Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 73 Bilag 1
Offentligt
2684368_0001.png
29. marts 2023
J.nr. 2022 - 14509
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrinteskatte-
loven og ligningsloven (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af aktiviteter i
Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg m.v. i forbindelse
md lagring af CO
2
og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstalt-
ninger).
De høringssvar, der er afgivet af Landbrug & Fødevarer og Skatterevisorforeningen til L
12 (folketingsåret 2022-23
1. samling), er i overensstemmelse med tilkendegivelsen i hø-
ringsbrevet af 3. februar 2023 anset for afgivet til nærværende lovforslag og dermed med-
taget i høringsskemaet.
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2684368_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv
Begrænset skattepligt og aktiviteter i den
eksklusive økonomiske zone
Dansk Erhverv er helt overordnet
betænkelige ved, at generelle skat-
telove udstrækkes til også at gælde
uden for dansk territorium, da det
vil kunne føre til folkeretlige pro-
blemstillinger, som der ikke ses
gjort op med ved lovforslaget.
Dansk Erhverv anfører, at da
grønne virksomheder i dag bl.a. er
hårdt presset i forhold til at levere
en rentabel forretning, så er ud-
strækningen af skattereglerne ikke
den rigtige vej at gå. Dette fordi
det vil gøre det mere omkostnings-
tungt for grønne virksomheder at
etablere energiøer, vindmøllepar-
ker og områder til CO
2
-lagring.
Det angives endvidere, at forslaget
uden tvivl vil skabe højere lønud-
gifter for Danmarks grønne virk-
somheder.
Det er foreslået at udvide den be-
grænsede skattepligt for udenland-
ske selskaber og personer til
in-
den for rammerne af FN’s havrets-
konvention
at omfatte aktivite-
ter, der udøves på den del af det
dansk territorium, som udgøres af
Danmarks eksklusive økonomiske
zone. Det foreslås således ikke, at
de danske skatteregler skal gælde
uden for Danmarks territorium.
Det er desuden vurderingen, at
lovforslaget ikke giver anledning til
folkeretlige problemstillinger.
Danske selskaber er i forvejen
skattepligtige af indkomst fra akti-
viteter, som udøves i Danmarks
eksklusive økonomiske zone. Med
forslaget vil også udenlandske sel-
skaber blive skattepligtige til Dan-
mark af indkomst fra aktiviteter,
som udøves i Danmarks eksklusive
økonomiske zone. Herved sikres
mere lige konkurrencevilkår.
Udvidelsen af den begrænsede
skattepligt vil samtidig betyde en
ligestilling mellem dansk og uden-
landsk arbejdskraft. For udenland-
ske ansatte vil situationen typisk
være den, at de i deres hjemland vil
kunne få lempelse for den danske
skat ved hjemlandets beskatning.
Udenlandske ansatte, der arbejder i
den eksklusive økonomiske zone
for en dansk arbejdsgiver, er i for-
vejen skattepligtige til Danmark ef-
ter de gældende regler.
Side 2 af 14
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2684368_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det er derfor opfattelsen, at der
ikke kan drages den konklusion, at
den foreslåede udvidelse af indfø-
relse af en dansk beskatning vil
føre til øgede lønomkostninger for
de danske selskaber.
Dansk Erhverv er af den opfat-
telse, at i og med at der ikke ses til-
lige at ske en udvidelse af moms-
området, vil der kunne opstå
uhåndterbare situationer for virk-
somhederne, ligesom der også
mangler en stillingtagen til, hvor-
dan afgiftsbehandlingen skal være.
Lovforslaget vedrører kun ind-
komstskattereglerne.
Carry-back
Dansk Erhverv finder det positivt,
at kulbrinteskattereglernes carry-
back-ordning udvides til også at
dække den situation, hvor anlæg
tillige anvendes til CO
2
-lagring.
Dog findes det bekymrende, at
værdien af carry backen nedskrives
over tid, da det kan føre til, at virk-
somhedernes dispositioner vil
blive foretaget ud fra rent skatte-
retlige betragtninger frem for ud
fra rent forretningsmæssige be-
grundelser.
