Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 71 Bilag 1
Offentligt
2679509_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
Høring vedr. forslag til lov om en ekstra økonomisk støtte -
Sagsnr 23-01200.
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
3. marts 2023
J.nr. 23-18839
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
Tak for muligheden for at indgive et høringssvar.
Børne- og Kulturchefforeningen ønsker ikke at kommenterer på lovforslaget.
Vh Maria
---
Maria Kangas Christensen
Foreningssekretær
Chefkonsulent
Børne- og kulturchefforeningen
41 75 06 60
Bellisvej 2
8766 Nørre Snede
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679509_0003.png
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Vi takker for det tilsendte materiale. Som I selv skriver i høringsbrevet, er der tale om en kort
høringsfrist. Danske Patienter er paraplyorganisation for 23 patient- og pårørendeforeninger, og vi har
desværre ikke mulighed for at nå at indsamle og koordinere input fra vores medlemsforeninger i et
samlet høringssvar på så kort tid.
Dbh
Sofie
Bedste hilsner,
Sofie Marie Ravnsholt Rasmussen
Sundhedspolitisk konsulent
33 41 47 27
[email protected]
Danske Patienter & ViBIS
Kompagnistræde 22, 1.
1208 København K
danskepatienter.dk og vibis.dk
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679509_0004.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Danske Seniorer
Griffenfeldsgade 58
2200 København N
Tlf.: 35 37 24 22
CVR: 10 78 87 14
Arbejdernes Landsbank
Kontonr.: 5301 0273256
[email protected]
www.danske-seniorer.dk
København 06. marts 2023
Høring vedr. forslag til lov om en ekstra økonomisk støtte til modtagere af ældrecheck,
engangsbeløb til uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg på grund af en
funktionsnedsættelse eller som enlige forsørgere samt ophævelse af lov om den sociale
pensionsfond
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har i skrivelse af 2. marts 2023 anmodet om eventuelle
kommentarer til ovenstående lovforslag.
Danske Seniorer finder, at det er en god idé at tildele 5.000 kr. skattefrit til modtagere af ældrecheck og
noterer med tilfredshed, at hele beløbet uddeles på én gang. Vi har flere gange argumenteret for, hvorfor
en ekstra ældrecheck er en god og ubureaukratisk måde at give økonomisk udsatte ældre en hjælpende
hånd, og vi er meget glade for lovforslaget.
Danske Seniorer har ingen kommentarer til de øvrige dele af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Katrine Lester
Direktør
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679509_0005.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
København den 8. marts 2023
Høring over forslag til lov om ekstra økonomisk støtte
til modtagere af ældrecheck, engangsbeløb til uddannelses-
søgende, der modtager stipendium som tillæg på grund af
en funktionsnedsættelse eller som enlige forsørgere samt
ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne kvitterer hermed for muligheden for at afgive
høringssvar i høring over forslag til lov om ekstra økonomisk støtte til modtagere af ældrecheck,
engangsbeløb til uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg på grund af
en funktionsnedsættelse eller som enlige forsørgere samt ophævelse af lov om den sociale pensionsfond.
Foreningerne bifalder lovens formål og har herudover ingen yderligere bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
På foreningernes vegne
e.b.
Michael Kümmel
chefkonsulent
Danske SOSU-skoler & Danske SOSU-skoler
Bestyrelserne
Ny Vestergade 17, 2. sal, 1471 København K
tlf. 42 41 35 01, e-mail:
[email protected]
&
[email protected]
1
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679509_0006.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
7. marts 2023
J.nr. 2023-11-0977
Dok.nr. 569498
Sagsbehandler
Caroline Rasmussen
Sendt til:
[email protected]
,
[email protected]
,
[email protected]
,
[email protected]
,
[email protected]
Cc:
[email protected]
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Høring over forslag til lov om en ekstra økonomisk støtte til modtagere af
ældrecheck, engangsbeløb til uddannelsessøgende, der modtager
stipendium som tillæg på grund af en funktionsnedsættelse eller som
enlige forsørgere samt ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
1.
Ved brev af 2. marts 2023 har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering anmodet om
Datatilsynets bemærkninger til ovennævnte lovforslag. Svarfristen er sat til den 8. marts 2023.
