Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)
L 8 Bilag 1
Offentligt
2641009_0001.png
fektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København
København, 19-08-2022
Jr. Nr. 2021-15965
Brintbranchens høringssvar til lovforslag om ændring af lov om gasforsyning
m.m.
Brintbranchen takker for muligheden for at afgive bemærkninger vedr. ovenstående. Brintbranchens
høringssvar knytter sig kun til de elementer, der vedrører regulering af brint. Dog mener vi også at det er
vigtigt, at yderligere regler til etablering af CO2-rør udvikles hurtigst muligt, i tillæg til de foreslåede regler
om CO2 lagring.
Brint spiller en afgørende rolle i dekarboniseringen af især industri og den tunge transport, og muligheden
for udvikling af brintinfrastruktur er afgørende for opskaleringen af elektrolyseprojekter: en
brintinfrastruktur reducerer ikke kun brint transportomkostninger, men også andre
infrastrukturomkostninger (især ifm. eltariffer) ved at muliggøre, at elektrolyseanlæg placerer sig mere
hensigtsmæssigt i (el-)systemet. Derfor hilser Brintbranchen meget velkomment, at der nu introduceres
en lovramme for regulering af brint. Vi hilser især velkomment at Danmark hermed går forrest, frem for at
afvente færdiggørelse af EUs nye regler på gas- og brintmarkedet. Vi vil gerne understrege vigtigheden af,
at brintinfrastruktur etableres så hurtigt som muligt.
Generelt mener Brintbranchen at det er en hensigtsmæssig tilgang at udvide lovens anvendelsesområde til
at omfatte ren brint, så brint principielt dækkes at de samme regler som naturgas. Vi er også enig i behovet
for at bemyndige ministeren med hjemmel til at indrømme undtagelser fra lovens bestemmelser. Især i
startfasen i Danmarks brinteventyr vil der sikkert være nødvendig at implementere nogen fleksibilitet i
reglerne. På linje med dette hilser vi også velkomment forslaget om at introducere en definition for
”klynger”,
som delvis kan undtages fra lovens bestemmelser. Det er særligt vigtigt for branchen, at disse
undtagelser kan gives både som følge af en forespørgsel fra Evida og Energinet, såvel som følge af et politisk
initiativ.
Brintbranchen ser frem til udviklingen af de konkrete bekendtgørelser og rammevilkår for udvikling af en
brintinfrastruktur i Danmark, og vi står naturligvis gerne til rådighed for videre dialog om ovennævnte, såvel
som om koncepter for infrastrukturudvikling.
Adriana Guerenabarrena
Chef for regulering og analyse
[email protected]
+45 31 15 57 24
Brintbranchen
Vesterbrogade 1C., 2. sal
1620 København K
www.brintbranchen.dk
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0002.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Energistyrelsen
Att.: Maria Lundgren Jacobsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Journalnummer: 2021-15965
Den 19. august 2022
Dansk Erhvervs høringssvar vedrørende ændring af lov om lov om gasforsy-
ning, lov om Energinet og lov om elforsyning (regulering af brint, omorgani-
sering af Energinet og CO
2
-lagring m.v.)
Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende ændring af lov om lov
om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning (regulering af brint, omorganisering af
Energinet og CO
2
-lagring m.v.).
Overordnet set bakker Dansk Erhverv op om, at der skabes de nødvendige rammer for en etable-
ring af brintinfrastruktur som en vigtig del af den grønne omstilling og ikke mindst udviklingen af
en dansk PtX-industri med global konkurrencekraft.
Dog er det vigtigt, at lovændringen skaber gode rammevilkår for danske virksomheder, så langsig-
tede investeringsbeslutninger kan træffes uden risiko for, at undtagelser eller ændrede regler un-
dergraver investeringen med tilbagevirkende kraft. Derfor foreslår Dansk Erhverv at præcisere en
række punkter i lovforslaget.
Konkret foreslår Dansk Erhverv:
Vedr. klynger:
At det tydeligt defineres, hvornår der i forbindelse med
indførelse af begrebet ’klynger’
er
tale om et sammenkoblet system, f.eks. i tilfælde af en sammenkobling af to klynger.
At en ændring i
klassificering fra ‘klynge’ til ‘sammenkoblet del af systemet’
ikke medfører
ændrede vilkår for produktionsanlæg, som allerede er tilkoblet systemet.
At alle virksomheder efter ønske kan tilkobles en klynge, dog under forudsætning af, at
eksisterende klyngemedlemmers vilkår ikke forringes.
Vedr. klima-, energi- og forsyningsministerens bemyndigelse til at indrømme undtagelser:
At der fastsættes krav og regler til eventuelle bevilligede undtagelser, hvor det samtidig
sikres, at disse, sammen med IPCEI-klassificerede projekter, ikke konkurrenceforvrider
udviklingen af det fremtidige danske brintmarked.
At der for bevillingsperioden af undtagelsen udarbejdes retningslinjer, så denne kan ind-
drages i investeringsbeslutninger, og ikke først afgrænses på baggrund af en ansøgning.
Side 1/2
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0003.png
DANSK ERHVERV
At der defineres en klar tidsafgræsning for det
’passende varsel’,
som gives, hvis ministe-
ren som følge af ændrede EU-regler er nødt til at ophæve undtagelsen, samt at der fast-
sættes en implementeringsperiode. Ligeledes bør der fastsættes klare rammer for kom-
pensation, såfremt der for virksomhederne opstår uforudsete omkostninger og/eller æn-
dringer i afskrivningsmuligheder for den gældende investering.
Vedr. brintkvalitet:
At der differentieres mellem den brintkvalitet, som et tilkoblet anlæg leverer til et
(brint)transmissionssystem, og den brintkvalitet, som et fremtidigt (brint)transmissions-
selskab skal kunne garantere i dennes infrastruktur.
At reglerne klarlægger afholdelse af udgifter forbundet med at kvalitetssikring.
Dansk Erhverv står naturligvis gerne til rådighed for spørgsmål eller uddybning af ovenstående
bemærkninger.
Med venlig hilsen,
Kristian Lund Kofoed
Fagchef for Energi, Dansk Erhverv
Side 2/2
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0004.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
ATT.:
[email protected]
DATO:
19. august 2022
PROJEKTNR.:
4012
jpl/HKA
Høringssvar på forslag til Lov om ændring af lov om
gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning
(regulering af brint, omorganisering af Energinet og
CO2-lagring m.v.) – jeres j. nr. 2021-15965
DANVA mener, det er en mangel i lovforslaget, at der ikke er tilføjet en hjemmel til, at spil-
devandsselskaber må opgradere biogas til afsætning f.eks. i naturgasnettet eller til trans-
portsektoren.
Der har i et tidligere lovforslag fra november 2020 været lagt op til, at kommunale selska-
ber (herunder spildevandsselskaber) skulle kunne deltage i opgradering af biogas. Det blev
ikke indført i lovgivningen på daværende tidspunkt, idet ministeriet ville arbejde videre
med en god, konkret model for sikring af udnyttelse af så mange vedvarende energikilder
som muligt.
Spildevandsslam opstår som et uundgåeligt restprodukt som følge af spildevandsselskaber-
nes rensning af spildevand, som er meget vigtig både i forhold til miljø og sundhed. Det er
oplagt at nyttiggøre slammet ift. en mere klimavenlig energiproduktion.
