Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)
L 8 Bilag 1
Offentligt
fektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København
København, 19-08-2022
Jr. Nr. 2021-15965
Brintbranchens høringssvar til lovforslag om ændring af lov om gasforsyning
m.m.
Brintbranchen takker for muligheden for at afgive bemærkninger vedr. ovenstående. Brintbranchens
høringssvar knytter sig kun til de elementer, der vedrører regulering af brint. Dog mener vi også at det er
vigtigt, at yderligere regler til etablering af CO2-rør udvikles hurtigst muligt, i tillæg til de foreslåede regler
om CO2 lagring.
Brint spiller en afgørende rolle i dekarboniseringen af især industri og den tunge transport, og muligheden
for udvikling af brintinfrastruktur er afgørende for opskaleringen af elektrolyseprojekter: en
brintinfrastruktur reducerer ikke kun brint transportomkostninger, men også andre
infrastrukturomkostninger (især ifm. eltariffer) ved at muliggøre, at elektrolyseanlæg placerer sig mere
hensigtsmæssigt i (el-)systemet. Derfor hilser Brintbranchen meget velkomment, at der nu introduceres
en lovramme for regulering af brint. Vi hilser især velkomment at Danmark hermed går forrest, frem for at
afvente færdiggørelse af EUs nye regler på gas- og brintmarkedet. Vi vil gerne understrege vigtigheden af,
at brintinfrastruktur etableres så hurtigt som muligt.
Generelt mener Brintbranchen at det er en hensigtsmæssig tilgang at udvide lovens anvendelsesområde til
at omfatte ren brint, så brint principielt dækkes at de samme regler som naturgas. Vi er også enig i behovet
for at bemyndige ministeren med hjemmel til at indrømme undtagelser fra lovens bestemmelser. Især i
startfasen i Danmarks brinteventyr vil der sikkert være nødvendig at implementere nogen fleksibilitet i
reglerne. På linje med dette hilser vi også velkomment forslaget om at introducere en definition for
”klynger”,
som delvis kan undtages fra lovens bestemmelser. Det er særligt vigtigt for branchen, at disse
undtagelser kan gives både som følge af en forespørgsel fra Evida og Energinet, såvel som følge af et politisk
initiativ.
Brintbranchen ser frem til udviklingen af de konkrete bekendtgørelser og rammevilkår for udvikling af en
brintinfrastruktur i Danmark, og vi står naturligvis gerne til rådighed for videre dialog om ovennævnte, såvel
som om koncepter for infrastrukturudvikling.
Adriana Guerenabarrena
Chef for regulering og analyse
+45 31 15 57 24
Brintbranchen
Vesterbrogade 1C., 2. sal
1620 København K
www.brintbranchen.dk