Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)
L 7 Bilag 1
Offentligt
2640964_0001.png
fektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion og forslag til lov om ændring af lov om gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning 2022-23 (2. samling)

Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Sigrid Døvling Søndergaard <[email protected]>
18. august 2022 12:40
[email protected]
[email protected]
Journalnummer 2022-535 Høringssvar fra ARC
ARC Høringssvar vedr. forslag til lov om udfasning af fossile brændsler og
reduktion af drivhusgasser.pdf
Til Energistyrelsen.
Hermed vedhæftet ARCs høringssvar vedr. forslag til ny lov om fremme af udfasning af fossile brændsler og
reduktion af drivhusgasudledninger.
Venlig hilsen
Sigrid Døvling Søndergaard
Sigrid Døvling Søndergaard
Specialkonsulent
M +45 24 34 27 18
[email protected]
Amager Ressourcecenter
Vindmøllevej 6
2300 København S
T +45 32 68 93 00
www.a-r-c.dk
Hos ARC tager vi os af alt med affald. Vi henter og tager os af det affald, du ikke længere kan bruge. De gode materialer
sender vi til genbrug eller genanvendelse, og vi skaber el og varme af restaffaldet. Special affaldet håndterer vi forsvarligt på
deponiet AV Miljø og hos SMOKA. Læs mere om ARC på www.a-r-c.dk
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2640964_0002.png
Notat
Høringssvar vedr. forslag til ny lov om fremme af udfasning af
fossile brændsler og reduktion af drivhusgasudledninger – Ener-
gistyrelsens journalnummer 2022-535
Til
Kopi til
Energistyrelsen,
[email protected]
Jesper Brandrup,
[email protected]
17. august 2022
Sagsnr.
Initialer
20/85
OHLN/SIDS
Side 1 af 2
Energistyrelsen har den 7. juli 2022 sendt et forslag til ny lov om fremme af udfasning af fossile brænds-
ler og reduktion af drivhusgasudledninger i høring.
ARC har en stærk interesse i CO
2
-fangst og ønsker at bidrage til den nationale målsætning om 70 pro-
cents CO
2
-reduktion i 2030. Høringssvaret er udtryk for vores interesse for at kunne etablere CO
2
-fangst
med mindst mulig risiko og på lige vilkår med andre. Derfor er ARC meget positiv overfor arbejdet med
at sikre hjemmel hertil på langt sigt jf. Dansk Fjernvarmes høringssvar.
ARCs udgangspunkt er en årlig energiudnyttelse af cirka 560.000 tons affald.
ARC har følgende bemærkninger til lovforslaget:
1) ARC ser CO
2
-fangst som en integreret del af fremtidens affaldsenergianlæg på niveau med
rensning for NO
x
, dioxin m.v. Derfor bør CO
2
-fangst også være en del af affaldsenergianlægge-
nes hovedaktivitet – og bestemmelserne omkring kommunalgarantistillelse i nærværende lov-
forslag bør derfor være overflødige på sigt (jf. den langsigtede hjemmel til CO
2
-fangst).
2) ARC finder det imidlertid betænkeligt, at vinderen af den nationale pulje for tildeling af støttemid-
ler til CO
2
-fangst får mulighed for at stille kommunal garanti for hele værdikæden, hvilket omfat-
ter aktiviteter uden direkte tilknytning til anlægget, herunder transport, lagring eller anvendelse
af CO
2
.
Muligheden tilgodeser anlæg, hvor der i den kommunale ejerkreds er villighed til at stille garanti
for forhold, der ligger uden for virksomhedens hovedvirksomhed og tilknyttede aktivitet. Hermed
bliver den kommunale risikovillighed på et område, der ligger langt fra virksomhedens initiale og
primære aktivitet, betydende for evnen til at opnå tilskud og dermed stilles anlæggene ulige,
hvilket kan have betydning i den fremadrettede konkurrence ved en forventet liberalisering.
Det er derfor ARCs opfattelse, at når der valgt en vinder af CCS-puljen, så bør hjemlen være
den samme for alle aktørerne. Mao. skal den langsigtede hjemmel være på plads samtidigt for
at sikre lige vilkår.
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2640964_0003.png
Side 2 af 2
Desuden mener ARC, at der bør indføres negative afgifter på den biogene udledning af CO
2
.
