Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 73 Bilag 12
Offentligt
2715202_0001.png
Til lovforslag nr.
L 73
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 24. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven,
kulbrinteskatteloven og ligningsloven
(Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse
af kulbrinteanlæg m.v. i forbindelse med lagring af CO
2
og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive
foranstaltninger)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 3 ændringforslag til lovforsla-
get.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, DD, LA, KF og
DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med det under nr. 2 stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1
og 3.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (ALT) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for ændringsforslag nr. 2. Mindretallet vil stemme
imod ændringsforslag nr. 1 og 3.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at Enheds-
listen støtter lovforslaget, men kan ikke støtte ændringsfor-
slag nr. 1 og 3. Enhedslisten mener ikke, at de økonomiske
og klimamæssige konsekvenser af disse ændringsforslag er
tilstrækkeligt belyst. Ændringsforslag nr. 1 og 3 kan give
incitamenter til, at nedlukning af aktive indvindingsfelter
i Nordsøen foretages langsommere, og at oprydningsarbej-
det i Nordsøen udskydes unødigt. Enhedslisten støtter den
resterende del af lovforslaget og ændringsforslag nr. 2, men
støtter ikke ændringsforslagene nr. 1 og 3.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget bemærker, at Alternati-
vet er uenig i, at vi skal prioritere olieselskabernes bundlinje
fremfor hurtig handling, når det kommer til at afvikle den
fossile indvinding. Som beskrevet i bemærkningerne til æn-
dringsforslag nr. 3, tilskynder de gældende regler selskaber-
ne til at foretage løbende nedlukning og til, at oprydningsar-
bejdet bliver afsluttet så hurtigt som muligt med henblik på
at få udbetalt carryback.
Ændringsforslag nr. 3 har til hensigt at mindske denne
tilskyndelse og i mindre grad påvirke selskabernes beslut-
ninger, i forhold til hvornår og hvor hurtigt de vælger at fjer-
ne kulbrinteanlæg, hvilket Alternativet mener er uansvarligt
i en buldrende klimakrise. Det står samtidig skrevet i be-
mærkningerne til ændringsforslag nr. 3, at »det kan have
positive afledte virkninger på statens indtægter fra kulbrin-
teindvindingen«, og Alternativet bemærker således, at øko-
nomisk gevinst atter prioriteres højere end den nødvendige
AX028863
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 24. maj 2023
2715202_0002.png
2
klimahandling. Alternativet kan derfor ikke støtte ændrings-
forslag nr. 1 og 3.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, SF, M, DD,
LA, KF og DF):
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 20 E, stk. 3, 6. pkt.,
ophæves.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af RV og NB):
2)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 20 E, stk. 4,
udgår i
2. pkt.
»alle«.
[Justering af carrybackordningen ved fjernelse af anlæg an-
vendt til CO
2
-lagring]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, SF, M, DD,
LA, KF og DF):
3)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 20 E
indsættes
som
stk. 5:
»Stk. 5.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler
for gennemførelsen af udbetalinger som nævnt i stk. 3, 1.
pkt., og stk. 4, herunder om udbetaling af acontobeløb efter
ophøret med virksomhed omfattet af dette kapitel.«
[Bemyndigelse til fastsættelse af acontoudbetaling af beløb
omfattet af carrybackordningen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Kulbrinteskattelovens § 20 E indeholder regler om en
såkaldt carrybackordning. Efter kulbrinteskattelovens § 20
E, stk. 3, 1. pkt., kan den skattepligtige, hvis der resterer et
uudnyttet underskud ved endeligt ophør af virksomhed med
indvinding af kulbrinter, få udbetalt skatteværdien af den
del af underskuddet, som vedrører fradrag for fjernelsesom-
kostninger efter kulbrinteskattelovens § 10 A. Skatteværdien
beregnes med skattesatsen for de senest pålignede kulbrinte-
skatter, og udbetalingen kan højst udgøre den kulbrinteskat,
som den skattepligtige har betalt, jf. kulbrinteskattelovens §
20 E, stk. 3, 2. og 3. pkt.
Carrybackordningen kan ifølge bemærkningerne til lov
nr. 1216 af 27. december 2003, hvorved ordningen blev
indført, først anvendes, når alle anlæg er fjernet og de sam-
lede fjernelsesomkostninger er kendt, jf. Folketingstidende
2003-04, tillæg A, side 2086.
