Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74 Bilag 4
Offentligt
18. april 2023
Til: Folketingets Skatteudvalg
c.c. Folketingets Transportudvalg
Henvendelse vedrørende Forslag til lov om vejafgift (L74)
DI Transport, DI Handel og DI Produktion er dybt bekymret over Forslag til lov om
vejafgift, der vil opkræve 3,5 mia. kr. i vejafgift for lastbiler. Forslaget vil have en negativ
effekt for dansk konkurrenceevne og vækst og vil gøre danske varer dyrere i udlandet.
Handelsvirksomheder og produktionsvirksomheder i Danmark er afhængige af en
velfungerende og konkurrencedygtig transportsektor. Det gælder både i form af levering
af råvarer til produktion og i form af levering af produkter til kunderne. Danmark har
mange dygtige logistik- og transportvirksomheder, som er med til at underbygge
konkurrenceevnen hos resten af erhvervslivet.
Det er især bekymrende, at den meget høje afgift rammer geografisk skævt.
Omkostningerne ved at drive virksomhed i Nord- og Vestjylland vil stige, og det vil blive
sværere at tiltrække investeringer og arbejdspladser. Vi har noteret os, at flere borgmestre
deler den bekymring.
Vi deler de politiske mål om 70 % CO2-reduktion i 2030 og CO2-neutralitet i 2045. Men
som det også fremgår af klimaloven, så har vi en forpligtelse til at nå vores mål med størst
mulig hensyn til vores konkurrenceevne og med behørigt hensyn til vækst og jobskabelse
i Danmark.
Desværre fungerer vejafgiften for lastbiler ikke som en klimaafgift. Den beskatter kørsel i
lastbiler i stedet for CO2-udledning. Dermed når vi ikke vores klimamål på en effektiv og
bæredygtig måde. Kørsel med lastbiler betaler i dag en CO2-afgift på diesel, og vi ville
opnå 3 gange så store CO2-reduktioner ved at øge afgiften med 40 øre/l og med mindre
erhvervsbelastning end vejafgiften.
Lovforslaget er ikke teknologineutralt, og vi misser muligheden for at gøre det mere
attraktivt at hælde grønne drivmidler i tanken. Flere transportvirksomheder tilbyder i dag
transportløsninger med biogas eller biodiesel til kunderne, men de vil fremover blive
beskattet med en vejafgift på samme høje niveau som diesel. Dermed bliver de grønne
løsninger ikke attraktive for kunderne.
Lovforslaget gør det dyrere at køre i el-lastbil end i dag, selv om der er stor rabat på
vejafgiften. Der er under 100 el-lastbiler i Danmark, fordi de koster 3 gange så meget som