Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 73 Bilag 9
Offentligt
L73: Redegørelser for udfordringer i nuværende lovforslag
TotalEnergies og BlueNord appellerer til en ændring af lovforslag L73 stykke 4 til kulbrinteskattelovens §20E
for at imødekomme væsentlige udfordringer som konsekvens af lovforslagets nuværende udformning.
Dette understøttes af de følgende to ekspertredegørelser samt tidligere afviklingsplan for offshore gas- og
olieinstallationer fra Energistyrelsen.
I det følgende kan konkluderes:
•
Punkt 1: Juridisk redegørelse om tidspunkt for tilbagebetaling af kulbrinteskat efter
gældende regler
Skatteministeriet argumenterer for, at det også efter de gældende regler er tilfældet, at der først vil
kunne ske tilbagebetaling af kulbrinteskat, når alle anlæg er fjernet.
I den vedhæftede juridiske redegørelse fra Corit Advisory konkluderer Niels Winther-Sørensen,
professor og dr.jur., og Katja Dyppel Weber, Ph.d. i skatteret, at der ikke er belæg for at fortolke de
gældende bestemmelser i kulbrinteskatteloven således, at tilbagebetaling (refusion) af kulbrinteskat
først kan ske, når alle anlæg er fjernet.
Det understreger, at spørgsmålet om indretning af carry back-ordningen ikke er et spørgsmål om
juridisk fortolkning. Det er et spørgsmål om, at man politisk med det nye stk. 4 risikerer utilsigtet at
gennemføre lovning, der vil udfordre fremmelsen af CCS-teknologien og dansk og europæisk
energiuafhængighed betragteligt.
•
Punkt 2: De skattemæssige forhold i Norge og Storbritannien
I Norge og Storbritannien har man stået overfor samme udfordringer, som L73 har til formål at
adressere.
I den vedhæftede redegørelse fra PwC, demonstreres det, at Norge og Storbritannien har løst
udfordringen ved, at carry back-fradraget sikres med årlig tilbagebetaling af kulbrinteskat i takt
med, at overflødige anlæg fjernes. Vores appel er dermed, at lovtekstens formulering justeres efter
norsk og britisk forbillede.
•
Punkt 3: Forældet afviklingsplan for offshore gas- og olieinstallationer
I Energistyrelsens afviklingsplan (2018) antages det, at dekommissionering af anlæg vil tage tre til
fem år. Men at fjerne samtlige anlæg på en hensigtsmæssig måde kan jf. erfaringer fra andre lande
tage op mod 20 år. Der bør derfor tages hensyn til en revideret afviklingsplan, der afspejler det
reelle tidsperspektiv.
Mette Bak, Head of Danish Tax
Nete Bennike, Head of Tax