Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)
L 8
Offentligt
fektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)
Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energi-
anvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasfor-
syning, lov om Energinet og lov om elforsyning
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. december 2022
J nr.
2022 - 3973
Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energi-
anvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasfor-
syning, lov om Energinet og lov om elforsyning har i brev af den 20. december
2022 stillet mig følgende L 8 spørgsmål 1, som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 1
Vil ministeren uddybende redegøre for, hvorfor det er så nødvendigt at hastebe-
handle hver af de 7 overordnede dele i dette lovforslag, og herunder oplyse hvilke
konkrete konsekvenser det ville have haft, hvis Folketinget fik mulighed for at be-
handle lovforslaget i en almindelig proces og loven kunne træde i kraft f.eks. den 1.
februar 2023?
Svar
Jeg er enig i, at hastebehandling af et omfattende og komplekst lovforslag som
dette ikke er hensigtsmæssigt. Dette vurderes imidlertid nødvendigt, da lovforsla-
gets elementer fsva. CO
2
-lagring, økonomisk regulering og kommunal modregning
er kritiske at få vedtaget med ikrafttrædelse den 1. januar 2023.
Lovforslaget er et samlelovforslag, som herudover indeholder regulering af brint,
omorganisering af Energinet, gebyrregler og Energinets interessentforum. Det ville
ikke have været hensigtsmæssigt at splitte lovforslaget op, hvorfor hele lovforslaget
er fremsat samlet.
Jeg er glad for, at lovforslaget har været i offentlig høring ad to omgange, fra 8. juli
til 19. august 2022 og fra 2.-11. september 2022, hvilket har muliggjort en grundig
inddragelse af interessenter og offentlighed.
Jeg vil nedenfor redegøre for de enkelte elementer af lovforslaget:
CO
2
-lagring
Hvis lovforslaget ikke træder i kraft den 1. januar 2023, vil det kunne medføre for-
sinkelse af pilotprojektet for lagring af CO
2
i Stenlille. Lagringskapaciteten i Stenlille
er en af de mest modne lagringskapaciteter for CO
2
i Danmark. I værste fald kan en
forsinkelse betyde, at pilotprojektet ikke kan indgå i bud på CCUS-puljen, hvor der
skal afgives endelige bud den 10. februar 2023. Det kan potentielt hindre opnåel-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/3