Lovforslaget indebærer
som
Dansk Erhverv også nævner
en
udvidelse af adgangen til at an-
vende carry back-ordningen. Som
beskrevet i lovforslagets bemærk-
ninger vurderes den foreslåede,
gradvise nedsættelse af det beløb,
der vil kunne kræves udbetalt efter
carry back-ordningen, tilnærmel-
sesvist at modsvare den gennem-
snitlige økonomiske fordel, som
udskydelsen af fjernelsestidspunk-
tet vil indebære. På den baggrund
vurderes de foreslåede ændringer
af carry back-ordningen ikke at
medføre, at de berørte virksomhe-
ders beslutninger om udførelse af
aktiviteter med CO
2
-lagring vil
blive truffet ud fra skatteretlige be-
tragtninger frem for ud fra rent
forretningsmæssige overvejelser.
Tværtimod vurderes ændringerne
at medvirke til, at sådanne beslut-
ninger som udgangspunkt ikke
Side 3 af 14
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2684368_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
påvirkes af skattemæssige overve-
jelser.
Dansk Erhverv opfordrer til, at
der generelt indføres en mulighed
for carry-back i forhold til sel-
skabsbeskatningen.
Generelle ændringer af adgangen
til anvendelse af skattemæssige un-
derskud ligger uden for lovforsla-
gets formål.
Skattestop
Dansk Erhverv mener, at det bør
fremgå af lovforslaget, at et even-
tuelt provenu som følge af lov-
forslaget skal føres tilbage til er-
hvervslivet - dette med henvisning
til det af regeringen indførte skat-
testop.
Lovforslaget vurderes ikke at med-
føre et provenu, der skal føres til-
bage i medfør af det i regerings-
grundlaget omtalte skattestop. Det
bemærkes, at der med lovforslaget
ikke foreslås en øget beskatning af
danske virksomheder eller danske
fysiske personer.
Dansk Offshore
Anvendelse af kulbrinteanlæg til CO
2
-
lagring
Dansk Offshore er enig i den
overordnede hensigt om, at aktiver
og udgifter til drift, forbedring og
vedligeholdelse som udgangspunkt
anses for knyttet til den kulbrinte-
skattepligtige virksomhed.
Dansk Offshore er imidlertid ikke
enige i den konkrete udformning
af den foreslåede bestemmelse
herom i kulbrinteskattelovens § 10
B. Dansk Offshore mener, at be-
stemmelsens stk. 1 og 3 bør præci-
seres, således at det af ordlyden
udtrykkeligt fremgår, at afskrivnin-
ger, driftsomkostninger og udgifter
til vedligeholdelse fuldt ud kan fra-
drages ved opgørelsen af den kul-
brinteskattepligtige indkomst (hvis
betingelserne er opfyldt).
Der henvises til kommentarerne
umiddelbart nedenfor til Dansk
Offshores konkrete forslag til om-
formulering af den foreslåede be-
stemmelse i kulbrinteskattelovens
§ 10 B.
Side 4 af 14
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2684368_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Offshore mener, at de to
formodningsregler (bevisbyrdereg-
ler), der foreslås indført med for-
slaget til den nye § 10 B i kulbrin-
teskatteloven er helt unødvendige
og bør udgå. Dette bl.a. med hen-
visning til, at selskaberne har en
omfattende oplysnings- og indbe-
retningspligt til Energistyrelsen,
som skal godkende aktiviteterne
vedrørende anlæg i Nordsøen, at
selskaberne er omfattet af de al-
mindelige oplysningspligter efter
bl.a. skattekontrolloven, opkræv-
ningsloven og kulbrinteopkræv-
ningsloven og med henvisning til
det forhold, at Skatteforvaltningen
efter stk. 4 i den foreslåede § 10 B
kan fastsætte regler om, at selska-
berne skal indsende oplysninger,
der godtgør, at betingelserne fra-
drag i den kulbrinteskattepligtige
indkomst er opfyldt.
Det følger af almindelige skatteret-
lige bevisbyrderegler, at den skatte-
pligtige har bevisbyrden for, at der
er afholdt fradragsberettigede ud-
gifter. Dette almindelige bevisbyr-
deprincip bør også finde anven-
delse, når den skattepligtige fradra-
ger afskrivninger eller udgifter ved
opgørelsen af den kulbrinteskatte-
pligtige indkomst (dvs. med høj
fradragsværdi), selv om afskrivnin-
gerne/udgifterne også vedrører
den skattepligtiges aktiviteter med
CO
2
-lagring, der udelukkende be-
skattes efter selskabsskattelovens
almindelige regler.
