Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 71 Bilag 1
Offentligt
2679508_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til lov om en ekstra økono-
misk støtte til ældrecheckmodtagere, en-
gangsbeløb til uddannelsessøgende, der
modtager stipendium som tillæg på grund af
en funktionsnedsættelse eller som enlige for-
sørgere samt ophævelse af lov om den soci-
ale pensionsfond
J.nr. 23/01200
2023-1718
YS
LORO
CAA
Indledning
Lovforslaget blev sendt i høring i perioden fra den 2. marts 2023 til den 8. marts
2023.
Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Til-
lægspension, BDO Revision, Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesrådet, Børne- og Kul-
turchefforeningen, Børnerådet, Børns Vilkår, Dansk Magisterforening, Dansk Rets-
politisk Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske A-
kasser, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Bestyrelserne, Danske Erhvervs-
skoler og
–Gymnasier,
Danske Erhvervsakademier, Lederne, Danske Gymnasieele-
vers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske HF & VUC, Danske Land-
brugsskoler, Danske Patienter, Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner,
Danske Revisorer, Danske Seniorer, Danske SOSU-skoler
Bestyrelserne, Danske
SOSU-skoler, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Datatilsynet,
Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Erhvervsstyrelsen, Faglige seniorer, FGU
Danmark, Finans Danmark, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Fi-
nanstilsynet, Foreningen af Danske Lægestuderende, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsauto-
riserede Revisorer, Forsikring & Pension, Frivilligrådet, FSR - Foreningen af Stats-
autoriserede Revisorer, Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Branche-
forening, Kooperationen, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, LAP -
Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere, Lægeforeningen,
Lærerstuderendes Landskreds, Mødrehjælpen, Nationalbanken, Pension Danmark,
Psykiatrifonden, Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Red Barnet, Retssik-
kerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for psykisk
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679508_0002.png
sårbare på Arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Dan-
ske Socialrådgiverstuderende, Sammenslutningen Unge med Handicap (SUHM),
SAND, SIND, Sundhedskartellet, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning,
Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
Fra de myndigheder og organisationer m.v., som lovforslaget har været sendt i hø-
ring til, er der modtaget høringssvar fra følgende:
Ankestyrelsen, Danske Patienter, Danske Seniorer, Danske SOSU-skoler og Dan-
ske SOSU-skoler - Bestyrelserne, Datatilsynet, Faglige Seniorer, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, LAP
Landsforeningen Af nuværende og
tidligere Psykiatribrugere, Rigsrevisionen, Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejds-
markedet, Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
Følgende havde ingen bemærkninger til lovforslaget:
Ankestyrelsen, Børne- og Kulturchefforeningen, Danske Patienter, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Rigsrevisionen, Rådet for Psykisk Sårbare på
Arbejdsmarkedet, Udbetaling Danmark.
I det følgende afsnit er en oversigt over hovedindholdet af de modtagne hørings-
svar samt Beskæftigelsesministeriets og Uddannelses- og Forskningsministeriets
bemærkninger hertil. For en fuldstændig gennemgang af samtlige indsendte syns-
punkter henvises til vedlagte høringssvar.
Generelle bemærkninger
Danske Seniorer, LAP- Landsforening Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere
og Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler
Bestyrelserne støtter op om
lovforslaget.
Beskæftigelsesministeriets bemærkning:
Beskæftigelsesministeriet anerkender den udtrykte tilfredshed med forslaget, der
kommer til at gavne mange borgere, der er økonomisk vanskeligt stillede som følge
af de fortsat høje priser.
Faglige Seniorer støtter ophævelsen af lov om den sociale pensionsfond.
Bemærkninger til lovforslaget
Ældre Sagen og Faglige Seniorer er generelt positive for den indgåede
Aftale om
inflationshjælp.
Ældre Sagen finder imidlertid, at der er behov for en langt mere omfattende hjælp.
Det er ikke kun de knap 300.000 folkepensionister, der modtager ældrecheck, der
har behov for hjælp.
Faglige Seniorer havde gerne set, at man politisk havde identificeret en gruppe af
førtidspensionister, modtagere af seniorpension og tidlig pension, som også kunne
være berettiget til en ekstra økonomisk støtte i lighed med, hvad der var tilfældet
med den første inflationshjælp.
2
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679508_0003.png
Beskæftigelsesministeriets bemærkning:
Partierne bag Aftale om inflationshjælp har valgt at give en ekstra økonomisk
støtte til modtagere af ældrecheck, der skal kompensere de økonomisk vanskeligst
stillede pensionister med små formuer og lave indkomster, og som derfor rammes
særligt hårdt af de høje priser.
