Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2707922_0001.png
16. maj 2023
J.nr. 2022 - 13238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om vejafgift.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 36 af 26. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Steffen W. Frølund (LA).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om den administrative udgift ved den nye vejafgift, herunder indberetning af kørsel til Skatteforvaltningen og viderefakturering af afgiften til kunderne
2707922_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren til belysning af lovforslagets konsekvenser oplyse, hvor den administrative
udgift vedr. den nye vejafgift, herunder indberetning af kørsel til Skatteforvaltningen samt
viderefakturering af afgiften til kunderne, skønnes at andrage for en henholdsvis lille og
stor vognmandsforretning?
Svar
Vejafgiften vil kunne opgøres på to måder. Opgørelse af vejafgiften kan ske gennem et
satellitbaseret køretøjsudstyr, der er tilknyttet det afgiftspålagte køretøj eller ved køb af en
rutebillet. Den afgiftspligtige ejer eller bruger skal dermed ikke indberette sin kørsel til
Skatteforvaltningen.
I de tilfælde, hvor vejafgiften opgøres ved hjælp af et køretøjsudstyr, bliver afgiften bereg-
net af Sund og Bælt Holding A/S, mens fakturering forestås af EETS-udbyderen.
For brugere af det afgiftsbelagte vejnet, som ikke har tilknyttet et køretøjsudstyr, eller
hvor køretøjsudstyret er uvirksomt, vil rutebilletten være et alternativ. En rutebillet vil ud-
gøre afgiften for at benytte det afgiftsbelagte vejnet i en på forhånd fastlagt rute, inden for
en på rutebilletten angivet gyldighedsperiode. Rutebilletten vil kunne købes digitalt via en
hjemmeside administreret af Sund og Bælt Holding A/S, inden den afgiftspligtige kørsel
foretages.
Pligten til at svare afgift og afgiftens størrelse vil være den samme, uanset om der benyttes
køretøjsudstyr, eller om der erhverves en rutebillet. Der er således i udgangspunktet ingen
økonomiske fordele ved at vælge den ene eller den anden løsning. Da der vil være om-
kostninger forbundet med at anskaffe sig køretøjsudstyr, vil det dog i nogle tilfælde kunne
betale sig at købe rutebilletter, fx hvis kørselsforbruget er meget lavt.
Både danske og udenlandske vognmandsvirksomheder vil blive pålagt en økonomisk
byrde i form af køb og tilknytning af køretøjsudstyr. Byrden vil afhænge af den enkelte
udbyder, som virksomhederne anskaffer køretøjsudstyret igennem.
Sund & Bælt Holding A/S har undersøgt prisen for godkendt køretøjsudstyr, som for-
ventes at være ca. 1.000 kr. pr. køretøjsudstyr i indkøbspris i 2022. Dertil kommer instal-
lation af køretøjsudstyret, som skønnes at koste cirka det samme som køretøjsudstyret.
Frem mod 2025 kan denne pris ændre sig, da prisen skal være konkurrencedygtig på det
europæiske marked. Prisstrukturen er forskellig fra EETS-udbyder til EETS-udbyder.
Den endelige prisstruktur afhænger eksempelvis af bindingsperiode for vognmændene, og
som kan gøre det muligt, at en boks stilles omkostningsfrit til rådighed.
Side 2 af 2