Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74 Bilag 18
Offentligt
2714278_0001.png
Til lovforslag nr.
L 74
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 24. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om vejafgift
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DD, KF og DF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Venstre
finder det vigtigt, at der er planlagt halvårlige statusmøder
for at følge op på implementeringen af den kilometerbasere-
de vejafgift. Halvårlige møder er en fornuftig løsning for
at sikre en god implementering, herunder i løbende dialog
med branchen. For Venstre er det vigtigt, at der ved dis-
se halvårlige statusmøder er fokus på at reducere risikoen
for unødvendige administrative udfordringer hos vognmæn-
dene, herunder med et særligt fokus på de administrative
muligheder hos mindre vognmænd. I den forbindelse bør
der også oplyses om den tekniske kvalitet af det relevante
tekniske udstyr, så eventuelle fejlkilder kan foregribes. Det
er endvidere relevant løbende at få en opdatering på imple-
menteringen af den nødvendige ladeinfrastruktur for den
tunge transport.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget bemær-
ker, at Danmarksdemokraterne er store modstandere af den
kommende kilometerafgift på vejgodstransporten. Afgiften
har i Danmarksdemokraternes optik intet med grøn omstil-
ling at gøre. Afgiften er blot en skat, som skal finde penge
til statskassen. Dette er bakket op af både Dansk Erhverv
og Dansk Industri, som begge estimerer, at afgiften ikke
gør vejgodstransporten grønnere, blot dyrere. Afgiften vil
ultimativt blive væltet over på forbrugeren, hvormed det
i sidste ende bliver dyrere at være dansker. Det bekymrer
Danmarksdemokraterne meget, da vi mener, at det er rigelig
dyrt at være dansker.
Der henvises også til lignende klare tilkendegivelser fra
brancheorganisationerne ITD og DTL. At afgiften de facto
blot er en forklædt skat, ses ved, at vognmændene hver-
ken har mulighed for at indkøbe tilstrækkelig gode ellastbi-
ler eller tilstrækkelig lademulighed, idet der på nuværende
tidspunkt blot er opsat én ladestander på det offentlige vej-
net. Danmarksdemokraterne finder det urealistisk, at ellast-
biler samt ladeinfrastruktur er fuldt udrullet i 2025, hvor
afgiften træder i kraft. Derfor må Danmarksdemokraterne
konstatere, at regeringen pålægger vognmændene en grøn
afgift, uden at vognmændene har reel mulighed for at om-
stille sig til grønne eldrevne lastbiler.
Med kilometerafgiften skal der betales efter antallet af
kørte kilometer. Derved sender regeringen den største reg-
AX028836
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: Betænkning afgivet den 24. maj 2023
2714278_0002.png
2
ning til de vognmænd, der kører længst med varerne. Det
har den logiske konsekvens, at yderområdernes vognmænd
og erhvervsliv rammes hårdest af den nye afgift, da de alt
andet lige kører flere kilometer. Det finder Danmarksdemo-
kraterne yderst problematisk, da det i sidste ende vil resul-
tere i, at vognmandsforretninger enten lukker eller ser sig
nødsaget til at flytte deres virksomheder væk fra yderområ-
derne.
I Danmarksdemokraterne anerkender vi, at alle erhverv
skal bidrage til den grønne omstilling og medvirke til at få
reduktionsmålene i hus. Men det er afgørende, at det sker
på en måde, hvor vi ikke afvikler erhvervslivet i landdistrik-
terne. Derfor er Danmarksdemokraterne skuffede over, at
regeringen ikke har valgt at indrette afgiften på en måde, så
det ikke går ud over de yderområder, hvor der er længst til
de centrale logistikcentre.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, SF, M, DD,
KF, EL, DF og ALT):
Til § 8
1)
I
stk. 1, 1. pkt.,
ændres »skal den afgiftspligtige ejer
eller bruger, jf. § 3, sikre, at der købes en elektronisk rutebil-
let, inden kørsel på det afgiftspligtige vejnet påbegyndes«
til: »har den afgiftspligtige ejer, jf. § 3, pligt til at sikre,
at der købes en elektronisk rutebillet, inden kørsel på det
afgiftspålagte vejnet påbegyndes«, og efter 1. pkt. indsættes
som nyt punktum:
»Hvis der er registreret en afgiftspligtig bruger, jf. § 3, af
køretøjet, har brugeren dog pligten.«
[Sproglig præcisering]
Til § 18
2)
I
stk. 4
ændres »til den 1. januar 2025« til: »med virk-
ning fra og med den 1. januar 2025«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets § 8, stk. 1, at ved kørsel
med et afgiftspligtigt køretøj, hvor der ikke er tilknyttet kø-
retøjsudstyr, jf. § 7, eller hvor køretøjsudstyr er uvirksomt,
skal den afgiftspligtige ejer eller bruger, jf. § 3, sikre, at der
købes en elektronisk rutebillet, inden kørsel på det afgifts-
pligtige vejnet påbegyndes. Rutebilletten udbydes af Sund
og Bælt Holding A/S.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 1, at der i lovforsla-
gets § 8, stk. 1, 1. pkt., ændres »skal den afgiftspligtige ejer
eller bruger, jf. § 3, sikre, at der købes en elektronisk rutebil-
let, inden kørsel på det afgiftspligtige vejnet påbegyndes« til
»har den afgiftspligtige ejer, jf. § 3, pligt til at sikre, at der
købes en elektronisk rutebillet, inden kørsel på det afgiftspå-
lagte vejnet påbegyndes«, og at der efter 1. pkt. indsættes
som nyt punktum, at hvis der er registreret en afgiftspligtig
bruger, jf. § 3, af køretøjet, har brugeren dog pligten.
Ændringsforslaget har til formål at præcisere, at såfremt
der er registreret en bruger af køretøjet, vil denne have plig-
ten til at sikre, at der købes en elektronisk rutebillet, inden
kørsel på det afgiftspålagte vejnet påbegyndes.
Med ændringsforslaget vil formuleringen af § 8, stk. 1,
svare til formuleringen af lovforslagets § 7, stk. 1. Pligtsub-
jektet i §§ 7 og 8 skal fortolkes ens. Forskellen mellem de to
bestemmelser beror udelukkende på betalingsformen.
Ændringen udgør en sproglig præcisering.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets § 18, stk. 4, at regeringen
bemyndiges til på Danmarks vegne at opsige aftale om op-
krævning af afgifter for tunge erhvervskøretøjers benyttelse
af visse veje af 9. februar 1994 til den 1. januar 2025.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det, at lovforslagets
§ 18, stk. 4, ændres, så »til den 1. januar 2025« ændres til
»med virkning fra og med den 1. januar 2025«.
Ændringen udgør en sproglig præcisering uden materiel
betydning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til
1. behandling den 20. april 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 14. september
2022 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 298
(folketingsåret 2021-22). Den 29. marts 2023 sendte skatte-
ministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 17 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 11 skriftli-
ge henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 4 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: Betænkning afgivet den 24. maj 2023
2714278_0003.png
3
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til skatteministeren og
erhvervsministeren til mundtlig besvarelse, som ministrene
har besvaret i 1 åbent samråd den 20. april 2023.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 89 spørgsmål
til skatteministeren og 1 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse. Skatteministeren har besvaret spørgsmål
nr. 1-85, 87, 88 og 90. Det forventes, at spørgsmål nr. 86 og
89 besvares inden 2. behandling af lovforslaget.
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S)
fmd.
Malte Larsen (S)
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Henrik Rejnholt Andersen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Carl Valentin (SF) Trine Pertou Mach (EL) Samira Nawa (RV) Noah Sturis (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1