Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 73 Bilag 1
Offentligt
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
T. + 45 3374 6000
Skatteministeriet
Att.: Kim Lundgaard Hansen
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Den 3. marts 2023
Lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrinteskattelo-
ven og ligningsloven
Skatteministeriet har den 3. februar 2023 sendt et forslag til lov om ændring af kildeskatteloven,
selskabsskatteloven, kulbrinteskatteloven og ligningsloven (Indførelse af begrænset skattepligt
ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinte-
anlæg m.v. i forbindelse med lagring af CO2 og ændring af listen over lande, der er omfattet af de-
fensive foranstaltninger) i høring.
Dansk Erhverv er helt overordnet set betænkelige ved at udstrække de generelle skattelove
–
som
kildeskatteloven og selskabsskatteloven
–
til også at gælde udenfor dansk territorium, dette vil
kunne føre til folkeretlige problemstillinger, som der ikke ses at være gjort op med i lovforslaget.
Ydermere vil en udstrækning af skattereglerne naturligvis gøre det mere omkostningstungt for
grønne virksomheder at etablere energiøer, vindmølleparker og områder til CO2-lagring. Det er
ikke den rigtige vej at gå i en tid, hvor grønne virksomheder er hårdt presset for både at levere en
rentabel forretning og en gennemgribende grøn omstilling. Nærværende forslag vil uden tvivl
skabe højere lønudgifter for Danmarks grønne virksomheder.
Samtidig ses der ikke med lovforslaget at være sket en udvidelse af momsområdet, hvilket i prak-
sis må vurderes at føre til nogle uhåndterbare situationer for de virksomheder, der er involveret i
aktivitet. Ligeledes har man heller ikke forholdt sig til hvordan afgiftsbehandlingen skal være,
hvilket også kan føre til usikkerhed om retspraksis.
Specielle bemærkninger
Carry back
Dansk Erhverv mener, at det er positivt, at man udvider carry-back-ordningen til også at omfatte
denne situation. Det er dog bekymrende, at man vælger at nedskrive værdien af carry back over
tid, det vil naturligvis skabe en incitamentsstruktur, men man risikerer, at virksomhederne over-
ruler de rent forretningsmæssige begrundelser for at foretage nogle givne dispositioner som følge
af nogle rent skatteretlige betragtninger.
Dansk Erhverv vil desuden opfordre til, at man generelt får indført en mulighed for carry-back i
dansk selskabsskatteret, således som man kender det fra en lang række andre lande. I dag har
Frsh
Side 1/3