Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling)
L 78 Bilag 1
Offentligt
2684171_0001.png
Lovforslag nr.
L 78
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Fremsat den 29. marts 2023 af kirkeministeren (Louise Schack Elholm)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om valg til menighedsråd
(Videreførelse af valgbarhedskriterier for kirkefunktionærer)
§1
I lov om valg til menighedsråd, jf. lovbekendtgørelse nr.
12 af 8. januar 2020, foretages følgende ændring:
1.
§ 3, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Kirkefunktionærer, hvis ansættelsesforhold har en
varighed på mere end en måned, og hvis gennemsnitlige
ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer, er ikke valgbare til
menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de har tje-
nestested.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2023.
CD000249
Kirkemin., j.nr. 2022-4684
L 78 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra kirkeministeren
2684171_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Af lov om valg til menighedsråd § 3, stk. 3, fremgår
det, at kirkefunktionærer, der er omfattet af § 1, stk. 1,
i lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtage-
ren om vilkårene for ansættelsesforholdet, ikke er valgbare
til menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de har
tjenestested. Bestemmelsen indebærer, at kirkefunktionærer,
hvis ansættelsesforhold har en varighed på mere end 1 må-
ned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger
8 timer, ikke er valgbare i den menighedsrådskreds, hvor de
har tjenestested.
Den 20. juni 2019 blev Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2019/1152 om gennemsigtige og forudsigelige
arbejdsvilkår i Den Europæiske Union (Arbejdsdirektivet)
vedtaget.
På baggrund af Beskæftigelsesministeriets implemente-
ring af arbejdsdirektivet med lov om ansættelsesbeviser og
visse arbejdsvilkår er der behov for at ændre lov om valg
til menighedsråd således, at der ikke i lov om valg til me-
nighedsråd henvises til lov om arbejdsgiverens pligt til at
underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesfor-
holdet, da denne ophæves i forbindelse med implementerin-
gen. Der er endvidere behov for at ændre bestemmelsen,
således at valgbarhedskriterierne for kirkefunktionærer i for-
hold til den gennemsnitlige maksimale arbejdstid forbliver
uændret.
Arbejdsdirektivet fastsætter bl.a. minimumskrav til oplys-
ninger om de væsentlige punkter i ansættelsesforholdet for
at sikre alle arbejdstagere i Den Europæiske Union passende
grad af gennemsigtighed og at tilvejebringe større forudsige-
lighed, for så vidt angår deres arbejdsvilkår.
I den gældende ansættelsesbevislov er det bl.a. fastsat, at
loven gælder for alle lønmodtagere, hvis ansættelsesforhold
har en varighed på mere end 1 måned, og hvis gennemsnit-
lige ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer. Med implemen-
teringen af arbejdsdirektivet fastsættes det bl.a., at lov om
ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår finder anvendelse
på alle lønmodtagere med et ansættelsesforhold, hvor den
forudbestemte eller faktiske arbejdstid udgør mere end gen-
nemsnitligt tre timer pr. uge i en referenceperiode på fire
på hinanden følgende uger. Der er derfor behov for at tage
stilling til, om kirkefunktionærer, der i dag har en gennem-
snitlig ugentlig arbejdstid på mellem 3-8 timer, fremover
skal være udelukket fra muligheden for at blive valgt til
menighedsrådet i det sogn, hvor de er ansat.
Fratagelse af valgbarheden er et væsentligt indgreb i det
pågældende folkekirkemedlems adgang til medindflydelse
på det kirkelige liv i sognet. Det vurderes derfor, at den på-
gældende kirkefunktionærs ansættelsesmæssige tilknytning
til sognet bør være af en vis længde, før valgbarheden
påvirkes. Med lovforslaget foreslås det derfor at fasthol-
de kriterierne om, at kirkefunktionærer, hvis ansættelses-
forhold har en varighed på mere end en måned, og hvis
gennemsnitlige ugentlige arbejdstid ikke overstiger 8 timer,
er valgbar til menighedsrådet i den menighedsrådskreds,
hvor vedkommende har tjenestested. Er den gennemsnitlige
ugentlige arbejdstid på mere end 8 timer, er det pågældende
folkekirkemedlem således ikke valgbar til menighedsrådet i
det sogn, hvor vedkommende har tjenestested.
2. Valgbarhedskriterier for kirkefunktionærer
2.1. Gældende ret
Valgrets- og valgbarhedsbetingelserne for valg til menig-
hedsråd er reguleret i lov om valg til menighedsråd §§ 2 og
3.
Det følger af § 3, stk. 1, i lov om valg til menighedsråd,
at enhver, som opfylder betingelserne i § 2 for valgret, er
valgbar.
