Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 73 Bilag 10
Offentligt
2707863_0001.png
16. maj 2023
J.nr. 2022-14509
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 73 - Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven,
kulbrinteskatteloven og ligningsloven (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af
visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg
m.v. i forbindelse med lagring af CO2 og ændring af listen over lande, der er omfattet af
defensive foranstaltninger).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2707863_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrin-
teskatteloven og ligningsloven (Indførelse af begrænset skattepligt ved udø-
velse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse
af kulbrinteanlæg m.v. i forbindelse med lagring af CO2 og ændring af listen
over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger) (L 73)
Til § 3
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
”01.
§ 20 E, stk. 3, 6. pkt.,
ophæves.”
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
2)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 20 E, stk. 4,
udgår i
2. pkt.
”alle”.
[Justering af carry back-ordningen ved fjernelse af anlæg anvendt til CO
2
-lagring]
3)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 20 E
indsættes som
stk. 5:
”Stk. 5.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for gennemførelsen af ud-
betalinger som nævnt i stk. 3, 1. pkt., og stk. 4, herunder om udbetaling af a conto-
beløb efter ophøret med virksomhed omfattet af dette kapitel.”
[Bemyndigelse til fastsættelse af a conto-udbetaling af beløb omfattet af carry
back-ordningen]
Side 2 af 9
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2707863_0003.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Kulbrinteskattelovens § 20 E indeholder regler om en såkaldt carry back-ordning.
Efter kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3, 1. pkt., kan den skattepligtige, hvis der
resterer et uudnyttet underskud ved endeligt ophør af virksomhed med indvinding
af kulbrinter, få udbetalt skatteværdien af den del af underskuddet, som vedrører
fradrag for fjernelsesomkostninger efter kulbrinteskattelovens § 10 A. Skattevær-
dien beregnes med skattesatsen for de senest pålignede kulbrinteskatter, og udbeta-
lingen kan højst udgøre den kulbrinteskat, som den skattepligtige har betalt, jf.
kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3, 2. og 3. pkt.
Carry back-ordningen kan ifølge bemærkningerne til lov nr. 1216 af 27. december
2003, hvorved ordningen blev indført, først anvendes, når alle anlæg er fjernet, og
de samlede fjernelsesomkostninger er kendt, jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg
A, side 2086.
.
Efter § 20 E, stk. 3, 6. pkt., kan skatteministeren fastsætte nærmere regler for gen-
nemførelsen af udbetalinger som nævnt i bestemmelsens 1. pkt.
Det foreslås i ændringsforslag nr. 1, at § 20 E, stk. 3, 6. pkt., ophæves.
Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 3 om indsættelse af stk. 5 i kul-
brinteskattelovens § 20 E, hvorved skatteministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler for gennemførelsen af udbetalinger som nævnt i kulbrinteskattelo-
vens § 20 E, stk. 3, 1. pkt., og det ved lovforslagets § 3, nr. 4, foreslåede nye § 20
E, stk. 4, herunder om udbetaling af a conto-beløb efter ophøret med virksomhed
omfattet af kapitel 3 A.
Til nr. 2
Kulbrinteskattelovens § 20 E indeholder regler om en såkaldt carry back-ordning.
Efter kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3, 1. pkt., kan den skattepligtige, hvis der
resterer et uudnyttet underskud ved endeligt ophør af virksomhed med indvinding
af kulbrinter, få udbetalt skatteværdien af den del af underskuddet, som vedrører
fradrag for fjernelsesomkostninger efter kulbrinteskattelovens § 10 A. Skattevær-
dien beregnes med skattesatsen for de senest pålignede kulbrinteskatter, og udbeta-
lingen kan højst udgøre den kulbrinteskat, som den skattepligtige har betalt, jf.
kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3, 2. og 3. pkt.
Side 3 af 9
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2707863_0004.png
Carry back-ordningen kan ifølge bemærkningerne til lov nr. 1216 af 27. december
2003, hvorved ordningen blev indført, først anvendes, når alle anlæg er fjernet, og
de samlede fjernelsesomkostninger er kendt, jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg
A, side 2086.
Ved den i lovforslagets § 3, nr. 4, foreslåede nye bestemmelse i kulbrinteskattelo-
vens § 20 E, stk. 4, er der foreslået særlige bestemmelser om anvendelsen af carry
back-ordningen, når selskaber efter endeligt ophør med kulbrinteindvindingsvirk-
somhed opretholder anlæg, som har været anvendt til kulbrinteindvindingsaktivite-
terne, fordi de pågældende anlæg skal anvendes i forbindelse med CO
2
-lagringsak-
tiviteter.