I dag bliver meget af slammet nyttiggjort til el- og varmeproduktion via afbrænding af bio-
gas fra udrådnet slam i en gasmotor. Transportsektoren – herunder tung transport og fly-
trafik – kan ikke anvende biogas direkte, men først når gassen er opgraderet. Hvis spilde-
vandsselskaberne får lov til at opgradere biogas, vil dette alt andet lige gøre en meget kli-
mavenlig energikilde mere tilgængelig for transportsektoren og naturgasnettet samt være
et mere klimavenligt alternativ end el- og varmeproduktion på en gasmotor.
Vi gør også opmærksomhed på, at det vil være ret enkelt at indføre hjemmel til spilde-
vandsselskabers opgradering af biogas, idet den gældende lovgivning for vandsektoren al-
lerede hjemler en sådan aktivitet, jævnfør retningslinjerne i Vejledning om vandselskabers
deltagelse i tilknyttet virksomhed m.v. Så der er alene behov for at få hjemmelen på plads
i Lov om gasforsyning.
Vi er i øvrigt enige i høringssvaret fra Intelligent Energi, som vi henviser til.
Med venlig hilsen
Carl-Emil Larsen
DANVA
VANDHUSET
|
Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
|
KØBENHAVN
| Vester Farimagsgade
1, 5. sal., 1606 København V | Tlf. 7021 0055
|
[email protected]
|
www.danva.dk
Side 1 af 1
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0005.png
18. august 2022
SUNT/KRNI
DI-2022-12689
Deres sagsnr.: 2021-15965
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Sendt på e-mail til
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar til forslag til Lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om
Energinet og lov om elforsyning (regulering af brint, omorganisering af
Energinet og CO2-lagring m.v.) - journalnummer 2021-15965
DI takker for muligheden for at kommentere på høringen høring over forslag til Lov om
ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning (regulering af
brint, omorganisering af Energinet og CO2-lagring m.v.).
Ad a) regulering af brint
En velfungerende brintinfrastruktur er afgørende for at virksomheder, der producerer
eller forbruger brint eller grønne brændstoffer baseret på brint, og en infrastruktur er af-
gørende for at udvikle et velfungerende marked for grøn brint i Danmark og det kan
samtidig bidrage til bedre samhandel mellem EU-lande og 3. lande, og det bidrager end-
videre til at Danmark kan udvikle en styrkeposition med produktion af grøn brint og an-
dre grønne brintbaserede produkter.
I den politiske aftale lægges der op til, at Energinet og Evida skal have mulighed for at
eje og drive brintinfrastruktur, men andre ejerskabsmodeller kan også være relevante, så
længe der tages højde for, at det kan være kritisk infrastruktur og hensynet til investe-
ringsscreening loven og forsyningssikkerheden til forbrugere opretholdes.
Det vurderes at være muligt med en model med henholdsvis offentlig, privat eller en
kombination af offentlig og privat ejerskab. Energinet og Evida har stærke kompetencer
med drift og udvikling af infrastruktur, og de vil derfor være godt positioneret til at etab-
lere og drifte rørbaseret infrastruktur, såfremt de kan udvikle infrastrukturen så den
tidsmæssigt imødekommer de behov, der er hos andre aktører i markedet. Kommercielle
aktører kan imidlertid have behov for at investeringsbeslutningerne træffes hurtigere og
regulering af brint infrastrukturen bør rumme at andre kommercielle aktører under hen-
syn til gældende regulering i Danmark og EU kan udvikle og drifte infrastruktur såfremt,
at der er behov for det. Flere printproducenter ser således behov for en rørbaseret infra-
struktur er etableret visse steder 2026 og 2027. Tempo i udviklingen af en brintinfra-
struktur kan endvidere bidrage til at styrke energiforsyningssikkerheden i Danmark.
*SAG*
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
På side 91 i bemærkninger til lovforslaget defineres klynger. Der vil være virksomheder,
der er en del af en klynge eller tilkoblet en klynge med en bevilliget undtagelse og efter-
følgende tilsluttes et ”system”.
DI finder, at der er behov for, at der udarbejdes en mere tydelig definition af hvornår, at
der er tale om et
”sammenkoblet
system”. Såfremt den bevilligede undtagelse ophører
bør det ikke medføre ændrede vilkår for produktionsanlæg tilkoblet systemet, da det kan
resultere i en øget investeringsrisiko eller straf for anlæg. DI finder endvidere, at der ved
etableringen af klynger bør være lige vilkår for alle aktører. DI finder endvidere, at alle
aktører, der ønsker det, skal kunne tilkobles en klynge, uden øvrige selskaber i klyngen
opnår dårligere driftsvilkår herved.
I lovforslagets bemærkninger på side 93 er der en bemærkning om varigheden af klima-,
energi- og forsyningsministerens bemyndigelse til at indrømme undtagelser for hele el-
ler dele af lovens bestemmelser samt og vilkår for denne undtagelse. DI vil den sammen-
hæng gerne pointere at det er vigtigt, at der er ensartede konkurrencevilkår for alle virk-
somheder. Der bør, så hurtigt som muligt, fastsættes nærmere krav og regler for disse
undtagelser, ligesom det skal sikres at eventuelle undtagelser i samspil med IPCEI klas-
sificerede projekter, ikke udgør en konkurrenceforvridende tilgang til udviklingen af et
fremtidigt dansk brintmarked. Uklarhed om bevillingsperioden og øvrige regler kan på-
føre virksomheder, der arbejder med at udvikle brintmarkedet i Danmark, en unødven-
dig investeringsrisiko.
I lovforslagets bemærkninger er der endvidere en beskrivelse af regler om brintkvalitet
for produktions- og forbrugsanlæg, der er tilsluttet et rørsystem. DI vil i den sammen-
hæng gerne pointere, at der bør være klarhed om brintkvaliteten i rørsystemet. Der bør
være klare regler for den brintkvalitet, hvilken brintkvalitet et tilkoblet anlæg leverer til
et transmissionssystem for brint, og den brintkvalitet som et fremtidigt transmissions-
selskab for brint har i deres infrastruktur. Dette gælder også hvem der skal afholde om-
kostningerne for udgifter forbundet med at sikre kvaliteten gennem systemet.
Såfremt andre selskaber end Evida og Energinet gives mulighed for at udvikle brintinfra-
struktur, så skal disse selskaber gives mulighed for at anvende ekspropriation med afsæt
i tilladelse fra klima,- energi- og forsyningsministeren på linje med andre infrastruktur-
selskaber, der udvikler infrastruktur. Lovforslaget §55 foreslås derfor udvidet således at
kommercielle selskaber der vil udvikle infrastruktur gives samme mulighed for ekspro-
priation og indgå rettighedsaftaler som Energinet. Dette kan bidrage til at fremme pro-
jekter som accelerer den grønne omstilling, øger forsyningssikkerheden og samtidig vil
det forventes at øge risikovilligheden hos private aktører ift. udvikling af offentlig infra-
struktur.
Ad c) CO2-lagring
Fangst, lagring og anvendelse af CO2 er helt afgørende for den grønne omstilling og mu-
lighederne for at realisere Paris-målsætningen. DI finder det derfor positivt, at rammerne
for etablering af CO2-lager i den danske undergrund styrkes både onshore såvel som off-
shore, da en ny regulering og mere velfungerende regulering vil medvirke til at fremme
erhvervspotentialet med CCUS. I forhold til at fremme det videre arbejde med CCUS i
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
Danmark vil DI gerne foreslå at
formuleringen ’CO2-lager’ anvendes i stedet for ’CO2-
lagringslokaliteter’. Formuleringen ’CO2-lager’ er mere præcis og vil skabe større klarhed
vedrørende de muligheder, som lovforslaget beskriver.