Det er vurderingen, at det er hen-
sigtsmæssigt udtrykkeligt at fast-
sætte, at der gælder en sådan bevis-
byrderegel, så der ikke vil kunne
opstå tvivl herom i praksis.
Dansk Offshore mener, at der bør
anvendes samme afgrænsningskri-
terium, og dermed at stk. 1 og 3 i
den foreslåede nye § 10 B i kul-
brinteskatteloven bør være udfor-
met ens i forhold til afgrænsningen
af, hvornår udgifter til forbedrin-
ger henholdsvis driftsomkostnin-
ger og udgifter til vedligeholdelse
kan anses for fuldt ud knyttet til
den relevante virksomhed.
Konkret foreslås det, at afgræns-
ningskriteriet i forhold til drifts-
omkostninger og udgifter til vedli-
geholdelse ændres fra ”også ville
være blevet afholdt, hvis den skat-
tepligtige udelukkende havde haft
Forslaget til kulbrinteskattelovens
§ 10, stk. 3, er justeret i overens-
stemmelse med Dansk Offshores
forslag.
Side 5 af 14
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2684368_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
aktiviteter i forbindelse med er-
hvervelse af indtægt [fra ind-
vundne kulbrinter]” til
det af-
grænsningskriterium, der anvendes
i stk. 1, således at det fælles krite-
rium bliver, at udgifterne også ville
være blevet afholdt, hvis der ikke
havde været aktivitet i forbindelse
med lagring af CO
2
.
Dansk Offshore mener, at der ved
udformningen af afgrænsningen af,
hvorvidt udgifter til forbedring,
driftsomkostninger og udgifter til
vedligeholdelse skal kunne anses
for knyttet til kulbrintevirksomhe-
den, bør tages højde for aktiver,
der er knyttet til anlæg, som ikke er
under aktuel afvikling, men som er
uden aktuel produktion af olie og
gas.
Konkret mener Dansk Offshore,
at det bør præciseres, at også ud-
gifter til forbedring af anlæg, der
helt eller delvist anvendes til CO
2
-
lagring, kan fradrages ved opgørel-
sen af den kulbrinteskattepligtige
indkomst, hvis betingelserne er
opfyldt, fx at udgifterne også ville
være blevet afholdt, hvis der ikke
havde været aktivitet i forbindelse
med lagring af CO
2
.
Den ovenfor nævnte justering af
ordlyden af den foreslåede bestem-
melse i kulbrinteskattelovens § 10,
stk. 3, vil indebære, at udgifter til
fx vedligeholdelse af anlæg uden
aktuel produktion af olie eller gas
fortsat vil være fradragsberettigede
ved opgørelsen af den kulbrinte-
skattepligtige indkomst, hvis udgif-
terne ville være blevet afholdt,
også hvis anlægget ikke var blevet
anvendt til CO
2
-lagring (eller an-
den aktivitet, der ikke beskattes ef-
ter kulbrinteskattelovens kapitel 2).
Det bemærkes, at hvis et anlæg
(varigt) er overgået til udelukkende
at blive anvendt til aktiviteter med
CO
2
-lagring, vil forbedringsudgif-
ter skulle indgå på en særskilt
saldo, hvorpå der ikke kan afskri-
ves ved opgørelsen af den del af
den skattepligtiges indkomst, der
beskattes efter kulbrinteskattelo-
ven. Dette følger af forslaget til
bestemmelsen i kulbrinteskattelo-
vens § 10, stk. 2, der som anført i
lovforslagets almindelige bemærk-
ninger pkt. 2.2.3. er i overensstem-
melse med de allerede gældende
regler.
Side 6 af 14
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2684368_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Offshore mener, at de gæl-
dende regler om afvikling af kul-
brinteanlæg, herunder reglerne om
tilbagebetaling af kulbrinteskat,
skaber skattemæssige incitamenter,
som er uheldige i forhold til sta-
tens interesser. Lovforslagets reg-
ler om fjernelse af anlæg forstær-
ker de uheldige incitamenter, dels
ved tilkendegivelsen om at tilbage-
betaling af kulbrintskat først kan
ske på det tidspunkt, hvor alle an-
læg er fjernet, dels ved udformnin-
gen af reglerne om afvikling af ek-
sisterende anlæg, som overgår til
CO
2
-lagring, herunder reglen om
at det beløb, der kan kræves tilba-
gebetalt i kulbrinteskat reduceres
med 5 pct. årligt.