Kombineret med den kommende afgift på fossilt CO
2
vil det sikre den mest costeffektive incita-
mentsstruktur til at investere i CO
2
-fangst.
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2640964_0004.png

Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Mikkel Krogsgaard Niss <[email protected]>
18. august 2022 15:31
[email protected]; [email protected]
Journalnummer 2022-535
Høringssvar til lov om fremme af udfasning af fossile brændsler og reduktion af
drivhusgasudledninger.pdf
Vedlagt fremsendes høringssvar fra C4.
Med venlig hilsen
Mikkel Krogsgaard Niss
Sekretariatsleder
M +45 51 37 27 64
[email protected]
Vindmøllevej 6
2300 København S
www.c4cph.dk
C4 er et klyngesamarbejde
Vestforbrænding, VEKS og
at nedsætte CO2-udledning
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2640964_0005.png
18. august 2022
Mikkel Krogsgaard Niss
[email protected]
+45 51 37 27 64
Energistyrelsen
Journalnummer 2022-535
Att.: Jesper Brandrup
[email protected], [email protected]
Høringssvar til forslag til lov om fremme af
udfasning af fossile brændsler og reduktion
af drivhusgasudledninger
Carbon Capture Cluster Copenhagen (C4) har med interesse læst forslag til lov om fremme af
udfasning af fossile brændsler og reduktion af drivhusgasudledninger.
C4-kredsen favner mange interesser og selskabsformer, og flere af medlemmerne sender derfor
et selvstændigt høringssvar, som varetager deres respektive interesser. C4’s høringssvar
fokuserer derfor alene på de fælles interesser.
C4 støtter op om intentionerne i lovforslaget og noterer sig, at der med lovforslaget kommer den
afklaring af de fælleskommunale selskabers lånemuligheder med kommunal sikkerhedsstillelse,
som hidtil har været efterspurgt.
Medlemmerne af C4 har en samlet ambition om at reducere CO
2
-udledningen i hovedstaden
med op til 3 mio. ton om året ved hjælp af CO
2
-fangst og støtter hermed op om statens
klimamålsætninger. For at medlemmerne af C4 kan udføre denne ambition, er der behov for
ensartede rammebetingelser, som understøtter muligheden for fangst af CO
2,
og sikrer lige
konkurrencevilkår mellem private aktører, de fælleskommunale selskaber og de kommunale
aktieselskaber.
Danmark har mulighed for at blive foregangsland for CCUS. I Danmark er der gode geologiske
forhold til lagring, gode muligheder for produktion af grønne brændstoffer samt ambitiøse
politiske klimamålsætninger. I C4 tror vi på, at CCUS kan blive et nyt dansk erhvervseventyr, hvor
vi anvender og lagrer CO₂ fra hele Nordeuropa, samtidig med at vi sælger ekspertise om CO₂-
fangst og -transport til hele verden. Den foreslåede lovgivning har desværre ikke denne vinkel, og
kunne styrkes på flere måder.
c4cph.dk
Vindmøllevej 6
2300 København S
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2640964_0006.png
Side 2 af 3
Ensartede regulatoriske rammer
C4 vurderer, at intentionen med lovforslaget er, at der skabes ensartede regulatoriske rammer
for etablering af CO₂-fangst på tværs af selskabsformer. Det støtter C4. Det er dog usikkert for
C4, hvordan implementeringen af reglerne om tilknyttet virksomhed implementeres og
håndteres, og hermed også om den tilknyttede virksomhed fortsat maksimalt må udgøre 50% af
hovedvirksomhedens omsætning. Denne usikkerhed bør imødekommes, så der sikres ensartede
regulatoriske rammer på tværs af selskabsformerne.
Kommunerne og kommunalt ejede selskaber får med lovgivningen mulighed for at prioritere CO₂-
fangst via frivillig kommunal sikkerhedsstillelse. Det giver de klimaambitiøse kommuner mulighed
for at indgå i CO₂-fangstprojekter, der er i overensstemmelse med de kommunale ønsker og
planer. C4 er usikker på, om kommunerne generelt kan og vil løfte denne mulighed i tilstrækkelig
grad til at statens klimamål for CO₂-fangst, PtX-produktion og CO₂-lagring vil blive opnået.