I afsnit 3.4 i lovforslaget om CO2 refereres der til projektet vedrørende CO2-lagring i Sten-
lille som et ’pilotprojekt’.
DI finder det positivt at Gas Storage Denmark arbejder med at
udvikle potentialet for onshore lagring, da det medvirke til at accelerere udviklingen CCS
og ny teknologi i Danmark. DI finder at betegnelsen
’pilotprojekt’ i lovforslaget
kan virke
begrænsende i forhold til den videre udvikling af CO2-lagring i Stenlille. DI foreslår, at
teksten omskrives og at pilotprojekt udelades, så CO2-lagring i Stenlille generelt bliver
omfattet.
I afsnit 3.4.3 i bemærkningerne til lovforslaget
kan benævnelsen ’lastbiler’ om transport
af CO2 vise sig at blive begrænsende, da man hermed implicit antager en særlig infra-
strukturløsning og flere virksomheder arbejder med både vejtransport, skibstransport
og/eller rørtransport. DI forslår derfor, at der i lovforslaget benyttes en formulering, der
mere bredt giver hjemmel til at etablere den lokale infrastruktur, der er nødvendig og hen-
sigtsmæssig i forhold til at sikre den optimale løsning for aflevering af CO2 til lageranlæg-
get.
Som nævnt ovenfor arbejder flere aktører i CCS-værdikæden med konkrete løsninger i
forhold til transport af CO2 til lagerfaciliteten. Transporten af transport af CO2 fra mod-
tagelse til selve lageret er endnu ikke endeligt fast. Der kan meget vel blive brug for ek-
spropriation for at sikre mulighed for transport fra modtagelsen til lageret, og DI foreslår
der for at der er mulighed for dette på linje med andre infrastrukturløsninger inden for
gas og el. Undergrundsloven (lovbekg. Nr. 1533 af 16.12.19) rummer også en bestemmelse
som giver mulighed for ekspropriation og denne lovhjemmel vil også kunne anvendes.
Med venlig hilsen
Kristian Nielsen og Sune Thorvildsen
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0008.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Fremsendt til [email protected] med kopi til [email protected]
19. august 2022
Sagsnr.: EMN-2022-00895
Tlf. direkte: 6225 9295
[email protected]
Evidas høringssvar på forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har den 8. juli 2022 sendt udkast til forslag til lov om
ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning (regulering af brint,
omorganisering af Energinet, CO
2
-lagring m.v.) i høring med svarfrist den 19. august 2022.
Evida takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med ovennævnte udkast.
Det bemærkes, at Evidas høringssvar alene knytter sig til de elementer, der vedrører regule-
ringen af brint. De øvrige elementer i udkastet giver ikke anledning til bemærkninger fra Evidas
side.
Generelt om reguleringen af brint
Evida hilser velkomment, at der nu indføres en regulering af brint i dansk lovgivning fremfor at
afvente færdiggørelse af EU-regulering på området.
Evida finder desuden, at det er en hensigtsmæssig metode at udvide Gasforsyningslovens an-
vendelsesområde i § 2, stk. 1, der udvides til også at omfatte ren brint, således at brint princi-
pielt er omfattet af den samme regulering som naturgas/metan.
Evida har noteret, at lovforslaget inkluderer den politiske aftale af 22. marts 2022, hvoraf det
fremgår, at Evida og Energinet skal have mulighed for at eje og drive brintinfrastruktur, samt
at det fremgår, at der ikke med lovforslaget foruddiskonteres eventuelle politiske ønsker til
Evidas og Energinets roller og opgaver vedrørende brint, idet dette afventer yderligere politi-
ske forhandlinger.
Forslaget til ny § 2a
Evida er enig i behovet for at etablere de i § 2 a foreslåede bemyndigelser for ministeren til at
fastsætte regler om undtagelser fra lovens bestemmelser samt om brintinfrastruktur.
Forslaget til § 2 a, stk. 1, indeholder efter Evidas opfattelse reelt to selvstændige bemyndigel-
ser til at fastsætte regler om henholdsvis
hel eller delvis undtagelse fra lovens bestemmelser efter § 2, stk. 5 og stk. 7, og
om infrastruktur til transport af brint, der ikke konkret kan undtages efter § 2, stk. 5
og 7.
Bestemmelsen i § 2 a, stk. 1, er dog lidt svær at læse med den nuværende formulering. Evida
opfordrer derfor til, at det overvejes at udskille de to bemyndigelser i to selvstændige bestem-
melser.
Evida ser desuden frem til at blive inddraget i en dialog om, hvordan bemyndigelserne i en ny
§ 2 a mest hensigtsmæssigt kan udmøntes.
Side
1
af
2
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0009.png
Introduktion til og definition af "klynger" som nyt begreb
Udkastet til lovforslaget introducerer de såkaldte "klynger", som helt eller delvist skal kunne
undtages fra lovens bestemmelser. Det fremgår af lovbemærkningerne, at undtagelsesmulig-
heden først og fremmest er tiltænkt brintprojekter, selvom definitionen af klynger i princippet
omfatter al gasinfrastruktur.
Evida er enig i, at der kan være et behov for at undtage mindre brintsystemer, som ikke er en
del at et sammenkoblet system, fra visse af lovens bestemmelser i en fase, hvor brintsektoren
er under udvikling.
Evida er samtidig enig i, at undtagelsesmuligheden for sådanne klynger bør anvendes ind-
skrænkende og være tidsmæssigt begrænset.
Henvisninger til § 2, stk. 5 og 7
Udkastet til lovforslag indeholder en række forslag om at indsætte en henvisning til undtagel-
sesbestemmelserne i § 2, stk. 5 og 7, i forskellige andre bestemmelser. Henvisningen lyder
f.eks. flere steder som følger:
"stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis der er indrømmet konkret
undtagelse herfor efter § 2, stk. 5 eller 7".
Henvisningerne til disse undtagelsesbestemmelser i § 2, stk. 5 eller 7, er efter Evidas opfattelse
unødvendige og kan risikere at skabe usikkerhed om, hvorvidt det kun er muligt at foretage
undtagelse fra de af lovens bestemmelser, som indeholder den pågældende henvisning til § 2,
stk. 5 og 7. Evida opfordrer derfor til, at det overvejes at udelade de pågældende henvisninger.
Evida står til rådighed, hvis der er spørgsmål.
Med venlig hilsen
Anne Møller Nielsen
Juridisk konsulent
2/2
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0010.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Sendt til [email protected] med kopi til [email protected]
ENS. jour. nr. 2022 - 781
Høringssvar til lovforslag til ændring af lov om gasforsyning,
lov om Energinet og lov om elforsyning (regulering af brint, om-
organisering af Energinet, CO2-lagring m.v.)
19. august 2022
J.nr.: : 22/01073
SSTE
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har sendt lovforslag til ændring af lov om gas-
forsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning (regulering af brint, omorganisering af
Energinet, CO2-lagring m.v.) i høring.
