Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)
L 8 Bilag 1
Offentligt
2641005_0001.png
fektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)
LOVNOTAT om lovforslag om ændring af lov om gasforsyning, lov om
Energinet og lov om elforsyning (Regulering af brint, omorganisering af
Energinet, CO
2
-lagring m.v.)
Center
Varme, affald og gas
Kontor
Gas, PtX og Beredskab
Dato
13. december 2022
J nr.
2022 - 3973
/ NAHZA
1. Formål og baggrund
Lovforslaget har til formål at skabe rammer for etablering af en brintinfrastruktur (transport og
lagring), der skal understøtte grøn omstilling og fremme udviklingen af PtX. Den økonomiske
regulering af Energinet justeres for at Energinet kan samle systemansvar for el og gas, og
samtidig ændres virkningstidspunktet for Energinet Systemansvar og Datahubs overgang fra
hvile-i-sig-selv-regulering til en indtægtsrammeregulering. Derudover vil forslaget bl.a. give
Energinet hjemmel til at etablere et CO
2
-lager for at få mere viden om CO
2
-lagring i dansk
undergrund. Yderligere justeres reglerne for myndighedsbehandling og kommunal
modregning på gasområdet samt reglerne om udpegning af Energinets Interessentforum.
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
a) Regulering af brint
b) Omorganisering af Energinet, herunder ændring af økonomisk regulering
c) CO
2
-lagring
d) Justering af reglerne for myndighedsbehandling på gasområdet
e) Justering af reglerne for kommunal modregning på gasområdet
f) Justering af reglerne for udpegningsgrundlaget mv. for Energinets interessentforum
Ad a regulering af brint
Reguleringen af brint foreslås overordnet at følge EU-Kommissionens (KOM) forslag til 4.
gas og (brintpakke), der lægger op til regulering af brint som metan. Det foreslås derfor, at
indarbejde brint i lov om gasforsyning. Formålet er i første omgang at sikre klare
overordnede rammer for brint. Samtidig foreslås det i anden omgang, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan give dispensation fra lovens bestemmelser. Denne model
understøtter kommende politiske forhandlinger om brint, hvor partierne præsenteres for et
oplæg til ejerskab, drift og finansiering mv. af brintinfrastruktur.
Ad b omorganisering af Energinet, herunder ændring af økonomisk regulering
Energinet har i 2021 foretaget en selskabsretlig omorganisering, som er godkendt af
fungerende klima-, energi- og forsyningsminister under forudsætning af, at de nødvendige
lovændringer træder i kraft. Dette sker med lovforslaget. Med lovforslaget foreslås
at ændre den økonomiske regulering af Energinet, således at systemansvar for el og gas
Side 1/2
L 8 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
samles i et selskab, og der fastsættes indtægtsrammer for transmissionssystemejeren og
systemoperatøren. Derudover foreslås det med lovforslaget at ændre virkningstidspunktet
for Energinets overgang fra hvile-i-sig-selv-regulering til en indtægtsrammeregulering.
Ad c CO
2
-lagring
Med lovforslagets del om CO
2
-lagring foreslås det, at Energinet og derigennem Gas Storage
Denmark (GSD) får hjemmel til at varetage lagring af CO
2
i Danmark. Lovforslaget sikrer, at
GSD kan etablere et pilotprojekt for CO₂-lagring ved Stenlille. GSD’s engagement følger af
aftale om rammevilkår for CO₂-lagring i Danmark af 21. juni 2022.
Ad d justering af reglerne myndighedsbetaling på gasområdet
Med lovforslaget foreslås det at justere bestemmelserne i lov om gasforsyning, som vedrører
gebyrer for den myndighedsbehandling, som Energinet og selskaber, der driver
transmissions-, LNG-, lager- eller distributionsvirksomhed efter bevilling, betaler til Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet og Forsyningstilsynet til dækning af omkostninger til bl.a.
tilsyn og tilladelser. Justeringerne bygger på ensretning af regler, en afbalancering af
gebyrsatserne og nye tilsynsopgaver. Endvidere foreslås det at genindføre hjemlen til, at
Forsyningstilsynet kan opkræve gebyrer for opgaver i relation til kommunal modregning.
Ad e justering af reglerne for kommunal modregning på gasområdet
Med lovforslaget foreslås det, at tidspunktet for ophævelsen af bestemmelsen om kommunal
modregning i lov om gasforsyning udsættes, da der udestår udlodning til de tidligere
ejerkommuner af restprovenuet fra salget af HMN Gasnet P/S.
Ad f justering af reglerne for udpegningsgrundlaget mv. for Energinets
Interessentforum
Endeligt foreslås med lovforslaget ændringer i udpegningsgrundlaget for medlemmer i
interessentforummet. Det foreslås, at de nærmere regler for interessentforums
sammensætning, udpegning og virke fastsættes i en bekendtgørelse.
2. Er lovforslaget implementering af politisk aftale eller forlig?
Lovforslagets del om regulering af brint er en udmøntning af dele af stemmeaftale af 15.
marts 2022 om Udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer (Power-to-X strategi)
(S, V, SF, RV, EL, KF, DF, LA og ALT). Baggrunden for lovforslagets del om CO
2
-lagring er
klimaaftalen for energi og industri mv. af 22. juni 2020 (S, V, DF, RV, SF, EL, KF, LA og
ALT), principaftalen om en køreplan for lagring af CO
2
af 30. juni 2021, og aftale om en
køreplan for fangst, transport og lagring af CO
2
af 14. december 2021, hvor det blev
besluttet, at fangst og lagring af CO
2
skal være en vigtig brik i indfrielsen af Danmarks
klimapolitiske mål. Ligeledes er lovforslaget en konkret opfølgning på aftale om rammevilkår
for CO
2
-lagring i Danmark af 21. juni 2022.
3. Udmøntningen af lovforslaget
Lovforslaget planlægges fremsat dec. II 2022 og forventes at træde i kraft den 1. januar
2023.
Side 2/2