Faglige Seniorer opfordrer til, at lovforslaget sikrer, at de folkepensionister, som
allerede nu er godkendt til ældrecheck i 2023, får mulighed for at modtage den eks-
tra økonomiske støtte allerede i 1. runde frem til 1. maj 2023, dels sikrer mulighed
for i opfølgende runder at sikre, at personer, der senere som efterregulering eller
ved årsopgørelsen for 2023 bliver godkendt til at modtage af ældrecheck, også får
den ekstra økonomiske støtte.
Beskæftigelsesministeriets bemærkning:
Det fremgår af lovforslaget, at udbetalinger bliver foretaget i fire runder for at
sikre, at ekstra økonomisk støtte så vidt muligt udbetales automatisk til hele den be-
rettigede personkreds, der modtager ældrecheck for 2023. Første udbetaling af
5.000 kr. forventes så vidt muligt at ske i maj 2023 for de folkepensionister, der
frem til og med udbetalingstidspunktet har fået udbetalt ældrecheck for 2023. An-
den udbetaling vil ske i september 2023. Der vil herefter være to automatiske udbe-
talinger af ekstra økonomisk støtte i forbindelse med den årlige efterregulering af
pensionerne i 2024 for det foregående kalenderår, hvor folkepensionisten kan have
fået ret til ældrecheck for 2023 og dermed ret til ekstra økonomisk støtte. Den sid-
ste automatiske udbetaling vil ske ultimo 2024 på baggrund af en ny udsøgning af
målgruppen, hvor de pensionister, som tidligere har fået udbetalt ekstra økonomisk
støtte, dog ikke vil indgå. De folkepensionister, der ikke automatisk har modtaget
ekstra økonomisk støtte fra Udbetaling Danmark, kan ansøge om at få støtten ud-
betalt frem til 31. december 2025, hvis det viser sig, at pensionisten i denne peri-
ode får efterbetalt ældrecheck for 2023, f.eks. grundet sen efterregulering.
Faglige Seniorer lægger også vægt på, at lovforslaget sikrer alle modtagere af æl-
drecheck den ekstra økonomiske hjælp og at det ikke er afgørende, om ældre-
checken har været nedsat på grund af pensionistens personlige tillægsprocent eller
brøkpension. Der er desværre mange pensionister, der som følge af både grænser
for indkomst og formue, får nedsat ældrecheck, men som må anses for at være be-
rettiget til økonomisk hjælp.
Ældre Sagen bemærker, at hjælpen bør målrettes i forhold til indkomst, så også fol-
kepensionister med lidt for stor likvid formue, men en lav indkomst, bliver beretti-
get til hjælp. Det kan ske ved at anvende den personlige tillægsprocent, der også
indgår ved beregningen af ældrechecken.
Derudover finder Ældre Sagen ikke, at der med gentagelsen af en skattefri check på
5.000 kr. til alle modtagere af ældrecheck er tale om en fordeling af hjælpen, der i
tilstrækkelig grad tilgodeser de økonomisk mest udsatte.
Beskæftigelsesministeriets bemærkning:
Lovforslaget udmønter dele af Aftale om inflationshjælp. Derudover følger ud-
møntningen samme model for udbetalinger, som blev vedtaget i den seneste lov om
3
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679508_0004.png
en ekstra økonomisk støtte til modtagere af ældrechecken (lov nr. 1367 af 13. sep-
tember 2022). Derfor er det eneste kriterium for at modtage den ekstra økonomiske
støtte, at folkepensionisten er berettiget til og har fået udbetalt ældrecheck for
2023.
Faglige Seniorer anfører, at der ikke udbetales ekstra økonomisk støtte til dødsboet
efter en pensionist, der på ’udbetalingstidspunktet’ er afgået ved døden. Faglige Se-
niorer finder denne grænse snæver.
Der vil givetvis være en del pensionister, som også har en ægtefælle, der er pensio-
nist, og som ikke har reserver til at modstå fortsat høje priser og som på den måde
får frataget en ekstra økonomisk hjælp pludseligt. Hvis den afdøde har fået udbetalt
ældrecheck, så er det rimeligt, at boet f.eks. en efterladt ægtefælle får den skattefri
økonomiske støtte.
Beskæftigelsesministeriets bemærkning:
Lovforslaget følger de gældende regler efter lov om social pension, hvorefter retten
til sociale pensioner bortfalder ved ydelsesmodtagerens dødsfald. Baggrunden for
dette er, at der ikke længere er et forsørgelsesgrundlag.