Lovforslaget har bl.a. til formål at skabe rammer for etablering af en brintinfrastruktur,
der skal understøtte en grøn omstilling og fremme udviklingen af Power-to-X.
Forsyningstilsynet har som et hovedformål at bidrage til en omkostningseffektiv grøn
omstilling, og Forsyningstilsynet bidrager gerne til det fremtidige arbejde med regulerin-
gen af Power-to-X og CCUS.
Lovforslaget indeholder følgende hovedpunkter:
a) Regulering af brint
b) Omorganisering af Energinet, herunder ændring af økonomisk regulering
c) CO₂.-lagring
d) Justering af reglerne for kommunal modregning på gasområdet
e) Justering af reglerne om udpegningsgrundlaget mv. for Energinets interessent-
forum
Nedenfor gennemgås bemærkninger til A, C og D.
AD A: REGULERING AF BRINT
Forsyningstilsynet forstår, at reguleringen af brint skal følge Europa-Kommissionens for-
slag til fælles regler for de indre markeder for vedvarende gas, naturgas og brint.
Forsyningstilsynet har noteret sig ønsket om en smidig og effektiv regulering, og har
forståelse for ønsket om at sikre en rammeregulering med mulighed for at fjerne regula-
toriske barrierer.
FORSYNINGSTILSYNET
Torvegade 10
3300 Frederiksværk
Telefon 4171 5400
Digital Post til os:
Send via
virk.dk
Send via
borger.dk
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
Side 2/3
Forsyningstilsynet finder dog, at der bør sikres en hensigtsmæssig og klar adskillelse
(unbundling) af produktion, transport og handel af/med brint, sådan som det også er sket
for el- og gassektorerne i EU. Det sikrer især mod monopoldannelse i fremtidens brint-
sektor og vil bidrage til at sikre det mest effektive marked med de lavest mulige priser til
følge. Forsyningstilsynet finder ligeledes at det bør sikres, at eventuelle undtagelsesbe-
stemmelser, f.eks. for kravet om tredjepartsadgang, ikke begrænser konkurrencen i
fremtidens brintsektor.
Forsyningstilsynet finder endelig, at adskillelse (unbundling) af eksempelvis el- og brint-
aktiviteter kan være nødvendige som følge af den fremtidige sektorintegration mellem el
og brint, således at der ikke skabes ulige konkurrencevilkår mellem markedsaktører på
tværs af energisektorer.
AD C: CO₂-LAGRING
Forsyningstilsynet forstår, at Gas Storage Denmark vil få mulighed for at udnytte alle-
rede eksisterende aktiver i og viden om undergrunden til brug for lagring af CO₂.
Angående pilotprojektet i Stenlille, så fremgår det af høringsmaterialet, at projektet skal
gennemføres på markedsmæssige vilkår, hvilket kan medføre uforudsete omkostninger
og evt. direkte underskud i forbindelse med projektet. Forsyningstilsynet understreger,
at det bør sikres, at sådanne omkostninger og evt. underskud ikke overvæltes på gasla-
gerkunderne og dermed danske forbrugere.
Forsyningstilsynet ser risikomomenter i Gas Storage Denmarks fremtidige CO₂-lagring.
Tilsynet mener, at det er vigtigt, at Gas Storage Denmarks fremtidige lagring af CO₂ ikke
fører til negative konsekvenser for Gas Storage Denmark’s gaslageraktivitet. Det kan
f.eks. ske ved uhensigtsmæssig omdannelse af Stenlille fra gaslager til CO₂-lager. Det
vil markant formindske udbuddet af gaslagerkapacitet i Danmark med forventeligt højere
lagerpriser til følge. Det bør forventes, at højere lagerpriser vil have en direkte effekt på
den samlede gaspris i Danmark med dertil højere omkostninger for både danske forbru-
gere og virksomheder.
Forsyningstilsynet vurderer ligeledes, at det bør undersøges, om Gas Storage Denmark
vil besidde en monopolstilling på lagring af CO₂, såfremt Gas Storage Denmark overgår
fra et pilotprojekt til egentlig markedsdrift af CO₂-lager. I så fald bør adgangen til denne
lageraktivitet reguleres.
Forsyningstilsynet vurderer i øvrigt, at det bør undersøges, hvorvidt reguleret adgang
skal indføres for gaslagrene i Danmark. Dette særligt som følge af den nuværende for-
syningssituation på gasmarkedet samt gaslagrenes nye status som særlig kritisk infra-
struktur for forsyning af gas til forbrugere og virksomheder.
AD D: JUSTERING AF REGLERNE FOR KOMMUNAL MODREGNING PÅ GAS-
OMRÅDET
Forsyningstilsynet er positive over for en ikke-ophævelse af gasforsyningslovens § 35,
da det er korrekt, at likvidationen af HMN Gasnet P/S endnu ikke er afsluttet.
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0012.png
Side 3/3
Forsyningstilsynet skal dog bemærke, at der ikke på nuværende tidspunkt er ge-
byrmæssig hjemmel for Forsyningstilsynet til at behandle de indberetninger, som er
omfattet af gasforsyningslovens § 35, da gasforsyningslovens § 44, stk. 2, er ophævet
og ikke fremgår af dette udkast.
Det er en lovbunden opgave for Forsyningstilsynet at behandle sagerne efter gasforsy-
ningslovens § 35 og give Indenrigs- og Boligministeriet meddelelse om indtægterne,
som kommunerne har fået udloddet. Forsyningstilsynet har ikke hjemmel til at op-
kræve gebyrer for en sådan opgave uden en genindførsel af § 44, stk. 2, hvorfor tilsy-
net i praksis ikke vil kunne varetage opgaven.
Energistyrelsen har oplyst over for Forsyningstilsynet den 8. juli 2022, at styrelsen pt.
arbejder på en genindførsel af gasforsyningsloven § 44, stk. 2. Ydermere, at det for-
ventes, at denne ændring sendes i særskilt høring, som et særskilt lovforslag, hvor det
forventes at blive samlet forinden fremlæggelsen af et lovforslag til Folketinget.
Forsyningstilsynet bemærker hertil, at dette er positivt, og bemærker samtidig at der
ikke vil ske behandling af de allerede nu modtagne gasindberetninger for 2021, før der
igen vil være hjemmel til, at tilsynet kan opkræve gebyrer for en sådan opgave.
Forsyningstilsynet vil i øvrigt bemærke, at der i lovforslagets henvises til
§ 1, nr. 66 og
106, og § 8,
selvom forslaget indeholder ikke en § 1, nr. 106 eller en § 8.
Med venlig hilsen
Søren Asbjørn Christensen Stenbøg
Specialkonsulent
+45 29488110
[email protected]
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0013.png
Att:
Maria Lundgren Jacobsen
Dok. ansvarlig: MMA
Sekretær:
Sagsnr.: s2022-803
Doknr: d2022-375917-10.0
16-08-2022
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om
Energinet og lov om elforsyning (regulering af brint, omorganisering af
Energinet og CO2-largring m.v)
Green Power Denmark vil først og fremmest gerne takke Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
for muligheden for at kommentere på lovforslaget.
