Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 73
Offentligt
2710458_0001.png
18. maj 2023
J.nr. 2022 - 14509
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 73 - Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven,
kulbrinteskatteloven og ligningsloven (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af
visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg
m.v. i forbindelse med lagring af CO
2
og ændring af listen over lande, der er omfattet af
defensive foranstaltninger).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 18. april 2023.
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om henvendelsen af 18/4-23 fra Coloplast om utilsigtede konsekvenser for dansk erhvervsliv ved opdatering af ligningslovens § 5H
2710458_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. april 2023 fra Coloplast, jf. L 73 - bi-
lag 5.
Svar
Coloplast oplyser, at koncernen i 2018 købte en byggegrund i Costa Rica med henblik på
etablering af en fabrik, hvis produktion påbegyndtes i foråret 2021. Alle varer, der produ-
ceres i Costa Rica, sælges til Coloplast A/S til kostpris tillagt en rutine mark-up, hvorefter
Coloplast A/S videresælger varerne til koncernens salgs-datterselskaber i de respektive
markeder. Dette sikrer, at 70 pct. af gruppens samlede indtægter beskattes i Danmark.
L 73 medtager med virkning pr. 1. juli 2023 Costa Rica blandt de lande, der er omfattet af
de defensive foranstaltninger i ligningslovens § 5H, hvilket vil betyde, at Coloplast A/S
herefter ikke vil kunne fratrække omkostninger vedrørende produktionen i Costa Rica.
Coloplast bemærker bl.a., at størstedelen af de europæiske lande, der har indført tilsva-
rende bestemmelser om nægtelse af fradrag for omkostninger til
lande på EU’s
sortliste,
enten har sammenkædet dette med manglende substans, har begrænset bestemmelsen til
flytbare indtægtskilder som renter og royalties, eller
som Tyskland
har indført en be-
stemmelse om, at et land skal have optrådt tre på hinanden følgende år på listen, før fra-
dragsbegrænsningen træder i kraft.
Coloplast anfører, at da lovforslaget i sin nuværende form vil betyde, at produktion af va-
rer på fabrikken i Costa Rica vil blive ramt af ekstra dansk beskatning, vil Coloplast blive
stillet dårligere i forhold til konkurrenter i andre EU-lande med produktion i Costa Rica.
Coloplast foreslår derfor, at der i forbindelse med optagelse af nye lande på listen i lig-
ningslovens § 5H indføres en overgangsperiode som i Tyskland, hvilket vil give danske
virksomheder mulighed for at reagere og beskytte deres forretning fx ved at flytte aktivi-
teten fra lande optaget på EU-sortlisten.
Kommentar
Bestemmelserne om defensive foranstaltninger i ligningslovens § 5 H er søgt udformet, så
hensynet til at imødegå skatteunddragelse og til at give landene på EU’s sortliste et væ-
sentligt incitament til at ændre deres nationale skattelovgivning og -praksis balancerer
med hensynet til ikke at ramme dansk erhvervsliv unødigt hårdt.
Det er i den henseende tilsigtet, at bestemmelserne kan have negative konsekvenser for
erhvervslivet, idet det er den klare intention, at de defensive foranstaltninger skal opleves
som en reel ulempe for danske virksomheder, som faktisk afholder dem fra at indgå i de
former for kommercielle transaktioner med interesseforbundne parter i de pågældende
lande, der som følge af de defensive foranstaltninger undergives en skærpet beskatning.
Det bemærkes, at der ved vurderingen af de økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet i lovforslagets almindelige bemærkninger er taget udgangspunkt i den
Side 2 af 3
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om henvendelsen af 18/4-23 fra Coloplast om utilsigtede konsekvenser for dansk erhvervsliv ved opdatering af ligningslovens § 5H
2710458_0003.png
generelle økonomiske aktivitet med de pågældende lande. At konsekvenserne ikke er vur-
deret nævneværdige skyldes, at det må forventes, at den skærpede beskatning vil få dan-
ske selskaber og hovedaktionærer til i vidt omfang at undlade at gennemføre den form for
transaktioner, der rammes af den skærpede beskatning.
Hvad angår forslaget om at indføre en overgangsperiode, hvorefter de defensive foran-
staltninger først får virkning, når et land har været optaget på sortlisten i en vis periode
bemærkes, at en sådan overgangsperiode vil svække effekten af de defensive foranstalt-
ninger, eftersom det vil give det pågældende land på sortlisten mulighed for at opretholde
det skadelige skatteregime i en længere periode, uden at det får konsekvenser.
Derudover bemærkes, at lande, som på tilstrækkeligt politisk niveau har givet tilsagn om
at efterleve kriterierne inden for aftalte tidsfrister, vil blive opført på observationslisten
inden eventuel optagelse på sortlisten. Observationslisten offentliggøres, og virksomhe-
derne er derigennem orienteret om risikoen for, at landet optages på sortlisten. Fx blev
Costa Rica optaget på observationslisten den 24. februar 2022.
Det fremgår desuden af rapporten fra Adfærdskodeksgruppen fra februar 2023 til Rådet i
forbindelse med den seneste opdatering af sortlisten
1
, at Costa Rica blev indstillet på sort-
listen, da landet ikke opfyldte det tilsagn, der blev givet i september 2021, om at ændre sin
skadelige ordning for fritagelse af udenlandsk indkomst inden udgangen af 2022 med
virkning fra 1. januar 2023. Det fremgår også, at Costa Rica stadigvæk arbejder på at im-
plementere en ændring af skattelovgivningen, så den kommer i overensstemmelse med
EU-listekriterierne
1
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-5922-2023-INIT/en/pdf
Side 3 af 3