Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2709125_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2022 - 13238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om vejafgift.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 69 af 2. maj 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om afgifter på lastbiltrafik fastsat ud fra samfundsøkonomiske hensyn (slid, støj, trængsel m.v.)
2709125_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af lovforslaget, at afgifter på lastbiltrafik i dag er fastsat betydeligt under de
samfundsøkonomiske omkostninger (slid, støj, trængsel mv.). Kan ministeren redegøre
for de politiske grunde og årsager til, at dette hidtil har været tilfældet (fx konkurrence-
kraft mv.)? Kan ministeren i forlængelse heraf redegøre for, hvorfor disse forhold ikke
længere er tungtvejende hensyn?
Svar
Danmarks opkrævning af vejgifter for lastbiltransporten på 12.000 kg eller derover følger
i dag af Eurovignettesamarbejdet, der har sin baggrund i
direktiv (EØF)
93/89 af 25. ok-
tober 1993, der efterfølgende blev erstattet af direktiv (EF) 1999/62 af 17. juni 1999 (Eu-
rovignettedirektivet).
Det følger af direktivets betragtninger, at to eller flere medlemsstater bør have mulighed
for at samarbejde om at indføre en fælles brugsafgiftsordning. Danmark, Tyskland, Ne-
derlandene, Belgien og Luxembourg har benyttet sig af denne mulighed og har på denne
baggrund indgået aftale af 9. februar 1994 om opkrævning af afgifter for tunge erhvervs-
køretøjers benyttelse af visse veje. Aftalen blev indgået med det formål at regulere parter-
nes opkrævning af en fælles brugsafgift på køretøjer, der benytter visse veje inden for par-
ternes territorium, samt for at fastsætte betingelserne og proceduren for fordelingen af af-
giftsindtægterne.
Aftalens indhold, heriblandt indtræden af afgiftspligt, de afgiftspligtige parter, fritagelse
for afgift, og afgiftssatserne er reguleret i overensstemmelse med betingelserne i Eurovig-
nettedirektivet. Den gældende vejbenyttelsesafgiftslov er ratificeringen af denne aftale og
afspejler således aftalens indhold.
Danmarks opkrævning af vejafgifter følger dermed Eurovignettedirektivet og de ændrin-
ger og hensyn der følger af denne.
Eurovignettedirektivet er senest ændret ved direktiv 2022/362 af 24. februar 2022.
Det
fremgår blandt andet af ændringsdirektivet, at tunge køretøjer som følge af deres betyde-
lige indvirkning på vejinfrastrukturen og deres bidrag til luftforurening bør være omfattet
af nøjagtige afgiftssystemer. Med henblik på at fremme renere og mere effektiv transport
bør periodebaserede vejafgifter gradvist udfases på det transeuropæiske hovedtransport-
net under hensyntagen til de trafikale behov, da dette net indeholder de strategisk vigtig-
ste knudepunktet og forbindelser i det transeuropæiske transportnet.
Det følger også af
ændringsdirektivet, at der skal ske en obligatorisk CO
2
-differentiering af vejafgifter på
baggrund af de såkaldte fem CO
2
-emissionsklasser.
Med dette lovforslag foreslås derfor en kilometerbaseret vejafgift for lastbiltrafik, der er
CO
2
-differentieret efter lastbilernes udledning i overensstemmelse med de EU-retlige
rammer. En kilometerbaseret vejafgift indebærer desuden incitamenter til den grønne
omstilling og en mere præcis beskatning af lastbiltrafikkens andre påvirkninger af omgi-
velserne, herunder slid på vejnettet, ulykker, støj, luftforurening og bidrag til trængsel.
Side 2 af 2