I § 3, stk. 3, i lov om valg til menighedsråd fremgår
det, at kirkefunktionærer, der er omfattet af § 1, stk. 1, i
lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren
om vilkårene for ansættelsesforholdet, ikke er valgbare til
menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de har tje-
nestested.
Begrebet kirkefunktionærer omfatter bl.a. kordegne, orga-
nister, gravere, kirketjenere og kirkekorsangere, og fælles
for disse er, at de er ansat af menighedsrådet.
§ 3, stk. 3, i lov om valg til menighedsråd henviser til
§ 1, stk. 1, i lov om arbejdsgivers pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet, hvor-
af det fremgår, at loven gælder for alle lønmodtagere, hvis
ansættelsesforhold har en varighed på mere end 1 måned,
og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger 8 ti-
mer. Loven gælder ikke for personer, som er omfattet af
sømandsloven.
Bestemmelsen i § 3, stk. 3, i lov om valg til menigheds-
råd blev indført ved en lovændring i 2007. Det følger af
bemærkningerne til forslag til lov om ændring af lov om
menighedsråd, lov om valg til menighedsråd og lov om fol-
kekirkens økonomi, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A,
side 23, at kirkefunktionærers valgbarhed med indførelsen
af bestemmelsen blev indskrænket, således at kirkefunktio-
nærer, der er omfattet af § 1, stk. 1, i lov om arbejdsgiveres
pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansæt-
telsesforholdet, ikke længere, ville være valgbare til menig-
hedsrådet ved den kirke, hvor de har deres tjenestested.
§ 3, stk. 3, i lov om valg til menighedsråd omfatter således
kirkefunktionærer, hvis ansættelsesforhold har en varighed
på 1 måned eller mere, og hvis gennemsnitlige ugentlige
arbejdstid overstiger 8 timer.
Ifølge bemærkningerne til lov om ændring af lov om
L 78 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra kirkeministeren
2684171_0003.png
3
menighedsråd, lov om valg til menighedsråd og lov om
folkekirkens økonomi, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg
A, side 24, er baggrunden for § 3, stk. 3, i lov om valg til
menighedsråd bl.a., at en kirkefunktionær, der har tjeneste
i sognet, vil være inhabil i forhold til en meget stor del
af de sager, der behandles i menighedsrådet, herunder i
forbindelse med tilsynet med egne eller andre ved kirken
ansatte funktionærers tjenstlige forhold. De samme hensyn
ligger til grund for bestemmelsen i lov om menighedsråd §
9, stk. 1, 2. pkt., om, at kirkefunktionærer ikke kan vælges
til kirkeværge.
Det følger endvidere af bemærkningerne, at kirkefunktio-
nærer, særligt i forbindelse med spørgsmål om sammenlæg-
ning af sogne, ud fra ønsket om at sikre egen stilling, kan
have en egeninteresse, som kan stride mod, hvad der tjener
det lokale kirkelige liv bedst.
Det fremgår videre af bemærkningerne, at bestemmelsen
ikke ville indebære en forringelse af kirkefunktionærernes
mulighed for at følge med i rådets arbejde og være orien-
terede om menighedsrådets drøftelser af forhold, der har
betydning for deres ansættelses- og arbejdsforhold, idet der
ikke med bestemmelsen ændres ved, at en repræsentant for
sognets kirkefunktionærer har ret til uden stemmeret at del-
tage i rådets møder.
Det fremgår endelig af bemærkningerne, at kirkefunktio-
nærer fortsat vil kunne indvælges i menighedsrådet dér, hvor
vedkommende bor, hvis det er et andet sogn end tjeneste-
stedet. Kirkefunktionærer, der
ikke
er omfattet af § 1, stk.
1, i lov om arbejdsgiveres pligt til at underrette lønmodtage-
ren om vilkårene for ansættelsesforholdet, vil fortsat være
valgbare også til menighedsrådet i den menighedsrådskreds,
hvor de har deres tjenestested. F.eks. vil en kirkekorsan-
ger, som kun synger ved gudstjenester og enkelte kirkelige
handlinger nogle få timer om ugen, fortsat være valgbar til
menighedsrådet i det sogn, hvor vedkommende virker som
kirkekorsanger.
I forbindelse med valg til menighedsråd er det valgbesty-
relsen, der påser, at valgbarhedsbetingelserne er opfyldt.
Får et valgt medlem af menighedsrådet senere en ansæt-
telse hos menighedsrådet, der vil medføre fortabelse af valg-
barheden, vil medlemmet skulle udtræde efter reglerne her-
om i lov om menighedsråd.
