Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74 Bilag 18
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 74
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 24. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om vejafgift
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DD, KF og DF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Venstre
finder det vigtigt, at der er planlagt halvårlige statusmøder
for at følge op på implementeringen af den kilometerbasere-
de vejafgift. Halvårlige møder er en fornuftig løsning for
at sikre en god implementering, herunder i løbende dialog
med branchen. For Venstre er det vigtigt, at der ved dis-
se halvårlige statusmøder er fokus på at reducere risikoen
for unødvendige administrative udfordringer hos vognmæn-
dene, herunder med et særligt fokus på de administrative
muligheder hos mindre vognmænd. I den forbindelse bør
der også oplyses om den tekniske kvalitet af det relevante
tekniske udstyr, så eventuelle fejlkilder kan foregribes. Det
er endvidere relevant løbende at få en opdatering på imple-
menteringen af den nødvendige ladeinfrastruktur for den
tunge transport.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget bemær-
ker, at Danmarksdemokraterne er store modstandere af den
kommende kilometerafgift på vejgodstransporten. Afgiften
har i Danmarksdemokraternes optik intet med grøn omstil-
ling at gøre. Afgiften er blot en skat, som skal finde penge
til statskassen. Dette er bakket op af både Dansk Erhverv
og Dansk Industri, som begge estimerer, at afgiften ikke
gør vejgodstransporten grønnere, blot dyrere. Afgiften vil
ultimativt blive væltet over på forbrugeren, hvormed det
i sidste ende bliver dyrere at være dansker. Det bekymrer
Danmarksdemokraterne meget, da vi mener, at det er rigelig
dyrt at være dansker.
Der henvises også til lignende klare tilkendegivelser fra
brancheorganisationerne ITD og DTL. At afgiften de facto
blot er en forklædt skat, ses ved, at vognmændene hver-
ken har mulighed for at indkøbe tilstrækkelig gode ellastbi-
ler eller tilstrækkelig lademulighed, idet der på nuværende
tidspunkt blot er opsat én ladestander på det offentlige vej-
net. Danmarksdemokraterne finder det urealistisk, at ellast-
biler samt ladeinfrastruktur er fuldt udrullet i 2025, hvor
afgiften træder i kraft. Derfor må Danmarksdemokraterne
konstatere, at regeringen pålægger vognmændene en grøn
afgift, uden at vognmændene har reel mulighed for at om-
stille sig til grønne eldrevne lastbiler.
Med kilometerafgiften skal der betales efter antallet af
kørte kilometer. Derved sender regeringen den største reg-
AX028836