Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 70 Bilag 8
Offentligt
2707201_0001.png
Til lovforslag nr.
L 70
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Retsudvalget den [23. maj] 2023
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om vagtvirksomhed.
(Etablering af en forsøgsordning med kommunale tryghedsvagter m.v.)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Justitsmi-
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 2-4, og Det Konserva-
tive Folkeparti har stillet ændringsforslag nr. 1 til lovforsla-
get.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
et mindretal
(KF), tiltrådt af <>:
1)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 a, stk. 1,
ændres datoen
»1. juli 2026« til »1. juli 2027«.
[Forlængelse af forsøgsperioden til fire år]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
2)
Den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 a, stk. 1, 1. pkt.,
affattes
således:
»1 a.
Kommunalbestyrelsen kan i en periode på tre år gøre
brug af tryghedsvagter med henblik på at opretholde den
offentlige orden m.v. på kommunens område.«
[Ændring af forsøgsperioden]
3)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 a
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Justitsministeren fastsætter begyndelsestidspunk-
tet for den periode, der er nævnt i stk. 1.«
[Ændring af forsøgsperioden]
4)
Nr. 13
affattes således:
»13.
I
§ 20, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 6, stk. 3.« til: »§ 6, stk. 3,
eller«.«
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at den tidsmæssige
periode for, at kommunalbestyrelsen på frivillig basis kan
antage tryghedsvagter med henblik på at opretholde den
offentlige orden mv. på kommunens område, udvides fra tre
år til fire år.
Den med ændringsforslaget fastsatte tidsramme for kom-
munernes adgang til at antage tryghedsvagter vil indebære,
DokumentId
Journalnummer
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Udkast til betænkning
2707201_0002.png
2
at kommunerne ikke vil kunne gøre brug af tryghedsvagter
efter den 1. juli 2027, medmindre der forinden vedtages et
lovforslag, der forlænger forsøgsordningen eller gør ordnin-
gen permanent.
Dette vil i praksis indebære, at lovforslagets bestemmel-
ser, der regulerer brugen af tryghedsvagter, ikke vil finde
anvendelse efter den 1. juli 2027, ligesom kommunerne i
praksis vil skulle afskedige antagne tryghedsvagter.
Til nr. 2-3
Med ændringsforslaget foreslås det, at begyndelsestids-
punktet for den periode på tre år, hvor kommunalbestyrelsen
på frivillig basis kan antage tryghedsvagter med henblik
på at opretholde den offentlige orden mv. på kommunens
område, fastsættes af justitsministeren.
Ændringsforslaget har til formål at sikre, at forsøgsord-
ningen først begynder at løbe fra det tidspunkt, hvor unifor-
meringen og den ekstra uddannelse for tryghedsvagter, som
er forudsat i lovforslaget, er endeligt fastlagt.
Bestemmelserne indebærer, at justitsministeren ved be-
kendtgørelse kan bestemme, hvornår den tre-årige forsøgs-
periode skal begynde at løbe. Det forudsættes i den for-
bindelse, at bemyndigelsen udnyttes, så snart det praktiske
arbejde med uniformering og den særlige uddannelse, som
tryghedsvagterne skal gennemgå, og som er forudsat i lov-
forslaget, er afklaret.
Ændringsforslaget ændrer ikke på længden af forsøgspe-
rioden. Den med ændringsforslaget fastsatte tidsramme for
kommunernes adgang til at antage tryghedsvagter vil såle-
des indebære, at kommunerne ikke vil kunne gøre brug af
tryghedsvagter tre år efter det af justitsministeren nærmere
fastsatte tidspunkt, medmindre der forinden vedtages et lov-
forslag, der forlænger forsøgsordningen eller gør ordningen
permanent.
Dette vil i praksis indebære, at lovforslagets bestemmel-
ser, der regulerer brugen af tryghedsvagter, ikke vil finde an-
vendelse tre år efter forsøgsperiodens ikrafttræden, ligesom
kommunerne i praksis vil skulle afskedige antagne trygheds-
vagter.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at der
med lov nr. 891 af 21. juni 2022 om ændring af lov om
politiets virksomhed og lov om
vagtvirksomhed blev indført et nyt stk. 2 i § 6 i vagtvirk-
somhedsloven.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. marts 2023 og var til
1. behandling den 11. april 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 22. marts
2023 dette udkast til udvalget, jf. L 70 – bilag 1. Den 22.
marts 2023 sendte justitsministeren høringssvarene og en
kommenteret høringsoversigt til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [7] bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget [3] skriftli-
ge henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget [2] depu-
tationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet [12] spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, [som ministeren
har besvaret].
Bjørn Brandenborg (S) Fie Hækkerup (S) Frederik Vad (S) Kasper Sand Kjær (S) Rasmus Prehn (S) Rasmus Stoklund (S)
Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Morten Dahlin (V) Jan E. Jørgensen (V) Henrik Rejnholt Andersen (M)
Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP)
Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
Niels Flemming Hansen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 70 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Udkast til betænkning
2707201_0003.png
3
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1