Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74 Bilag 4
Offentligt
2693150_0001.png
18. april 2023
Til: Folketingets Skatteudvalg
c.c. Folketingets Transportudvalg
Henvendelse vedrørende Forslag til lov om vejafgift (L74)
DI Transport, DI Handel og DI Produktion er dybt bekymret over Forslag til lov om
vejafgift, der vil opkræve 3,5 mia. kr. i vejafgift for lastbiler. Forslaget vil have en negativ
effekt for dansk konkurrenceevne og vækst og vil gøre danske varer dyrere i udlandet.
Handelsvirksomheder og produktionsvirksomheder i Danmark er afhængige af en
velfungerende og konkurrencedygtig transportsektor. Det gælder både i form af levering
af råvarer til produktion og i form af levering af produkter til kunderne. Danmark har
mange dygtige logistik- og transportvirksomheder, som er med til at underbygge
konkurrenceevnen hos resten af erhvervslivet.
Det er især bekymrende, at den meget høje afgift rammer geografisk skævt.
Omkostningerne ved at drive virksomhed i Nord- og Vestjylland vil stige, og det vil blive
sværere at tiltrække investeringer og arbejdspladser. Vi har noteret os, at flere borgmestre
deler den bekymring.
Vi deler de politiske mål om 70 % CO2-reduktion i 2030 og CO2-neutralitet i 2045. Men
som det også fremgår af klimaloven, så har vi en forpligtelse til at nå vores mål med størst
mulig hensyn til vores konkurrenceevne og med behørigt hensyn til vækst og jobskabelse
i Danmark.
Desværre fungerer vejafgiften for lastbiler ikke som en klimaafgift. Den beskatter kørsel i
lastbiler i stedet for CO2-udledning. Dermed når vi ikke vores klimamål på en effektiv og
bæredygtig måde. Kørsel med lastbiler betaler i dag en CO2-afgift på diesel, og vi ville
opnå 3 gange så store CO2-reduktioner ved at øge afgiften med 40 øre/l og med mindre
erhvervsbelastning end vejafgiften.
Lovforslaget er ikke teknologineutralt, og vi misser muligheden for at gøre det mere
attraktivt at hælde grønne drivmidler i tanken. Flere transportvirksomheder tilbyder i dag
transportløsninger med biogas eller biodiesel til kunderne, men de vil fremover blive
beskattet med en vejafgift på samme høje niveau som diesel. Dermed bliver de grønne
løsninger ikke attraktive for kunderne.
Lovforslaget gør det dyrere at køre i el-lastbil end i dag, selv om der er stor rabat på
vejafgiften. Der er under 100 el-lastbiler i Danmark, fordi de koster 3 gange så meget som
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 18/4-23 fra DI Transport, DI Handel og DI Produktion vedrørende foretræde om lovforslagets negative effekt for dansk konkurrenceevne og vækst
2693150_0002.png
en tilsvarende lastbil, og der mangler fortsat lastbiler til de tungere og længere
transporter. Der er desuden stort set ingen offentlig ladeinfrastruktur. Både
transportvirksomheder og kunderne står overfor kæmpe investeringer i ladestandere på
lagre og terminaler, hvis kørsel med el-lastbiler kan lade sig gøre. I store dele af landet er
elnettet ganske enkelt ikke klar til et større skift til el-lastbiler.
I vores nabolande bl.a. Tyskland og Sverige er der stor offentlig tilskud til både el-lastbiler
og ladeinfrastruktur, der dækker store dele af meromkostningen. Dermed går de grønne
investeringer uden om Danmark. Det ændrer vejafgiften ikke på. Og uanset om man er for
eller imod en vejafgift, så bliver Folketinget og regeringen nødt til at skabe
rammebetingelser, der gør det lige så attraktivt at investere i grøn transport i Danmark
som i vores nabolande.
DI er positive over for roadprincing som led i en samlet omlægning af afgifterne for
lastbiler, varebiler og personbiler, der tager større geografiske hensyn, og gør det mere
attraktivt at køre uden for myldretiden. Lovforslaget har samme takst uanset om man
kører i myldretiden eller uden for myldretiden, og det vil derfor ikke reducere trængsel.
DI har foreslået, at Folketinget og regeringen udskyder vejafgiften for lastbiler, til et
samlet roadpricing-system er på plads. Teknologien er klar. Samtidig skal tiden bruges til
at fremme den grønne omstilling af den tunge transport.
For at opnå 6 gange så store CO2-reduktioner, som en vejafgit, så foreslår DI:
1) Skru helt ned for afgifterne for de grønne drivmidler, så det bliver attraktivt at køre
på biodiesel og biogas i stedet for fossil diesel.
2) Højere dieselafgift på 40 øre/l i stedet for vejafgiften på lastbiler.
3) Øget vægt- og dimensioner for lastbiler og mere energieffektivitet skal fremrykkes
i stedet for at vente til 2025.
4) Fast tilskud til køb af grønne lastbiler på el, brint eller biogas frem mod 2030.
5) Pulje til ladestandere hos virksomhederne.
6) Straksafskrivninger på 100% af grønne investeringer i lastbiler, ladestandere,
stikledninger og tilslutningsbidrag.
Vi skal derudover anmode om foretræde i forbindelse med, at Folketingets Skatteudvalg
behandler L74 om vejafgift.
Med venlig hilsen
Karsten Lauritzen
Branchedirektør,
DI Transport
Jacob Kjeldsen
Branchedirektør,
DI Handel
Peter Trillingsgaard
Branchedirektør,
DI Produktion