A) Regulering af brintinfrastruktur
Green Power Denmark anerkender og bifalder, at der fremsættes et lovforslag, der skal
muliggøre etablering af brintinfrastruktur i Danmark, der er på forkant i forhold til den
europæiske regulering af brintinfrastruktur. En hurtig etablering af brintinfrastruktur i Danmark
er et meget vigtigt bidrag til at indfri målsætningerne i PtX-aftalen og skabe storskala produktion
og distribution af grøn brint og grønne PtX-brændstoffer, der skal sikre danske PtX-
styrkepositioner og sikre den danske konkurrenceevne i den regionale og internationale
konkurrence.
Selvom hastigheden i etableringen af dansk infrastruktur er vigtig, er det dog væsentligt for
aktørerne, at rammerne for investeringsbeslutninger ikke er for uklare, og at der skabes lige
vilkår for alle aktører. Dels for at sikre, at investeringerne reelt bliver foretaget til opfyldelse af
PtX-aftalen, og dels for at sikre, at der ikke skabes uens konkurrence.
Begrebet klynger
Det er positivt, at klynger kan bevilliges undtagelser for visse af lovens bestemmelser, så
etablering af brintinfrastruktur kan etableres hurtigt og på eget initiativ. Det er afgørende for
udviklingen af PtX, at private aktører skal kunne eje og drive brintinfrastruktur i en klynge, og at
en klynge defineres, så den både kan omfatte en enkelt forbindelse mellem brintproducent og
brintforbruger, eller en flerhed af forbindelser mellem flere brintaktører.
Brintinfrastruktur kan forventes at blive etableret trinvist, hvilket betyder, at en klynge kan være
udgangspunktet i et givent område, som senere kan kobles til enten øvrige klynger, eller til det
sammenkoblede brintsystem (kollektive brintinfrastruktur).
Det bør allerede nu indtænkes, hvorvidt de bevilligede undtagelser i en klynge ophæves ved
sammenkobling med enten øvrige klynger eller den kollektive sammenkoblede
brintinfrastruktur, eller hvorvidt der kan eksistere brintklynger ”bag måleren”, der samtidig er
koblet til den kollektive sammenkoblede brintinfrastruktur.
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0014.png
Det er vigtigt, at der skabes klarhed over, hvordan denne trinvise kobling, fra en klynge til en del
af den kollektive sammenkoblede brintinfrastruktur, håndteres regulatorisk, så der er så
transparente investeringsvilkår som muligt for brintaktørerne.
Varigheden af en bevilling
Det anføres i lovforslaget, at
”… der ikke vil gælde en minimumsperiode på 20 år for bevilling til
klynger”
samt at ”klima-,
energi- og forsyningsministeren vil skulle give mulighed for, at
bevillingshaveren kan foretage afskrivninger for foretagne investeringer, og også tage højde for
den mulige EU-retlige begrænsning i, at der med Europa-Kommissionens forslag til en gas- og
brintmarkedspakke af 15. december 2022, hvor, der for indeværende er udsigt til stop i år 2030
for generelle undtagelser til eksempelvis klynger.”
Der bør hurtigst muligt udarbejdes regler for, hvordan eventuelle ændringer af vilkår samt
ændringer i bevilligede undtagelser håndteres ved ændringer som følge af EU-reguleringen eller
ændringer i øvrigt, herunder ift. længden af bevillingsperioden, konkrete muligheder for
afskrivning af allerede foretagne investeringer. Der bør i den forbindelse arbejdes for en
overgangsperiode eller anden metode, der kompenserer for eventuelle tab ved allerede
foretagne investeringer, der er foretaget før endelig vedtagelse af EU-reguleringen.
Klarhed om forventet bevillingsperiode, afskrivningsmuligheder, overgangsperioder samt evt.
kompensation er vigtige elementer for at skabe transparens og minimere risici, og dermed skabe
så stor investeringssikkerhed som muligt.
Brintkvalitet
Af lovforslaget fremgår det, at ”brint defineres som »gas i behørig kvalitet, som injiceres og
transporteres teknisk og sikkert i systemet eller i klynger«.” samt at ”… der forventes fastsat
regler om brintkvalitet af en høj renhed, så der ikke vil opstå usikkerheder om
grænseoverskridende handel på et kommende brintmarked.”
Der kan være behov for forskellig brintkvalitet eller renhed af brint alt efter hvilken anvendelse
af brinten, der er tale om. I det kollektive brintsystem er det afgørende, at kvaliteten/renheden
af brinten er kompatibel med eksportmarkederne. For brintklynger, der ikke er forbundet til det
kollektive brintsystem, bør der ikke nødvendigvis stilles lige så restriktive krav til
brintkvalitet/renhed, da dette kan fordyre brintprojekter uden at give en yderligere værdi.
Der kan derfor være et behov for at differentiere kravene til brintkvalitet/brintrenhed i hhv.
klynger eller i det kollektive brintsystem.
I begge tilfælde bør brintaktørerne involveres tæt i udarbejdelsen af de specifikke krav til
brintkvalitet/brintrenhed.
Ekspropriation ved etablering af brintinfrastruktur
Det er endvidere afgørende, at private udviklere får de samme rettigheder som Energinet til
etablering af en brintinfrastruktur i en klynge, f.eks. gennem en utvetydig
ekspropriationshjemmel i lovens § 55. I langt de fleste tilfælde, vil et projekt kunne gennemføres
uden anvendelse af ekspropriation, men muligheden alene vil kunne fremskynde projekter, sikre
større villighed hos udviklerne til at påtage sig risici og mindske arbejdsbyrden hos Energinet
og/eller Evida. Efter almindeligt gældende retsprincipper kræves der en klar lovhjemmel, når
der skal gennemføres ekspropriationsforretninger og det bør derfor fremgå utvetydigt, at klima-
energi- og forsyningsministeren også har mulighed for at give private aktører, som ejer og driver
klynger, en ekspropriationstilladelse efter § 55.
2
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0015.png
Green Power Denmark anerkender, at det i denne tidlige
fase kan være vanskeligt at fastsætte nøjagtige regler for et
endnu umodent marked og en umoden infrastruktur, og at
det i første omgang er klima-, energi
og
forsyningsministeren, der konkret skal tage stilling til de enkelte projekter før der opnås en viden
med henblik på at fastsætte regler.
Med det afsæt er det dog væsentligt at understrege, at der skal sikres transparens,
ligebehandling og forudsigelighed for investeringsrammen i den fremadrettede proces og at
rammerne skal fastsættes og udvikles i tæt samarbejde med branchens aktører.
B) Omorganisering af Energinet, herunder ændring af økonomisk regulering
Green Power Denmark mener som udgangspunkt, at det er positivt, at der sker en
omorganiseringen af Energinet. Green Power Denmark vurderer, at der kan skabes nogle
positive elementer ved at sammenlægge systemansvaret. Dette vil med overvejende
sandsynlighed give stordriftsfordele, som er til gavn for el
og gasforbrugerne.
Dog er det meget vigtigt, at elforbrugerne får sikkerhed for, at tarifferne, de betaler til Energinets
systemydelser, kun bliver brugt på Energinets elsystemansvar, og omvendt, at gaskundernes
systemtarif ikke bliver brugt på opgaver vedrørende elsystemansvar. I en konstellation, hvor
systemansvar for gas og el ligger i samme selskab, kan transparensen eksempelvis sikres ved, at
selskabet udarbejder to reviderede regnskaber
ét for elsystemansvar og ét for
gassystemansvar.
