»Når jeg ser et rødt flag smælde«, har man næsten helt lyst til at starte med i den her sangkavalkade, der er blevet gennemgået af flere ordførere. Den sang skrev Oskar Hansen tilbage i 1923, og den er ikonisk, i hvert fald når flere af os skal synge den her på mandag, den 1. maj, som et udtryk for ikke bare en fagbevægelsen, men en hel udvikling af det her fantastiske, dejlige velfærdssamfund. Og der er sådan set grund til at hylde fagforeningerne, ligesom der er grund til at hylde arbejdsgiverne, for sammenhængen mellem samarbejdet og kampene mellem lønmodtagere og arbejdsgivere har været en hjørnesten i udviklingen af det her velfærdssamfund. Det er jo et velfærdssamfund, som har vist sig utrolig robust; bare de seneste år, hvor der har været coronakrise, krigen i Ukraine, høj inflation og forhandling af overenskomster, har den danske model gang på gang vist sit værd, og hvad er kernen i det? Ja, kernen er jo, at vi har et velorganiseret arbejdsmarked, både på lønmodtagersiden og på arbejdsgiversiden. Hvad giver det os? Ja, det giver os jo en tryghed for, at man som arbejdsgiver kan hyre og fyre arbejdskraft nemmere, end man ellers ville have kunnet.
I går havde jeg møde på mit kontor med en stor virksomhed med tusindvis af ansatte, og jeg spørger dem: Hvordan er jeres udsigter i forhold til rekruttering osv.? De siger, at de sådan set er gode – de er en del af en stor international koncern. Men noget af det, der gør, at de træffer beslutning om at placere nye arbejdspladser i Danmark, er faktisk den fleksibilitet, der er, så man godt tør investere i at skabe arbejdspladser, for hvis udviklingen vender om 3 år, er muligheden for at afskedige nogle af de medarbejdere bedre, end den er i tilsvarende lande, hvor de ellers ville skulle træffe de beslutninger. Det er en del af kernen i den danske arbejdsmarkedsmodel. Hvad er det tredje ben i det? Ja, det er jo staten. En af de bedste erhvervsstøtteordninger, vi har, ikke bare i Danmark, men i hele verden, er vores dagpengesystem. Det er det, der gør, at man har en sikkerhed for, at hvis man bliver afskediget, skal man ikke gå fra hus og hjem. Det er også en forsikringsordning, måske den allerbedste forsikringsordning, man kan finde noget sted, fordi man forsikrer sig ind i at have en mulighed for at få en understøttelse i nogle år, indtil man kan finde et nyt arbejde. Det er jo det, der er kernen i, at man som lønmodtager accepterer, at man har en risiko for at miste sit arbejde uden en alt for lang belastning af den arbejdsgiver, der lader lønmodtagerne gå. Det glemmer vi ofte i debatten, men den fleksibilitet, det, der hedder flexicurity, er jo mere end noget andet det, der har været med til at forme det her fantastiske samfund.
Er det en naturgiven størrelse? Det er det jo ikke. Modellen er under pres; færre vælger at organisere sig på lønmodtagersiden, og hvad betyder det? Betyder det, at det er ligegyldigt? Nej, det betyder da ikke, at det er ligegyldigt. Hvis ikke der var fagforeninger, hvis ikke der var den sikkerhed og den tryghed, ville det betyde, at man som lønmodtager skulle stille større krav til sin arbejdsgiver: Jeg vil gerne indgå den her kontrakt, jeg vil gerne komme og arbejde for dig, men hvis du en dag fyrer mig og jeg ikke har et sikkerhedsnet under mig, vil jeg ikke acceptere, at der er et varsel på 3 måneder, så vil jeg gerne have et fyringsvarsel, der hedder et halvt år eller et helt år.
Grunden til, at man har en høj ungdomsarbejdsløshed, bl.a. i Frankrig, er lige præcis det scenarie. Det er, at de franske arbejdsgivere er forbeholdne over for at ansætte unge mennesker, for de er nervøse for, at hvis de på et tidspunkt skal lade dem gå, har de svært ved at slippe af med dem igen. Det er kernen i den danske flexicuritymodel. Det er det, der er på spil, og det er det, det her lovforslag også handler om, nemlig at understøtte den model.
Derfor vil jeg gerne sige tak for behandlingen, for det er nødvendigt at understøtte modellen, hvis vi også gerne vil bevare den og udvikle den. Og ud over at vi forhøjer fradragsretten for fagforeningskontingenter, giver vi med lovforslaget også en hjælpende hånd, en skattelettelse, til rigtig mange danskere, der i forvejen har svært ved at få betalt regningerne i takt med stigende energipriser og stigende inflation.