Efter forslaget til kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, 1. pkt., vil selskaberne i så-
danne tilfælde kunne anvende carry back-ordningen, når alle øvrige anlæg anvendt
til kulbrinteaktiviteter er fjernet. Selskaberne skal således på dette tidspunkt kunne
kræve udbetaling af skatteværdien af den del af et eventuelt underskud ved det en-
delige ophør med indvindingsvirksomheden, der vedrører fradrag for de faktisk af-
holdte fjernelsesudgifter.
Efter forslaget til kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, 2. pkt., vil skatteværdien af
fradrag efter § 10 A for udgifter til fjernelse af de anlæg, der er opretholdt af hen-
syn til aktiviteter med lagring af CO
2
, kunne kræves udbetalt efter carry back-ord-
ningen i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3, når den skattepligtige har fjernet alle
anlæg anvendt i forbindelse med disse aktiviteter.
Derudover er det i forslaget til kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, 3. pkt., fore-
slået, at det beløb, der kan kræves udbetalt efter 2. pkt., reduceres med 5 pct. for
hvert hele år, der er forløbet fra udløbet af det indkomstår, hvor betingelserne i 1.
pkt. er opfyldt, til og med det indkomstår, hvor betingelserne i 2. pkt. er opfyldt.
Den foreslåede bestemmelse i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, vil indebære, at
det beløb, der vil kunne kræves udbetalt efter carry back-ordningen efter fjernelse
af alle anlæg, der er blevet opretholdt af hensyn til CO
2
-lagringsaktiviteter, først
vil skulle opgøres efter reglerne i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3. Det således
opgjorte beløb vil herefter skulle reduceres med 5 pct. for hvert hele år, der er er
forløbet siden udløbet af det indkomstår, hvor carry-back-ordningen kunne anven-
des første gang efter den foreslåede bestemmelse i kulbrinteskattelovens § 20 E,
stk. 4, 1. pkt., og indtil alle de anlæg, der er opretholdt af hensyn til CO
2
-lagrings-
aktiviteterne, er fjernet.
Det foreslås ved ændringsforslag nr. 2,
at ordet ”alle” udgår i den
i lovforslaget fo-
reslåede bestemmelse i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, 2. pkt.
Side 4 af 9
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2707863_0005.png
Ændringsforslaget har til formål at give selskaberne mulighed for at få udbetalt
skatteværdien af fjernelsesomkostninger efter kulbrinteskattelovens § 10 A vedrø-
rende anlæg, der er opretholdt af hensyn til aktiviteter med lagring af CO
2
, før alle
anlæg, der anvendes til sådanne aktiviteter, er fjernet.
Ændringsforslaget tager højde for, at der kan være tilfælde, hvor den skattepligtige
efter fjernelse af alle (øvrige) kulbrinteanlæg har opretholdt flere anlæg med hen-
blik på anvendelse af anlæggene til aktiviteter med CO
2
-lagring.
Ændringsforslaget vil i sådanne tilfælde indebære, at carry back-ordningen kan an-
vendes, når et anlæg anvendt til CO
2
-lagring er fjernet, selv om den skattepligtige
bevarer et eller flere anlæg, der fortsat anvendes til CO
2
-lagring. Reduktionen på 5
pct. årligt af det beløb, der kan kræves udbetalt efter carry back-ordningen, vil så-
ledes skulle beregnes på grundlag af det antal år, der er forløbet mellem det tids-
punkt, hvor betingelserne i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, 1. pkt., er opfyldt,
til og med det indkomstår, hvor anlægget anvendt til CO2-lagring er fjernet.
Ændringsforslaget har til hensigt at sikre, at der i tilfælde, hvor et anlæg er fjernet,
fordi det ikke længere skal bruges til CO2-lagringsaktiviteter, er adgang til at ud-
nytte carry back-ordningen, uden at det beløb, der kan kræves udbetalt, gradvist
reduceres over tid, indtil også øvrige anlæg anvendt til lagringsaktiviteterne er fjer-
net. Dette vil modvirke, at carry back-ordningen utilsigtet kan medføre et incita-
ment til at lukke ellers rentable lagringsaktiviteter ned for at undgå en reduktion af
det beløb, der vil kunne kræves udbetalt i relation til omkostningerne til fjernelse
af allerede nedlukkede anlæg.