C4 ønsker ensartede rammebetingelser, og ønsker derfor afklaring af, om alle selskaber, der
fanger CO2, potentielt vil kunne indgå i det private marked for klimakompensation (carbon offset)
med dette lovforslag. Det er uklart for C4, om lovforslaget giver hjemmel til dette og C4 ønsker
derfor Energistyrelsens afklaring heraf, eventuelt i bemærkningerne til lovforslaget.
Nye puljer om CCUS
Overordnet støtter C4, at der med lovforslaget skabes en mere fleksibel lovgivning, hvor
ministeren kan udarbejde udbudsmateriale til fremtidige CCUS-puljer og lignende. Hermed sikres,
at puljer og støtteordninger kan udarbejdes med fokus på puljernes formål og dem, der skal
modtage støtten. Men den ensidige fokus på puljer er uheldig, da kan bremse en del af
udviklingen frem for at understøtte den. Når puljer udbydes til et enkelt eller få modtagere af
midler, vil leverandører fokusere på at vinde puljemidler frem for at udvikle og etablere
markedsbaserede løsninger, som Danmarks erhvervsliv kan få gavn af. På sigt bør der derfor
fokuseres på stabile og langsigtede regulatoriske og finansielle rammer, frem for puljemidler, der
støtter enkeltprojekter. De stabile og langsigtede regulatoriske og finansielle rammer kunne for
eksempel indeholde pris på lagret biogen CO₂ (negativ CO₂-kvotepris) og på CO₂ anvendt i
grønne brændstoffer.
Det fremgår af lovforslagets høringsbrev, at loven vil kunne rumme bemyndigelse til, at ministeren
kan iværksætte initiativer til indfrielse af klimalovens målsætninger. C4 noterer sig, at disse
initiativer i lovforslaget er blevet begrænset til udbud i forbindelse med puljer, der vedrører CO₂-
fangst, -transport, - lagring og -anvendelse. C4 så gerne, at også andre initiativer end udbud i
forbindelse med puljer kunne være omfattet af lovforslaget. Det kunne fx være udmøntning af
puljer uden decideret udbud, regulering af tekniske standarder, etablering af incitaments-
strukturer for en negativ CO₂-kvotepris (lagret biogen CO₂) og omvendte auktioner.
c4cph.dk
Vindmøllevej 6
2300 København S
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2640964_0007.png
Side 3 af 3
Øvrige ønsker til ny regulering på området
Gældende ret på CCUS-området går på tværs af mange love, bekendtgørelser og direktiver. C4
foreslår og anbefaler, at der hurtigst muligt udarbejdes konkrete vejledninger, som kan bidrage til
at sikre en konsistent tolkning af de usikkerheder, der er i forståelsen af gældende ret på CCUS-
området.
Lovgivningen giver ikke mulighed for at spildevandsanlæg kan etablere CO
2
-fangstanlæg. I
vandbranchen er det meget vanskeligt at investere i større klimaprojekter, herunder CO
2
-
fangstprojekter, under den nuværende regulering. C4 har forventning om, at der skabes ens
rammer for alle aktører, således at også vandbranchen kan etablere CO
2
-fangstanlæg i
tilknytning til spildevandsanlæg.
Med venlig hilsen
Mikkel Krogsgaard Niss
Sekretariatsleder
c4cph.dk
Vindmøllevej 6
2300 København S
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2640964_0008.png

Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Jannick H. Buhl <[email protected]>
18. august 2022 13:22
Energistyrelsens officielle postkasse
[email protected]
Dansk Fjernvarmes høringssvar vedr. journal nr. 2022-535
Dansk Fjernvarme-svar på høring af forslag til ny lov om fremme af udfasning af
fossile brændsler og reduktion af drivhusgasudledninger-final.pdf
Kære Energistyrelsen
Jeg vedhæfter Dansk Fjernvarmes høringssvar på høring af forslag til ny lov om fremme af udfasning af fossile
brændsler og reduktion af drivhusgasudledninger.