På baggrund af den korte svarfrist har Datatilsynet alene foretaget en summarisk gennemgang
af det tilsendte udkast til lovforslag og har i den forbindelse alene forholdt sig til pkt. 4 i de
almindelige bemærkninger om behandling af personoplysninger og forholdet til databeskyttel-
sesforordningen og databeskyttelsesloven.
Datatilsynet har på den baggrund følgende bemærkninger til lovforslaget:
2.
Lovforslaget indebærer, at der vil ske indsamling, samkøring og videregivelse af personop-
lysninger. Lovforslaget indebærer behandling af personoplysninger omfattet af databeskyttel-
sesforordningens artikel 6 og i visse tilfælde også særlige kategorier af personoplysninger
omfattet af artikel 9. Derudover vil der også ske behandling af ydelsesmodtageres personnum-
mer.
Datatilsynet bemærker i den forbindelse, at det ved samkøring af personoplysninger er afgø-
rende, at de generelle principper for databeskyttelse i databeskyttelsesforordningens artikel 5
iagttages.
Dette indebærer bl.a., at behandling af personoplysninger skal ske i overensstemmelse med
kravet om dataminimering, hvorefter behandling af personoplysninger skal begrænses til det
nødvendige for at opfylde formålet med behandlingen, samt kravet om formålsbegrænsning,
som indebærer, at behandling af personoplysninger ikke må være uforenelig med de(t) oprin-
delige formål for indsamlingen af personoplysningerne.
3.
Datatilsynet har noteret sig, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering i afsnit 4 om
forholdet til databeskyttelsesreglerne har vurderet, at de omhandlende behandlinger af perso-
noplysninger kan ske inden for rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.1,
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679509_0007.png
litra e, databeskyttelseslovens § 11, stk.1 og databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk.2,
litra f.
Datatilsynet bemærker i den forbindelse, at for så vidt angår behandlingen af særlige katego-
rier af personoplysninger omfattet af forordningens artikel 9, kræves, at der udover en undta-
gelse i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, også identificeres et behandlingsgrund-
lag i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.1, litra a-f, førend der kan ske behandling af
personoplysninger omfattet af forordningens artikel 9.
Det fremgår af lovforslaget, at den foreslåede bestemmelse i § 6 vil udgøre nationale særreg-
ler for behandling af personoplysninger. Datatilsynet går ud fra, at denne vurdering er foretaget
på baggrund af Justitsministeriets ”tjekliste” vedrørende muligheden for at fastsætte regler for
lovlig behandling i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og
3
1
.
4.
Datatilsynet har endvidere noteret sig, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering i
samme afsnit har angivet, at reglerne i lovforslaget medfører at myndighedernes behandling
af personoplysninger vil kunne undtages fra oplysningspligten i databeskyttelsesforordningens
artikel 14, stk. 5, litra c, om indsamling og videregivelse, der er udtrykkeligt fastsat i medlem-
sstaternes nationale ret, og som fastsætter passende foranstaltninger til beskyttelse af den
registreredes legitime interesser.
Datatilsynet lægger til grund at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har vurderet, at
loven fastsætter passende foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes legitime inter-
esser.
Datatilsynet har videre noteret sig, at det afslutningsvis i pkt. 4 i de almindelige bemærkninger
er anført, at reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven forudsættes at
vil blive iagttaget i forbindelse med de omhandlede behandlinger af personoplysninger. Tilsy-
net lægger på den baggrund til grund, at også reglerne om behandlingssikkerhed, herunder
bl.a. passende kryptering, og de registreredes rettigheder, vil blive iagttaget.
Side 2 af 2
Datatilsynet har på det foreliggende grundlag ikke yderligere bemærkninger.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriet til orientering.
Med venlig hilsen
Caroline Rasmussen
1
Betænkning nr. 1565 om databeskyttelsesforordningen (2016/679) – de retlige rammer for dansk lovgivning, side 168-170.
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679509_0008.png
8. marts 2023
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att.: [email protected], [email protected],
[email protected], [email protected] og [email protected].
Vedr. høring af udkast til lov om en ekstra økonomisk hjælp til
modtagere af ældrecheck, engangsbeløb til uddannelsessøgende, der
modtager stipendium som tillæg på grund af funktionsnedsættelse eller
som enlige forsørgere samt ophævelse af lov om den sociale
pensionsfond.