Efter § 20 E, stk. 3, 6. pkt., kan skatteministeren fastsæt-
te nærmere regler for gennemførelsen af udbetalinger som
nævnt i bestemmelsens 1. pkt.
Det foreslås i ændringsforslag nr. 1, at § 20 E, stk. 3, 6.
pkt., ophæves.
Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 3 om
indsættelse af stk. 5 i kulbrinteskattelovens § 20 E, hvorved
skatteministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler
for gennemførelsen af udbetalinger som nævnt i kulbrinte-
skattelovens § 20 E, stk. 3, 1. pkt., og det ved lovforslagets
§ 3, nr. 4, foreslåede nye § 20 E, stk. 4, herunder om udbeta-
ling af acontobeløb efter ophøret med virksomhed omfattet
af kapitel 3 A.
Til nr. 2
Kulbrinteskattelovens § 20 E indeholder regler om en
såkaldt carrybackordning. Efter kulbrinteskattelovens § 20
E, stk. 3, 1. pkt., kan den skattepligtige, hvis der resterer et
uudnyttet underskud ved endeligt ophør af virksomhed med
indvinding af kulbrinter, få udbetalt skatteværdien af den
del af underskuddet, som vedrører fradrag for fjernelsesom-
kostninger efter kulbrinteskattelovens § 10 A. Skatteværdien
beregnes med skattesatsen for de senest pålignede kulbrinte-
skatter, og udbetalingen kan højst udgøre den kulbrinteskat,
som den skattepligtige har betalt, jf. kulbrinteskattelovens §
20 E, stk. 3, 2. og 3. pkt.
Carrybackordningen kan ifølge bemærkningerne til lov
nr. 1216 af 27. december 2003, hvorved ordningen blev
indført, først anvendes, når alle anlæg er fjernet og de sam-
lede fjernelsesomkostninger er kendt, jf. Folketingstidende
2003-04, tillæg A, side 2086.
Ved den i lovforslagets § 3, nr. 4, foreslåede nye bestem-
melse i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, er der foreslået
særlige bestemmelser om anvendelsen af carrybackordnin-
gen, når selskaber efter endeligt ophør med kulbrinteindvin-
dingsvirksomhed opretholder anlæg, som har været anvendt
til kulbrinteindvindingsaktiviteterne, fordi de pågældende
anlæg skal anvendes i forbindelse med CO
2
-lagringsaktivi-
teter.
Efter forslaget til kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4,
1. pkt., vil selskaberne i sådanne tilfælde kunne anvende
carrybackordningen, når alle øvrige anlæg anvendt til kul-
brinteaktiviteter er fjernet. Selskaberne skal således på dette
tidspunkt kunne kræve udbetaling af skatteværdien af den
del af et eventuelt underskud ved det endelige ophør med
indvindingsvirksomheden, der vedrører fradrag for de fak-
tisk afholdte fjernelsesudgifter.
Efter forslaget til kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, 2.
pkt., vil skatteværdien af fradrag efter § 10 A for udgifter
til fjernelse af de anlæg, der er opretholdt af hensyn til
aktiviteter med lagring af CO
2
, kunne kræves udbetalt efter
carrybackordningen i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3,
når den skattepligtige har fjernet alle anlæg anvendt i forbin-
delse med disse aktiviteter.
Derudover er det i forslaget til kulbrinteskattelovens §
20 E, stk. 4, 3. pkt., foreslået, at det beløb, der kan kræves
udbetalt efter 2. pkt., reduceres med 5 pct. for hvert hele år,
der er forløbet fra udløbet af det indkomstår, hvor betingel-
serne i 1. pkt. er opfyldt, til og med det indkomstår, hvor
betingelserne i 2. pkt. er opfyldt.
