Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling)
L 79 Bilag 1
Offentligt
2684194_0001.png
Lovforslag nr.
L 79
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Fremsat den 29. marts 2023 af kirkeministeren (Louise Schack Elholm)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken
(Udskydelse af revisionsbestemmelse)
§1
I lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossamfund
uden for folkekirken, som ændret ved lov nr. 2390 af 14.
december 2021, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 25
ændres »folketingsåret 2022-23« til: »folketings-
året 2023-24«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2023.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan
ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsigter.
CD000251
Kirkemin., j.nr. 2023-1652
L 79 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2684194_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Formålet med lovforslaget er at udskyde revisionsbestem-
melsen vedrørende lov nr. 1533 af 19. december 2017 om
trossamfund uden for folkekirken, som ændret ved lov nr.
2390 af 14. december 2021 om ændring af lov om trossam-
fund uden for folkekirken, således at kirkeministeren frem-
sætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2023-24
og ikke i folketingsåret 2022-23.
Den 1. januar 2018 trådte lov om trossamfund uden for
folkekirken (trossamfundsloven) i kraft. Loven bygger på
et omfattende udvalgsarbejde med inddragelse af eksperter
og repræsentanter for andre trossamfund uden for folkekir-
ken, herunder gennemførelse af offentlige hørings- og de-
batmøder som bidrag til udvalgets endelige betænkning nr.
1564/2017.
Trossamfundsloven indeholdt en revisionsbestemmelse i
§ 25 om, at kirkeministeren i folketingsåret 2021-22 skulle
fremsætte forslag om revision af loven med henblik på at
sikre, at der nogle år efter lovens ikrafttræden blev taget
stilling til, om loven virkede efter hensigten.
Ved lov nr. 2390 af 14. december 2021 om ændring af
lov om trossamfund uden for folkekirken blev revisionsbe-
stemmelsen ændret, så revision af loven i stedet skal ske i
folketingsåret 2022-23.
Kirkeministerens forslag om revision af loven skal såle-
des tage udgangspunkt i en vurdering af erfaringerne med
lovens bestemmelser i de første år.
Forud for folketingsvalget i efteråret 2022 er der udarbej-
det et Notat om erfaringsbaserede forslag til revision af tros-
samfundsloven, som i september 2022 har været til høring
hos de anerkendte trossamfund og tilhørende menigheder
samt hos interesseorganisationer.
Arbejdet med at etablere et erfaringsgrundlag og udform-
ning af et konkret lovforslag har under folketingsvalget og
den efterfølgende regeringsdannelse i perioden fra novem-
ber til december 2022 været sat i bero og er derfor, som
forudsat ved ændringslovens fastlæggelse af folketingsåret
2022-23 som det passende tidspunkt for en revision, endnu
ikke fuldt tilendebragt.
Forud for fremsættelsen af et lovforslag om ændring af
trossamfundsloven ønskes en bred inddragelse af trossam-
fund uden for folkekirken gennem en længere høring over
et konkret lovudkast. En inddragende proces bidrager erfa-
ringsmæssigt med forståelse for og ejerskab til de løsnin-
ger og krav, som indføres over for de anerkendte trossam-
fund. Det vurderes ikke muligt at nå denne proces, sådan
at lovforslaget kan fremsættes og færdigbehandles i den
aktuelle folketingssamling.
Med henblik på at sikre, at revisionen af trossamfundslo-
ven hviler på et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag, samt at der
sker aktiv inddragelse af trossamfundene, foreslås det derfor
med lovforslaget § 1, nr. 1, at revisionstidspunktet udskydes
på ny, sådan at kirkeministeren fremsætter lovforslag om
revision af trossamfundsloven i folketingsåret 2023-24.
2. Udskydelse af revisionsbestemmelse
2.1. Gældende ret
Lov om trossamfund uden for folkekirken trådte i kraft
den 1. januar 2018. Men loven videreføres en mangeårig
praksis for anerkendelse af trossamfund, herunder kriterier
for anerkendelse.
Trossamfundsloven, som ændret ved lov nr. 2390 af 14.
december 2021, indeholder i § 25 en revisionsbestemmelse
om, at kirkeministeren i folketingsåret 2022-23 skal frem-
sætte forslag om revision af loven.
