Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74 Bilag 3
Offentligt
Fra:
Sendt:
17. april 2023 09:20
Til:
Cc:
Emne:
Til Skatteudvalget vedr. L74
Til
Skatteudvalget
Vedr. L 74 Forslag til lov om vejafgift.
Finans og Leasing har tidligere afgivet høringssvar til L 74, men har nu følgende yderligere nedenstående
bemærkninger og spørgsmål.
I vores høringssvar har vi peget på, at leasingselskaber, som ejer, ikke bør hæfte solidarisk. Dette fastholder
vi ud fra nedenstående grunde og skal på den baggrund bede Skatteudvalget genoverveje
hensigtsmæssigheden i at ejer og bruger skal hæfte solidarisk for den nye vejafgift:
Vejafgiften er en afgift som ikke har med
ejerskabet
af lastbilen, at gøre, men netop kun brugen af lastbilen.
Det er brugen af lastbilen, der udleder co2 og som slider på vejene
–
ikke ejerskabet. Derfor bør afgiften
også betales af brugeren og der er ingen grund til at pålægge solidarisk hæftelse sammen med ejeren
(leasinggiver). Ved leasing er brugeren registreret i Motorregisteret (DMR) og derfor er det lige så let at
sende regningen til brugeren som til ejeren (leasinggiver). Risikoen for manglende betaling fra brugeren må
så håndteres på anden vis fx ved at Sund & Bælt Holding stiller krav om et passende
depositum/garantistillelse hos brugeren. Hertil kommer at den solidariske hæftelse for leasinggiver skaber
en uensartet konkurrencesituation i forhold til andre finansielle produkter (typisk långivning), hvor långiver
ikke er omfattet af solidarisk hæftelse for vejafgift.
Skatteministeren afviser Finans og Leasings anmodning med den begrundelse, at mekanismen (ved
solidarisk hæftelse ved denne vejafgift) følger samme mekanisme som ved andre periodiske afgifter og
afviser derfor Finans og Leasings anmodning.
Hertil må indvendes, at Finans og Leasings medlemmer tidligere har oplevet store problemer ift.
myndighedernes opkrævning af periodiske afgifter, der er en samlet betegnelse for grøn ejerafgift,
vægtafgift og brændstofforbrugsafgift, på køretøjer i forbindelse med skatteforvaltningens anvendelse af
hjemlen til at håndhæve solidarisk hæftelse i brændstofforbrugsafgiftslovens § 5, stk. 1., 2. pkt. og
vægtafgiftslovens § 10, stk. 1, 2. pkt. og brændstofforbrugsafgiftslovens § 10, stk. 1, 2. pkt.
Dette skyldes, at Skatteforvaltningens it-systemer ikke var ordentlig gearet til at behandle situationer, hvor
der både var en ejer og bruger, der hæftede solidarisk for den. Der var flere af Skatteforvaltningens
myndigheder involveret, herunder Skattestyrelsen, Motorstyrelsen og Gældsstyrelsen, der ikke havde
koordineret indsatsen imellem sig på tilstrækkelig vis.
Dette medførte dobbeltopkrævninger (hos både ejer og bruger), manglende refusion til rette modtager,
modregningsproblematikker, forvirring om klagesagsbehandling mv. Dette har været enormt
ressourcekrævende, ligesom det har taget 3-4 år at rydde op i, og dette med it-udvikling i forvaltningen til
følge.