Tak for det. Jeg kan bare som folkeoplysning sige, at jeg havde meldt mig på for et stykke tid siden, og derfor var jeg lige oppe at spørge, om jeg ikke bare kunne meddele det, så vi var fri for den her efterlysning. Jeg må også sige, at vi har haft en meget, meget grundig debat om det her under førstebehandlingen, og at der har været masser af anledninger til at debattere branchen, men det skal jeg nok vende tilbage til.
Lad mig lige starte et andet sted. Tilbage i 2009 indgik den daværende VK-regering en aftale sammen med Dansk Folkeparti. Det var »Forårspakke 2.0 – Vækst, klima, lavere skat«. Og det er jo interessant, for i den aftale står der, og nu citerer jeg:
»Der indføres grønne kørselsafgifter på lastbiler. Det er målsætningen, at der fra 2011 skal indføres grønne kørselsafgifter på lastbiler i Danmark. I forbindelse med indførelsen af kørselsafgifter på lastbiler er det besluttet, at danske lastbiler udover provenuet fra den gældende vejbenyttelsesafgift skal bidrage med 500 mio. kr. årligt til finansiering af skattereformen.«
Det er bare lige til almindelig folkeoplysning, for det virker til, at der er nogle her i salen, der har glemt det, og det ville jo være kedeligt. Så idéen er måske ikke så ny endda.
Men så vil jeg så sige lidt om, hvor den her aftale, vi nu stemmer igennem, stammer fra. Den stammer fra en aftale tilbage i 2020, hvor man laver en samlet aftale for den grønne omstilling af vejtransporten i Danmark, og det vil sige, at de penge, der kommer ind fra den afgift, vi nu stemmer om, er med til at finansiere den grønne omstilling af vejtransporten i Danmark, herunder en lavere registreringsafgift på elbiler, det vejslid, der er på vejene som konsekvens af den tunge vejtransport, iblandingskravet. Og derfor laver man en aftale i 2020, hvor man så siger, at der er en samlet ambition om at omstille den grønne vejtransport, fordi vi for at nå vores klimamål skal omstille hele det danske samfund, og hvis ikke vi omstiller transportsektoren og vi stadig væk vil nå 70-procentsmålsætningen, skal man jo skrue mere op for f.eks. en CO2-afgift på industrien eller på landbruget. Og man kan jo godt vælge at undtage en sektor og sige, at man er imod, som jeg også kan forstå lidt på debatten, at vi på en eller anden måde skal nå nogle klimareduktionsmål i forhold til den tunge vejtransport, men medmindre man ikke vil indfri 70-procentsmålsætningen, er man nødt til i samme åndedrag så at forklare, hvor der så skal skrues op yderligere. Skal vi skrue op på CO2-afgiften på industrien, som vi lavede en bred aftale om sidste sommer, eller skal vi skrue op for kommende klimaafgifter på landbruget? Og hvis ikke, hvordan vil man så indfri 70-procentsmålsætningen?
Vi er i regeringen dybt optaget af at sikre balance og vækst i hele Danmark, og derfor lytter vi også meget opmærksomt til den bekymring, der har været i branchen, både hos de store vognmænd, hos brancheorganisationerne og hos de mindre vognmænd. Og ja, vi har haft dialog i lang tid med branchen. Jeg har selv haft lejlighed til at invitere på frokost – det tror jeg også jeg var citeret for her – for Vejskatskomitéen, der har arrangeret de første demonstrationer. Vi har også holdt møder med de store brancheorganisationer, og jeg må også sige, at der er forskel på, hvordan man håndterer og opfatter det her, afhængigt af om man er en meget stor operatør på markedet, eller om man er en lille vognmand.
Jeg forstår godt, hvis man er en lille vognmand, at man kan være bekymret for, hvordan det her skal håndteres, både i forhold til administrationen og i forhold til de kunder, man opererer sammen med. Og det er vigtigt, at man kan bo og leve og uddanne sig og have en købmand og have en lokal skole i alle dele af Danmark, og derfor er det også lidt forkert, når der kommer en påstand om, at den grønne omstilling jo koster jobs ude i landområderne. Det er der intet belæg for. Tværtimod skaber vi faktisk vækst og arbejdspladser i hele Danmark, ikke på trods af den grønne omstilling, men i kraft af den grønne omstilling, og det skal være en ledetråd hele vejen igennem. Det burde ikke være nogen overraskelse, for det er en af de ledetråde, der er i klimaloven. Så når vi laver den grønne omstilling, gør vi det netop for at sikre en balance.