Lov om valg til menighedsråd indeholder i § 15 bestem-
melser, som gør det muligt for medlemmer af menighedsråd
i en række situationer at opretholde medlemskabet af menig-
hedsrådet i resten af funktionsperioden, uanset at de formelt
har mistet valgbarheden. Ingen af disse bestemmelser giver
dog mulighed for, at kirkefunktionærer, der allerede er valgt
og indtrådt som medlem af menighedsrådet efter de nugæl-
dende regler, kan bevare valgbarheden i resten af funktions-
perioden, hvis de mister valgbarheden pga. den nye timetals-
grænse for, hvornår der skal udstedes ansættelsesbevis.
2.2. Kirkeministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Medlemmer til et menighedsråd vælges som udgangs-
punkt for en 4-årig funktionsperiode, medmindre den loka-
le biskop på baggrund af en begrundet ansøgning har god-
kendt, at et menighedsråd vælges med en funktionsperiode
på 2 år.
De nuværende menighedsråd er valgt for en 4-årig periode
i 2020, og deres mandat udløber således ved de ordinære
valg i efteråret 2024. Herudover har der i september 2022
været gennemført et mindre antal menighedsrådsvalg til de
menighedsråd som har fået godkendt en 2-årig funktionspe-
riode. Disse menighedsråd trådte i funktion ved kirkeårets
start, den 27. november 2022.
Med det kommende lovforslag vedrørende ansættelsesbe-
viser og visse arbejdsvilkår som medfører ændrede krav til,
hvornår der skal udstedes ansættelsesbevis, får dette betyd-
ning for en række kirkefunktionærer, som vil miste deres
valgbarhed, fordi valgbarheden er knyttet til kravet om an-
sættelsesbevis, hvor den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid
ændres fra 8 timer til 3 timer.
De pågældende kirkefunktionærer vil derfor skulle udtræ-
de af menighedsrådet, når lov om ansættelsesbeviser og vis-
se arbejdsvilkår træder i kraft og lov om arbejdsgiverens
pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansæt-
telsesforholdene ophæves. Kirkeministeriet vurderer, at der
er behov for en tilpasning af bestemmelsen i § 3, stk. 3, i
lov om valg til menighedsråd vedrørende kirkefunktioneres
valgbarhed til et menighedsråd således, at valgbarhedskrite-
rierne for disse forbliver uændret.
Det er således Kirkeministeriets vurdering, at de hidtidi-
ge kriterier bør fastholdes således, at kirkefunktionærer,
der er valgt i indeværende funktionsperiode, ikke mister
deres valgbarhed og således skulle udtræde af menighedsrå-
det, samt at valgbarhedskriterierne fastholdes for fremtidige
menighedsrådsvalg. Med den foreslåede ordning forbliver
kredsen af kirkefunktionærer, som er valgbare, den samme.
Kirkeministeriet bemærker i den forbindelse, at et krav
om, at en arbejdstid på gennemsnitligt 3 timer om ugen
fremadrettet skulle udelukke kirkefunktionærer, som ønsker
at være en del af et menighedsråd ved siden af deres hverv
som kirkefunktionær, vil være en unødvendig skærpelse af
valgbarhedskriterierne i forhold til den gældende regel i § 3,
stk. 3, i lov om valg til menighedsråd.
Kirkeministeriet foreslår derfor at ændre bestemmelsen
i § 3, stk. 3, i lov om valg til menighedsråd, således at
kirkefunktionærer, hvis ansættelsesforhold har en varighed
på mere end en måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige
arbejdstid overstiger 8 timer, ikke er valgbare til menigheds-
rådet i den menighedsrådskreds, hvor de har tjenestested.
Samtidig foreslår Kirkeministeriet, at bestemmelsen i § 3,
stk. 3, i lov om valg til menighedsråd ikke indeholder en
henvisning til § 1, stk. 1, i lov om arbejdsgivers pligt til at
underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesfor-
holdet. Med ændringen foreslås det, at der fremadrettet ale-
ne henvises til, at kirkefunktionærer, hvis ansættelsesforhold
har en varighed på mere end en måned, og hvis gennemsnit-
lige ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer, ikke er valgbare
L 78 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra kirkeministeren
2684171_0004.png
4
til menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de har
tjenestested.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og im-
plementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
10. Sammenfattende skema
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konse-
kvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. febru-
ar 2023 til den 13. marts 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: Alle biskop-
per, Landsforeningen af Menighedsråd, Danmarks, Kirketje-
nerforening, Danmarks Kordegnetjenerforening, Dansk Kir-
kemusiker Forening, Dansk Organist og Kantor Samfund,
Forbundet af Kirke- og Kirkegårdsansatte, Foreningen af
Danske Kirkegårdsledere, Kirkekultur.nu, Organistforenin-
gen, 3F Fagligt Fælles Forbund og HK.
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/
Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regu-
lering (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/
Hvis nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov om valg til menighedsråd,
at valgret har ethvert medlem af folkekirken, der er fyldt 18
år og har dansk indfødsret eller har haft fast bopæl i riget
uafbrudt i et år forud for valgdagen.
