Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74 Bilag 8
Offentligt
2701235_0001.png
ITD
BRANCHEORGANISATION FOR DEN DANSKE VEJGODSTRANSPORT
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Bemærkningerne er sendt til
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
Dato: 11-10-2022
J.nr. 2021
119 - Høring over udkast til forslag til lov om vejafgift
ITD kvitterer for den fremsendte høring, som vi har nedenstående bemærkninger til.
ITD er overordnet imod, at der indføres en kilometerbaseret vejafgift som den foreslåede.
Da indtægterne fra afgiften ikke føres tilbage til erhvervet i form af støtte til
nulemissionskøretøjer, kan man kun se vejafgiften som en ny skat der pålægges
transporterhvervet. Derudover, er administrationsomkostningerne uacceptabelt høje ligesom det
er et problem, at køretøjer i vægtklassen fra og med 3.500 til 12.000 kg ikke er omfattet fra 2025.
Som forslaget er udformet, vil vejafgiften - modsat den politiske hensigt - ikke vil føre til flere
nulemissionslastbiler eller fremme CO2-reduktion som forventet af forligspartierne bag aftalen.
Vejafgiften vil ikke føre til indkøb af flere grønne lastbiler men vil tværtimod forsinke vognmænds
investeringer i nulemissionslastbiler, da disse er over tre gange så dyre som diesel-lastbiler. I dag
kører tæt på 100 pct. af den danske vejgodstransportbranche på diesel, og vil derfor skulle betale
den højest muligt afgiftssats. Det betyder, at de vil få væsentligt ringere mulighed for at afsætte
midler til at investere i en nulemissionslastbil.
Branchens økonomiske byrder er allerede i dag høje pga. de høje brændstofpriser forårsaget af
krigen i Ukraine og vil i de kommende år yderligere øges som følge af nye EU-krav i Fit-for-55
pakken, hvor erhvervet pålægges en ekstra afgift på brændstoffer gennem nye CO2-krav ved EU’s
nye kvotehandelssystem (ETS2) og energibeskatningsdirektivet, for ikke at nævne generelt højere
priser på lastbiler, som følge af nye EU-krav til producenternes produktion af lastbiler.
Derfor foreslår ITD, at vejafgiften ikke gennemføres, da de EU-tiltag, der allerede er på
tegnebrættet, vil være tilstrækkeligt.
ITD
I Lyren 1 I DK-6330 Padborg
T: +45 7467 1233 I [email protected] I itd.dk
CVR: 40990917
Side
1
af
5
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Henvendelse af 3/5-23 fra ITD om foretræde for udvalget
2701235_0002.png
ITD
BRANCHEORGANISATION FOR DEN DANSKE VEJGODSTRANSPORT
Beslutter en kommende regering at opretholde forslaget mener ITD, at alle erhvervskøretøjer bør
inkluderes i forslaget, således at også varebiler og mindre lastbiler omfattes. Dette for at undgå
en omladning af varer til mindre køretøjer, der blot vil skabe mere trængsel og unfair konkurrence
i forhold til lastbilerne.
Nedenfor vil vi uddybe bemærkninger til forslagets tekniske og kontrolmæssige elementer.
Afgiftssatser ud fra CO
2
-emmissionsklasser og vægt
Først og fremmest er selve beregningen af CO
2
-emissionsklasse kompliceret og ikke
gennemskuelig. Der er behov for vejledning i forhold til lastbilens indplacering i én af de fem CO
2
-
emissionsklasser. Vi opfordrer til, at der kommer en udførlig og let forståelig vejledning til loven,
der beskriver, hvordan man finder sin CO
2
-klasse og hvordan man finder de veje, som er
afgiftspligtige.
Derudover mener ITD, at det er kritisabelt, at vejafgiften straffer effektive tunge lastbiler, der
udleder mindst CO
2
pr. km i forhold til godsmængde. En lastbil, der kan køre med mere gods (kg)
udleder mindre CO
2
pr. kg. og km end en lettere lastbil, der kører samme distance. Vejafgiften
skaber dermed ikke et incitament for at optimere forholdet mellem godsmængde og CO
2
-
udledning på hverken statsveje, kommunale veje eller i miljøzoner. Særligt i miljøzoner bør mere
vægt tælle positivt, da man også her kan reducere trængsel og antallet af lastbiler ved at skabe
positive incitamenter for at reducere antallet af lastbiler (og udledning af NOX-partikler). Det er
ærgerligt, da denne klimalogik netop ligger bag den politiske aftales fokus på at tillade tungere og
længere modulvogntoge.