C) CO
2
-lagring
Green Power Denmark finder ingen udfordringer ved, at Energinet undersøger mulighederne for
at etablere CO
2
-lagring ved gaslageret i Stenlille. Pilotforsøget skal bidrage til at indsamle viden
om lagring af CO
2
. Dog skal pilotforsøget drives på markedsvilkår, således at omkostningerne
ved pilotforsøget ikke overstiger gevinsten.
Gevinsten Energinet opnår ved dette pilotprojekt bør deles med de private aktører, der har
planer om at etablere et kommercielt drevet CO
2
-lager, da CCS ses som et tiltag, der vil
imødekomme klimaudfordringerne.
Green Power Denmark vil dog pointere, at pilotprojektet skal gennemføres på markedsvilkår,
hvor alle private aktører har lige adgang til lageret, som der også bliver lagt op til i lovforslaget.
Ligeledes skal CO
2
-lageret drives på markedsvilkår, når det kommer i drift, så dette CO
2
-lager
kommer til at være i fuld konkurrence med lignende CO
2
-lagre i fremtiden.
3
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0016.png
E) Justering af reglerne om udpegningsgrundlaget mv. for Energinets Interessentforum
Green Power Denmark er positive over for, at Energinets Interessentforum fortsætter, da det
med klimaomstillingen er meget aktuelt, at energibranchens interessenter bliver inddraget i
Energinets overordnede planlægningsarbejde.
Green Power Denmark kan bakke op om, at ministeren udpeger, hvilke organisationer, der er
udpegningsberettigede til Interessentforum. Det vil være hensigtsmæssigt, at Green Power
Denmark beholder det samme antal pladser, som det daværende Dansk Energi havde (fire).
På den måde sikres det, at de forskellige led i den elektriske værdikæde har sin egen
repræsentant, herunder at den funktionelle adskillelse mellem netselskaber og kommercielle
aktører håndhæves.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, står Green Power Denmark til rådighed for
evt. uddybning og dialog om de afgivne kommentarer.
Med venlig hilsen
Michael Madsen
[email protected]
Tlf: +45 25 80 00 05
4
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0017.png
H2 Energy Esbjerg, Amerika Plads 37, 2100 København Ø
Open Grid Europe (OGE) forbereder brint-rørledningsnettet i Europa ved at definere, hvilke
gasrørledninger, der kan genbruges til brint, og hvad er den forventede kapacitet er. Når dette
er sagt, vil en rørføring fra Esbjerg/Lemvig til Fredericia, der krydser sporskiftet i Egtved,
give Danmark mulighed for at deltage i disse europæiske aktiviteter og tage føringen i
Europa.
Det er væsentligt, at first movers får gunstige vilkår for at hele brinteventyret kan blive til en
realitet i Danmark før konkurrerende lande opsnapper arbejdskraft, samt elektrolysekapacitet.
Dette indebærer økonomiske fordele, samt klarhed omkring den langsigtede transport af
brint. Her taler vi om et tidsperspektiv på 10-15 år. Det er first movers, der gør, at
rørledningerne kan blive produceret hurtigt, og derfor også dem, der giver Danmark en
mulighed i det globalt ophedede PtX-kapløb, der defineres lige nu. Når et PtX-anlæg til EUR
1bln+ skal finansieres, skal alle finansielle omkostninger til brint på plads, så first movers
med sikkerhed ved, at deres brint kan blive transporteret via rørinfrastrukturen.
Næste skridt for brintinfrastrukturen
For at hjælpe brintsektoren i gang, er det efter vores vurdering essentielt, at en rørledning fra
Esbjerg til Fredericia står klar i 2026, dog gerne i 2025. Ikke lang tid herefter anbefaler vi at
have en rørledning til Tyskland klar. Denne kunne etableres via konvertering af den
eksisterende rørinfrastruktur.
Brintproduktion skal være konkurrencedygtig i forhold til fossile brændstoffer og gas. Der
skal gives støtte i forhold til at udligne omkostningerne ved CO2-fri energi vs.
kulstofbrændstof. Det giver mulighed for at accelerere væksten hurtigt. Danmark kan blive
førende indenfor PtX, hvilket vil tilføre landet en ubeskrivelig værdi. Dette kan ske via capex
støtte, CfD eller ved bøder som det ses i Tyskland. En eventuel capex støtte vil kunne
tilbagebetales efter en kort årrække, da både konkurrencen og efterspørgslen vil stige. Vi
vurderer også, at det kan være en god ide at implementere en CfD struktur, som vi kender fra
elmarkedet.
Med venlig hilsen
Clifford Zur Nieden, Director of H2 Energy Esbjerg
2
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0018.png
H2 Energy Esbjerg, Amerika Plads 37, 2100 København Ø
Energistyrelsen, en del af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, Carsten Niebuhrs Gade
43, 1577 København V
Sendt pr. mail til [email protected] med kopi til [email protected] samt angivelse af journalnummer
2021-15965.
Høringssvar fra H2 Energy Esbjerg om lovforslag om ændring af lov om gasforsyning,
og lov om Energinet og lov om elforsyning (regulering af brint, omorganisering af
Energinet, CO2-lagring m.v.).
Indledning
H2 Energy Esbjerg takker for muligheden for at afgive bemærkninger til ovennævnte
lovforslag og fremsender hermed høringssvar.
H2 Energy Esbjerg ser mange positive initiativer i lovforslaget, der indeholder vigtige
ændringer, der kan etablere det nødvendige brintmarked og hjælpe med at gøre Danmark til
en førende nation på området.
Energinet som ejer
Ifølge naturgasanlægsvejledning fra Arbejdstilsynet må producenter ikke eje rørledninger.
H2 Energy Esbjerg støtter kraftigt op om dette. Hvis staten kan levere til tiden, vil de være
bedre positioneret til at udrulle brintrør sammenlignet med private ejere grundet et mindre
incitament til at inddrage andre aktørers brint i markedet samt at undgå monopoldannelse.
Samtidig vil en statsejet brintinfrastruktur også være at foretrække set med
sikkerhedspolitiske øjne. Det kræver dog, at rørene er klar hurtigt og til tiden, da det ellers vil
forsinke Danmarks PtX-produktion.
H2 Energy Esbjerg er generelt positivt stemt overfor, at Energinet sammen med Evida skal
have mulighed for at eje og drive brintinfrastrukturen. H2 Energy Esbjerg har oplevet en
enorm interesse, viden og dedikation fra særligt Evida side, der gør, at H2 Energy Esbjerg ser
Energinet sammen med Evida som det oplagte valg.
Med Energinet sammen med Evida som forventede ejere, så forudsiger vi, at den indledende
finansiering af brintsektoren vil foregå ved hjælp af en tarif for private aktører. Vi håber og
anbefaler, at man laver en meget lav tarif de første fem år for at holde omkostningerne på
brint på et minimum. Herefter forventer vi også, at der betales for at få brinten transporteret i
Energinets rørinfrastruktur.
PtX potentialet er stort i Danmark
H2 Energy Esbjerg anbefaler, at rørene bliver produceret og udbygget, så der er plads til den
signifikante PtX vækst, vi forventer, der kommer. Den kommer hurtigere end de fleste er klar
over. Resten af Europa og verden er også i gang med hurtigt at eskalere brintproduktions
incitamenter for at udkonkurrere, blandt andet, Danmark. Derfor vil vi hvert kvartal kunne
opskrive det fremtidige brintbehov.