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 24. maj 2023
2715202_0003.png
3
Den foreslåede bestemmelse i kulbrinteskattelovens § 20
E, stk. 4, vil indebære, at det beløb, der vil kunne kræves
udbetalt efter carrybackordningen efter fjernelse af alle an-
læg, der er blevet opretholdt af hensyn til CO
2
-lagringsak-
tiviteter, først vil skulle opgøres efter reglerne i kulbrinte-
skattelovens § 20 E, stk. 3. Det således opgjorte beløb vil
herefter skulle reduceres med 5 pct. for hvert hele år, der
er forløbet siden udløbet af det indkomstår, hvor carryback-
ordningen kunne anvendes første gang efter den foreslåede
bestemmelse i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, 1. pkt.,
og indtil alle de anlæg, der er opretholdt af hensyn til CO
2
-
lagringsaktiviteterne, er fjernet.
Det foreslås ved ændringsforslag nr. 2, at »alle« udgår i
den i lovforslaget foreslåede bestemmelse i kulbrinteskatte-
lovens § 20 E, stk. 4, 2. pkt.
Ændringsforslaget har til formål at give selskaberne mu-
lighed for at få udbetalt skatteværdien af fjernelsesomkost-
ninger efter kulbrinteskattelovens § 10 A vedrørende anlæg,
der er opretholdt af hensyn til aktiviteter med lagring af
CO
2
, før alle anlæg, der anvendes til sådanne aktiviteter, er
fjernet.
Ændringsforslaget tager højde for, at der kan være tilfæl-
de, hvor den skattepligtige efter fjernelse af alle (øvrige)
kulbrinteanlæg har opretholdt flere anlæg med henblik på
anvendelse af anlæggene til aktiviteter med CO
2
-lagring.
Ændringsforslaget vil i sådanne tilfælde indebære, at car-
rybackordningen kan anvendes, når et anlæg anvendt til
CO
2
-lagring er fjernet, selv om den skattepligtige bevarer
et eller flere anlæg, der fortsat anvendes til CO
2
-lagring. Re-
duktionen på 5 pct. årligt af det beløb, der kan kræves
udbetalt efter carrybackordningen, vil således skulle bereg-
nes på grundlag af det antal år, der er forløbet mellem det
tidspunkt, hvor betingelserne i kulbrinteskattelovens § 20 E,
stk. 4, 1. pkt., er opfyldt, til og med det indkomstår, hvor
anlægget anvendt til CO
2
-lagring er fjernet.
Ændringsforslaget har til hensigt at sikre, at der i tilfælde,
hvor et anlæg er fjernet, fordi det ikke længere skal bruges
til CO
2
-lagringsaktiviteter, er adgang til at udnytte carry-
backordningen, uden at det beløb, der kan kræves udbetalt,
gradvis reduceres over tid, indtil også øvrige anlæg anvendt
til lagringsaktiviteterne er fjernet. Dette vil modvirke, at
carrybackordningen utilsigtet kan medføre et incitament til
at lukke ellers rentable lagringsaktiviteter ned for at undgå
en reduktion af det beløb, der vil kunne kræves udbetalt i re-
lation til omkostningerne til fjernelse af allerede nedlukkede
anlæg.
Til nr. 3
Efter kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3, 1. pkt., kan den
skattepligtige, hvis der resterer et uudnyttet underskud ved
endeligt ophør af virksomhed med indvinding af kulbrinter,
få udbetalt skatteværdien af den del af underskuddet, som
vedrører fradrag for fjernelsesomkostninger efter kulbrinte-
skattelovens § 10 A. Skatteværdien beregnes med skattesat-
sen for de senest pålignede kulbrinteskatter, og udbetalingen
kan højst udgøre den kulbrinteskat, som den skattepligtige
har betalt, jf. kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3, 2. og 3.
pkt.
Carrybackordningen kan først anvendes, når alle anlæg er
fjernet og de samlede fjernelsesomkostninger er kendt.
Efter kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3, 6. pkt., kan
skatteministeren fastsætte nærmere regler for gennemførel-
sen af udbetalinger som nævnt i bestemmelsens 1. pkt.
Ved den i lovforslagets § 3, nr. 4, foreslåede nye bestem-
melse i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, er der foreslået
særlige bestemmelser om anvendelsen af carrybackordnin-
gen, når selskaber efter endeligt ophør med kulbrinteindvin-
dingsvirksomhed opretholder anlæg, som har været anvendt
til kulbrinteindvindingsaktiviteterne, fordi anlæggene frem-
adrettet skal anvendes i forbindelse med CO
2
-lagringsaktivi-
teter.