Derudover bør afgiftssatserne også indeholde en kategori, hvor anvendelsen af biobrændstoffer
tilgodeses. Lastbilernes euronormklasser burde også medføre en lavere afgiftssats for at tilgodese
de vognmænd, som har investeret i lastbiler, der udleder færre skadelige stoffer som partikler og
NOx’er.
Kontrol af danske og udenlandske køretøjer
Det er i forbindelse med implementeringen af vejafgiften vigtigt, at danske og udenlandske
lastbiler kontrolleres på lige fod. Da det foreslåede kontrolsystem er koblet op til EETS-udbydere
og EETS-registre med registreringsnumre på alle EU-lastbiler forudsætter systemet, at alle EU-
lande lever op til EETS-forpligtelsen om at dele de rette data. ITD opfordrer til, at de danske
myndigheder arbejder for at sikre, at alle lande deler de rette data, og at der bliver fulgt op på
bøder til udenlandske chauffører.
Derudover opfordrer ITD til, at EETS-baserede vejafgiftssystemer bliver standarden på tværs af EU,
og at nationale vejafgiftssystemer, der ikke kan kobles til andre lande mindskes så vidt muligt. På
ITD
I Lyren 1 I DK-6330 Padborg
T: +45 7467 1233 I [email protected] I itd.dk
CVR: 40990917
Side 2 af 5
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Henvendelse af 3/5-23 fra ITD om foretræde for udvalget
2701235_0003.png
ITD
BRANCHEORGANISATION FOR DEN DANSKE VEJGODSTRANSPORT
den måde fremmes muligheden for at anvende samme units, på tværs af EU-lande og dermed
minimeres de administrative omkostninger så meget som muligt.
Datadeling mellem myndigheder
Digitalisering og datadeling forudsætter at man kan stole på, at ens data anvendes til det aftalte
formål eller som specifikt fremgår i loven.
I lovforslaget fremgår uspecifikke åbninger, som ikke understøtter transportvirksomhedens
retssikkerhed. Det fremgår, at Skatteministeren kan anmode om nærmere regler om udveksling
af oplysninger om afgiftspligtige personer og afgiftspligtige køretøjer mellem Færdselsstyrelsen og
Sund og Bælt Holding A/S. ITD mener, at det er vigtigt, at brugeren giver samtykke til denne
datadeling.
Det fremgår yderligere, at Skatteministeren fastsætter nærmere regler for Sund og Bælt A/S om
opgavevaretagelsen, herunder om regnskabsaflæggelse, godkendelse af kontrolstrategi og
udveksling af behandling af data. Her mener ITD ligeledes, at brugeren skal give samtykke til
datadeling.
Geografisk dækning af vejafgiften
Det afgiftsbelagte vejnet består af statsvejnettet fra den 1. januar 2025 til 1. januar 2028 (ca. 4.500
km herunder ca. 1.300 km motorveje) og dele af det kommunale vejnet (ca. 3.300 km, herunder
ca. 1000 km i miljøzoner). Centrale sive-veje er inkluderet. Hvis vejnettet skal udvides, ser ITD
gerne, at man venter med at udvide dækningen til de veje, som staten har opsat ladeinfrastruktur
ved.
Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderer, at den kilometerbaserede vejafgift i alt vil medføre en CO₂-
reduktion på
ca. 0,2 mio. ton i 2025 og ca. 0,3 mio. ton i 2030. Det fremgår, at størstedelen af de forventede
CO2-reduktioner kommer fra en reduktion i det samlede trafikarbejde og i mindre grad fra
udbredelsen af energieffektive og grønne lastbiler. Således vurderes det, at 2/3 af de forventede
CO2- reduktioner i 2030 følger af en nedgang i trafikarbejdet, mens 1/3 følger af en større
udbredelse af energieffektive og grønne lastbiler. Hermed erkender Skatteministeriet og partierne
bag aftalen, at det er begrænset, hvad afgiften har af effekt på den grønne omstilling af den tunge
vejgodstransport, når man blot forventer, at der køres mindre. ITD ønsker i den forbindelse at se
de beregninger samt overvejelser, der ligger til grund for denne antagelse, da vi stiller
spørgsmålstegn ved hvordan gods
og dagligvarer vil nå ud til industri og forbrugere, hvis CO₂
reduktionen hovedsageligt skal nedbringes ved mindre kørsel.
