Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 80 Bilag 1
Offentligt
HØRINGSNOTAT
Center
Undergrund, viden og
adfærd
Kontor
Undergrund og forskning
Dato
3. marts 2023
J nr.
2022 - 3149
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om
etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat, lov om
kontinentalsoklen og visse rørledningsanlæg på søterritoriet og lov om anvendelse af
Danmarks undergrund
Lov om ændring af lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og
kondensat, lov om kontinentalsoklen og visse rørledningsanlæg på søterritoriet og lov om
anvendelse af Danmarks undergrund blev første gang sendt i ekstern høring den 30. maj
2022 med frist for afgivelse af høringssvar 28. juni 2022. Derudover har lovforslaget været i
høring fra den 6. februar 2023 til den 20. februar 2023.
Der er modtaget to høringssvar i høringsperioden.
Følgende to høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
-
TotalEnergies EP Danmark A/S
Danish Oil Pipe A/S (Ørsted A/S på vegne af Ørsted A/S og Danish Oil Pipe
A/S)
/ NALPE
Følgende tre høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
-
-
-
Dansk Arbejdsgiverforening
Danske Regioner
Dansk Industri
I det følgende vil de indkomne høringssvar blive gennemgået efterfulgt af Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets (KEFM) bemærkninger. Bemærkningerne er markeret med kursiv.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar,
som kan ses på Høringsportalen.
TotalEnergies EP Danmark A/S
anfører, at forslaget bør indeholde en præcisering af, at
anlæg og drift af transportsystemet skal være til gavn for brugerne og Staten med
hensyntagen til miljøet, og at ejeren bør have en investeringspligt, hvis Producers Forum og
KEFM ønsker det. Total bemærker videre, at Ørsted, som Danish Oil Pipes (DOP)
moderselskab, kan/skal vurdere om en investering skal foretages, og at dette ikke findes
hensigtsmæssigt, da Ørsted ikke bør være en hæmsko i forbindelse med hensigtsmæssig
og effektiv drift af transportsystemet.
Ministeriets bemærkninger:
KEFM er som udgangspunkt enig heri. Det er imidlertid KEFM’s vurdering, at lovforslaget
allerede indeholder et implicit krav om, at anlæg og drift af råolietransportsystemet skal være
Side 1/6