Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 70
Offentligt
2704024_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. maj 2023
Politikontoret
Poul Stampe Berggreen
2023-0037-0171
2799736
Besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om vagtvirksomhed (Etablering af en forsøgsordning med kommu-
nale tryghedsvagter m.v.) (L 70) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om vagtvirksomhed, som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 11. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om at indføre et krav om, at vagterne har overfaldsalarmer, som går til politiet,
Spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om vagtvirksomhed (Etablering af en forsøgsord-
ning med kommunale tryghedsvagter m.v.) (L 70):
”Vil
ministeren redegøre for, om han vil indføre et krav om, at
vagterne har overfaldsalarmer, som går til politiet, henset til at
vold mod vagter er et problem af en anseelig størrelse?”
Svar:
Det fremgår af den foreslåede § 1 b, stk. 1, at tryghedsvagter kan henstille
til personer, der forstyrrer den offentlige orden m.v. på steder, hvortil der er
almindelig adgang, at stoppe den forstyrrende adfærd m.v. Efterkommes en
henstilling ikke, kan tryghedsvagter tilkalde politiet.
Ved udtrykket ”tilkalde politiet” forstås, at tryghedsvagterne i praksis vil få
et særligt telefonnummer til politiets vagtcentral, jf. pkt. 2.1.3.6.1. i de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget. Tryghedsvagterne vil således
kunne tilkalde politiet i konkrete situationer, hvor der måtte være behov her-
for. Det kan f.eks. være relevant i konkrete situationer, hvor en henstilling
fra en tryghedsvagt ikke efterkommes, eller hvis tryghedsvagten observerer
grovere strafbare handlinger, hvor tryghedsvagten ikke har beføjelse til at
give en henstilling. Tilsvarende vil tryghedsvagterne kunne benytte adgan-
gen til politiets vagtcentral som alarmeringsredskab i farlige situationer.
Det er således ved det fremsatte lovforslag allerede forudsat, at trygheds-
vagterne skal have en særlig adgang til at kunne tilkalde politiet.
Side 2/2