Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)
L 8 Bilag 6
Offentligt
2641873_0001.png
fektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)
Til lovforslag nr.
L 8
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og
drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning den 21.
december 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov
om elforsyning
(Regulering af brint, omorganisering af Energinet, CO
2
-lagring m.v.)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af ALT)
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra
offentliggørelsen af betænkningen, til lovforslaget kommer
til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således
at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
2. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 13 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget tilslutter sig lov-
forslaget. Enhedslisten har i spørgsmål 7 spurgt til, om der
et lovforslag på vej, der vedrører direkte linjer mellem VE-
anlæg og brintanlæg, borgerenergifælleskaber, geografisk
differentierede forbrugstariffer og lokal kollektiv tarifering
m.v. I svaret på spørgsmål 7 fremgår historikken om flere
høringer af et sådan lovforslag i 2022, og at der udestår af-
klaring om fremsættelse af lovforslaget. Enhedslisten finder
det vigtigt, at det afklares, hvilke rammevilkår der gælder
for direkte linjer mellem et VE-anlæg og et brintanlæg og
vilkår for borgerenergifællesskaber. Enhedslisten forventer,
at partierne bag henholdsvis aftalen om udvikling og frem-
me af brint og grønne brændstoffer (power-to-x-strategi) og
klimaaftalen for energi og industri hurtigt bliver indkaldt for
at drøfte, hvilke overvejelser der foregår i Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 1
1)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 2, stk. 1,
ændres »dog stk. 2,« til: »dog stk.«
[Lovteknisk ændring]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2, stk. 1,
ændres »§ 6, nr. 24« til: »§ 6, nr. 26«.«
[Lovteknisk ændring]
3)
I
nr. 7
ændres »3. pkt.« til: »2. pkt.«
[Lovteknisk ændring]
AX028251
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 21/12-22
2641873_0002.png
2
4)
Nr. 10-15
udgår, og i stedet indsættes:
»02.
I
§ 6
indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:
»3) Brint af behørig kvalitet: Brint af behørig kvalitet, som
injiceres og transporteres teknisk og sikkert i et system
eller i klynger.«
Nr. 3-13 bliver herefter nr. 4-14.
03.
I
§ 6
indsættes efter nr. 13, der bliver nr. 14, som nyt
nummer:
»15) Klynger: Transmissionssystemer, distributionssyste-
mer, LNG-faciliteter eller lagerfaciliteter omfattet af
denne lov, men som ikke er en sammenkoblet del af
et system. Derudover systemer koblet sammen i ikke
væsentlig grad.«
Nr. 14-26 bliver herefter nr. 16-28.
04.
I
§ 6, nr. 25,
der bliver nr. 27, udgår »for et transmis-
sionsselskab«.
05.
I
§ 6
indsættes efter nr. 26, der bliver nr. 28, som nyt
nummer:
»29) Systemoperatør: Enhver fysisk eller juridisk person,
der varetager dele af et transmissionsselskabs opga-
ver.«
Nr. 27-29 bliver herefter nr. 30-32.
06.
I
§ 6
indsættes efter nr. 29, der bliver nr. 32, som nyt
nummer:
»33) Transmissionssystemejer: Enhver fysisk eller juridisk
person, der ejer et transmissionssystem.«
Nr. 30 bliver herefter nr. 34.
07.
§ 6
affattes således:
Ȥ 6.
I denne lov forstås ved følgende:
1)
Biogas: Gasformige brændsler produceret af biomas-
se. Ved biogas i §§ 35 g og 35 h forstås dog gas,
der dannes ved biologisk nedbrydning af biologisk
materiale under iltfrie forhold.
2)
Biomasse: Den bionedbrydelige del af produkter, af-
fald og restprodukter af biologisk oprindelse fra land-
brug, herunder vegetabilske og animalske stoffer, fra
skovbrug og tilknyttede erhvervsgrene, fra fiskeri, fra
akvakultur og fra den bionedbrydelige del af affald,
herunder industriaffald og kommunalt affald af biolo-
gisk oprindelse.