Dansk Offshore mener, at der for
at sikre hensigtsmæssige regler er
behov for, at der sammen med
branchen gennemføres en grund-
læggende, men hurtig analyse af
udformningen af de skattemæssige
regler ved afvikling af anlæg.
Det er ikke formålet med lov-
forslaget generelt at ændre på de
gældende regler om fradrag for
fjernelsesomkostninger, herunder
carry back-ordningen. Formålet er
derimod udelukkende at tilpasse
disse regler, i det omfang det må
anses for nødvendigt for at hindre,
at kulbrinteskattepligtige virksom-
heder afholder sig fra at anvende
kulbrinteanlæg til aktiviteter med
lagring af CO
2
som følge af de
skattemæssige konsekvenser heraf.
Dansk Offshore anfører, at det har
en central betydning, hvilken skat-
teværdi der er knyttet til fradrag
for de enkelte afviklingsomkost-
ninger, og hvornår denne skatte-
værdi aktualiseres, hvad enten
dette sker i form af fradrag i skat-
tepligtig kulbrinteindkomst, fra-
drag i den selskabspligtige ind-
komst eller i form af tilbagebeta-
ling af kulbrinteskat.
Imidlertid sikrer reglerne vedrø-
rende fradrag for udgifter til
Der henvises til bemærkningerne
ovenfor.
Derudover bemærkes vedrørende
tidspunktet for tilbagebetaling af
kulbrinteskat af underskud som
følge af fjernelsesomkostninger, at
den gældende regel i kulbrinteskat-
telovens § 20 E, stk. 3, indebærer,
at carry back-ordningen først kan
anvendes, når alle anlæg af fjernet
og de samlede fjernelsesomkost-
ninger er kendte. Det er også ud-
trykkeligt anført i bemærkningerne
Side 7 af 14
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2684368_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afvikling af anlæg og tilbagebeta-
ling af kulbrinteskat ikke skatte-
mæssig neutralitet. Når udgifter til
afvikling af anlæg afholdes, mens
der fortsat er produktion af olie og
gas og positiv kulbrinteskatteplig-
tige indkomst, kan alle udgifter til
afvikling som udgangspunkt fra-
drages løbende i takt med at de af-
holdes og til fuld skatteværdi. Ven-
tes der med en afvikling til pro-
duktionen af olie og gas er ophørt,
er konsekvensen, at skatteværdien
af udgifterne reduceres betragte-
ligt. Hertil kommer, at afgrænsnin-
gen af udgifter
afholdt efter op-
hør af kulbrintevirksomheden
til
fjernelse af anlæg, som kan fradra-
ges i den kulbrinteskattepligtige
indkomst, er usikker, og at adgan-
gen til tilbagebetaling af kulbrinte-
skat af underskud som følge af ud-
gifter afholdt til afvikling af anlæg
(ifølge bemærkningerne til lov-
forslaget) udskydes indtil det tids-
punkt, hvor alle anlæg af fjernet.
Dansk Offshore påpeger, at den
manglende skattemæssige neutrali-
tet betyder, at selskaberne må tage
højde for de skattemæssige konse-
kvenser ved vurderingen af, om
der skal foretages investeringer,
hvornår en afvikling af anlæg skal
ske, og om eksisterende anlæg
eventuelt skal anvendes til CO
2
-
lagring.
På den baggrund mener Dansk
Offshore, at det bør tilsikres, at de
udgifter og omkostninger, som ret-
tighedshaverne har efter under-
grundloven, og som indgår i de af-
viklingsplaner, der godkendes af
til den gældende bestemmelse, jf.
pkt. 3.1.3. i de almindelige be-
mærkningerne til L 62 i folketings-
året 2003/04.
Forslaget om, at der gives adgang
til at anvende carry back-ordnin-
gen, allerede når alle anlæg, der
ikke benyttes til CO
2
-lagring, er
fjernet, sikrer, at en anvendelse af
visse anlæg til sådanne aktiviteter
ikke udskyder adgangen til at an-
vende carry back-ordningen i rela-
tion til de omkostninger, der er
forbundet med fjernelse af de an-
læg, der ikke benyttes til CO
2
-lag-
ring.