Til nr. 3
Efter kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3, 1. pkt., kan den skattepligtige, hvis der
resterer et uudnyttet underskud ved endeligt ophør af virksomhed med indvinding
af kulbrinter, få udbetalt skatteværdien af den del af underskuddet, som vedrører
fradrag for fjernelsesomkostninger efter kulbrinteskattelovens § 10 A. Skattevær-
dien beregnes med skattesatsen for de senest pålignede kulbrinteskatter, og udbeta-
lingen kan højst udgøre den kulbrinteskat, som den skattepligtige har betalt, jf.
kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3, 2. og 3. pkt.
Carry back-ordningen kan først anvendes, når alle anlæg er fjernet, og de samlede
fjernelsesomkostninger er kendt.
Efter kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3, 6. pkt., kan skatteministeren fastsætte
nærmere regler for gennemførelsen af udbetalinger som nævnt i bestemmelsens 1.
pkt.
Side 5 af 9
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2707863_0006.png
Ved den i lovforslagets § 3, nr. 4, foreslåede nye bestemmelse i kulbrinteskattelo-
vens § 20 E, stk. 4, er der foreslået særlige bestemmelser om anvendelsen af carry
back-ordningen, når selskaber efter endeligt ophør med kulbrinteindvindingsvirk-
somhed opretholder anlæg, som har været anvendt til kulbrinteindvindingsaktivite-
terne, fordi anlæggene fremadrettet skal anvendes i forbindelse med CO2-lagrings-
aktiviteter.
Efter den foreslåede bestemmelse i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, 1. pkt., vil
selskaberne i sådanne tilfælde kunne anvende carry back-ordningen, når alle anlæg
anvendt til kulbrinteaktiviteterne er fjernet. Selskaberne skal således på dette tids-
punkt kunne kræve udbetaling af skatteværdien af den del af et eventuelt under-
skud ved det endelige ophør med indvindingsvirksomheden, der vedrører fradrag
for de faktisk afholdte fjernelsesudgifter.
Efter forslaget til kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, 2. pkt., således som denne
bestemmelse er foreslået ændret ved ændringsforslag nr. 2, vil skatteværdien af
fradrag efter § 10 A for udgifter til fjernelse af anlæg, der er opretholdt af hensyn
til aktiviteter med lagring af CO
2
, kunne kræves udbetalt efter carry back-ordnin-
gen i stk. 3, når den skattepligtige har fjernet et anlæg anvendt i forbindelse med
disse aktiviteter.
Derudover er det i forslaget til kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, 3. pkt., fore-
slået, at det beløb, der kan kræves udbetalt efter 2. pkt., reduceres med 5 pct. for
hvert hele år, der er forløbet fra udløbet af det indkomstår, hvor betingelserne i 1.
pkt. er opfyldt, til og med det indkomstår, hvor betingelserne i 2. pkt. er opfyldt.
Den foreslåede bestemmelse i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4, vil indebære, at
det beløb, der vil kunne kræves udbetalt efter carry back-ordningen efter fjernelse
af anlæg, der er blevet opretholdt af hensyn til CO
2
-lagringsaktiviteter, først vil
skulle opgøres efter reglerne i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3. Det således op-
gjorte beløb vil herefter skulle reduceres med 5 pct. for hvert hele år, der er forlø-
bet siden udløbet af det indkomstår, hvor carry back-ordningen kunne anvendes
første gang efter den foreslåede bestemmelse i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 4,
1. pkt., og indtil det pågældende anlæg, der var blevet opretholdt af hensyn til
CO
2
-lagringsaktiviteterne, er fjernet.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 3, at der i kulbrinteskattelovens § 20 E ind-
sættes et nyt stk. 5, hvorefter skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for
gennemførelsen af udbetalinger som nævnt i stk. 3, 1. pkt., og stk. 4, herunder om
udbetaling af a conto-beløb efter ophøret med virksomhed omfattet af kulbrinte-
skattelovens kapitel 3 A.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil skulle erstatte bemyndigelsesbe-
stemmelsen i kulbrinteskattelovens § 20 E, stk. 3, 6. pkt., der ved ændringsforslag
nr. 1 foreslås at skulle ophæves.
Side 6 af 9
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2707863_0007.png
Ændringsforslaget har til formål
når virksomhed med indvinding af kulbrinter er
ophørt
at give selskaberne mulighed for at få a conto udbetalinger af skattevær-
dien af fjernelsesomkostninger efter kulbrinteskattelovens § 10 A, selv om alle an-
læg, der har været anvendt til kulbrinteaktiviteter, endnu ikke er fjernet. I modsæt-
ning til den gældende bemyndigelsesbestemmelse vil den foreslåede bestemmelse
således indebære, at skatteministeren vil kunne fastsætte bestemmelser om a conto
udbetalinger af beløb omfattet af carry back-ordningen.