3)
Brint af behørig kvalitet: Brint af behørig kvalitet,
som injiceres og transporteres teknisk og sikkert i et
system eller i klynger.
4)
Direkte ledning: En gasrørledning, der supplerer det
sammenkoblede system.
5)
Distribution: Transport af gas med behørig gaskvalitet
i distributionssystemer med lavt tryk.
6)
Distributionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk per-
son, der varetager distribution og er ansvarlig for drif-
ten og vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering
og ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at
16)
17)
13)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
14)
15)
18)
19)
20)
distributionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en
rimelig efterspørgsel efter distribution af gas.
Distributionssystem: Lavtryksledninger med tilhøren-
de nødvendige anlæg til transport af gas med behørig
gaskvalitet, men ikke bygasnet.
Forbruger: Kunde, som køber gas til eget forbrug.
Forsyning: Salg, herunder videresalg, af gas, herunder
af flydende gas (LNG), til kunder.
Gas fra vedvarende energikilder: Gas, der fremstilles
ved anvendelse af vedvarende energikilder som defi-
neret i lov om fremme af vedvarende energi.
Gasleverandør: Enhver fysisk eller juridisk person,
der varetager forsyning med gas.
Gasselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager mindst én af følgende funktioner: Produk-
tion, transmission, distribution, forsyning, køb eller
oplagring af gas, herunder LNG, og som er ansvarlig
for de kommercielle, tekniske eller vedligeholdelses-
mæssige opgaver i forbindelse med disse funktioner,
men ikke er forbruger.
Hjælpefunktioner: Alle funktioner, der er nødvendige
for adgang til og drift af et transmissions- eller distri-
butionssystem, LNG-faciliteter eller lagre, herunder
mængdebalancerings- og blandingsanlæg og anlæg til
injicering af inerte gasser, men ikke faciliteter, der
udelukkende er forbeholdt transmissionsselskaber, så-
ledes at de kan udføre deres hverv.
Husholdningsforbruger: En forbruger, der køber gas
til eget eller hovedsagelig til eget husholdningsfor-
brug.
Klynger: Transmissionssystemer, distributionssyste-
mer, LNG-faciliteter eller lagerfaciliteter omfattet af
denne lov, men som ikke er en sammenkoblet del af
et system. Derudover systemer koblet sammen i ikke
væsentlig grad.
Kunde: Enhver fysisk eller juridisk person, som køber
gas med henblik på videresalg eller eget forbrug.
Lager: Et anlæg, der anvendes til oplagring af gas, og
som ejes eller drives af et gasselskab, herunder den
del af LNG-faciliteter, der benyttes til oplagring, bort-
set fra den del, der benyttes til produktionsformål, og
bortset fra faciliteter, der udelukkende er forbeholdt
transmissionsselskaber, således at de kan udføre deres
hverv.
Lagerselskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager oplagringsfunktionen.
Linepack: Oplagring af gas ved kompression i
gastransmissions- og distributionssystemer, men ikke
faciliteter, der er forbeholdt transmissionsselskaber,
således at de kan udføre deres hverv.
LNG-facilitet: En terminal, som anvendes til flyden-
degørelse af gas eller import, losning og forgasning af
LNG, herunder de hjælpefunktioner og de midlertidi-
ge lagerfaciliteter, der er nødvendige for forgasnings-
processen og den efterfølgende levering til transmis-
sionssystemet, bortset fra de dele af LNG-terminaler,
der benyttes til oplagring.
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 21/12-22
2641873_0003.png
3
LNG-selskab: Enhver fysisk eller juridisk person, der
varetager funktionen med at gøre gas flydende eller
med at importere, losse og forgasse LNG.
