Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2694664_0001.png
20. april 2023
J.nr. 2022 - 13238
Kontor:
Miljø, Energi og Motor [MEM]
Initialer:
CKH
Samrådsspørgsmål A (L 74)
- Tale til besvarelse af spørgsmål A (L 74) den 20. april 2023.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil sikre, at den kom-
mende kilometerafgift på lastbiler ikke vil flytte transporterhvervet væk
fra yderområderne og ikke vil svække Danmarks internationale konkur-
renceevne gennem forringede rammevilkår for erhvervet, som erhvervs-
ministeren udtrykker er en prioritet for regeringen? Der henvises til er-
hvervsministerens udtalelser i artiklen »Morten Bødskov: ”Erhvervspo-
litik er vigtigere end nogensinde”«, Dansk Erhverv Magasinet, den 13.
marts 2023. Det bemærkes, at blandt andet Dansk Erhvervs direktør
Brian Mikkelsen har udtalt, at den kommende kilometerafgift kun vil
gøre det dyrere og ikke grønnere for transporterhvervet, jf. artiklen »Ny
vejafgift gør ikke transporten grønnere, kun dyrere« Finans, den 28.
marts 2023.
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om talepapir fra samrådet den 20. april 2023 om lovforslaget, til skatteministeren
2694664_0002.png
Svar
Jeg vil gerne indlede med at takke for invitationen til det her samråd om
en kilometerbaseret vejafgift og konsekvenserne af den.
Grøn omstilling af den tunge vejtransport
Regeringen har med regeringsgrundlaget sat de mest ambitiøse klimamål
for Danmark nogensinde. Hvis Danmark skal leve op til de mål, er der
også behov for en grøn omstilling af alle sektorer, herunder den tunge
vejtransport.
Regeringen ønsker sammen med et flertal i Folketinget at indføre en ny
kilometerbaseret og CO
2
-differentieret vejafgift for lastbiler, der kan bi-
drage til den omstilling.
Derfor har regeringen, SF, RV, EL og Alternativet indgået
aftale om Ki-
lometerbaseret vejafgift for lastbiler
den 29. marts 2023. Med aftalen er vi ble-
vet enige om en konkret model for en kilometerbaseret vejafgift.
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om talepapir fra samrådet den 20. april 2023 om lovforslaget, til skatteministeren
2694664_0003.png
Beskatning ved en kilometerbaseret vejafgift
En kilometerbaseret vejafgift indebærer både incitamenter til den
grønne omstilling og en mere præcis beskatning af lastbiltrafikkens an-
dre påvirkninger af omgivelserne.
Det gælder for eksempel slid på vejnettet, ulykker, støj, luftforurening
og bidrag til trængsel. Afgifter på lastbiltrafik er i dag fastsat betydeligt
under disse omkostninger for samfundet.
Med en kilometerbaseret vejafgift indfører vi en afgiftsbetaling, som i
højere grad end i dag tager afsæt i et forureneren-betaler-princip. Der-
med sikrer vi, at det kan betale sig at gå foran i den grønne omstilling.
Samtidig vil princippet afspejle sig i en større afgiftsbetaling, jo længere
der køres med en lastbil.
Konsekvenser for yderområderne
En kilometerbaseret vejafgift indebærer dog samtidig erhvervsøkono-
miske konsekvenser, da den øger den samlede beskatning af lastbilstra-
fikken.
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om talepapir fra samrådet den 20. april 2023 om lovforslaget, til skatteministeren
2694664_0004.png
Vejafgiften bliver i første omgang pålagt transportvirksomhederne og
øger jo dermed transportomkostningerne. Vi må dog forvente, at virk-
somhederne i sidste ende overvælter afgiften i forbrugerpriserne, men
det forventes at udgøre en relativ begrænset stigning på den enkelte vare.
Det skal ses i lyset af, at transportomkostningerne i det hele taget udgør
en relativ begrænset andel af de samlede omkostninger til produktion.
Vi forventer derfor også, at vejafgiften kun får meget begrænsede kon-
sekvenser for lokalisering af virksomheder i Danmark.
Vejafgiften vil desuden blive differentieret efter lastbilens CO
2
-udled-
ning. Nulemissionslastbiler som for eksempel el-lastbiler vil derfor be-
tale mindst i afgift. Konkret udgør besparelsen ca. 1,1 kr. pr. km. ved at
køre i en el-lastbil frem for en lastbil på diesel.
En ny vejafgift øger således erhvervets incitament til at investere i nule-
missionslastbiler. Det er dog korrekt, at grønne lastbiler i dag er dyrere
at indkøbe end tilsvarende konventionelle lastbiler. Men det er rimeligt
at forvente, at prisforskellen løbende vil udligne sig i takt med, at
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om talepapir fra samrådet den 20. april 2023 om lovforslaget, til skatteministeren
2694664_0005.png
efterspørgslen og dermed produktionen af den type køretøjer vokser
som følge af blandt andet EU-reguleringen.
Udover vejafgiften ønsker regeringen og aftalepartierne også at imple-
mentere ændringer i de nationale regler om henholdsvis vægt og dimen-
sionering af lastbiler.
Det indebærer effektivisering af vejgodstransporten til glæde for trans-
porterhvervet og bidrager med CO
2
-reduktioner. Samtidig med at det
mindsker de erhvervsøkonomiske omkostninger.
Regeringen ønsker at fremrykke implementeringen af ændringerne, så
erhvervet kan få glæde af effektiviseringen af vejgodstransporten alle-
rede fra 2024. Dermed får erhvervet også tid til at omstille sig.
Det er også værd at nævne, at udenlandske lastbiler på lige fod med
danske lastbiler skal betale den nye vejafgift for kørsel i Danmark. Vej-
afgiften vil dermed ikke påvirke konkurrenceevnen negativt for danske
vognmænd i forhold til udenlandske vognmænd.
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om talepapir fra samrådet den 20. april 2023 om lovforslaget, til skatteministeren
2694664_0006.png
Løbende status på aftalen
Det kommer til at tage noget tid at implementere vejafgiften helt, men
når ordningen er rullet helt ud, er der endvidere aftalt en række løbende
udvidelser af den. Det gælder både i forhold til de køretøjer, som er
omfattet af ordningen, og det vejnet, som den gælder på.
Det ligger derfor også i aftalen, at aftalepartierne mødes hvert halve år i
Skatteministeriet for at gøre status på implementeringen - herunder om
der er behov for justeringer. Regeringen vil således sammen med de øv-
rige aftalepartier løbende følge udviklingen på området
ikke mindst
konsekvenserne for yderområderne i Danmark.
Regeringens erhvervspolitik
Lad mig slutte af med at understrege, at regeringen
selvfølgelig - øn-
sker et sammenhængende Danmark, hvor der er gode vilkår for at drive
virksomhed og skabe arbejdspladser i hele landet. Det har vi skrevet i
regeringsgrundlaget, og det står vi ved.
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om talepapir fra samrådet den 20. april 2023 om lovforslaget, til skatteministeren
2694664_0007.png
Det står dog ikke i modsætningsforhold til, at der samtidig er en række
vigtige hensyn, som jeg har nævnt i dag, der taler for at indføre en kilo-
meterbaseret vejafgift.
Et driftigt erhvervsliv kan sagtens være et grønt erhvervsliv. Det skal
det faktisk. Det er den opgave, vi har givet os selv.
Tak for ordet!