Forslaget er sådan set blevet gennemgået, men vi foreslår her at forhøje det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter, konkret fra 6.000 kr. til 7.000 kr., og det vil sige, at vi øger incitamentet til at organisere sig og giver bedre mulighed for, at borgerne kan melde sig ind i en fagforening. Med ændringen af fradragsretten for private lønforsikringer foreslår vi også, at fradragsretten bliver betinget af, at der i indkomståret betales mindst 1.300 kr. til et medlemskab af en a-kasse, og hvorfor nu det? Hvorfor er det nu rimeligt, at det er bundet op på en a-kasse? Det går jo tilbage til den samme indledning om den forsikringsordning, der gør, at man melder sig ind i en a-kasse og bliver en del af et dagpengesystem og et flexicuritysystem. Det er jo en solidarisk forsikringsordning, og den betyder, at i tider med høj arbejdsløshed koster det staten penge at understøtte den forsikringsordning, fordi man betaler ud, og i tider, hvor der er meget, meget lav arbejdsløshed, kan det endda være, at det faktisk kan gå lidt den anden vej. Men det er jo også en af grundpillerne i den her sikkerhedsmodel.
Så vi øger incitamentet til at melde sig ind i en a-kasse, vi styrker den danske model, og dermed giver det også sikkerhed og tryghed i forbindelse med at forsikre sig imod arbejdsløshed, som både kommer lønmodtagere og arbejdsgivere til gavn, men som jo også kommer samfundskassen til gavn, for det at sikre, at folk har et eksistensgrundlag, og at de kan stå på benene og finde tilbage på arbejdsmarkedet, hvilket de fleste gør, er også en rigtig, rigtig god samfundsmæssig investering. Det så vi også under corona, hvor vi førte en helt markant anden krisepolitik, end man gjorde efter finanskrisen. Hvad var det, vi gjorde? Jo, vi sørgede for at investere i, at lønmodtagerne kunne blive i deres arbejde, og vi sørgede for at holde hånden under virksomhederne. Var det økonomisk uansvarligt, og var det forkert? Nej, det var det ikke, for det har vist sig, at vi er et af de lande i hele verden, der er kommet allerbedst igennem, når man kigger på økonomi, sundhed osv. Igen bygger det oven på det, der også er kernen i det her fantastiske samfund, nemlig kontrakten mellem lønmodtagere og arbejdsgivere og den fælles overenskomst mellem lønmodtagere, arbejdsgivere og staten, som jo også resulterede i mange af de aftaler, der blev lavet under corona.
Som et sidste element af den her aftale og som en helt naturlig konsekvens af at føre en ansvarlig økonomisk politik foreslår vi altså at nedsætte den statslige bundskat. Det er en tilbagevendende øvelse, som det også er blevet beskrevet, og som handler om at neutralisere det høje kommunebeskatningsniveau, så skatterne samlet set bliver holdt i ro. Hvorfor er det centralt? Det er centralt, fordi grunden til, at vi i Danmark har en utrolig robust økonomi, er, at vi siden 1980'erne har været fælles om at føre en ansvarlig økonomisk politik, der udjævner de udsving, der kommer. Hvorfor er det godt? Det er godt, både fordi det giver os en enormt stor kredittroværdighed, men det er også godt, fordi store udsving i økonomien altid rammer de indkomster, der er lavest. Det er altid dem med mindst, der taber. Når inflationen er høj og prisen stiger på mælk og smør i supermarkedet, fylder det jo en større del af den disponible indkomst, hvis man har få penge hver måned til sig selv, og det vil sige, at det bedste, vi kan gøre til gavn for det her samfund, er at sørge for at holde en stabil økonomisk udvikling, og der er den her mekanisme en del af det.
Så tusind tak for de gode bemærkninger. Jeg er både glad for og stolt over det her lovforslag, og så er jeg med på, og det hører så selvfølgelig også med, at hvad nu med det her, og hvor var Venstre og Moderaterne og alt muligt andet. Der må jeg bare sige, som min gode kollega hr. Torsten Schack Pedersen jo siger heroppefra, at selvfølgelig er det her en del af et kompromis. Der er vel ikke nogen, der ved deres fulde fem kan lægge Venstre det her til last, for selvfølgelig er man ikke gået til valg på det her, ligesom jeg ikke gik til valg på at sænke topskatten. Men prøv at høre her, er det ikke fantastisk, at vi har et samfund og vi har et parlament, hvor vi beslutter os for, at der er nogle udfordringer, vi gerne vil tage livtag med. Det, vi er fælles om, er jo faktisk, at den model, vi har, hvor lønmodtagere og arbejdsgivere i det store og hele finder ud af, hvordan vilkårene skal være på arbejdsmarkedet, er en rigtig, rigtig god model. Så er der masser af ting, vi kan være uenige om, men ved I hvad, der er også ting, vi kan finde sammen om og lave kompromiser for, og det er jeg faktisk også rimelig glad for og stolt over. Tak for ordet.