Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)
L 8
Offentligt
2641408_0001.png
fektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)
Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energi-
anvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasfor-
syning, lov om Energinet og lov om elforsyning
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. december 2022
J nr.
2022 - 3973
Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energi-
anvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasfor-
syning, lov om Energinet og lov om elforsyning har i brev af den 20. december
2022 stillet mig følgende L 8 spørgsmål 1, som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 1
Vil ministeren uddybende redegøre for, hvorfor det er så nødvendigt at hastebe-
handle hver af de 7 overordnede dele i dette lovforslag, og herunder oplyse hvilke
konkrete konsekvenser det ville have haft, hvis Folketinget fik mulighed for at be-
handle lovforslaget i en almindelig proces og loven kunne træde i kraft f.eks. den 1.
februar 2023?
Svar
Jeg er enig i, at hastebehandling af et omfattende og komplekst lovforslag som
dette ikke er hensigtsmæssigt. Dette vurderes imidlertid nødvendigt, da lovforsla-
gets elementer fsva. CO
2
-lagring, økonomisk regulering og kommunal modregning
er kritiske at få vedtaget med ikrafttrædelse den 1. januar 2023.
Lovforslaget er et samlelovforslag, som herudover indeholder regulering af brint,
omorganisering af Energinet, gebyrregler og Energinets interessentforum. Det ville
ikke have været hensigtsmæssigt at splitte lovforslaget op, hvorfor hele lovforslaget
er fremsat samlet.
Jeg er glad for, at lovforslaget har været i offentlig høring ad to omgange, fra 8. juli
til 19. august 2022 og fra 2.-11. september 2022, hvilket har muliggjort en grundig
inddragelse af interessenter og offentlighed.
Jeg vil nedenfor redegøre for de enkelte elementer af lovforslaget:
CO
2
-lagring
Hvis lovforslaget ikke træder i kraft den 1. januar 2023, vil det kunne medføre for-
sinkelse af pilotprojektet for lagring af CO
2
i Stenlille. Lagringskapaciteten i Stenlille
er en af de mest modne lagringskapaciteter for CO
2
i Danmark. I værste fald kan en
forsinkelse betyde, at pilotprojektet ikke kan indgå i bud på CCUS-puljen, hvor der
skal afgives endelige bud den 10. februar 2023. Det kan potentielt hindre opnåel-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/3
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor det er så nødvendigt at hastebehandle hver af de syv overordnede dele i dette lovforslag, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2641408_0002.png
sen af klimamålet for 2025, forsinke udviklingen af et dansk marked for CCUS og
bremse udrulningen af danske værdikæder for lagring af CO
2
.
Det ville være teknisk muligt for Gas Storage Denmark at indgå i bud på CCUS-
puljen, såfremt der var hjemmel dertil den 1. februar 2023. Imidlertid er der større
usikkerhed omkring, at Gas Storage Denmark vil være i stand til at indgå de nød-
vendige kommercielle aftaler og foretage de nødvendige investeringsbeslutninger,
såfremt de først har sikkerhed om disse beslutninger den 1. februar 2023 – en dato
der må anses for et optimistisk skøn, såfremt lovforslaget skulle fremsættes gen-
nem en almindelig lovbehandlingsproces.
Omorganisering og økonomisk regulering af Energinet
Omorganisering af Energinet skyldes, at Energinet i 2021 har foretaget en sel-
skabsretlig omorganisering, som er godkendt af klima-, energi- og forsyningsmini-
steren under forudsætning af, at de nødvendige lovændringer træder i kraft.
Omorganiseringen betyder, at systemansvarlig virksomhed for gas og el bliver
samlet i ét selskab. Det giver behov for en teknisk opdeling af Energinets opgaver i
lov om gasforsyning ved at indføre begreber, som kan rumme omorganiseringen og
lovændringen skal ses i sammenhæng med de foreslåede regler om den økonomi-
ske regulering af Energinet.
Hvis lovforslaget ikke træder i kraft den 1. januar 2023, vil det bl.a. betyde, at ind-
tægtsrammereguleringen af Energinet træder fuldt ud i kraft ved årsskiftet. Dette
kan være en udfordring for den optimale drift af Energinets systemansvarlige virk-
somhed. Derudover understøtter lovforslaget den tidligere regerings udmeldinger til
Folketingets partier og Energinets bestyrelse om at udskyde dele af indtægtsram-
mereguleringen for at sikre tilstrækkelig tid til en hensigtsmæssig implementering af
reguleringen, blandt andet som følge af Energinets omorganisering.
Kommunal modregning
Hvis lovforslaget ikke træder i kraft den 1. januar 2023, vil der ikke ske en udsky-
delse af ophævelsen af reglen om kommunal modregning, og kommunerne vil ikke
skulle modregnes af deres indtægter fra salg af de fælles kommunale gasdistributi-
onsselskaber. Der vil således opstå et hul i lovgivningen, hvor kommuner, som ikke
har færdiggjort deres indberetninger, ikke vil blive modregnet. Dette hul i lovgivnin-
gen vil også opstå, såfremt lovforslaget trådte i kraft f.eks. den 1. februar 2023.
Gebyrregler
Hvis lovforslaget ikke træder i kraft den 1. januar 2023 vil det betyde, at Energisty-
relsen skal føre et tilsyn, der ikke kan kræves gebyrbetaling for. Derudover vil
manglende genindførelse af Forsyningstilsynets hjemmel til at opkræve gebyrer for
opgaven med kommunal modregning, ifølge tilsynet betyde, at opgaven i praksis
ikke kan udføres. Forsyningstilsynet bemærker i sit høringssvar, at det er en lov-
bunden opgave at behandle sagerne efter lov om gasforsyning og give Idenrigs- og
Side
2/3
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor det er så nødvendigt at hastebehandle hver af de syv overordnede dele i dette lovforslag, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2641408_0003.png
Boligministeriet meddelelse om indtægterne, som kommunerne har fået udloddet.
Forsyningstilsynet har ikke hjemmel til at opkræve gebyrer for en sådan opgave
uden genindførsel af gebyrreglen, hvorfor tilsynet i praksis ikke vil kunne varetage
opgaven.
Regulering af brint
Hvis lovforslaget ikke træder i kraft den 1. januar 2023 kan det forsinke udrulningen
af brintinfrastrukturen i en tid, hvor flere aktører skal træffe endelige investerings-
beslutninger om Power-to-X (PtX). Flere PtX-aktører har påpeget, at det er nød-
vendigt, at rammerne for brintinfrastruktur er tilvejebragt i primo 2023. Endvidere
har infrastrukturselskaberne Evida og Energinet fremhævet, at det er en nødven-
dighed, hvis der skal realiseres en sammenkoblet brintinfrastruktur i 2030.
Energinets interessentforum
Justeringerne af udpegningsgrundlaget for Energinets interessentforum er medta-
get i lovforslaget og dermed hastebehandlingen, da det ikke har været hensigts-
mæssigt, at opdele lovforslaget. Denne del af lovforslaget er er derfor ikke hasten-
de i sig selv. Hvis lovforslaget ikke træder i kraft den 1. januar 2023 vil det overord-
net set betyde, at klima-, energi- og forsyningsministeren skal fortsætte med at
udpege de enkelte medlemmer i det rådgivende interessentforum i stedet for orga-
nisationerne.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
3/3