Efter den foreslåede bestemmelse i kulbrinteskattelovens
§ 20 E, stk. 4, 1. pkt., vil selskaberne i sådanne tilfælde
kunne anvende carrybackordningen, når alle anlæg anvendt
til kulbrinteaktiviteterne er fjernet. Selskaberne skal således
på dette tidspunkt kunne kræve udbetaling af skatteværdien
af den del af et eventuelt underskud ved det endelige ophør
med indvindingsvirksomheden, der vedrører fradrag for de
faktisk afholdte fjernelsesudgifter.
Efter forslaget til kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4,
2. pkt., således som denne bestemmelse er foreslået ændret
ved ændringsforslag nr. 2, vil skatteværdien af fradrag efter
§ 10 A for udgifter til fjernelse af anlæg, der er opretholdt
af hensyn til aktiviteter med lagring af CO
2
, kunne kræves
udbetalt efter carrybackordningen i stk. 3, når den skatte-
pligtige har fjernet et anlæg anvendt i forbindelse med disse
aktiviteter.
Derudover er det i forslaget til kulbrinteskattelovens §
20 E, stk. 4, 3. pkt., foreslået, at det beløb, der kan kræves
udbetalt efter 2. pkt., reduceres med 5 pct. for hvert hele år,
der er forløbet fra udløbet af det indkomstår, hvor betingel-
serne i 1. pkt. er opfyldt, til og med det indkomstår, hvor
betingelserne i 2. pkt. er opfyldt.
Den foreslåede bestemmelse i kulbrinteskattelovens § 20
E, stk. 4, vil indebære, at det beløb, der vil kunne kræves
udbetalt efter carrybackordningen efter fjernelse af anlæg,
der er blevet opretholdt af hensyn til CO
2
-lagringsaktivite-
ter, først vil skulle opgøres efter reglerne i kulbrinteskattelo-
vens § 20 E, stk. 3. Det således opgjorte beløb vil herefter
skulle reduceres med 5 pct. for hvert hele år, der er forløbet
siden udløbet af det indkomstår, hvor carrybackordningen
kunne anvendes første gang efter den foreslåede bestemmel-
se i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, 1. pkt., og indtil
det pågældende anlæg, der var blevet opretholdt af hensyn
til CO
2
-lagringsaktiviteterne, er fjernet.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 3, at der i kulbrin-
teskattelovens § 20 E indsættes et nyt stk. 5, hvorefter skat-
teministeren kan fastsætte nærmere regler for gennemførel-
sen af udbetalinger som nævnt i stk. 3, 1. pkt., og stk. 4,
herunder om udbetaling af acontobeløb efter ophøret med
virksomhed omfattet af kulbrinteskattelovens kapitel 3 A.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil skulle er-
statte bemyndigelsesbestemmelsen i kulbrinteskattelovens §
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 24. maj 2023
2715202_0004.png
4
20 E, stk. 3, 6. pkt., der ved ændringsforslag nr. 1 foreslås at
skulle ophæves.
Ændringsforslaget har til formål – når virksomhed med
indvinding af kulbrinter er ophørt – at give selskaberne
mulighed for at få acontoudbetalinger af skatteværdien af
fjernelsesomkostninger efter kulbrinteskattelovens § 10 A,
selv om alle anlæg, der har været anvendt til kulbrinteaktivi-
teter, endnu ikke er fjernet. I modsætning til den gældende
bemyndigelsesbestemmelse vil den foreslåede bestemmelse
således indebære, at skatteministeren vil kunne fastsætte
bestemmelser om acontoudbetalinger af beløb omfattet af
carrybackordningen.
Det bemærkes, at erfaringerne, herunder fra udlandet, har
vist, at fjernelse af kulbrinteanlæg kan strække sig over en
lang årrække. Hvis det beløb, der kan kræves udbetalt efter
carrybackordningen, først udbetales som et samlet beløb,
når alle anlæg er fjernet, vil der kunne være væsentlige
fordele for kulbrintevirksomhederne forbundet med i videst
muligt omfang at afholde fjernelsesudgifter i den periode,
hvor der stadig er en positiv kulbrinteskattepligtig indkomst,
således at fjernelsesudgifterne løbende kan fradrages heri.