1
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0019.png
BORGMESTEREN I HORSENS
Rådhustorvet 4
8700 Horsens
Telefon: 76292929
www.horsens.dk
Dato: 19.8.2022
Høringssvar fra Horsens Kommune vedr. Lov om ændring af lov om
gasforsyning, og lov om Energinet og lov om elforsyning
I Horsens Kommune ser vi rigtigt positivt på regeringens og aftalepartiernes aftale
om udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer, som øger tempoet for den
grønne omstilling og afsøgningen af fremtidige alternative energikilder.
Det er en helt central ambition i skyggen af den alvorlige situation i Europa, hvor
udfasningen af fossil energi, forsyningssikkerhed og acceleration af grønne
energialternativer er mere aktuel end nogensinde.
Vi ser ligeledes positivt på lovforslaget, som har til formål at skabe rammerne for
etablering af en national brintinfrastruktur, der skal understøtte en grøn omstilling
og fremme udviklingen af PtX.
Fra vores perspektiv er det imidlertid helt afgørende, at der meget tidligt
udbygningen af en brintinfrastruktur, sikres en direkte rørledning eller klynge langs
med E45 i Østjylland.
Østjylland er landets største vækstområde uden for hovedstadsområdet med mere
end en million indbyggere, godt en halv million arbejdspladser og flere
toneangivende virksomheder inden for særligt industrisektoren og den tunge
transportsektor. Østjylland er derfor en væsentlig bidragsyder til dansk vækst og
udvikling, og har behov for adgang til ren grøn energi for at kunne fastholde og
udvikle eksporten.
Uden en grøn omstilling af det østjyske erhvervsliv vil Østjylland og Danmark ikke
kunne nå de ambitiøse mål om klimaneutralitet i 2050, og derfor skal Østjylland
tidligt sikres en brintforsyning, ligesom der i Energistyrelsens publikationer er
anvist en brintforsyning af Storkøbenhavn.
I Energistyrelsens publikation af 14. december 2021 beskrives forskellige scenarier
for etablering af ny brintinfrastruktur i Danmark, hvoraf ingen af scenarierne
skitserer en direkte rørledning i Østjylland
1
. Vi mener i stedet, at der allerede nu
bør igangsættes en detaljeret planlægning for nedgravning af en national
rørbunden brintinfrastruktur til ren grøn brint til Østjylland, som er færdigetableret,
når brintproduktionen kan forsyne det det nationale marked.
Denne nationale rørbundne brintinfrastruktur kan med fordel nedgraves langs med
motorvejene til alle de store danske energiforbrugsområder, herunder
erhvervsområderne i Østjylland, så vi får skabt et solidt og bæredygtigt
1
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/ptx/transport_af_gasformige_produkter_i_ny_og_eksisterende_gasinfr
astruktur.pdf
(Side 42, figur 27).
Find os
www.horsens.dk
Kontakt os
76292929
Følg os
facebook.com/endelafflokken
linkedin.com/company/horsens-kommune
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0020.png
brinthjemmemarked – sideløbende med et brinteksportmarked til Tyskland og
øvrige europæiske lande.
Hvis det ikke er muligt at etablere en samlet national rørbunden brintinfrastruktur i
første omgang, er det afgørende, at der prioriteres en østjysk klynge, som kan
forsyne hele den Østjyske vækstregion.
Vi mener derfor, at der til loven bør tilføjes et krav om, at visse stedsspecifikke
områder forsynes først med hovedledninger, så hele etableringen af
brintinfrastrukturen ikke alene beror på udbud og efterspørgsel.
Med venlig hilsen
Peter Sørensen
Borgmester
Side 2
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0021.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Dok. ansvarlig: NHA
Sekretær:
Sagsnr: s2021-1551
Doknr: d2022-374956-4.1
18-08-2022
Høringssvar til forslag til Lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om
elforsyning (regulering af brint, omorganisering af Energinet og CO2-lagring m.v.)
Intelligent Energi takker for muligheden for at kunne afgive høringssvar til dette lovforslag. Vi
vil med vores høringssvar gøre opmærksom på én mangel i lovforslaget, der slet ikke berøres,
nemlig en hjemmel til at kommunale (spildevands-) selskaber kan opgradere biogas til
afsætning i gassystemet. Intelligent Energi har konstant fokus på fremme af sektorkobling, da
det er den billigste vej til indfrielse af klimamålsætningerne. Den nuværende situation, med
høje naturgaspriser, understreger behovet for at opsamle og nyttiggøre biogassen. Værdien af
biogas er størst, hvis biogassen opgraderes, så den kan injiceres i naturgasnettet og således
reducere behovet for (fossil) naturgas.
I november 2020 publiceredes et lovforslag om ændring af lov om naturgasforsyning, der
netop indeholdt en hjemmel til at kommunale selskaber kunne deltage i opgradering af biogas.
Men i høringsnotatet (J nr. 2020-366) vælger Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet at fjerne
den foreslåede hjemmel fra den videre behandling af lovforslaget. Det skete på trods af
opbakning fra høringspartnerne til forslaget, der gav mulighed for de kommunale selskaber til
opgradering af biogassen. Begrundelsen kan vel nærmest karakteriseres som teknikaliteter i
forhold til hjemlens sammenhæng med den øvrige lovgivning. Ministeriet lover i
høringsnotatet at arbejde videre med at finde en model. Vi synes det er på høje tide.
Som Intelligent Energi i december 2020 skrev i sit høringssvar, så er det en betragtelig mængde
af opgraderet biogas som spildevandsselskaberne skønnes i stand til at kunne levere. Det er for
den grønne omstilling en lavthængende frugt at plukke og vi opfordrer til at inkludere
muligheden for kommunale selskabers adgang til opgradering af biogas i det nuværende
lovforslag. Såvel klimamålsætninger generelt, samt naturgaskrisen specifikt, understreger
nødvendigheden heraf.
I øvrigt er det ulogisk, at kommunale spildevandsselskaber er hjemlet en ret til med ikke-
opgraderet biogas at producere fjernvarme og el til nettet, men ikke må opgradere biogas til
afsætning i naturgasnettet. El fra vind er ofte et langt billigere alternativ end biogas, når der er
behov for el og fjernvarme. Derfor vil der oftest være en samfundsøkonomisk gevinst ved i
stedet at understøtte opgradering af biogassen. Derved kan vandselskaberne agere fleksibelt
og optimere anvendelsen af deres biogas.
Green Power Denmark – Intelligent Energi
Vodroffsvej 59, 1900 Frederiksberg C. +45 35 300 400. [email protected]. greenpowerdenmark.dk
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
Vi stiller os til rådighed for en eventuel uddybning af vores synspunkter.
Med venlig hilsen
Niels Hansen
Intelligent Energi
[email protected]
Green Power Denmark – Intelligent Energi
Vodroffsvej 59, 1900 Frederiksberg C. +45 35 300 400. [email protected]. greenpowerdenmark.dk
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0023.png
Dato
Side
18. august 2022
1 af 2
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Center for Forsyning
[email protected]
[email protected]
Høring over forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om
elforsyning (regulering af brint, omorganisering af Energinet og CO2-lagring m.v.)