Med venlig hilsen
Jannick H. Buhl
- Chefkonsulent
Mobilnr.: +45 28693606
Dansk Fjernvarme · Danish District Heating Association · Merkurvej 7 · DK-6000 Kolding & Vester Farimagsgade 1,
5.sal · DK-1606 København K · Tlf. +45 7630 8000 · www.danskfjernvarme.dk
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2640964_0009.png
Side 1/3
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Vedr. journalnummer 2022-535
18. august 2022
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
Dansk Fjernvarmes svar på høring af forslag til ny lov om
fremme af udfasning af fossile brændsler og reduktion af
drivhusgasudledninger
Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at afgive høringssvar til
’Forslag til Lov om
fremme af udfasning af fossile brændsler og reduktion af drivhusgasudledninger’.
Dansk Fjernvarme er brancheorganisation for den danske fjernvarmesektor, herunder
størstedelen af de danske kraftvarmeanlæg og affaldsenergianlæg. En lang række af
medlemmerne i Dansk Fjernvarme, herunder mange af de kommunalt ejede selskaber,
har planer om etablering af CO
2
-fangst. Medlemskredsen har et samlet potentiale for
CO
2
-fangst på op mod 5 mio. ton CO
2
per år.
Dansk Fjernvarme støtter op om udviklingen af hele værdikæden for fangst-, transport-,
lagring og -anvendelse af CO
2
(CCUS), herunder ambitionerne i den politiske aftale om
’En køreplan for fangst, transport og lagring af CO
2
, Anden del af en samlet CCS-strategi’
(CCS-strategien) om, at kommunale selskaber skal kunne etablere og drive anlæg til
CO
2
-fangst og deltage i udmøntningen af CCUS-puljen. Det er derfor positivt, at der nu er
igangsat en proces for at få den nødvendige hjemmel på plads.
Positivt at ministeren bemyndiges til at udmønte eksisterende og fremtidige puljer
Dansk Fjernvarme finder det positivt, at lovforslaget sikrer den nødvendige bemyndigelse
til, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan afholde CCUS-udbud, herunder både i
forhold til udmøntning af CCUS-puljen og evt. fremtidige puljer. Vi er desuden enige i mi-
nisteriets vurdering af, at det er hensigtsmæssigt, at lovforslaget muliggør, at fremtidige
initiativer til brug for realisering af klimalovens målsætninger hurtigt kan iværksættes,
samt at bemyndigelsen udformes bredt, således at bemyndigelsen også kan anvendes
ved fremtidige energipolitiske initiativer om udbud af støtte til hele eller dele af CCUS-
værdikæden, jf. bemærkningerne til lovforslaget.
Lovforslaget er del af en række lovændringer, som kun delvist løser udfordringen
Lovforslagets § 3 vil gøre det muligt for en kommune at
”stille garanti for hele værdikæ-
den for CO
2
-fangst, -transport, og lagring eller anvendelse, som kommunen deltager i i
nær tilknytning til el- eller varmeproduktion, når garantien stilles som led i
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
CVR DK 55 83 10 17
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2640964_0010.png
kontraktindgåelse med staten i forbindelse med tildeling af statslige støttemidler til CO
2
-
fangst, -transport, og lagring eller anvendelse.”
Der er således tale om en bestemmelse, der har til formål at løse en af de udfordringer,
som en samlet branche tidligere har peget på, specifikt vedrørende den manglende mu-
lighed for kommunal garantistillelse for investeringer i CO
2
-fangst. Bestemmelsen er en
nødvendig konsekvens af beslutningen om, at CO
2
-fangst skal ske som tilknyttet virksom-
hed til el- eller varmeproduktionsanlæggets hovedvirksomhed. Som
nævnt ved flere lejlig-
heder
af eksempelvis Dansk Fjernvarme, Dansk Affaldsforening, Kommunernes Lands-
forening og adskillige kommunalt ejede forsyningsselskaber, så vil en bedre løsning
være, at CO
2
-fangst kan indgå som en del af hovedvirksomheden, hvilket i sig selv også
vil medføre, at der kan stilles kommunal garanti for disse investeringer.
Dansk Fjernvarme er således ikke enige i den valgte løsning, men anerkender nødven-
digheden og indholdet af bestemmelsen under den valgte model, hvor CO
2
-fangst skal
ske som tilknyttet virksomhed.
