Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 73 Bilag 8
Offentligt
2697816_0001.png
L 73 skal fremme CCS,
men risikerer at gøre det
modsatte
TotalEnergies og BlueNord i foretræde for
Skatteudvalget samt Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget
27.
april 2023
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Præsentation af 26/4-23 fra Blue Nord og TotalEnergies anvendt under foretræde den 27. april 2023
2697816_0002.png
Danmarks største operatører i
Nordsøen
TotalEnergies og BlueNord er partnere i DUC (Dansk Undergrunds
Consortium) sammen med Nordsøfonden.
Vi producerer størstedelen
af al olie og gas i Danmark.
Sammen står vi bag genopbygningen af Tyra II, der som et af
verdens mest moderne naturgasfelter snart igen vil bidrage til dansk og
europæisk egenforsyning.
Vi står også sammen i Projekt Bifrost.
Her samarbejder DUC med
DTU og Ørsted om at udvikle et fuldskala CCS-koncept i Danmark.
Halvvejs i projektet kan vi konkludere, at Danmark med sin
undergrund, geografiske placering og offshore-industriens
kompetencer har alle forudsætninger for at blive en europæisk hub for
CCS.
Vi er kun lige startet med CCS i Danmark.
TotalEnergies har netop
fået to licenser til at udvikle CCS i Danmark, så Danmark kan hjælpe
Europa med CO2 lagring.
43.2%
36.8%
20%
TotalEnergies & BlueNord i foretræde om L73
2
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Præsentation af 26/4-23 fra Blue Nord og TotalEnergies anvendt under foretræde den 27. april 2023
2697816_0003.png
CCS er en afgørende klimateknologi for Danmark og verden
– og vi skal lykkes
FN’s klimapanel (IPCC) og Det Internationale Energiagentur (IEA) vurderer, at uden CCS når vi ikke
klimamålene.
Det gør det til en bunden opgave for os at lykkes med CCS.
Klimarådet, regeringen og Concito påpeger alle, at CCS er en nødvendighed for at nå 70 %-målet i
Danmark og senere 2045-målet.
GEUS har estimeret, at Danmark kan lagre op mod 22 milliarder tons CO2 i undergrunden.
I den brede politiske aftale Aftale om en køreplan for fangst, transport og lagring af CO2 slås fast, at
Danmarks rolle som europæisk hub for CO2-lagring skal realiseres.
TotalEnergies og BlueNord i foretræde om L73
3
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Præsentation af 26/4-23 fra Blue Nord og TotalEnergies anvendt under foretræde den 27. april 2023
2697816_0004.png
L73: Hvorfor er vi her i dag?
Lovændringen L73 har til formål at skabe klare rammer for
udviklingen af offshore CCS.
Det er en teknologi, som vi skal lykkes med, hvis vi skal indfri
Danmark og EU’s ambitiøse klimamål.
Danmark skal lagre mere end 3 millioner tons CO2 årligt i 2030
for at nå 70 %-målsætningen.
Men en teknikalitet i L73 medfører:
Et uhensigtsmæssigt økonomisk incitament til ikke at
genbruge eksisterende faciliteter til CCS.
Negative konsekvenser for dansk og europæisk
forsyning af naturgas indtil fuld indfasning af grøn energi.
Dermed er det vores opfattelse, at lovforslaget forringer
vores position ift.
Nordsøaftalen af 2003.
Vi har i dag medbragt en løsning, der kan løse de to
udfordringer og sikre de rette incitamenter for CCS på
eksisterende installationer.
TotalEnergies & BlueNord i foretræde om L73
4
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Præsentation af 26/4-23 fra Blue Nord og TotalEnergies anvendt under foretræde den 27. april 2023
2697816_0005.png
Nordsøaftalen af 2003 og carry back-ordningen
Infrastrukturen i Nordsøen er etableret over mange årtier med end 400
brønde med platforme, rørtilføring mv.
Carry back-ordningen blev indført med Nordsøaftalen fra 2003 og
sikrer fradrag i den særlige 52 % kulbrinteskat for omkostninger til
fjernelse af anlæggene, sikring af brønde mv.
At fjerne samtlige anlæg på en hensigtsmæssig måde kan jf.
erfaringer fra andre lande tage op mod 20 år.
Tidligere troede man,
at det kunne ske væsentligt hurtigere.
En dansk produktion af naturgas er essentiel ikke kun for den
nationale, men også den europæiske uafhængighed af russisk gas.
Med Nordsøens ressourcer kan Danmark nu og her bidrage til
forsyningssikkerheden i takt med overgangen til grøn energi.
Det
bør tilsikres, at reglerne for skattemæssigt carry back-fradrag for
fjernelsesomkostninger ikke får negativ indflydelse herpå.
TotalEnergies & BlueNord i foretræde om L73
5
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Præsentation af 26/4-23 fra Blue Nord og TotalEnergies anvendt under foretræde den 27. april 2023
2697816_0006.png
Utilsigtet konsekvens: Modvirker genbrug af anlæg til
CO2-lagring (CCS)
Rent teknisk opnås carry back-fradraget ved en tilbagebetaling af
tidligere betalt 52 % kulbrinteskat.
L73 medfører, at hvis blot ét anlæg anvendes til CCS, vil carry
back-refusionen, også for anlæg der ikke anvendes til CCS, først
ske, når alle anlæg er fjernet.
