Man siger, at i Folketingssalen kan man fortælle store hemmeligheder, uden at det bliver opdaget uden for de her mure. Det er ikke, fordi jeg har store hemmeligheder med, men måske bare lidt fakta, som jeg godt vil dele, og som i al fald vil få alle indbrudstyvene her i landet til at spærre øjnene op.
For i Rudersdal var der i 2022 knap 400 indbrud, dvs. mere end 1 om dagen, men kun i 25 tilfælde førte det til en sigtelse. Så hvis ikke indbrudstyvene allerede har været travle her hen over påskeferien, kan de nærmest risikofrit bevæge sig til Rudersdal. I Rudersdal er kommunalpolitikerne forståeligt nok vældig frustrerede på deres borgeres vegne, og ligesom andre kommuner har de ønsket sig flere muligheder, som kan sætte en stopper for den her utryghedsskabende adfærd.
I Københavns Kommune, i Aarhus Kommune er man i visse områder plaget af unge, der hører høj musik med soundbokse, der får naboerne til at ligge søvnløse, og jeg siger bare: stakkels børnefamilier med små børn, som ikke kan sove i de lune sommeraftener, hvor det altså bliver helt umuligt bare at have vinduet på klem. Her har kommunens medarbejdere kun mulighed for at sætte skilte op og komme med venlige henstillinger – helt ærligt, så har det ikke den store effekt på sommerens unge festaber, som nyder sommervarmen.
I Det Konservative Folkeparti har vi længe kæmpet for at give kommunerne mulighed for at ansætte lokale tryghedsvagter, som kan bidrage til opretholdelsen af ro og orden og være med til at forebygge indbrud og tyveri. Men det lovforslag, som vi behandler i dag, kommer ikke til at have den effekt, vi ønsker i vores parti. Og det bliver heller ikke lige så vidtgående som det, daværende justitsminister Nick Hækkerup ønskede sig og lagde op til.
Hensigten med lovforslaget er at supplere politiets arbejde med at opretholde ro og orden, og vi bakker da op om muligheden for, at man kan henstille til at stoppe forstyrrende adfærd og også foretage foto- og videooptagelser. Men særlig to ændringer mangler på indholdssiden.
For det første vil vi give tryghedsvagterne mandat til at udskrive afgifter i afgrænsede områder, når eksempelvis en gruppe unge holder spontane piratfester, hvor de sviner og hærger og nægter at skrue ned for musikken på en hverdagsaften. Det skal tilsvare de muligheder, en p-vagt har for at udskrive afgifter. For det andet vil vi give vagterne mulighed for at benytte droner, som hurtigt og sikkert kan rykke ud til et indbrud, når alarmen går, og måske endda kan nå at sikre bevismateriale, før tyvene er over alle bjerge.
Vi står i en situation, hvor en håndfuld kommuner døjer med store lokale udfordringer. I København og Aarhus er man rigtig godt trætte af vilde udendørsfester til gene for både børnefamilier og andre borgere, i andre kommuner er man hårdt plaget af indbrud, og derfor giver det rigtig god mening, at man lader kommunerne have tryghedsvagter efter de behov, de har. Men uden de rette beføjelser og de rette værktøjer bliver de jo komplet overflødige.
Man skal være ualmindelig naiv, hvis man tror, at en venlig henstilling fra en tryghedsvagt kan sætte en stopper for en indbrudstyv eller en spontan piratfest i en park. Hele kimen til problemet er jo, at de unge ikke skruer ned, når de pænt bliver bedt om det af de naboer, der gang på gang på gang får ødelagt deres nattesøvn. Og hvad skal de indbrudsplagede kommuner med en tryghedsvagt, der ikke har andre værktøjer end en refleksvest og muligheden for at give en verbal reprimande?
Hovedudfordringen er jo, at de indbrudstyve allerede er over alle bjerge, når politiet når frem. En drone eller en tryghedsvagt med mulighed for at udskrive afgifter kan til gengæld hurtigt rykke ud, stresse og forstyrre indbrudstyvene, og en drone vil kunne fotografere, lyse op og advare om, at der er tyve i området, og også kunne sikre beviser. Og lad mig blot præcisere, at politiets opgaver selvfølgelig stadig er politiets. Der er således ikke tale om, at de forslag, vi kommer med, altså betyder, at opgaver tages fra politiet – slet ikke.
Partierne bag politiaftalen fra 2020 har nu i flere år forhandlet frem og tilbage om de kommunale tryghedsvagter og deres beføjelser, og i mellemtiden er larm og affald fra piratfester blevet en fast gene for talrige borgere i bl.a. sommermånederne. Derfor er det desto mere skuffende, at regeringen så lang tid efter præsenterer et forslag, som er så langt fra målet.
I sidste periode var det venstrefløjen, der blokerede for, at der blev lavet en virksom aftale. Nu har vi fået en regering hen over midten, som påstår at være løsningsorienteret. Der er bare ikke meget løsning over regeringens forslag – tværtimod er det et slag i luften, som på ingen måde holder til mødet med virkeligheden.
Sluttelig har vi et ændringsforslag mere. Det går på processen: Udvid tidsperioden for forsøgsordningen allerede fra starten. For flere siger, at det i forsøgsperioden er et problem både at nå at starte en uddannelse, få uddannet tryghedsvagterne, høste erfaringer. Det tager tid at lave en bekendtgørelse om de relevante uddannelsesmæssige krav. Det hele tager tid, så udvid perioden.
Med dét sagt kan Det Konservative Folkeparti støtte lovforslaget.