CO
2
-fangst i hovedvirksomheden vil sikre større bidrag til Danmarks klimamål
Dansk Fjernvarme noterer sig, at det i høringsnotatet til den tidligere høring vedrørende
hjemmel til CO
2
-fangst på kommunale anlæg (journal nr. 2021-18717) fremgår, at
”Ener-
gistyrelsen noterer sig de påpegede udfordringer ved, at hjemlen til CO
2
-fangst bliver som
tilknyttet virksomhed frem for hovedvirksomhed og tager overvejelserne med i det videre
arbejde med en langsigtet løsning for CO
2
-fangst frem mod anden udmøntning af CCUS-
puljen.”
Dansk Fjernvarme vil gerne kvittere for Energistyrelsens opmærksomhed på problemstil-
lingen og ser frem til et fremskyndet og inddragende samarbejde om at finde en bedre
langsigtet løsning for reguleringen af CO
2
-fangst på kommunale anlæg. Det vil være hen-
sigtsmæssigt, at Energistyrelsen omgående igangsætter en analyse af de potentielle kon-
sekvenser (positive som negative) for bl.a. udviklingen af og omkostningerne til CO
2
-
fangst i Danmark samt risikoen for højere forbrugerpriser, hvis CO
2
-fangst kan ske i ho-
vedvirksomheden frem for som tilknyttet virksomhed. Det er Dansk Fjernvarmes klare
overbevisning, at hjemmel til CO
2
-fangst i hovedvirksomheden vil give selskaberne bedre
muligheder for hurtig og konkurrencedygtig etablering af CO
2
-fangst på deres anlæg, da
det vil sikre den rette tilskyndelse og adgang til konkurrencedygtig finansiering og samti-
dig ikke medføre unødig risiko for forbrugerne. Vi forventer således, at CO
2
-fangst i større
grad kan bidrage til opfyldelsen af Danmarks klimamål, hvis det kan ske som en del af
kommunale selskabers hovedvirksomhed.
Fornuftigt med kommunal garanti for transport, lagring og anvendelse af CO
2
Dansk Fjernvarme støtter, at kommuner kan stille garanti for resten af værdikæden for
transport, lagring og anvendelse af CO
2
, når garantien stilles som led i kontraktindgåelse
med staten i forbindelse med tildeling af statslige støttemidler. Behovet for dette skyldes,
som det også nævnes i bemærkningerne til lovforslaget, at der i udmøntningen af CCUS-
puljen stilles krav om, at fangstaktøren skal forpligte sig for hele værdikæden.
Side 2/3
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2640964_0011.png
Fortsat behov for ændring af Varmeforsyningsloven, så kommunen kan stille ga-
ranti for CO
2
-fangst – også uden statsstøtte
Lovforslaget gør det muligt for en kommune at stille garanti for tilknyttet virksomhed i form
af CO
2
-fangstvirksomhed samt for resten af værdikæden for fangst, transport, lagring og
anvendelse af CO
2
. Det gælder både for anlæg omfattet af Varmeforsyningsloven og El-
forsyningsloven. For anlæg omfattet af Varmeforsyningsloven gælder hjemlen til kommu-
nal garantistillelse for CO
2
-fangst dog udelukkende, når der er tale om statsstøttede an-
læg, idet denne hjemmel alene sikres med nærværende lovforslag. Varmeforsyningslo-
ven bør derfor ændres, således at en kommune også uden statsstøtte kan stille garanti
for tilknyttet virksomhed i form af CO
2
-fangstvirksomhed. Det vil sikre lige vilkår og ikke-
diskrimination mellem anlæg omfattet af Varmeforsyningsloven og anlæg omfattet af El-
forsyningsloven, hvor kommunen i forvejen kan stille garanti for tilknyttet virksomhed (her-
under CO
2
-fangst).
Det bør desuden bemærkes, at en for snæver definition af de aktiviteter, som kommunale
selskaber har hjemmel til at udføre som tilknyttet aktivitet, vil medføre en risiko for lang-
sommere og dyrere udbygning af CO
2
-fangst i Danmark. Det fremgår således af hhv. ’Be-
kendtgørelse om kommuners deltagelse i anden virksomhed, som har nær tilknytning til
virksomhed efter varmeforsyningsloven’
og
’Bekendtgørelse om ændring af bekendtgø-
relse om kommuners og Energinet.dk's deltagelse i anden virksomhed, som har nær til-
knytning til deres hovedvirksomhed efter elforsyningsloven’,
at kommuner kan deltage i
”CO
2
-fangstvirkomhed i forbindelse med [hhv. el- og varmeproduktionsanlæg] omfattet af
egen hovedvirksomhed, herunder etablering af anlæg til opsamling, oprensning og kom-
primering af CO
2
samt nødvendig infrastruktur i forbindelse hermed.”.