Landbrug & Fødevarer har modtaget ovennævnte i høring den 8. juli med j. nr. 2022 -781. Vi har
følgende bemærkninger:
Regulering af brint
Landbrug & Fødevarer støtter, at der skabes rammer for etablering af en brintinfrastruktur. Vi ser
brint som en potentielt vigtig brik i den grønne omstilling og fremme af udvikling af PtX. Vi kan også
støtte, at den danske regulering af brint overordnet kommer til at følge EU-Kommissionens forslag
til fælles regler for de indre markeder for vedvarende gas, naturgas og brint. Det er helt afgørende
for os, at vi også på dette energiområde har fælles EU-regler.
Det er fornuftigt at skrive reguleringen af brint ind i loven om gasforsyning. Med udfasningen af gas
i mange husholdninger, må det forventes at den etablerede gasinfrastruktur fremadrettet kan
udnyttes til transport af brint og andre nye PtX-brændsler, hvorfor det giver mening at
sammentænke reguleringen. Det foreslås, at klima-, energi- og forsyningsministeren efter
ansøgning og en konkret vurdering kan give dispensationer fra gasforsyningslovens bestemmelser.
Det er vigtigt at have sådan en regel, men vi kunne godt tænke os, at det bliver præciseret
nærmere, hvad henholdsvis rammerne for sådanne dispensationer vil være og hvilke konkrete
tilfælde, der tænkes på.
Vi ser frem til at være med i den fortsatte dialog om brint regulering i forhold til ejerskab, drift,
finansiering m.v., som der lægges op til.
Omorganisering af Energinet, herunder ændring af økonomisk regulering
Som følge af den selskabsretlige omorganisering af Energinet er det logisk, at denne
omorganisering indarbejdes i lov om gasforsyning.
Vi har på det foreliggende grundlag svært ved at vurdere konsekvenserne, herunder fordele, ved at
samle systemansvaret for el og gas. Det er efter vores vurdering helt afgørende, at der er klare
regler for, at der ikke sker krydssubsidiering mellem de to områder. Det finder vi ikke er beskrevet
tilstrækkeligt i høringsmaterialet. Vi efterlyser også en mere grundig beskrivelse og argumentation
af de foreslåede undtagelsesbestemmelser.
Endeligt ser vi gerne en uddybning af reguleringsperioden. Både længden af perioden og den
periode der vælges, vil i sagens natur kunne få meget stor betydning for indtægtsrammerne og
hermed også de omkostninger, der væltes over på forbrugerne.
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0024.png
Side 2 af 2
CO2 lagring
Landbrug & Fødevarer har ikke kommentarer til dette punkt.
Justering af reglerne for kommunal modregning på gasområdet
Landbrug & Fødevarer har ikke kommentarer til dette punkt.
Justering af reglerne om udpegningsgrundlaget mv. for Energinets Interessentforum
Landbrug & Fødevarer finder det meget vigtigt, at der er et Interessentforum tilknyttet Energinets
arbejde. Vi har med glæde og med stort udbytte deltaget i Interessentforummet siden, at det blev
etableret. Gennem en løbende dialog med Energinet har medlemmer af Interessentforummet
mulighed for at afgive udtalelser til Energinets arbejde og dermed understøtte planlægningsarbejdet
og driften i Energinet. Endvidere kan medlemmer af Interessentforummet komme med vigtigt input
til Energinet.
Vi finder, det tillige vigtigt, at Interessentforummet er bredt sammensat, så både erhvervs- og
husholdningsforbrugere, energiorganisationer, universiteter og andre relevante offentlige
organisationer er repræsenteret.
Vi kan støtte forslaget om, at ministeren ikke længere skal udpege de enkelte medlemmer af
Interessentforummet, men blot de udpegningsberettigede organisationer. Det kan også medvirke til
en vis armslængde mellem ministeriet og Energinet.
Landbrug & Fødevarer håber og ser frem til at deltage i udarbejdelse af de nærmere regler for
sammensætning, udpegning og Interessentforummets virke i en ny bekendtgørelse.
Vi vil gerne forbeholde os muligheden for at vende tilbage med yderligere kommentarer og
spørgsmål, hvis vi får behov for dette.
Med venlig hilsen
Jens Astrup Madsen
Klima & Energi
M +45 2724 5722
E
[email protected]
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0025.png
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0026.png
Sascha Høegh Christiansen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Kristian Nielsen <[email protected]>
9. september 2022 08:17
Maria Lundgren Jacobsen; Energistyrelsens officielle postkasse
Høringssvar til Lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for
myndighedsbetaling), journalnummer 2021-15965.
Energistyrelsen
Att:
Maria Lundgren Jacobsen
Dansk Industri har ingen bemærkninger til ovenstående lovforslag i høring.
Med venlig hilsen
Kristian Nielsen
Seniorchefkonsulent / Leading Senior Advisor
(+45) 3377 3345
(+45) 5213 2375 (Mobil)
[email protected]
di.dk
Læs, hvordan DI behandler og beskytter
persondata i
DI’s Privatlivspolitik
1
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0027.png
Sascha Høegh Christiansen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Foreningen af Rådgivende Ingeniører <[email protected]>
6. september 2022 11:13
Energistyrelsens officielle postkasse
Maria Lundgren Jacobsen
SV: Høring over lovforslag om lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af
reglerne for myndighedsbetaling) - journalnummer 2021-15965
FRI takker for muligheden for at afgive høringssvar på ovenstående høring.
Vi har ingen bemærkninger til den, da den ikke direkte påvirker rammebetingelserne for rådgivende
ingeniørvirksomheder.
Med venlig hilsen
Ulrik Ryssel Albertsen
Erhvervspolitisk Chef
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Fra:
Maria Lundgren Jacobsen <[email protected]>
Sendt:
2. september 2022 14:28
Cc:
Chris Nowak <[email protected]>; Linda Aaberg <[email protected]>; Nikolaj Kirkegaard Knudsen <[email protected]>; Maria
Bach Engelhard Nielsen <[email protected]>; Jonas Vang Hansen <[email protected]>
Emne:
Høring over lovforslag om lov om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for
myndighedsbetaling)
Du får ikke ofte mails fra
[email protected]. Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Kære høringsparter
Hermed sendes udkast til lovforslag om ændring af lov om gasforsyning (justering af reglerne for
myndighedsbetaling) i offentlig høring.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med udkastet til lovforslag om lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om
Energinet og lov om elforsyning (regulering af brint, omorganisering af Energinet og CO
2
-lagring m.v.), som
Energistyrelsen sendte i høring fra den 8. juli til den 19. august 2022. Det betyder, at tekst markeret med gult i
lovforslaget allerede har været i høring som del af lovforslaget om lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om
Energinet og lov om elforsyning (regulering af brint, omorganisering af Energinet og CO
2
-lagring m.v.)
Vedhæftet er høringsbrev, høringsliste samt udkast til lovforslaget. Materialet er også tilgængeligt
fra
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/66742
Høringssvar sendes til Energistyrelsen på e-mailadresse
[email protected]
med kopi til
[email protected]
med angivelse af
journalnummer 2021-15965 i emnefeltet.
Fristen for høringssvar er den 11. september 2022.
Udkastet til lovforslag om lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning (regulering
af brint, omorganisering af Energinet og CO
2
-lagring m.v.) kan ses på høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/66652
1
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2641009_0028.png
Med venlig hilsen / Best regards
Maria Lundgren Jacobsen
Specialkonsulent / Special Advisor
Center for forsyning / Centre for Utilities and Supply
Mobil / Cell
E-mail
+45 33 92 67 01
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
2