Faglige Seniorer er fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering blevet anmodet
om at afgive bemærkninger til udkast til lov om en ekstra økonomisk støtte til
modtagere af ældrecheck, engangsbeløb til uddannelsessøgende, der modtager
stipendium som tillæg på grund af funktionsnedsættelse eller som enlige forsørgere
samt ophævelse af lov om den sociale pensionsfond.
Lovforslaget er en del af udmøntningen af en politisk aftale om inflationshjælp, som
blev indgået mellem regeringen og et bredt flertal i folketinget.
Overordnet kan Faglige Seniorer fuldt ud tilslutte sig, at der, som følge af fortsat høj
inflation, bliver givet en ekstra økonomisk håndsrækning på 5.000 kr. skattefrit til
omkring 290.000 folkepensionister, som i 2023 er berettiget til at modtage
supplerende pensionsydelse (ældrecheck).
Faglige Seniorer kan tilslutte sig, at den nævnte målgruppe er en tilfredsstillende
afgrænsning i forhold til at nå en bred gruppe af folkepensionister, som er trængt
som følge af fortsat høje priser ikke mindst på fødevarer og energi.
Faglige Seniorer havde dog gerne set, at man politisk havde identificeret en gruppe
af førtidspensionister, modtagere af Seniorpension og Tidlig Pension, som også
kunne være berettiget til en ekstra økonomisk støtte i lighed med, hvad der var
tilfældet med den første inflationshjælp.
Faglige Seniorer finder det ligeledes vigtigt, at man med nærværende udkast til
lovforslag dels sikrer, at de folkepensionister, som allerede nu er godkendt til
ældrecheck i 2023, får mulighed for at modtage den ekstra økonomiske støtte
allerede i 1. runde frem til 1. maj 2023, dels sikrer mulighed for i opfølgende runder
at sikre, at personer, der senere som efterregulering eller ved årsopgørelsen for
2023 bliver godkendt til modtagere af ældrecheck, også får den ekstra økonomiske
støtte.
Faglige Seniorer
Molestien 7
2450 Kbh. SV
Tlf. 33 63 24 50
[email protected]
www.fagligsenior.dk
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679509_0009.png
Faglige Seniorer lægger også vægt på, at udkastet sikrer alle modtagere af
ældrecheck den ekstra økonomiske hjælp og at det ikke er afgørende, om
ældrechecken har været nedsat på grund af pensionistens personlige tillægsprocent
eller brøkpension. Der er desværre mange pensionister, der som følge af både
grænser for indkomst og formue, får nedsat ældrecheck, men som må anses for at
være berettiget til økonomisk hjælp.
Med lovudkastet foreslås det, at der ikke udbetales ekstra økonomisk støtte til
dødsboet efter en pensionist, der på ’udbetalingstidspunktet’ er afgået ved døden.
Faglige Seniorer finder denne grænse snæver.
Der vil givetvis være en del pensionister, som også har en ægtefælle, der er
pensionist, og som ikke har reserver til at modstå fortsat høje priser og som på den
måde får frataget en ekstra økonomisk hjælp pludseligt. Hvis den afdøde har fået
udbetalt ældrecheck, så er det rimeligt, at boet f.eks. en efterladt ægtefælle får den
skattefri økonomiske støtte.
Faglige Seniorer gør opmærksom på, at det kræver en ekstra informationsindsats at
nå ud til de berettigede, men også til personer, der potentielt kunne blive godkendt
til ældrecheck i 2023. Ligeså er det vigtigt med præcise regler for klageadgang.
Faglige Seniorer kan støtte ophævelse af lov om den sociale pensionsfond, da der
ikke længere er midler i fonden.
Med venlig hilsen
Palle Smed
Direktør
Faglige Seniorer
Molestien 7
2450 Kbh. SV
Tlf. 33 63 24 50
[email protected]
www.fagligsenior.dk
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679509_0010.png
Kære Camilla
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) takker for høringsmuligheden og har ingen bemærkninger til
lovforslaget - J.nr. 23/01200 - 2023-1719.
Jeg skal beklager fristoverskridelsen og håber, at FA’s bemærkninger medtages.
Med venlig hilsen
David Luxhøj-Pedersen
Advokatfuldmægtig
E:
[email protected]
M:
+45 33 38 16 23
Amaliegade 7
1256 København K
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679509_0011.png
Kære Camilla
Finanstilsynet har ikke bemærkninger til den fremsendte høring.