22) Opgraderet biogas: Biogas, der opfylder de gældende
krav til, at den teknisk og sikkert kan injiceres og
transporteres gennem systemet, jf. § 2, stk. 1.
23) Opstrømsanlæg: Opstrømsrørledningsnet og tilknyttet
behandlingsanlæg på land, der drives samlet.
24) Opstrømsrørledningsnet: Enhver rørledning eller et-
hvert net af rørledninger, der drives eller er anlagt
som en del af et olie- eller gasproduktionsanlæg eller
anvendes til at lede gas fra et eller flere af sådanne
anlæg til et behandlingsanlæg, en behandlingsterminal
eller en endelig kystlandingsterminal.
25) Sammenkoblet system: Flere systemer, der er indbyr-
des forbundne.
26) System: Alle transmissionssystemer, distributionssy-
stemer, LNG-faciliteter eller lagerfaciliteter, som ejes
eller drives af et gasselskab, herunder linepack og sel-
skabets eller tilknyttede selskabers tilknyttede facilite-
ter, som leverer hjælpefunktioner, der er nødvendige
for at give adgang til transmission, distribution og
LNG. De enkelte dele af systemet afgrænses over for
hinanden ved brug af balanceringszoner og sammen-
koblingspunkter.
27) Systemansvarlig virksomhed: Opgaver, der indbefat-
ter det overordnede ansvar for at varetage opgaver
vedrørende forsyningssikkerheden og en effektiv ud-
nyttelse af et sammenhængende system.
28) Systembruger: Enhver fysisk eller juridisk person, der
forsyner eller forsynes fra et system.
29) Systemoperatør: Enhver fysisk eller juridisk person,
der varetager dele af et transmissionsselskabs opga-
ver.
30) Transmission: Transport af gas gennem transmissions-
systemer, der hovedsagelig består af højtryksrørled-
ninger, bortset fra opstrømsanlæg og bortset fra den
del af højtryksrørledninger, der hovedsagelig anven-
des i forbindelse med lokal distribution af gas, med
henblik på levering af gas til kunder, men ikke forsy-
ning.
31) Transmissionsselskab: Enhver fysisk eller juridisk
person, der varetager transmission og er ansvarlig for
driften, vedligeholdelsen og om nødvendigt etablering
og ændring af selskabets infrastruktur for at sikre, at
transmissionssystemet på lang sigt kan tilfredsstille en
rimelig efterspørgsel efter transmission af gas.
32) Transmissionssystem: Højtryksrørledninger med til-
hørende nødvendige anlæg til transport af gas med
behørig gaskvalitet, men ikke opstrømsanlæg.
33) Transmissionssystemejer: Enhver fysisk eller juridisk
person, der ejer et transmissionssystem.
34) Årsnorm: Maksimal årlig mængde støtteberettiget op-
graderet biogas.««
[Lovteknisk ændring]
5)
I det under
nr. 24
foreslåede
§ 10, stk. 3,
ændres »af
Energinet, eller« til: »af Energinet eller«.
21)
[Lovteknisk ændring]
6)
Nr. 29
affattes således:
»29.
I
§ 10 b, stk. 4
og
stk 5, 1. pkt.,
indsættes efter »trans-
missionsselskab«: », en transmissionssystemejer eller en sy-
stemoperatør«.«
[Lovteknisk ændring]
7)
Efter nr. 33 indsættes som nyt nummer:
»08.
I
§ 12, stk. 1,
indsættes efter »transmissionsselskab«: »,
en transmissionssystemejer og en systemoperatør«.«
[Lovteknisk ændring]
8)
I
nr. 41
ændres »transmissionsselskabet, eller transmis-
sionsselskabet og systemoperatøren,« til: »transmissionssel-
skabet, transmissionssystemejeren, systemoperatøren og«.
[Lovteknisk ændring]
9)
Nr. 60
og
61
udgår, og i stedet indsættes:
»09.
