Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2714381_0001.png
25. maj 2023
J.nr. 2022 - 13238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om vejafgift.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 89 af 22. maj 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 89: MFU spm. om at få Europa-Kommissionens tilladelse til at undtage bioætanol og biodiesel fra energiafgifter
2714381_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at Sverige af flere omgange har fået EU-Kommissionens tilla-
delse til at undtage bioethanol og biodiesel for energiafgifter (se hertil https://ec.eu-
ropa.eu/competition/state_aid/cases1/202046/287677_2207314_127_2.pdf), samt at
dette også er en mulighed i Danmark? Vil ministeren i forlængelse heraf også oplyse, hvil-
ken effekt det ville have for Danmarks CO2-udledning og den offentlige saldo, hvis Fol-
ketinget på dette område vedtog samme lovgivning som i Sverige?
Svar
Der er i energibeskatningsdirektivet fastsat minimumsafgifter for både benzin og diesel til
vejtransport. Det er således ikke tilladt at nedsætte energiafgifterne længere end til dette
niveau. Energiafgifterne omfatter både fossile brændstoffer og biobrændstoffer. Der skal
alene betales CO
2
-afgift af fossile brændstoffer.
Sverige har ad flere omgange fået EU-Kommissionens godkendelse til at undtage visse
bæredygtige biobrændstoffer fra energi- og CO
2
-afgift.
Af
Aftale om grøn skattereform for industri mv.
af 24. juni 2022, som er indgået mellem den da-
værende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre
og Det Konservative Folkeparti, fremgår, at:
”Aftalepartierne er enige om, at som en del af en høj
og mere ensartet CO
2
-afgift omlægges de nuværende energiafgifter på fossile brændsler til en samlet CO
2
-
afgift fra 2025. Det gælder energiafgifterne på brændsler til proces i industrien (procesafgifter), energiafgif-
terne for kollektiv og individuel varme (rumvarmeafgiften) samt benzin- og dieselafgifterne (brændstofafgif-
ter).
I alle tilfælde omlægges så meget som muligt op til 750 kr. pr. ton CO
2
(2022-priser), så CO
2
-afgiften i
udgangspunktet bliver ens for industriens procesafgifter, rumvarmeafgiften og brændstofafgifterne. ”Så me-
get som muligt” dækker over, at der for en række energiprodukter med energibeskatningsdirektivet er
fastsat minimumsafgiftssatser for anvendelse heraf”.
Omlægningen af brændstofafgifterne indgår således som en del af den politiske aftale, der
forudsættes implementeret den 1. januar 2025. I denne omlægning indgår ikke en afgifts-
fritagelse for bæredygtige biobrændstoffer.
Side 2 af 2