Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)
L 7
Offentligt
fektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)
Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energi-
anvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasfor-
syning, lov om Energinet og lov om elforsyning
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. december 2022
J nr.
2022 - 230
Udvalget har i brev af 20. december stillet mig følgende spørgsmål 3 til L7, som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Scavenius
(ALT).
Spørgsmål 3
Kan ministeren uddybe hvilke erhvervsøkonomiske konsekvenser det vil have hvis
loven ikke træffer i kraft 1. januar 2023? Det er særligt vigtigt set i lyset af, at det er
en af begrundelserne for, at det er nødvendigt med hastelovgivning.
Svar
Regeringen har anmodet Folketinget om at hastebehandle lovforslaget for at sikre
en planmæssig udmøntning af CCUS-puljen, herunder at Energistyrelsen får hjem-
mel til at indgå kontrakt med tilbudsgivere, samt sikre klarhed om rammevilkår for
tilbudsgiverne forud for afgivelse af endeligt bud på puljen.
Hvis ikrafttrædelsen af loven udskydes fra 1. januar 2023, kan det betyde, at det
igangværende udbud om første fase af CCUS-puljen og indgåelse af kontrakten må
udskydes. Afhængigt af varigheden af udskydelsen vil det kunne betyde, at udbuddet
skal gå om.
En udskydelse af, hvornår kontrakten indgås, vil efterlade mindre tid for vinderen af
udbuddet til at opføre deres anlæg til fangst af CO
2
med tilsvarende risiko for, at
kontrakthaver ikke vil kunne levere på minimumskravet om at fange mindst 0,4 mio.
ton CO
2
senest i 2026. Såfremt den vindende budgiver ikke leverer de reduktioner,
de har indgået kontrakten om, vil det medføre, at budgiver ikke modtager støtte, da
støtten først udbetales, når CO
2
’en er lagret i undergrunden. Samtidig vil det være
forbundet med en bod for budgiveren, hvis der ikke leveres de aftalte minimums-
mængder.
Hvis CCUS-puljen ikke udmøntes som planlagt, vil det desuden forsinke de redukti-
oner, som det er skønnet, at puljen skal levere fra 2025, da tidsrammen for redukti-
oner som følge af CCUS-puljen frem mod 2025 er presset.
De manglende reduktioner vil i stedet skulle købes andetsteds til en højere pris. Det
vil i sidste ende betyde færre CO
2
-reduktioner i 2025 for de samlede støttemidler og
en øget statslig omkostning ved reduktionerne. Samtidig er der en risiko for, at til-
budsgiverne til puljen frafalder, da puljen indeholder et krav om CO
2
-reduktioner i
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/2