Det var også derfor, der var kritik. En af de første opgaver, jeg fik som skatteminister tilbage i februar sidste år, var at være med til at lave en CO2-afgift på industrien. Der var voldsom kritik, i forhold til hvad det var for nogen afgiftsniveauer, vi lavede i forhold til Aalborg Portland. Der var så meget kritik, at hr. Rasmus Jarlov fra De Konservative syntes, at afgiften på Aalborg Portland skulle være meget højere, for det var en dyr og dum måde at sørge for, at man ikke skruede afgiften op for Aalborg Portland. Men hvad ville konsekvensen have været? Det manglede vi måske lidt at høre dengang. Det var jo netop, at der ville blive en produktionsnedgang, som oversteg de målsætninger, vi havde, i forhold til hvad industrien skulle bidrage med.
Lad mig så sige, at de penge, der kommer ind fra afgiften her, vil være 1 mia. kr. i 2030. Nu bliver der sagt, at de penge ryger ind i statskassen. Det er forkert. Som jeg sagde før, går det til at finansiere hele omstillingen af den grønne vejtransport. Som en del af de reduktioner, der er her, indfrier vi sådan set også det ønske, der har været fra branchen, om dimensioneringer af lastvogne. Og der er masser af debat om det med vægt, længde og aksler osv. Og det er vi i tæt dialog med branchen om. Vi har endda fremrykket det, så det kan træde i kraft allerede i 2024 i stedet for oprindelig 2025.
Derfor er man nødt til at se det her i en sammenhæng. Det er også sådan, at vi jo ikke er alene hjemme i Europa. Forventningen er, at når vi kommer hen i 2032, vil det være sådan, at der formentlig vil være krav om vejafgifter i hele EU. Og som man også har været inde på i debatten her, er det allerede tilfældet på de tyske motorveje. Og andre steder i Europa arbejder man med vejafgift. Vi er ekstremt optaget af, at den implementering kommer til at foregå i samarbejde med branchen. Det er også derfor, at vi fra regeringens side, særlig transportministeren og jeg som skatteminister, har haft, har og fortsætter med at have en meget, meget tæt med dialog med brancheorganisationerne og med vognmændene.
Noget af det, vi er på trapperne med, er en drivmiddelstrategi, så vi sørger for, at der, i takt med at vi vil have omstillet lastvognene til på sigt også at køre på el, selvfølgelig skal være ladestandere. Det er klart, at der ikke er nogen grund til at have en ladestander, hvis ikke der også kan komme grøn strøm ind i ladestanderen. Det er derfor, jeg er glad for og meget stolt over, at regeringen sammen med et bredt Folketing i forgårs vedtog en meget, meget flot aftale om udbygning af havvindmøller, som betyder, at vi i 2030 kommer til at producere meget mere grøn strøm end det, vi alene kommer til at forbruge i Danmark. Så der vil være grøn strøm nok til både industrien, transporten, husejerne og alt det, vi skal bruge, og mere til endda. For tingene skal hænge sammen. Derfor skal det her ses i en sammenhæng mellem, hvad vi gør for at sikre, at vi faktisk producerer nok strøm, og hvad vi gør for at sikre, at der er ladeinfrastruktur rullet ud. Det er elementer, der ligger ud over den aftale og den lovgivning, vi nu skal til at stemme igennem. Så det at have en drivmiddelstrategi er et vigtigt parameter.