Derudover er det foreslået, at virk-
somhederne skal have adgang til
på ny
at anvende carry back-ord-
ningen efter fjernelse af de anlæg,
der er opretholdt med henblik på
anvendelse til CO
2
-lagring. Dette
har til formål at imødegå risikoen
for, at virksomheder vil afholde sig
fra at påbegynde eller videreføre
aktiviteter med lagring af CO
2
i
Nordsøen, fordi de herved vil
kunne miste adgangen til at ud-
nytte carry back-ordningen i rela-
tion til de anlæg, der benyttes i for-
bindelse med lagringsaktiviteterne.
Om den foreslåede, gradvise ned-
sættelse (5 pct. pr. år) af det beløb,
der vil kunne kræves udbetalt efter
carry back-ordningen, bemærkes,
at nedsættelsen kun vedrører de
omkostninger, der er forbundet
med fjernelse af de anlæg, der er
anvendt til aktiviteter med CO
2
-
lagring, og som er opretholdt efter
fjernelsen af alle øvrige anlæg. Det
Side 8 af 14
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2684368_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Energistyrelsen, fuldt ud omfattes
af de beløb til fjernelse af anlæg,
som kan fradrages i den kulbrinte-
skattepligtige indkomst.
er desuden først med virkning fra
det tidspunkt, hvor alle øvrige an-
læg er fjernet, at den gradvise ned-
sættelse påbegyndes. Der henvises
desuden til kommentarerne til be-
mærkningerne fra Dansk Erhverv
om denne bestemmelse.
Danske Rederier
Begrænset skattepligt og aktiviteter i den
eksklusive økonomiske zone
Danske Rederier anfører, at en
øget skattebetaling for udenland-
ske ansatte vil øge selskabernes
lønomkostninger, og at dette i sid-
ste ende også vil betyde øgede om-
kostninger for den danske stat til
etablering, drift og benyttelse af
kunstige øer, installationer og an-
læg.
Den foreslåede udvidelse af den
begrænsede skattepligt hviler helt
overordnet på den betragtning, at
der bør betales en skat til Dan-
mark, når udenlandske selskaber
og personer udøver aktiviteter på
det danske territorium. Dette gæl-
der også den del af territoriet, som
udgøres af den eksklusive økono-
miske zone. Udenlandske ansatte,
der arbejder i den eksklusive øko-
nomiske zone for en dansk ar-
bejdsgiver, er i forvejen skatteplig-
tige til Danmark efter de gældende
regler.
Udvidelsen af den begrænsede
skattepligt vil samtidig betyde en
ligestilling mellem dansk og uden-
landsk arbejdskraft. For udenland-
ske ansatte vil situationen endvi-
dere typisk være den, at de i deres
hjemland vil kunne få lempelse for
den danske skat ved hjemlandets
beskatning. Det er derfor opfattel-
sen, at der ikke kan drages den
konklusion, at indførelse af en
dansk beskatning ubetinget vil føre
til øgede lønomkostninger for sel-
skaberne.
Side 9 af 14
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2684368_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Rederier anbefaler, at
Skatteforvaltningen
for at mini-
mere de administrative byrder
udarbejder klare vejledninger på
engelsk henvendt til udenlandske
selskaber og ansatte.
Skatteforvaltningen har fokus på,
at der er udenlandske selskaber og
ansatte, som udøver aktiviteter i
Danmark, der indebærer indtræ-
den af skattepligt og deraf føl-
gende forpligtelser.
Skatteforvaltningen har således ud-
arbejdet et stort materiale, herun-
der relevante vejledninger og blan-
ketter på bl.a. engelsk, som kan
findes på Skatteforvaltningens
hjemmeside www.skat.dk. Ved ny
lovgivning er det relevant at se på
opdatering heraf.
Danske Rederier henstiller, at det
bliver så nemt som muligt for de
udenlandske selskaber at foretage
indberetning til Skatteforvaltnin-
gen, og det bør sikres, at udenland-
ske selskaber kan foretage registre-
ring til Skatteforvaltningen på
vegne af deres udenlandske an-
satte.
Skatteforvaltningen har som nævnt
ovenfor fokus på, at der er uden-
landske selskaber og ansatte, som
udøver aktiviteter i Danmark, der
indebærer indtræden af skattepligt
og deraf følgende forpligtelser.
DI
Begrænset skattepligt og aktiviteter i den
eksklusive økonomiske zone
DI finder det positivt, at der med
lovforslaget sikres ens vilkår for
udenlandske og danske virksomhe-
der ved aktivitet på dansk konti-
nentalsokkel.