Dette vil kunne indebære, at selskaberne vælger at ned-
lukke aktiviteter og fjerne anlæg i tilfælde, hvor det isoleret
set ellers fortsat ville være økonomisk rentabelt at videreføre
indvindingsaktiviteterne, ligesom det vil kunne foranledige
virksomhederne til at fremskynde arbejdet med fjernelsen af
anlæggene mere, end hvad der isoleret set er hensigtsmæs-
sigt.
Carrybackordningen har ifølge bemærkningerne til lov
nr. 1216 af 27. december 2003, hvorved ordningen blev
indført, imidlertid til hensigt at sikre, at virksomhederne
i relation til fjernelsesomkostninger stilles, tilnærmelsesvis
som om udgifterne var afholdt, mens virksomheden fortsat
kastede indtægter af sig, jf. Folketingstidende 2003-04, til-
læg A, side 2086.
Det er hensigten, at bemyndigelsen til at fastsætte regler
om acontoudbetalinger skal udnyttes, så det sikres, at det
overordnede formål tilgodeses. Udgangspunktet vil således
være, at acontoudbetalinger skal ske årligt, men det vil dog
kunne være hensigtsmæssigt at tilrettelægge acontoudbeta-
lingerne således, at de f.eks. sker etapevis i overensstemmel-
se med de fjernelsesplaner, som Energistyrelsen skal god-
kende, inden fjernelsesarbejderne påbegyndes.
Bemyndigelsen til at fastsætte regler om acontoudbetalin-
ger vil kun muliggøre, at der foretages acontoudbetalinger
efter ophøret med kulbrinteindvindingsvirksomheden. Fjer-
nelsesomkostninger afholdt inden dette tidspunkt vil fortsat
skulle fradrages ved de løbende indkomstopgørelser. Det
gælder også fjernelsesomkostninger vedrørende anlæg, der
har været anvendt til CO
2
-lagringsaktiviteter.
Er der oparbejdet et underskud i perioden frem til ophøret
med de indkomstgivende kulbrinteindvindingsaktiviteter, er
det forudsat, at skatteministeren ved udnyttelsen af bemyn-
digelsesbestemmelsen udformer reglerne om acontoudbeta-
linger på en sådan måde, at den første acontoudbetaling
omfatter skatteværdien af den del af dette oparbejdede un-
derskud, der vedrører fradrag for fjernelsesomkostninger ef-
ter kulbrinteskattelovens § 10 A.
Særlig hvad angår udbetalinger efter forslaget til kulbrin-
teskattelovens § 20 E, stk. 4, 2.-4. pkt. – således som disse
bestemmelser er foreslået udformet ved lovforslagets § 3, nr.
4, og ved ændringsforslag nr. 2 – bemærkes, at det beløb,
der kan kræves udbetalt efter carrybackordningen, årligt vil
skulle reduceres med 5 pct. Denne reduktion beregnes på
grundlag af det antal år, der er forløbet fra det tidspunkt,
hvor den skattepligtige har fjernet alle kulbrinteanlæg, der
ikke bevares af hensyn til anvendelse til aktiviteter med
CO
2
-lagring, og indtil det pågældende anlæg anvendt til
CO
2
-lagring er fjernet.
Ved udnyttelsen af bemyndigelsen til at fastsætte regler
om acontoudbetalinger vil der være behov for at tage højde
for denne forholdsmæssige reduktion, der først endeligt vil
ligge fast, når anlægget faktisk er fjernet. Reglerne om acon-
toudbetalinger vil skulle udformes således, at det sikres, at
der ikke udbetales større beløb aconto, end hvad der svarer
til den andel af kulbrinteskatteværdien af de allerede afhold-
te fjernelsesomkostninger, der faktisk vil kunne kræves ud-
betalt, når anlægget endeligt er fjernet.
Provenumæssige konsekvenser
Ændringsforslag nr. 3 er ikke afgrænset til selskaber, som
vælger at bevare kulbrinteanlæg af hensyn til anvendelse til
aktiviteter med CO
2
-lagring, men omfatter alle selskaber og
alle anlæg, som har været anvendt til indvinding af olie og
gas.