Med venlig hilsen
Camilla Mikkelsen
Fuldmægtig
Kontoret for EU-sager, Ledelses- og Ministerbetjening
__________________________________________________
Strandgade 29, 1401 København K
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 61 93 07 26
mail: [email protected]
www.finanstilsynet.dk
_________________________________________________
Finanstilsynet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler
dine personoplysninger på vores hjemmeside
https://www.finanstilsynet.dk/Kontakt/Privatlivspolitik
Finanstilsynet gør opmærksom på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du har modtaget denne mail ved en
fejl, bedes du straks oplyse Finanstilsynet herom ved at besvare denne e-mail og derefter slette e-mailen. Vi gør opmærksom på, at
hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejl, kan enhver form for kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail være
ulovlig.
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679509_0012.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
J. nr. 23/01200- 2023-1719
Odense den 07.03.2023
LAP – Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere kvitterer hermed for muligheden
for at afgive høringssvar vedr. forslag til lov om en ekstra økonomisk støtte til modtagere af
ældrecheck, engangsbeløb til uddannelsessøgende, der modtager stipendium som tillæg på grund af
en funktionsnedsættelse eller som enlige forsørgere samt ophævelse af lov om den sociale
pensionsfond.
LAP støtter op om inflationshjælp med ekstra økonomisk støtte på 5.000 kr. til modtagere af ældrechecken
og engangsbeløb på 1.000 kr. til SU-handicaptillægsmodtagere og enlige forsørgere, som hjælp til
kompensation af borgere for de høje priser.
Endelig noterer vi os, at midlerne i den sociale pensionsfond er opbrugt i overensstemmelse med loven, og
fonden som følge deraf er ophørt.
Med venlig hilsen
Hanne Wiingaard, Lenette Rasmussen, Helle Sibbersen
Forretningsudvalget i LAP
På vegne af
LAP – Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere
Store Glasvej 49, 5000 Odense C
Telefon: 66 19 45 11
www.lap.dk
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679509_0013.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 2. marts 2023 sendt forslag til lov om en ekstra
økonomisk støtte i høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven, §§ 7 og 10
(Lovbekendtgørelse nr. 101 af 19/01/2012) og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan have
betydning for Rigsrevisionens opgaver.
Vi har gennemgået lovforslaget og kan konstatere, at det ikke omhandler revisions- eller regnskabsforhold i
staten eller andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Specialkonsulent
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf.
+45 33 92 84 00
Dir.
+45 33 92 85 73
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Læs om Rigsrevisionens behandling af personoplysninger
her
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679509_0014.png
Vi har ingen bemærkninger til lovforslaget om ekstra økonomisk støtte til modtagere af ældrecheck m.fl.
Venlig hilsen
Søren Carøe
Formand
---------------------------------------
Vallerødvænge 23
2960 Rungsted Kyst
tlf.: 2811 0020
mail:
[email protected]
web:
www.rflam.org
Facebook:
facebook.dk/rflam.org
---------------------------------------
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679509_0015.png
Fra:
Grit Vosgerau - GVO <[email protected]>
Sendt:
7. marts 2023 11:04
Til:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering <[email protected]>
Cc:
Louise Hartung Rohde <[email protected]>; Camilla Coff Andersen <[email protected]>
Emne:
VS: Høring vedr. forslag til lov om en ekstra økonomisk støtte - Sagsnr 23-01200
Til STAR
Udbetaling Danmark har ingen bemærkninger til lovforslaget om ekstra økonomisk støtte og engangsbeløb.
Venlig hilsen
Grit Vosgerau
Udbetaling Danmark · Hillerød
Juridisk senior specialkonsulent · Juridisk afdeling - pension
Direkte nummer 2476 7326
E-mail
[email protected]
ATP · Kongens Vænge 8 · 3400 Hillerød
Telefon ·
www.borger.dk
·
www.virk.dk
· CVR-nr. 43405810
Følg ATP koncernen på
Facebook
·
LinkedIn
For information om, hvordan ATP Koncernen behandler dine personoplysninger, se atp.dk/behandling-af-personoplysninger
Oplysningerne i denne e-mail kan være fortrolige og er udelukkende beregnet til brug for de oven for angivne personer eller virksomheder. Vi gør
opmærksom på, at udbredelse, omdeling eller kopiering af oplysningerne efter omstændighederne er forbudt. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en
fejltagelse, bedes du meddele det til afsenderen og derefter slette den. På forhånd tak.