Det følger videre af § 2, stk. 2, i lov om valg til menig-
hedsråd, at valgmenighedsmedlemmer ikke har valgret til
menighedsråd.
Det fremgår af § 3, stk. 1, i lov om valg til menighedsråd,
at enhver er valgbar, som opfylder betingelserne i § 2 for
valgret.
L 78 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra kirkeministeren
2684171_0005.png
5
Det følger videre af § 3, stk. 2, at præster ansat i folkekir-
ken ikke er valgbare.
Videre følger det af § 3, stk. 3, at kirkefunktionærer, der
er omfattet af § 1, stk. 1, i lov om arbejdsgiverens pligt til at
underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesfor-
holdet, ikke er valgbare til menighedsrådet i den menigheds-
rådskreds, hvor de har tjenestested.
Det foreslås at nyaffatte
§ 3, stk. 3,
i lov om valg til
menighedsråd således, at kirkefunktionærer, hvis ansættel-
sesforhold har en varighed på mere end en måned, og hvis
gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer, ikke
er valgbare til menighedsrådet i den menighedsrådskreds,
hvor de har tjenestested.
Lovforslaget vil medføre, at valgbarhedskriterierne for
kirkefunktionærer videreføres således, at kriterierne tilføjes
i bestemmelsen, hvor disse hidtil blot har fulgt af en henvis-
ning til § 1, stk. 1, i lov om arbejdsgiverens pligt til at
underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesfor-
holdet.
Med lovforslaget fastholdes kriterierne om, at kirkefunkti-
onærer, hvis ansættelsesforhold har en varighed på mere end
en måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid over-
stiger 8 timer, ikke er valgbar til menighedsrådet i den me-
nighedsrådskreds, hvor vedkommende har tjenestested. Er
den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid på mindre end 8 ti-
mer, er det pågældende folkekirkemedlem valgbar til menig-
hedsrådet i det sogn, hvor vedkommende har tjenestested.
Med forslaget er det vigtigt, at valgbestyrelsen fortsat i
forbindelse med valg til menighedsråd kontrollerer, at den
faktiske arbejdstid lever op til kravene fastsat i den foreslåe-
de § 3, stk. 3.
Baggrunden for bestemmelsen er bl.a., at en kirkefunktio-
nær, der har tjeneste i sognet, vil være inhabil i forhold til en
meget stor del af de sager, der behandles i menighedsrådet,
herunder i forbindelse med tilsynet med egne eller andre ved
kirken ansatte funktionærers tjenstlige forhold.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke indebære en forrin-
gelse af kirkefunktionærernes mulighed for at følge med
i rådets arbejde og være orienterede om menighedsrådets
drøftelser af forhold, der har betydning for deres ansættel-
ses- og arbejdsforhold, idet der ikke med bestemmelsen æn-
dres ved, at en repræsentant for sognets kirkefunktionærer
har ret til uden stemmeret at deltage i rådets møder.
Kirkefunktionærer kan fortsat vælges til menighedsrådet
dér, hvor vedkommende bor, hvis det er et andet sogn end
tjenestestedet.
Den foreslåede ændring, skal fastholde de krav, der har
været gældende siden 2007, således at kirkefunktionærer
med et ansættelsesforhold med en varighed på mere end en
måned og gennemsnitlig arbejdstid på mere end 8 timer,
ikke er valgbar i det sogn, hvor vedkommende har tjeneste-
sted. Dermed vil kirkefunktionærers mulighed for at stille
op og blive valgt til menighedsråd være uændret, uanset
at kravene for, hvornår man skal have et ansættelsesbevis,
ændres.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. juli
2023.
Loven gælder ikke for Grønland, fordi den lov, der fore-
slås ændret, ikke gælder for Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte loven i kraft for Grønland.
Færøerne har i 2007 overtaget samtlige opgaver vedrøren-
de sagsområdet »Folkekirken« og har dermed også overta-
get kompetencen til at fastsætte regler for menighedsråd.
L 78 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra kirkeministeren
2684171_0006.png
6
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om valg til menighedsråd, jf. lovbekendtgørelse nr.
12 af 8. januar 2020, foretages følgende ændring:
§ 3. ---
Stk. 3.
Kirkefunktionærer, der er omfattet af § 1, stk. 1,
i lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtage-
ren om vilkårene for ansættelsesforholdet, er ikke valgbare
til menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de har
tjenestested.
1.
§ 3, stk. 3
affattes således:
»Stk.
3.
Kirkefunktionærer, hvis ansættelsesforhold har en
varighed på mere end en måned, og hvis gennemsnitlige
ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer, er ikke valgbare til
menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de har tje-
nestested.«