Noget andet er, hvordan vi understøtter, at man så faktisk kan investere og omstille i forhold til grønne lastbiler. Det kommer vi også til at arbejde videre med branchen om. Vi er også meget opmærksomme på, at vi i dag har afgiftsstrukturer i forhold til grønne drivmidler og i forhold til biogas osv., og dem sidder vi også og kigger på. Endelig er der en stor bekymring for, hvordan det her skal administreres. Bliver det nemt? Bliver det svært? Hvordan gør vi det? Hvordan gør vi det i relation til at være en stor operatør på markedet og være en lille operatør på markedet? Det kommer vi til at forfølge meget, meget tæt og løbende og som minimum hvert halve år følge op på. Der er også en bekymring for, hvad det er for nogle krav, der er fra EU, i forhold til administrerbarhed. Det kommer vi også til at følge op på sammen med branchen.
Så der er en tæt og løbende dialog. Det vil jeg sådan set også gerne kvittere for. For selv om jeg anerkender, at der er både politisk uenighed, men også uenighed derude i forhold til brancheorganisationerne – jeg siger ikke, at de roser afgiften – så vil jeg gerne anerkende og kvittere for den løbende konstruktive dialog, der har været, både med de store operatører, brancheorganisationerne, men faktisk også med Vejskatskomitéen, da jeg havde møde med dem – med Benny Nielsen og de andre gode folk, som jo udtrykker en bekymring, som man skal tage meget alvorligt. For hvis ikke den grønne omstilling går hånd i hånd med, at vi har industrien, erhvervet og borgerne med, misser vi også noget af det, der er essensen ved den danske grønne omstilling, noget af det, der står beskrevet i klimaloven. Derfor arbejder vi indædt for, at vi har et Danmark i balance.
Noget af det, der måske også mangler at blive nævnt i debatten her i dag, men som vi havde med i førstebehandlingen, og som jeg gerne vil gentage her, er, at det her også skaber en lige konkurrence. De udenlandske vognmænd, der kører ind i Danmark i dag med tanken fuld af måske billig diesel, skal i fremtiden betale en vejafgift på lige fod med danske vognmænd. Hvem er det en fordel for på sigt? Det er da en fordel for dem, der kører i en grøn lastbil og dem, der betaler en mindre vejafgift end dem, der kører i en diesellastbil og betaler en højere vejafgift. Betydet det noget? Ja, selvfølgelig betyder det noget.
Så er der en anden diskussion, hvor man siger: Jo jo, men en del af CO2-reduktionen kommer jo fra mindre transportarbejde. Jeg tror, at hr. Hans Kristian Skibby er inde på det. Men så må man jo også være ærlig og nævne de alternativer, der har været. Man skylder også at sige, at branchen jo har arbejdet indædt for at blive mere effektiv og faktisk også for at spare på diesel og gøre noget godt for klimaet. Det skylder vi også branchen en kæmpe tak for, for det har man faktisk været dygtig til at gøre. Hvad handler det om at arbejde på den måde? Det handler bl.a. om kørselsmønster, at køre effektivt, at pakke vognene effektivt. Vil det føre til mindre transportarbejde? Nej. Men vil det føre til færre lastbiler, der kører? Ja, for det er en god forretning for vognmændene. Derfor kan man jo ikke på den ene side sige, at en del af den grønne omstilling er at sørge for, at det er så effektivt og produktivt som muligt, og så på den anden side sige, at når vi nu skaber et incitament til at blive endnu mere effektiv og produktiv, er det helt galt. Det strider i hvert fald mod den omstilling, som vognmændene allerede i dag bidrager meget til.
Derfor er jeg glad for, at der er bred politisk opbakning til at vedtage det her lovforslag. Jeg vil også kvittere for, at vi faktisk har en branche, der arbejder indædt hver dag for også at bidrage til den grønne omstilling. Jeg er med på, at den her del af det ikke er et ønskescenarie, men at det skal ses i en sammenhæng. Og vi kommer til at arbejde, som vi allerede gør, i meget, meget tæt dialog med branchen. Og for at gå tilbage til der, hvor jeg startede, vil jeg sige, at man tilbage i 2009 lavede en aftale i VK-regeringen sammen med Dansk Folkeparti om at indføre en sådan afgift, som man skulle bruge til skattelettelser. Nu har vi lagt op til, at vi bruger den her afgift til at omstille hele den grønne vejtransport og ikke for at få provenuet ind i statskassen. Tak for ordet.