Pas altid på links i mails. Tast hjemmesidens adresse i adressefeltet på browseren eller brug bogmærker. Husk, at hverken banker eller offentlige
myndigheder vil sende en mail med et link direkte til en log ind-side, hvor du logger ind med NemID eller MitID.
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679509_0016.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected], [email protected], [email protected], [email protected],
[email protected]
og
[email protected]
8. marts 2023 • CB
Høringssvar vedr. forslag til lov om en ekstra økonomisk støtte til modtagere
af ældrecheck, engangsbeløb til uddannelsessøgende, der modtager
stipendium som tillæg på grund af en funktionsnedsættelse eller som enlige
forsørgere samt ophævelse af lov om den sociale pensionsfond
Ældre Sagens høringssvar vedrører den del af lovforslaget, der handler om inflationshjælp
til folkepensionister.
Ældre Sagen finder det positivt, at der er indgået en aftale om yderligere inflations-
kompensation. Modellen er den samme, som blev anvendt ved den skattefrie check til
modtagere af ældrecheck vedtaget i 2022.
Det betyder, at det er meget enkelt at udbetale den ekstra skattefri check på 5.000 kr.
Ældre Sagen finder imidlertid, at der er behov for en langt mere omfattende hjælp. Det er
ikke kun de knap 300.000 folkepensionister, der modtager ældrecheck, der har behov for
hjælp.
Folkepensionen blev i 2022 reguleret med 1,2 pct., mens inflationen var på 7,7 pct. Dvs. en
udhuling af pensionens købekraft på ca. 6,5 pct., og udhulingen fortsætter i 2023.
Folkepensionen er blevet reguleret med 3 pct. i 2023, men forventningerne til inflationen er
langt højere, ikke mindst efter der er indgået overenskomster på det private arbejdsmarked,
der må forventes at give lønstigninger på 10–11 pct. i de næste to år.
De store lønstigninger, der er aftalt på det private arbejdsmarked, vil med de nuværende
regler tidligst få betydning for reguleringen af pensionerne i 2025, samtidig med at
lønstigningerne kan føre til yderligere prisstigninger i 2023 og 2024.
Ældre Sagen foreslår derfor, at reguleringen af pensionerne og de øvrige forsørgelses-
ydelser fremrykkes. Det vil give mest til dem, der har den svageste økonomi og er hårdest
ramt af inflationen. En ekstraordinær forhøjelse af ydelserne i 2023 kan aftrappes i takt
med, at reguleringen af overførslerne indhenter udviklingen i priser og lønninger, sådan at
de offentlige budgetter ikke påvirkes på lang sigt.
Herudover finder Ældre Sagen ikke, at der med gentagelsen af en skattefri check på 5.000
kr. til alle modtagere af ældrecheck er tale om en fordeling af hjælpen, der i tilstrækkelig
grad tilgodeser de økonomisk mest udsatte.
Det kan illustreres med et eksempel: En enlig folkepensionist, som ikke har anden
indkomst udover folkepensionen og ca. 16.000 kr. om året i ATP, og som har 100.000 kr.
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679509_0017.png
stående på en bankkonto, er ikke berettiget til ældrecheck. Det er derimod en
folkepensionist med indkomst fra privat pensionsordning på 89.000 kr. om året, men kun
90.000 kr. på bankkontoen - selvom den første pensionist har betydeligt lavere disponibel
indkomst. Sidstnævnte folkepensionist er berettiget til en ældrecheck på 372 kr. i 2022 og
960 kr. i 2023 og modtager herudover samlet 10.000 kr. i skattefrie checks, mens den
første pensionist ikke får nogen hjælp.
Efter Ældre Sagen opfattelse bør hjælpen målrettes i forhold til indkomst, så også
folkepensionister med lidt for stor likvid formue, men en lav indkomst, bliver berettiget til
hjælp. Det kan ske ved at anvende den personlige tillægsprocent, der også indgår ved
beregningen af ældrechecken.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Side 2 af 2