ITD
I Lyren 1 I DK-6330 Padborg
T: +45 7467 1233 I [email protected] I itd.dk
CVR: 40990917
Side 3 af 5
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Henvendelse af 3/5-23 fra ITD om foretræde for udvalget
2701235_0004.png
ITD
BRANCHEORGANISATION FOR DEN DANSKE VEJGODSTRANSPORT
Administration af ordningen
Der er i forbindelse med aftalen om den kilometerbaserede vejafgift afsat op til 275 mio. kr. årligt
fra 2025 og frem til administration af ordningen. Det er et uacceptabelt højt beløb og man kan
have mistanke om, at den tunge vejgodstransport kommer til at betale for både Skatteministeriets
og Sund & Bælts udvikling af IT-systemer, generelle administration m.v. ITD ønsker derfor
fuldstændig gennemsigtighed i forhold til brugen og fordelingen af de afsatte midler og foreslår
således, at der hvert år fremlægges et særskilt regnskab med udførlige poster for de enkelte
udgifter. I øvrigt bør det tilstræbes at nedbringe det afsatte beløb betydeligt, hvilket der bør
udarbejdes en klar plan for, da man må gå ud fra at udgifter til administration er højere i en
indkøringsperiode end når vejafgiften er fast implementeret.
Administrative omkostninger for erhvervet
Udover vejafgiften vil lovforslaget medføre betydelige ekstra administrative omkostninger for
vognmandsvirksomheder, da der forventes at være større administrative byrder forbundet med
at betale den kilometerbaserede vejafgift fremfor den gældende vejbenyttelsesafgift, da de med
dette lovforslag blive pålagt at erhverve sig såkaldt køretøjsudstyr fx onboard-units.
ITD mener i den forbindelse, at vejafgiftssystemer i alle EU-lande skal kunne betjenes fra den
samme onboard-unit. Vi mener hertil, at danske myndigheder skal arbejde for, at lastbilen
generelt udstyres med så få kontrol- og onboard-units i bilen, som muligt. Offentlige krav til bokse
og digitale løsninger skal kobles og tænkes sammen på tværs af EU for at minimere erhvervets
administrative omkostninger. Vi ønsker derfor også et større politisk fokus på digitale løsninger,
hvor brugen af app’s, digitale platforme og units, der samler funktioner skal være reglen frem for
undtagelsen
fx bør tachografen kunne kombineres med andre funktioner.
Rimelige frister for rutebilletter
indberetningsfrist for faktiske rute skal øges til 7 dage
ITD mener ikke det er rimeligt, at den nøjagtige og faktiske gennemførte rute ved køb af
rutebilletter skal indberettes inden 24 timer efter udløbet af rutebillettens gyldighedsperiode. En
planlagt rute kan nemt ændre sig pga. vejarbejde, nye ordrer eller andre pludseligt opståede
personlige forhold. En forglemmelse eller manglende ændring af den faktiske rute grundet
travlhed, inden for de fastsatte 24 timer, har karakter af en dummebøde. ITD mener, at fristen
skal sættes op til 7 dage, for at give erhvervet en rimelig chance for at følge op på administration
af ordningen.
Udfasning af afgiften
det skal ikke være en permanent skatteskrue
Derudover må man antage, at afgiftssatserne vil justeres i takt med at antallet af
nulemissionslastbiler indføres. ITD foreslår, at afgiften udfases, når over 50 procent af bestanden
består af nulemissionslastbiler
tilsvarende som man nu gør med de lempelige afgifterne for el-
personbiler. Der skal ikke være tale om en permanent skatteskrue.
ITD
I Lyren 1 I DK-6330 Padborg
T: +45 7467 1233 I [email protected] I itd.dk
CVR: 40990917
Side 4 af 5
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Henvendelse af 3/5-23 fra ITD om foretræde for udvalget
2701235_0005.png
ITD
BRANCHEORGANISATION FOR DEN DANSKE VEJGODSTRANSPORT
ITD står naturligvis til disposition ved ønske om yderligere dialog om ovenstående.
***
Med venlig hilsen
ITD
Caroline Brüel
Politisk chefkonsulent
ITD
I Lyren 1 I DK-6330 Padborg
T: +45 7467 1233 I [email protected] I itd.dk
CVR: 40990917
Side 5 af 5