Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74 Bilag 9
Offentligt
2701518_0001.png
Vil du indsætte et
mørkt
baggrundsbillede, indsæt nyt billede via Templafy Images ikonet, klik på billedet og vælg knappen
Set slide background
under DI menuen.
Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74 - Bilag 9
Offentligt
KILOMETERAFGIFTEN
hæmmer den
grønne omstilling
1
Klimaeffekten er lille
2
Skaber ikke grønne alternativer
Karsten Lauritzen
DI Transport
(+45)5218 5980
[email protected]
di.dk/lastbilafgift
Rune Noack
DI Transport
(+45)3377 4834
[email protected]
di.dk/lastbilafgift
3
Svækker virksomhederne
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Dansk Industris præsentation om, at kilometerafgiften hæmmer den grønne omstilling
2701518_0002.png
Hvorfor sker omstillingen ikke af sig selv?
INGEN GRØN BUSINESS CASE
Der er reelt ikke en business case for grøn lastbiltransport. De
grønne teknologier er ekstremt dyre eller fraværende, og
betalingsvilligheden er lav.
MANGLENDE GRØNNE AMBITIONER
Der har ikke været et politisk fokus på at skabe attraktive
rammevilkår for grøn godstransport, og derfor går omstillingen
langsomt.
De grønne alternativer er ekstremt dyre.
I dag koster en el-lastbil
typisk 3 gange mere end en diesellastbil, hvortil kommer udgifter til
en ladestander. En biogaslastbil koster typisk 1,4 gange mere, men
her skal du betale fuld km-afgift og 100% brændstofafgift.
Manglende ladestandere.
Selvom du har investeret i en el-lastbil og
en ladestander, risikerer du, at den ikke kan bruges, fordi der mangler
offentligt tilgængelige ladestandere på ruten.
Lav betalingsvilje for grøn transport.
Virksomhederne har svært ved
at afsætte grønne transportydelser, der har en væsentlig større
merpris end fossile alternativer. Grønne investeringer giver en rød
bundlinje.
Markedet først modent omkring 2030.
Priserne for grønne lastbiler
forventes først at blive konkurrencedygtige omkring 2030. Samtidig kan
el-lastbiler ikke løse alle transportopgaver. Grøn diesel beskattes på
samme vis som fossil diesel og er derfor ikke et alternativ.
Afgiftsindtægter går ikke til grøn omstilling.
Hvor man politisk har
investeret massivt i vindmøller og varmepumper, har man ikke i samme
omfang tilbageført midler til transportbranchens grønne omstilling. I
stedet har man fastholdt høje skatteindtægter fra ”sort transport”.
Nabolande overhaler Danmark.
Vores nabolande har haft et større
politisk fokus på at skabe attraktive rammevilkår for grønne lastbiler og
grønne drivmidler, og derfor går de grønne investeringer i øjeblikket uden
om Danmark.
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Dansk Industris præsentation om, at kilometerafgiften hæmmer den grønne omstilling
2701518_0003.png
DI’s grønne alternativer til kilometerafgiften
Hurtig reduktion med grønne brændstoffer
Klimaneutralitet med grønne lastbiler
Der er behov for at understøtte udskiftningen til
grønne lastbiler for at opnå klimaneutralitet frem
mod 2045:
4. Fast tilskud til køb af grønne lastbiler.
Regeringen bør indføre et fast
tilskud på 50 pct. af merprisen for køb af lastbiler, der kører på el, brint
eller biogas efter først til mølle-princippet.
CO2-besparelse: Ca. 0,1 mio. ton i 2030
Pris: Pulje på 2 mia. kr. frem mod 2030
5. Pulje til ladestandere.
Regeringen bør oprette en pulje på til etablering
af hjemmeladere og destinationsladere for erhvervskøretøjer.
CO2-besparelse: Under 0,1 mio. ton i 2030
Pris: 100 mio. kr.
6. Straksafskrivning af grønne investeringer.
Virksomheder skal kunne
straksafskrive 100 pct. af deres udgifter til grønne lastbiler,
stikledninger og tilslutningsbidrag.
CO2-besparelse: Under 0,1 mio. ton i 2030
Pris: 0 kr.
Der er behov for at iværksætte tiltag, så danske
lastbiler kører på grønnere drivmidler end diesel
frem mod 2030:
1.
Minimal afgift på grønne brændstoffer.
Regeringen bør minimere
afgiften på biobrændstoffer for at tilskynde til at skifte til CO2-
neutrale drivmidler.
CO2-besparelse: 0,8 mio. ton i 2030
Pris: Knap 1 mia. kr. i 2030
Højere dieselafgift frem for km-afgift.
I stedet kilometerbaserede
vejafgifter bør regeringen hæve dieselafgiften med 40 øre per liter.
CO2-besparelse: Ca. 0,8 mio. ton i 2030
Pris: Ca. 1 mia. kr. i 2030
Mere gods i lastbilerne.
Fremryk tilladelsen til øgede vægt- og
dimensionskrav fra 2025.
CO2-besparelse: 0,1 mio. ton i 2030
Pris: Ca. 0,2 mia. kr. i 2030
2.
3.
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Dansk Industris præsentation om, at kilometerafgiften hæmmer den grønne omstilling
2701518_0004.png
Den nye km-afgift er giftig for den
grønne omstilling
”Vindmøllevinger
transporterer jo ikke sig
selv”
Mikael Schmidts, Silvasti Transport ligger
i Fjerritslev
Den nye km-afgift er en erhvervskat
– for lastbilerne har reelt ingen
grønne alternativer
”Hvad nytter det, at den
er grøn, når den ikke kan
køre?”
Henrik Tofteng, vognmandsvirksomhed i
Brøndby