Efter kapitel 6 a indsættes:
»Kapitel 6 b
Udbud af pristillæg
§ 35 k.
Denne bestemmelse omhandler udbud af pristil-
læg for opgraderet biogas og andre gasser fra vedvarende
energikilder, der leveres til gassystemet.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan afhol-
de udbud i perioden 2022-2030.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 6
10)
Stk. 1
affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2023, jf. dog
stk. 2 og 3.«
[Lovteknisk ændring]
11)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 07 og 71, træder i kraft den 1. april 2023.«
[Lovteknisk ændring]
12)
Stk. 3
udgår.
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Lovteknisk ændring]
13)
Stk. 4,
der bliver stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsæt-
ter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 09.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at den foreslåede indsættelse af en henvis-
ning til § 2, stk. 2, 5 og 7, i den foreslåede ændring af § 2,
stk. 1, i lovforslagets § 1, nr. 3, ændres, så henvisningen til §
2, stk. 2, i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, udgår.
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 21/12-22
2641873_0004.png
4
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 2
Det foreslås, at henvisningen til § 6, nr. 24, i den gæl-
dende § 2, stk. 1, i lov om gasforsyning, ændres til en
henvisning til § 6, nr. 26.
Henvisningen er ved en fejl ikke blevet indarbejdet i lov-
forslaget. Det foreslåede er således en konsekvensrettelse,
som følge af at der foreslås indsat nye bestemmelser i § 6 i
lov om gasforsyning, der rykker de gældende numre i § 6, jf.
det fremsatte lovforslags § 1, nr. 10-15.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 3
Det foreslås, at henvisningen til ændringen af § 35 a, stk.
2, 3. pkt., ændres til § 35 a, stk. 2, 2. pkt., jf. lovforslagets §
1, nr. 7.
Henvisningen er ved en fejl blevet indsat til § 35 a, stk. 2,
3. pkt.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 4
Med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 10-15, foreslås en
række ændringer af § 6, herunder ophævelser og nyindsæt-
telser. Det fremsatte lovforslag indeholder forskellige ikraft-
trædelsesdatoer, henholdsvis den 1. januar 2023 og den 1.
april 2023.
Der er konstateret lovtekniske fejl som følge af såvel
ændringerne og de forskellige ikrafttrædelsesdatoer.
Det foreslås derfor at lade det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 10-15, udgå, og i stedet indsætte nye numre.
Ændringsforslagets nr. 02-06 vil indeholde ændringer til
§ 6 i lov om gasforsyning, som skal træde i kraft den 1.
januar 2023.
Ændringsforslagets nr. 07 vil nyaffatte § 6, som bestem-
melsen ifølge det fremsatte lovforslag vil se ud pr. 1. april
2023.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 5
Det foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 24, ændres, som
følge af at der fremgik en kommateringsfejl i ordlyden af det
foreslåede.
Det foreslåede er en konsekvensrettelse til korrekt kom-
matering.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 6
Det foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 29, nyaffattes, som
følge af at der er konstateret behov for en anden sproglig
ordlyd af bestemmelserne, der ikke passer med § 12, stk. 1.
Den ændrede udformning af nr. 29 er en konsekvens af,
at ordet »eller« ikke vil harmonere med udformningen af §
12, stk. 1, i lov om gasforsyning.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 7
Det foreslås, at der indsættes et nyt nummer, hvor der
ændres i § 12, stk. 1.
Det foreslåede er en konsekvens af, at ændringen af §
12, stk. 1, ikke længere fremgår af lovforslagets § 1, nr.
29, jf. ændringsforslag nr. 6. Det foreslåede vil sikre, at
opremsningen i § 12, stk. 1, ikke ordlydsmæssigt indeholder
ordet eller, men »og«.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 8
Det foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 41, ændres, som
følge af at der er konstateret en lovteknisk fejl i lovforsla-
gets § 1, nr. 41. Flere steder i lovforslaget indsættes eller
ændres omtalen af transmissionsselskab til varianter med
transmissionssystemejer og systemoperatør. Dette er ved en
fejl ikke indeholdt i lovforslagets § 1, nr. 41.