Som noget nyt indebærer trossamfundsloven et generelt
løbende tilsyn med, at trossamfund og menigheder til sta-
dighed opfylder betingelserne for anerkendelse, herunder
pligten til at give visse stamoplysninger og oplysninger om
årsregnskaber, og betingelsen om at de skal overholde dansk
lovgivning, jf. trossamfundslovens § 22. Dette tilsyn vareta-
ges af Kirkeministeriet.
2.2. Kirkeministeriets overvejelser
Kirkeministerens forslag om revision af loven skal tage
udgangspunkt i en vurdering af erfaringerne med lovens
bestemmelser i de første år.
Kirkeministeriet er kommet langt i processen med etable-
ring af et erfaringsgrundlag, idet ministeriet dels den 5.
september 2022 har sendt Notat om erfaringsbaserede for-
slag til revision af trossamfundsloven i høring hos relevante
interesseorganisationer og alle anerkendte trossamfund og
menigheder, og dels ved som supplement til høringen at in-
vitere alle anerkendte trossamfund og menigheder til infor-
mationsmøder om de påtænkte justeringer i trossamfundslo-
ven. Informationsmøderne blev afholdt i september 2022 i
henholdsvis Århus og København med deltagelse af repræ-
sentanter fra en række af de største trossamfund, og dermed
de centrale aktører blandt de anerkendte trossamfund, samt
en række af de mindre trossamfund og menigheder.
Arbejdet med at etablere et erfaringsgrundlag er imidlertid
ikke fuldt ud tilendebragt, som forudsat ved ændringslovens
fastlæggelse af folketingsåret 2022-23 som det passende
tidspunkt for en revision. Det skyldes bl.a., at arbejdet har
været sat i bero i efteråret 2022 på grund af folketingsvalget
og den efterfølgende regeringsdannelse.
Forud for fremsættelsen af et lovforslag om ændring af
trossamfundsloven ønskes en bred inddragelse af trossam-
fund uden for folkekirken, ved at der gives en passende lang
høringsperiode af et kommende lovforslag. Det vurderes
ikke, at det er muligt at nå at gennemføre denne proces,
sådan at lovforslaget kan fremsættes og færdigbehandles i
indeværende folketingssamling. En inddragende proces bi-
drager erfaringsmæssigt med forståelse for og ejerskab til de
løsninger og krav, som indføres over for trossamfundene.
L 79 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2684194_0003.png
3
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at § 25 i lov om
trossamfund uden for folkekirken ændres således, at kirke-
ministeren fremsætter forslag om revision af loven i folke-
tingsåret 2023-24 i stedet for i folketingsåret 2022-23.
Udsættelsen sikrer, at revisionen hviler på et tilstrækkeligt
erfaringsgrundlag, samt at der sker en bred inddragelse af
trossamfundene, ved at der gives en passende lang hørings-
periode.
Det er Kirkeministeriets forventning, at lovforslag om re-
vision af trossamfundsloven vil kunne fremsættes i begyn-
delsen af folketingsåret 2023-24.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for staten, kommunerne eller
regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
10. Sammenfattende skema
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konse-
kvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har ikke været i offentlig høring, da der alene
er tale om en udskydelse af revionsbestemmelsen med hen-
blik på, at der bliver mulighed for en tidsmæssig ordentlig
inddragelse af de anerkendte trossamfund i forhold til de
konkrete materielle forslag til ændringer i trossamfundslo-
ven.
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/
Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regu-
lering (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/
Hvis nej, anfør »Ingen«)
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
L 79 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2684194_0004.png
4
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 25 i lov om trossamfund uden for folke-
kirken, at kirkeministeren fremsætter forslag om revision af
loven i folketingsåret 2022-23.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 25
i lov om
trossamfund uden for folkekirken, at folketingsåret 2022-23
ændres til folketingsåret 2023-24.
Den foreslåede ændring vil medføre, at revision af tros-
samfundsloven udskydes til folketingsåret 2023-24.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juni 2023.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland, men at loven ved kongelig anordning skal kunne
sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grøn-
landske forhold tilsiger.
Det skyldes, at lov om trossamfund uden for folkekirken
ikke gælder for Grønland og Færøerne, men at loven ved
kongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
L 79 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslaget
2684194_0005.png
5
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossamfund uden
for folkekirken, som ændret ved lov nr. 2390 af 14. decem-
ber 2021, foretages følgende ændring:
§ 25.
Kirkeministeren fremsætter forslag om revision af lo-
ven i folketingsåret 2022-23.
1.
I
§ 25
ændres »folketingsåret 2022-23« til: »folketingsåret
2023-24«.