kan have andre hensyn end forudsat af
lovgiver.
Det ville være ønskeligt at loven indeholdt:
1. En præcisering af at anlæg og drift af transportsystemet skal være til gavn for brugerne og
Staten med hensyntagen til miljøet. Ejeren (Danish Oil Pipe A/S) (DOP) bør have en
investeringspligt, hvis Producers Forum (PF) og Energistyrelsen (ENS) ønsker det.
a. Vi forstår at Ørsted, som DOP’s moderselskab, kan/skal vurdere om en investering
skal foretages. Dette finder vi ikke hensigtsmæssigt, da Ørsted ikke bør være en
hæmsko i forbindelse med hensigtsmæssig og effektiv drift af transportsystemet og
tage mere hensyn til Ørsteds øvrige interesser end til transportsystemets udvikling.
2. En målsætning for transportsystemet, som f.eks. en optimering af maksimum rådighed og
optimering af omkostninger for nuværende brugere, samt investering i rationaliseringer.
a. Dette ville give brugerne (via Producers Forum) og ENS et konkret styreinstrument
for hensigtsmæssig og effektiv drift og en klarhed i forhold til 1 ovenfor.
3. En præcisering af at hensigtsmæssig og effektiv drift skal udøves med konduite således at
der ikke suboptimeres.
a. Fiskale metre
i. TE støtter princippet om fiskale metre til afregning mellem brugerne og
Staten. Det nuværende målesystem, som ikke understøttes af fiskale
metre, varetager imidlertid det behov der er for denne afregning i den
nuværende konfiguration – dette ønsker vi skal fortsætte. Det bør
fremgå at ændringer af/til f.eks. måleinstrumenter eller andre faciliteter
skal være i forhold til krav til og behov for disse i de pågældende
situationer, f.eks. ved tilkobling af nye brugere.
b. Tredjeparts adgang
i. Der bør være en afvejning af de fremtidige hensyn, der skal tages i
forbindelse med muligheden for tilkobling af nye brugere. Det er set at
DOP har måttet foretage store investeringer, som de endnu ikke har
afklaring af. Der er en tvivlsom reservering i transportsystemet, som kan
bevirke at en tilpasning af transportsystemet bliver unødigt
overdimensioneret, hvilket med stor sandsynlighed falder tilbage på de