En sådan reduktion af fradragets værdi reducerer det
økonomiske grundlag for at anvende eksisterende anlæg og
brønde til CCS – stik imod lovforslagets hensigt.
L73 bør i stedet fremme udviklingen af offshore CCS og
overgangen fra gasproduktion til vedvarende energi.
Derfor bør
man tilsikre, at der ikke ændres på de rammevilkår, der blev
etableret med Nordsøaftalen af 2003.
TotalEnergies & BlueNord i foretræde om L73
6
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Præsentation af 26/4-23 fra Blue Nord og TotalEnergies anvendt under foretræde den 27. april 2023
2697816_0007.png
Løsning: Tilbagebetaling på årlig basis sikrer fortsat
incitament til udvikling af Nordsøen – som i Norge og UK
I Norge og Storbritannien har man stået overfor samme udfordringer, som L73 har til formål at adressere: Lovgivningen
skal indrettes, så den tager højde for den nye virkelighed, som introduktionen af nye teknologier som CCS medfører for de
virksomheder, der opererer offshore.
I Norge og Storbritannien har man løst udfordringen ved, at carry back-fradraget sikres med årlig tilbagebetaling af
kulbrinteskat i takt med, at overflødige anlæg fjernes.
Lovtekstens formulering bør således rettes, så carry back-betalingen – også i en situation hvor nogle anlæg bevares med
henblik på CCS - sker i overensstemmelse med Nordsøaftalen fra 2003.
Det er vores vurdering, at en ændring af lovtekstens
formulering efter norsk og engelsk eksempel ikke giver anledning til ændringer i provenuforventninger.
Det er centralt, at skattelovgivningen er operationel.
Derfor har vi også brug for lovgivningsmæssigt klare rammer, der
bestemmer, hvad der skal til for at et anlæg kan betragtes som nedtaget.
TotalEnergies & BlueNord i foretræde om L73
7
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Præsentation af 26/4-23 fra Blue Nord og TotalEnergies anvendt under foretræde den 27. april 2023
2697816_0008.png
Praktisk løsning: En ændring i stk.
4
Nuværende ordlyd i L73:
»Stk.
4.
Anvender den skattepligtige anlæg i forbindelse med lagring af
Foreslået ordlyd i L73
»Stk.
4.
Skatteværdien af fradrag efter § 10 A for udgifter til
CO2, kan skatteværdien af den del af et endeligt underskud, som vedrører
fradrag efter § 10 A, udbetales efter stk.
3, når den skattepligtige har
fjernet alle anlæg, der ikke opretholdes af hensyn til aktiviteterne med
lagring af CO2.
Skatteværdien af fradrag efter § 10 A for udgifter til
fjernelse af de anlæg, der er opretholdt af hensyn til aktiviteter med
lagring af CO2, kan kræves udbetalt efter stk.
3, når den skattepligtige har
fjernet alle anlæg anvendt i forbindelse med disse aktiviteter.
Det beløb,
der kan kræves udbetalt efter 2.
pkt., reduceres med 5 pct.
for hvert år, der
er forløbet fra udløbet af det indkomstår, hvor betingelserne i 1.
pkt.
er
opfyldt, til og med det indkomstår, hvor betingelserne i 2.
pkt.
er opfyldt.
Er alle anlæg efter det endelige ophør af virksomhed efter dette kapitel
blevet opretholdt af hensyn til aktiviteter med lagring af CO2, foretages
reduktionen efter 3.
pkt.
med 5 pct.
for hvert år, der er forløbet fra udløbet
af det indkomstår, hvor den skattepligtige endeligt er ophørt med
virksomhed omfattet af dette kapitel.«
fjernelse* af de anlæg, der er opretholdt af hensyn til aktiviteter
med lagring af CO2, kan kræves udbetalt årligt efter stk.
3.
Det
beløb, der kan kræves udbetalt efter 1.
pkt., reduceres med 5 pct.
for hvert år, der er forløbet fra udløbet af det indkomstår, hvor den
skattepligtige har fjernet alle anlæg, der ikke er opretholdt af
hensyn til aktiviteter med lagring af CO2**.
Er alle anlæg efter
det endelige ophør af virksomhed efter dette kapitel blevet
opretholdt af hensyn til aktiviteter med lagring af CO2, foretages
reduktionen efter 2.
pkt.
med 5 pct.
for hvert år, der er forløbet fra
udløbet af det indkomstår, hvor den skattepligtige endeligt er
ophørt med virksomhed omfattet af dette kapitel.«
*Det foreslås, at der kun kan udbetales for omkostninger afholdt i henhold til en af Energistyrelsen
godkendt dekommisioneringsplan.
** Det foreslås, at dette tidspunkt maksimalt kan ligge 20 år efter ophør af produktion, uanset at
enkelte anlæg måtte blive stående af hensyn til potentiel anden anvendelse som eksempelvis
forskningsstationer eller kunstige rev til biodiversitet.
TotalEnergies & BlueNord i foretræde om L73
8
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Præsentation af 26/4-23 fra Blue Nord og TotalEnergies anvendt under foretræde den 27. april 2023
2697816_0009.png
Tak for jeres tid
Mette Bak, Head of Danish Tax
[email protected]
Johannes Bøggild, Head of Public Affairs
[email protected]
Nete Bennike, Head of Tax
[email protected]
Allan Søndergaard, Head of Commercial
[email protected]
9