Det foreslåede er en konsekvensrettelse, som følge af at
der ved udformningen af lovforslagets § 1, nr. 41, har været
indeholdt en lovteknisk fejl.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 9
Det foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 60 og 61, udgår, og
at der i stedet indsættes et nyt nummer.
Der er konstateret en lovteknisk fejl i forbindelse med
udformningen af lovforslagets § 1, nr. 60 og 61, der ikke
skulle være delt op i to selvstændige numre.
Det foreslåede er en konsekvensændring som følge af
den konstaterede lovtekniske fejl.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 10
Med det fremsatte lovforslags § 6, stk. 1, foreslås, at
lovforslaget skal træde i kraft den 1. januar 2023, jf. dog stk.
2 og 3.
Det foreslås, at lovforslagets § 6, stk. 1, nyaffattes.
Det foreslåede er en konsekvens af, at lovforslagets § 6,
stk. 3, udgår som følge af ændringerne i lovforslagets § 1,
nr. 10-15, jf. ændringsforslag nr. 4.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 11
Med det fremsatte lovforslags § 6, stk. 2, foreslås, at
lovforslagets § 1, nr. 11 og 71, skal træde i kraft den 1. april
2023.
Det foreslås, at § 6, stk. 2, nyaffattes.
Det foreslåede er en konsekvens af, at lovforslagets § 1,
nr. 11, udgår, jf. ændringsforslag nr. 4, og ændringsforslaget
indeholder et nyt nummer 07, der i stedet bør træde i kraft
den 1. april 2023.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 12
Med det fremsatte lovforslags § 6, stk. 3, foreslås, at
lovforslagets § 1, nr. 13, i lov om gasforsyning, som affattes
ved lovforslagets § 1, nr. 12, træder i kraft den 1. april 2023.
Det foreslås, at § 6, stk. 3, udgår.
Det foreslåede er en konsekvens af, at lovforslagets § 1,
nr. 12, udgår, jf. ændringsforslag nr. 4, og ændringsforslaget
indeholder et nyt nummer 07, der i stedet bør træde i kraft
den 1. april 2023.
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 21/12-22
2641873_0005.png
5
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 13
Med det fremsatte lovforslags § 6, stk. 4, foreslås, at
lovforslagets § 1, nr. 60 og 61, træder i kraft, når klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen.
Ændringsforslaget indeholder ændringer til lovforslagets
§ 1, nr. 60 og 61, der udgår, og erstattes af ændringsforsla-
gets nye nummer 09.
Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. december 2022 og
var til 1. behandling den 20. december 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget
vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af
effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag
til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet
og lov om elforsyning.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
To særskilte udkast til lovforslaget har inden fremsættel-
se været sendt i høring, og klima-, energi- og forsynings-
ministeren sendte henholdsvis den 8. juli 2022 og den 2.
september 2022 disse udkast til udvalget, jf. (folketingsåret
2021-22) KEF alm. del – bilag 429 og 469. Den 17. de-
cember 2022 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til
klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besvarel-
se, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Anders Kronborg (S) Bjarne Laustsen (S) Ida Auken (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Malte Larsen (S)
Per Husted (S) Annette Lind (S) Kim Valentin (V)
nfmd.
Torsten Schack Pedersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Karin Liltorp (M) Monika Rubin (M) Lise Bech (DD) Kenneth Fredslund Petersen (DD)
Steffen W. Frølund (LA) Carsten Bach (LA) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Peter Seier Christensen (NB)
Nick Zimmermann (DF) Karsten Filsø (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Samira Nawa (RV)
fmd.
Theresa Scavenius (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Dansk Folkeparti (DF)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
5
5
1
1
1
1
1