Faglige Seniorer gør opmærksom på, at det kræver en ekstra informationsindsats at
nå ud til de berettigede, men også til personer, der potentielt kunne blive godkendt
til ældrecheck i 2023. Ligeså er det vigtigt med præcise regler for klageadgang.
Beskæftigelsesministeriets bemærkning:
Beskæftigelsesministeriet har taget bemærkningen til efterretning og er enig i, at
det er vigtigt med præcise og klare regler for klageadgang. Udbetaling Danmarks
afgørelser om ældrecheck kan påklages efter de gældende regler i lov om social
pension.
Øvrige emner
Ældre Sagen anfører, at folkepensionen i 2022 blev reguleret med 1,2 pct., mens
inflationen var på 7,7 pct. Dvs. en udhuling af pensionens købekraft på ca. 6,5 pct.,
og udhulingen fortsætter i 2023. Folkepensionen er blevet reguleret med 3 pct. i
2023, men forventningerne til inflationen er langt højere, ikke mindst efter der er
indgået overenskomster på det private arbejdsmarked, der må forventes at give løn-
stigninger på 10–11 pct. i de næste to år.
De store lønstigninger, der er aftalt på det private arbejdsmarked, vil med de nuvæ-
rende regler tidligst få betydning for reguleringen af pensionerne i 2025, samtidig
med at lønstigningerne kan føre til yderligere prisstigninger i 2023 og 2024.
Ældre Sagen foreslår derfor, at reguleringen af pensionerne og de øvrige forsørgel-
sesydelser fremrykkes. Det vil give mest til dem, der har den svageste økonomi og
er hårdest ramt af inflationen. En ekstraordinær forhøjelse af ydelserne i 2023 kan
aftrappes i takt med, at reguleringen af overførslerne indhenter udviklingen i priser
og lønninger, sådan at de offentlige budgetter ikke påvirkes på lang sigt.
4
L 71 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Ligestillingsvurdering, høringsnotat og høringssvar
2679508_0005.png
Beskæftigelsesministeriets bemærkning:
Nærværende lovforslag udmønter den del af Aftale om inflationshjælp, der indehol-
der en skattefri ekstra økonomisk støtte på 5.000 kr. til folkepensionister, der er be-
rettiget til og har fået udbetalt ældrecheck for 2023. Aftalepartierne blev endvidere
enige om, at der skal udbetales et skattefrit engangsbeløb på 1.000 kr. til uddannel-
sessøgende, der modtager stipendium som tillæg på grund af en funktionsnedsæt-
telse (SU-handicaptillæg) eller som enlige forsørgere. Ældre Sagens forslag ligger
derfor uden for aftalens rammer.
Datatilsynet bemærker, at for så vidt angår behandlingen af særlige kategorier af
personoplysninger omfattet af forordningens artikel 9, kræves, at der ud over en
undtagelse i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, også identificeres et be-
handlingsgrundlag i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.1, litra a-f, førend
der kan ske behandling af personoplysninger omfattet af forordningens artikel 9.
Datatilsynet bemærker endvidere, at reglerne i lovforslaget medfører, at myndighe-
dernes behandling af personoplysninger vil kunne undtages fra oplysningspligten i
databeskyttelsesforordningens artikel 14, stk. 5, litra c, om indsamling og videregi-
velse, der er udtrykkeligt fastsat i medlemsstaternes nationale ret, og som fastsætter
passende foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes legitime interesser.
Endelig lægger Datatilsynet til grund, at også reglerne om behandlingssikkerhed,
herunder bl.a. passende kryptering, og de registreredes rettigheder, vil blive iagtta-
get.
Beskæftigelsesministeriets og Uddannelses- og Forskningsministeriets bemærk-
ning:
Ministerierne har noteret sig Datatilsynets bemærkninger og kan i det hele henvise
til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 4, om behandling af personop-
lysninger og forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Der henvises heri til såvel databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra e, som
artikel 9, stk. 2, litra f. Det er endvidere anført i lovforslagets bemærkninger, at be-
handlingen af ansøgningssagerne skal ske under iagttagelse af reglerne i databe-
skyttelsesforordningens kapitel III om den registreredes rettigheder. Reglerne i da-
tabeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, herunder de grundlæggende
principper i forordningens artikel 5, forudsættes i øvrigt at blive iagttaget i forbin-
delse med de nævnte behandlinger af personoplysninger, herunder i forbindelse
med behandling af oplysninger om ydelsesmodtagere.
5