Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)
L 7 Bilag 5
Offentligt
fektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)
Til lovforslag nr.
L 7
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og
drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning den 21.
december 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og
drivhusgasreduktion
(Udmøntning af CCUS-puljer og mulighed for kommuners påtagelse af økonomiske forpligtelser)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af ALT)
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra
offentliggørelsen af betænkningen, til lovforslaget kommer
til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således
at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget støtter ikke, at lovfor-
slaget skal hastebehandles. ALT finder, at ministerens be-
grundelse for hastelovgivning i udbudsrelaterede forhold er
for utilstrækkelig, set i lyset af at der er tale om kontrover-
sielle teknologiske løsninger i forhold til CO
2
-reduktionsbe-
hovet. I sit svar på Alternativets spørgsmål om hastebehand-
ling forklarer ministeren, at Energistyrelsen har påbegyndt
samarbejde og kontraktforhandlinger med en virksomhed,
hvorfor der er brug for hastelovgivning. ALT mener ikke, at
det er en tilstrækkelig vægtig grund, og udtrykker samtidig
et ønske om, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
ikke påbegynder konkrete aftaler med eksterne aktører, før
lovgivningen er på plads. Desuden har dele af lovforslaget
ikke været i høring, hvilket ALT finder problematisk, da
lovforslaget potentielt pålægger kommunerne og dermed
borgerne en økonomisk risiko.
ALT er grundlæggende skeptisk over for, at vi skal nå
Danmarks klimamål og målsætningerne i Parisaftalen ved
brug af fangst og lagring af CO
2
. ALT mener, at der i lovfor-
slaget og ministerens svar på spørgsmålene ikke i tilstrække-
ligt omfang er redegjort for, om det er teknisk muligt, og for
den klimapolitiske effekt ved fangst og lagring af CO
2
. Tek-
nologien er stadig umoden, og nye anlæg vil primært være
testanlæg, hvorfor de sandsynligvis ikke vil kunne bidrage
til at nå Danmarks 2025- og 2030-mål, som lovforslaget
ellers hævder.
ALT er bekymret for, at ministeren satser på umodne
teknologier i stedet for at basere Danmarks klima- og ener-
gipolitik på velkendte og afprøvede teknologier inden for
sol og vind. ALT er ikke imod, at der etableres testanlæg,
men understreger vigtigheden af, at projekterne ikke bliver
oversolgt, og at testanlæggene ikke fjerner fokus fra behovet
for andre klima- og energipolitiske tiltag, der gør, at Dan-
mark kan implementere den danske klimalov og den globale
Parisaftale.
AX028229