Anvendelse af kulbrinteanlæg til CO
2
-
lagring
Denne del af lovforslaget giver
ikke DI anledning til særlige be-
mærkninger.
Side 10 af 14
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2684368_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Listen over lande, der er omfattet af de-
fensive foranstaltninger
DI bemærker, at Danmark
med ligningslovens 5 H i forvejen
går længere end EU’s regulering
kræver i relation til defensive for-
anstaltninger. DI er derfor af den
opfattelse, at det bør overvejes
nøje, i hvilket omfang Danmark
ønsker at ramme danske virksom-
heders almindelige forretnings-
mæssige aktiviteter i lande, der op-
tages på EU’s liste, fx i Costa Rica.
Der bør søges en balance mellem
at ramme landene på listen med
det formål at opnå de ønskede til-
pasninger af skattereglerne i disse
lande og hensynet til ikke at skade
danske virksomheder unødigt. DI
ser gerne denne problemstilling
belyst nærmere.
Lovforslaget har ikke til formål at
ændre det materielle indhold af de
defensive foranstaltninger over for
lande på EU’s sortliste over skat-
tely, men udelukkende at opdatere
listen over de lande, der omfattes
heraf. Det bemærkes, at det over-
ordnede formål med de defensive
foranstaltninger er at medvirke til
at afholde skattepligtige selskaber
og personer fra at foretage den
form for transaktioner med de
omfattede lande på listen, som de
defensive foranstaltninger vedrø-
rer. Det må derfor forventes, at de
skattepligtige ikke i nævneværdigt
omfang vil blive nægtet fradrag for
betalinger eller pålagt forhøjede
kildeskatter i medfør af de foreslå-
ede regler.
Derudover bemærkes, at de lande,
der er medtaget på listen, vil blive
fjernet hurtigst muligt, såfremt de
tilretter deres skatteregler på en så-
dan måde, at Rådet træffer beslut-
ning om, at de skal fjernes fra
EU’s sortliste over skattely.
Erhvervsstyrelsen
Om-
råde for Bedre Regulering
Erhvervsstyrelsens Område for
bedre regulering (OBR) vurderer,
at lovforslaget medfører admini-
strative konsekvenser for er-
hvervslivet. Disse konsekvenser
vurderes at være under 4 mio. kr.,
hvorfor de ikke kvantificeres nær-
mere.
Høringssvaret er afspejlet i lov-
forslagets bemærkninger.
Side 11 af 14
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2684368_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR
Danske Reviso-
rer
Begrænset skattepligt og aktiviteter i den
eksklusive økonomiske zone
FSR anmoder om at få bekræftet,
at forslaget om indførelse af be-
grænset skattepligt ved udøvelse af
visse aktiviteter i Danmarks eks-
klusive økonomiske zone ikke
konflikter med de af Danmark ind-
gående dobbeltbeskatningsover-
enskomster.
Danmarks dobbeltbeskatnings-
overenskomster indeholder gene-
relt en definition af Danmark som
omfattende ethvert område belig-
gende uden for Danmarks territo-
rialfarvand, inden for hvilke Dan-
mark ifølge sin lovgivning og i
overensstemmelse med internatio-
nal ret (folkeretten) har rettigheder
med hensyn til udforskning og ud-
nyttelse af naturforekomster på
havbunden eller i undergrunden.
Denne definition, herunder hen-
visningen til ”folkeretten” sikrer,
at Danmark i relation til de indgå-
ede dobbeltbeskatningsoverens-
komster omfatter den danske kon-
tinentalsokkel, som defineret i
FN’s havretskonvention.
Det er derfor vurderingen, at Dan-
marks dobbeltbeskatningsoverens-
komster ikke afskærer Danmark
fra at beskatte udenlandske selska-
ber og personer hjemmehørende i
udlandet af de aktiviteter udøvet i
Danmarks eksklusive økonomiske
zone, som er omfattet af den fore-
slåede udvidelse af den begræn-
sede skattepligt.