Det bemærkes, at erfaringerne, herunder fra udlandet, har vist, at fjernelse af kul-
brinteanlæg kan strække sig over en lang årrække. Hvis det beløb, der kan kræves
udbetalt efter carry back-ordningen, først udbetales som et samlet beløb, når alle
anlæg er fjernet, vil der kunne være væsentlige fordele for kulbrintevirksomhe-
derne forbundet med i videst muligt omfang at afholde fjernelsesudgifter i den pe-
riode, hvor der stadig er en positiv kulbrinteskattepligtig indkomst, således at fjer-
nelsesudgifterne løbende kan fradrages heri.
Dette vil kunne indebære, at selskaberne vælger at nedlukke aktiviteter og fjerne
anlæg i tilfælde, hvor det isoleret set ellers fortsat ville være økonomisk rentabelt
at videreføre indvindingsaktiviteterne, ligesom det vil kunne foranledige virksom-
hederne til at fremskynde arbejdet med fjernelsen af anlæggene mere, end hvad
der isoleret set er hensigtsmæssigt.
Carry back-ordningen har ifølge bemærkningerne til lov nr. 1216 af 27. december
2003, hvorved ordningen blev indført, imidlertid til hensigt at sikre, at virksomhe-
derne i relation til fjernelsesomkostninger stilles tilnærmelsesvis som om, udgif-
terne var afholdt, mens virksomheden fortsat kastede indtægter af sig, jf. Folke-
tingstidende 2003-04, tillæg A, side 2086.
Det er hensigten, at bemyndigelsen til at fastsætte regler om a conto-udbetalinger
skal udnyttes, så det sikres, at det overordnede formål tilgodeses. Udgangspunktet
vil således være, at a conto-udbetalinger skal ske årligt, men det vil dog kunne
være hensigtsmæssigt at tilrettelægge a conto-udbetalingerne således, at de f.eks.
sker etapevis i overensstemmelse med de fjernelsesplaner, som Energistyrelsen
skal godkende, inden fjernelsesarbejderne påbegyndes.
Bemyndigelsen til at fastsætte regler om a conto udbetalinger vil kun muliggøre, at
der foretages a conto-udbetalinger efter ophøret med kulbrinteindvindingsvirksom-
heden. Fjernelsesomkostninger afholdt inden dette tidspunkt vil fortsat skulle fra-
drages ved de løbende indkomstopgørelser. Det gælder også fjernelsesomkostnin-
ger vedrørende anlæg, der har været anvendt til CO
2
-lagringsaktiviteter.
Er der oparbejdet et underskud i perioden frem til ophøret med de indkomstgi-
vende kulbrinteindvindingsaktiviteter, er det forudsat, at skatteministeren ved ud-
nyttelsen af bemyndigelsesbestemmelsen udformer reglerne om a conto-udbetalin-
ger på en sådan måde, at den første a conto-udbetaling omfatter skatteværdien af
Side 7 af 9
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2707863_0008.png
den del af dette oparbejdede underskud, der vedrører fradrag for fjernelsesomkost-
ninger efter kulbrinteskattelovens § 10 A.
Særligt hvad angår udbetalinger efter forslaget til kulbrinteskattelovens § 20 E,
stk. 4, 2.-4. pkt.
således som disse bestemmelser er foreslået udformet ved lov-
forslagets § 3, nr. 4, og ved ændringsforslag nr. 2
bemærkes, at det beløb, der
kan kræves udbetalt efter carry back-ordningen, årligt vil skulle reduceres med 5
pct. Denne reduktion beregnes på grundlag af det antal år, der er forløbet fra det
tidspunkt, hvor den skattepligtige har fjernet alle kulbrinteanlæg, der ikke bevares
af hensyn til anvendelse til aktiviteter med CO2-lagring, og indtil det pågældende
anlæg anvendt til CO2-lagring er fjernet.
Ved udnyttelsen af bemyndigelsen til at fastsætte regler om a conto-udbetalinger
vil der være behov for at tage højde for denne forholdsmæssige reduktion, der først
endeligt vil ligge fast, når anlægget faktisk er fjernet. Reglerne om a conto udbeta-
linger vil skulle udformes således, at det sikres, at der ikke udbetales større beløb a
conto, end hvad der svarer til den andel af kulbrinteskatteværdien af de allerede af-
holdte fjernelsesomkostninger, der faktisk vil kunne kræves udbetalt, når anlægget
endeligt er fjernet.