Selskaberne vil med ændringsforslaget kunne opnå lø-
bende udbetaling af carryback, i forbindelse med at sel-
skaberne afholder omkostninger til fjernelse af kulbrintean-
læg efter ophør af selskabets kulbrinteindvindingsvirksom-
hed. Det er en lempelse i forhold til gældende regler, hvor-
efter selskaberne først vil kunne få udbetalt carryback, når
selskabet har fjernet samtlige anlæg. Forslaget indebærer
dermed en potentiel fremrykning af tidspunktet for udbeta-
ling.
Det indebærer en likviditetsmæssig fordel for selskabet
og en tilsvarende ulempe for det offentlige.
Det indebærer isoleret set et mindreprovenu for det of-
fentlige i form af et rentetab, idet staten må forventes at
skulle udbetale carryback tidligere end ellers.
De gældende regler har imidlertid også nogle – fra et
skattemæssigt synspunkt – uhensigtsmæssige konsekvenser,
idet reglerne tilskynder selskaberne til at nedlukke felter og
afslutte oprydningsarbejdet hurtigere end ellers. Reglerne
tilskynder således selskaberne til at foretage løbende ned-
lukning, mens de stadig har indtægter fra andre felter, hvor-
med de kan fradrage fjernelsesomkostninger i det år, hvor de
afholdes. Ved endeligt ophør af indvindingsvirksomheden
tilskynder reglerne til, at selskaberne afslutter oprydningsar-
bejdet så hurtigt som muligt med henblik på at få udbetalt
carryback.
Ændringsforslaget betyder, at skattereglerne i mindre
grad vil påvirke selskabernes beslutninger, i forhold til hvor-
når og hvor hurtigt de vælger af fjerne kulbrinteanlæg. Det
vurderes isoleret set at indebære en samfundsøkonomisk
gevinst, ligesom det kan have positive afledte virkninger på
statens indtægter fra kulbrinteindvindingen.
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 24. maj 2023
2715202_0005.png
5
Det er ikke muligt at vurdere, hvilken virkning der væg-
ter mest for staten, da virkningerne ikke umiddelbart kan
kvantificeres. Det skyldes, at der ikke foreligger en detalje-
ret plan over selskabernes fjernelse af eksisterende anlæg,
ligesom der ikke er grundlag for at vurdere, i hvilken grad
ændringsforslaget vil påvirke selskabernes adfærd.
Virkningen kan dog potentielt være af en betydelig
størrelsesorden i de enkelte år, hvor staten udbetaler car-
ryback. Selskaberne vurderes således at have meget store
omkostninger til fjernelse af anlæg, som ved endeligt ophør
af kulbrinteindvindingsvirksomheden (i 2042 eller senere)
samlet set vurderes at udgøre i størrelsesordenen 25 mia.
kr. (2023-niveau). Heraf vil staten potentielt skulle udbeta-
le skatteværdien på 52 pct. til selskaberne i form af carry-
back. En fremrykning af udbetalingen med et enkelt år påfø-
rer dermed staten et rentetab på i omegnen af 520 mio. kr. i
form af en engangsudgift, forudsat at renten er på 4 pct. Den
varige virkning af en engangsudgift i den størrelsesorden
udgør knap 5 mio. kr. om året (2023-niveau).
Der bemærkes, at tallene alene illustrerer en mulig stør-
relsesorden forudsat en fremrykning af udbetalingen af car-
ryback med et år (i gennemsnit). Den faktiske virkning
af ændringsforslaget er forbundet med betydelig usikker-
hed. Det kan således hverken udelukkes, at forslaget kan
føre til en fremrykning af udbetalingen med flere år, eller at
forslaget kan medføre ændringer i selskabernes adfærd, der
mere end modsvarer et eventuelt mindreprovenu forbundet
med fremrykning af carrybackudbetalinger for fjernelsesud-
gifter afholdt efter kulbrintevirksomhedens ophør.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til
1. behandling den 20. april 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 3. februar
2023 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag
49. Den 29. marts 2023 sendte skatteministeren høringssva-
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 6 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 24 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S)
fmd.
Malte Larsen (S)
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Henrik Rejnholt Andersen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Carl Valentin (SF) Trine Pertou Mach (EL) Samira Nawa (RV) Noah Sturis (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
50
23
16
15
14
14
10
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
3
1
1
1
1
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet den 24. maj 2023
2715202_0006.png
6
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
9
7
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1