Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 70
Offentligt
2704009_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. maj 2023
Politikontoret
Poul Stampe Berggreen
2023-0037-0171
2799736
Besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om vagtvirksomhed (Etablering af en forsøgsordning med kommu-
nale tryghedsvagter m.v.) (L 70) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om vagtvirksomhed, som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 11. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om lovforslaget indebærer, at der stilles samme uddannelsesmæssige krav til privat ansatte som til kommunalt ansatte tryghedsvagter
Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om vagtvirksomhed (Etablering af en forsøgsord-
ning med kommunale tryghedsvagter m.v.) (L 70):
”Vil
ministeren redegøre for, om han vil indføre et krav om, at
vagterne skal have en erhvervsfaglig uddannelse for at udføre
opgaven, som foregår i det offentlige rum? Og vil ministeren
som teknisk bistand udarbejde et ændringsforslag med dette ind-
hold?”
Svar:
1.
Reglerne om de uddannelsesmæssige krav til autoriserede vagter fastsæt-
tes ifølge § 8 i lov om vagtvirksomhed af justitsministeren. Det fremgår i
den forbindelse af § 9 i bekendtgørelse nr. 1408 af 4. december 2017 om
vagtvirksomhed, at den, der udfører vagtvirksomhed, enten skal have gen-
nemført det grundkursus for vagtfunktionærer (grundlæggende vagt), der
afholdes i henhold til lov om arbejdsmarkedsuddannelser, eller have gen-
nemført den del af sikkerhedsvagtuddannelsen, der giver kvalifikationer
svarende til grundkursus for vagtfunktionærer, eller have tilsvarende kvali-
fikationer, der kan anerkendes efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikati-
oner, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2013/55/EU. Det er således efter de gældende regler ikke et krav, at den, der
udfører vagtvirksomhed, har gennemført en erhvervsuddannelse, idet auto-
risation også kan opnås, hvis den pågældende har gennemført AMU-kurset
grundlæggende vagt.
2.
Der lægges med lovforslaget op til, at kommunalbestyrelsen kan gøre
brug af tryghedsvagter med henblik på at opretholde den offentlige orden
mv. på kommunens område, jf. den foreslåede § 1 a. Tryghedsvagter skal
enten være godkendte, kommunale vagter, eller godkendte vagter ansat i
autoriserede vagtvirksomheder, som har indgået aftale med kommunen om
udøvelse af vagtvirksomhed.
Det fremgår af den foreslåede § 1 c, at justitsministeren fastsætter nærmere
regler om tryghedsvagter, herunder om tryghedsvagternes uddannelse mv.
Det fremgår i den forbindelse af lovforslagets almindelige bemærkninger
under pkt. 2.1.3.7., at det forudsættes, at der i medfør af den foreslåede be-
myndigelsesbestemmelse fastsættes nærmere regler om tryghedsvagternes
uddannelse. Det vil i den forbindelse kunne fastsættes, at tryghedsvagter vil
Side 2/4
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om lovforslaget indebærer, at der stilles samme uddannelsesmæssige krav til privat ansatte som til kommunalt ansatte tryghedsvagter
skulle opfylde de almindelige betingelser, der stilles til personalet i en vagt-
virksomhed efter vagtvirksomhedslovens § 7 og vagtvirksomhedsbekendt-
gørelsens § 9. Efter Justitsministeriets opfattelse bør tryghedsvagterne dog
tillige have gennemgået en særlig uddannelse, inden ansættelsen træder i
kraft. En sådan uddannelse kan bestå i ekstra kurser, der supplerer uddan-
nelsen ”grundlæggende vagt”.
Der er således med lovforslaget lagt op til, at kommunale tryghedsvagter
skal være autoriserede i henhold til lov om vagtvirksomhed, og at der i tillæg
hertil skal gælde særlige uddannelseskrav for tryghedsvagter, der skal sikre,
at tryghedsvagterne er klædt på til de nye opgaver, de skal varetage.
Et ændringsforslag, som foreslået i spørgsmålet, vil indebære, at der vil
blive stillet højere krav til grunduddannelsen hos de autoriserede vagter, der
skal fungere som tryghedsvagter, end til øvrige autoriserede vagter. Det vil
således betyde, at en lang række af dem, der i dag er autoriserede vagter,
ikke vil kunne opnå ansættelse som tryghedsvagt, selv hvis de gennemfører
den supplerende uddannelse til tryghedsvagt.
På baggrund af ovenstående kan jeg ikke støtte ændringsforslaget.
3.
Et ændringsforslag, som anført i spørgsmålet, kan dog formuleres på føl-
gende måde:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om vagtvirksomhed
(Etablering af en forsøgsordning med kommunale tryghedsvagter
m.v.) (L 70)
Af
(…):
Til § 1
1)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 a
affattes stk. 2 således:
»Stk.
2.
Det er en betingelse for ansættelse som tryghedsvagt, at den pågæl-
dende har gennemført en erhvervsuddannelse.«
Den foreslåede § 1 a, stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
Side 3/4
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om lovforslaget indebærer, at der stilles samme uddannelsesmæssige krav til privat ansatte som til kommunalt ansatte tryghedsvagter
[Indførelse af krav om erhvervsuddannelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det at indføre et krav om, at tryghedsvagter
skal have gennemført en erhvervsuddannelse.
Forslaget indebærer, at det er en betingelse for ansættelse som tryghedsvagt,
at den pågældende har gennemført en erhvervsuddannelse. Det er endvidere
fortsat en betingelse, at tryghedsvagterne opfylder de krav, der fremgår af
vagtvirksomhedslovens § 7 og vagtvirksomhedsbekendtgørelsens § 9.
Justitsministeren fastsætter nærmere regler herom, jf. den foreslåede § 1 c,
stk. 2.
Forslaget indebærer, at vagter ansat i autoriserede vagtvirksomheder, som
har indgået en aftale med kommunen om udøvelse af vagtvirksomhed, ikke
kan virke som tryghedsvagt, medmindre den pågældende
foruden at op-
fylde de almindelige betingelser, der stilles til personalet i en vagtvirksom-
hed efter vagtvirksomhedslovens § 7 og vagtvirksomhedsbekendtgørelsens
§ 9
har gennemført en erhvervsuddannelse.
Side 4/4