Provenumæssige konsekvenser
Ændringsforslag nr. 3 er ikke afgrænset til selskaber, som vælger at bevare kul-
brinteanlæg af hensyn til anvendelse til aktiviteter med CO2-lagring, men omfatter
alle selskaber og alle anlæg, som har været anvendt til indvinding af olie og gas.
Selskaberne vil med ændringsforslaget kunne opnå løbende udbetaling af carry
back i forbindelse med, at selskaberne afholder omkostninger til fjernelse af kul-
brinteanlæg efter ophør af selskabets kulbrinteindvindingsvirksomhed. Det er en
lempelse i forhold til gældende regler, hvorefter selskaberne først vil kunne få ud-
betalt carry back, når selskabet har fjernet samtlige anlæg. Forslaget indebærer
dermed en potentiel fremrykning af tidspunktet for udbetaling. Det indebærer en
likviditetsmæssig fordel for selskabet og en tilsvarende ulempe for det offentlige.
Det indebærer isoleret set et mindreprovenu for det offentlige i form af et rentetab,
idet staten må forventes at skulle udbetale carry back tidligere end ellers.
De gældende regler har imidlertid også nogle
fra et skattemæssigt synspunkt
uhensigtsmæssige konsekvenser, idet reglerne tilskynder selskaberne til at ned-
lukke felter og afslutte oprydningsarbejdet hurtigere end ellers. Reglerne tilskyn-
der således selskaberne til at foretage løbende nedlukning, mens de stadig har ind-
tægter fra andre felter, hvormed de kan fradrage fjernelsesomkostninger i det år,
hvor de afholdes. Ved endeligt ophør af indvindingsvirksomheden tilskynder reg-
lerne til, at selskaberne afslutter oprydningsarbejdet så hurtigt som muligt med
henblik på at få udbetalt carry back. Ændringsforslaget betyder, at skattereglerne i
mindre grad vil påvirke selskabernes beslutninger i forhold til, hvornår og hvor
Side 8 af 9
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2707863_0009.png
hurtigt de vælger af fjerne kulbrinteanlæg. Det vurderes isoleret set at indebære en
samfundsøkonomisk gevinst, ligesom det kan have positive afledte virkninger på
statens indtægter fra kulbrinteindvindingen.
Det er ikke muligt at vurdere, hvilken virkning der vægter størst for det offentlige,
da virkningerne ikke umiddelbart kan kvantificeres. Det skyldes, at der ikke fore-
ligger en detaljeret plan over selskabernes fjernelse af eksisterende anlæg, ligesom
der ikke er grundlag for at vurdere, i hvilken grad ændringsforslaget vil påvirke
selskabernes adfærd.
Virkningen kan dog potentielt være af en betydelig størrelsesorden i de enkelte år,
hvor staten udbetaler carry back. Selskaberne vurderes således at have meget store
omkostninger til fjernelse af anlæg, som ved endeligt ophør af kulbrinteindvin-
dingsvirksomheden (i 2042 eller senere) samlet set vurderes at udgøre i størrelses-
ordenen 25 mia. kr. (2023-niveau). Heraf vil staten potentielt skulle udbetale skat-
teværdien på 52 pct. til selskaberne i form af carry back. En fremrykning af udbe-
talingen med ét enkelt år pålægger dermed staten et rentetab på i omegnen af 520
mio. kr. i form af en engangsudgift forudsat en rente på 4 pct. Den varige virkning
af en engangsudgift i den størrelsesorden udgør knap 5 mio. kr. om året (2023-ni-
veau).
Der bemærkes, at tallene alene illustrerer en mulig størrelsesorden forudsat en
fremrykning af udbetalingen af carry back med ét år (i gennemsnit). Den faktiske
virkning af ændringsforslaget er forbundet med betydelig usikkerhed. Det kan så-
ledes hverken udelukkes, at forslaget kan føre til en fremrykning af udbetalingen
med flere år, eller at forslaget kan medføre ændringer i selskabernes adfærd, der
mere end modsvarer et eventuelt mindreprovenu forbundet med fremrykning af
carry back-udbetalinger for fjernelsesudgifter afholdt efter kulbrintevirksomhedens
ophør.
Side 9 af 9