Anvendelse af kulbrinteanlæg til CO
2
-
lagring
FSR anfører, at der allerede på lov-
givningsniveau
og ikke først ved
en senere regelfastsættelse
bør
være taget stilling til, hvilke oplys-
ninger der vil skulle afgives til brug
for Skatteforvaltningens vurdering
CO
2
-lagring er en helt ny aktivitet,
og det er ikke muligt på nuvæ-
rende tidspunkt at vurdere, hvilke
anlæg, installationer mv. der vil
skulle installeres på eksisterende
kulbrinteindvindingsanlæg for at
Side 12 af 14
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2684368_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af, om den skattepligtige har løftet
bevisbyrden for, at afholdte udgif-
ter til forbedringer og/eller vedli-
geholdelse m.v. også ville være af-
holdt uden CO
2
-lagring.
udføre lagringsaktiviteterne. Det er
derfor på nuværende tidspunkt
hverken i lovteksten eller bemærk-
ningerne hertil muligt præcist at
angive, hvilke oplysninger der vil
skulle afgives til brug for Skatte-
forvaltningens vurdering af, om
den skattepligtige har løftet bevis-
byrden for, at afholdte udgifter til
forbedringer og/eller vedligehol-
delse m.v. også ville være afholdt
uden CO
2
-lagring.
I bemærkningerne til lovforslaget
er der imidlertid givet eksempler
på, hvilke oplysninger der kan for-
ventes at skulle indsendes til Skat-
teforvaltningen, ligesom det er
fremhævet, at de regler, der fast-
sættes, vil skulle udformes således,
at virksomhederne kun vil skulle
indsende de oplysninger, der er
nødvendige for at godtgøre, at be-
tingelserne for at fratrække afskriv-
ningerne eller udgifterne ved op-
gørelsen af den kulbrinteskatteplig-
tige indkomst er opfyldt.
Landbrug & Fødevarer
Begrænset skattepligt og aktiviteter i den
eksklusive økonomiske zone
Landbrug & Fødevarer finder det
vigtigt, at der etableres mulighed
for fangst og lagring af CO
2
både i
Nordsøen og på land.
Landbrug & Fødevarer finder det
samtidig væsentligt, at skattevilkå-
rene ikke bliver så omfattende, at
virksomhederne ikke vil byde på
opgaven.
Med forslaget om udvidelse af den
begrænsede skattepligt for uden-
landske selskaber og personer til
inden
for rammerne af FN’s hav-
retskonvention
også at omfatte
aktiviteter uden for 12-sømile-
grænsen, sikres netop en ensartet
skattemæssig behandling af fangst
og lagring af CO
2
i Nordsøen og
på land.
De udenlandske selskaber og per-
soner, der måtte udøve aktivitet på
Side 13 af 14
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar fra skatteministeren
2684368_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den danske kontinentalsokkel
uden for 12-sømilegrænsen, vil ef-
ter forslaget blive omfattet af de
samme regler, som gælder ved
udøvelse af erhverv med fast
driftssted inden for 12-sømile-
grænsen og ved modtagelse af ve-
derlag for personligt arbejde i tje-
nesteforhold udøvet inden for 12-
sømilegrænsen.
Landbrug & Fødevarer bemærker,
at såfremt de pågældende områder
og/eller aktiviteter ikke er omfattet
af de dobbeltbeskatningsoverens-
komster, som Danmark har ind-
gået, kan lovforslaget resultere i, at
virksomheder og personer bliver
udsat for dobbeltbeskatning.
Landbrug & Fødevarer finder, at
en sikring af, at der ikke opstår
dobbeltbeskatning, kan være af af-
gørende betydning, og opfordrer
derfor til at risikoen for dobbeltbe-
skatning afdækkes og behandles i
lovforslaget.
Det er korrekt, at den foreslåede
udvidelse af den begrænsede skat-
tepligt til også at omfatte udøvelse
af aktiviteter uden for 12-sømile-
grænsen for de selskaber og perso-
ner, som ikke er hjemmehørende i
Danmark, umiddelbart kan føre til
en dobbelt skattebetaling for de
pågældende. Imidlertid vil denne
problemstilling altid kunne opstå,
når en virksomhed udøver er-
hvervsmæssige aktiviteter i en an-
den stat end den stat, hvor virk-
somheden er skattemæssigt hjem-
mehørende. Risikoen for dobbelt-
beskatning må i sådanne tilfælde
imødegås via en indgået dobbelt-
beskatningsoverenskomst eller via
en intern lempelsesregel (svarende
til den danske bestemmelse i lig-
ningslovens § 33 om lempelse for
udenlandske skatter) i det land,
hvor den pågældende virksomhed
er hjemmehørende.
SRF Skattefaglig For-
ening (SRF)
SRF har ingen bemærkninger til
forslaget.
Side 14 af 14