Det er uklart hvad
der inkluderes i begrebet ’nødvendig infrastruktur’. Dansk Fjernvarme vil opfordre til, at
dette tydeliggøres, og at det sikres, at definitionen ikke bliver for snæver, da det vil gøre
det vanskeligt at etablere en samlet værdikæde. Det bør desuden eksplicit nævnes, at
det også gælder tilhørende infrastruktur uden for egen matrikel, hvilket f.eks. kan være
relevant ifm. etablering af rørledninger fra en punktkilde til en nærliggende havn eller afta-
ger af CO
2
.
Side 3/3
Vi står til rådighed for spørgsmål eller uddybende kommentarer.
Med venlig hilsen
Dansk Fjernvarme
Jannick Hauschildt Buhl
Chefkonsulent
[email protected]
+45 28 69 36 06
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2640964_0012.png

Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Camilla Rosenhagen <[email protected]>
9. august 2022 09:29
Energistyrelsens officielle postkasse
[email protected]
journalnummer 2022-535; Høring af forslag til ny lov om fremme af udfasning af
fossile brændsler og
Kære Jesper
Vedr. høring af forslag l ny lov om fremme af udfasning af fossile brændsler og reduk on af drivhusgasudledninger.
Vi i Danske Havne finder forslaget posi vt, også at kommunerne kan s lle garan for en fuld værdikæde, som o est
også vil indebære en havneak vitet. En havn har spurgt l, om havnen risikerer at blive bundet l en kunde så. I .
lagring i tankanlæg, så er det o e bundet op på lejea aler med en enkelt kunde. Men det forhindrer jo ikke, at man
kan indgå lejea aler og opføre tankanlæg med flere kunder. Er I ikke enige i det?
Mange hilsner
Camilla Rosenhagen
Klima- og miljøchef
Danske Havne
Bredgade 23, 2.tv.
DK-1260 København K
Mobil +45 23831527
E-mail
[email protected]
http://danskehavne.dk
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2640964_0013.png

Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Thomas Sylvest <[email protected]>
18. august 2022 11:30
[email protected]
Frederik Jallov-Haag; [email protected]
Danske Rederier: Høringssvar - journalnummer 2022-535
Høringssvar til forslag til lov om fremme af udfasning af fossile brændsler og
reduktion af drivhusgasudledninger.pdf
Til rette vedkommende,
Cc Frederik, Jesper
Hermed fremsendes høringssvar fra Danske Rederier, med reference til journalnummer 2022-535, på ” Høring af
forslag til lov om fremme af udfasning af fossile brændsler og reduktion af drivhusgasudledninger”.
Vi takker for muligheden.
Yours sincerely
Thomas Sylvest
Director
Politics and Analysis
M: +45 4049 7886
[email protected]
Twitter: @drf_tsylvest
Amaliegade 33
DK 1256 Copenhagen K
______________________________________________________________________
This email has been scanned by the Symantec Email Security.cloud service.
For more information please visit http://www.symanteccloud.com
______________________________________________________________________
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2640964_0014.png
Høringssvar til forslag til lov om fremme af udfasning af fossile
brændsler og reduktion af drivhusgasudledninger
Danske Rederier takker Energistyrelsen for muligheden for at bidrage
med høringssvar til forslag til lov om fremme af udfasning af fossile
brændsler og reduktion af drivhusgasudledninger.
Danske Rederier er positive over, at der sættes rammer for CO2-fangst,
-transport, og lagring eller anvendelse (CCUS), blandt andet ved forsla-
get om, at klima-, energi- og forsyningsministeren gives bemyndigelse til
at afholde udbud af støtte til CCUS til brug for udmøntningen af CCUS-
puljen og eventuelle fremtidige puljer, der støtter CCUS.
At der sættes rammer for CCUS er afgørende for at erhvervslivet kan
gennemføre de afgørende investeringer der skal til, for at Danmark når
målsætningen om en 70 procents reduktion af CO2-udledninger inden
2030. I Danske Rederier har vi medlemmer, som er klar til at stå for den
maritime transport af den indfangede CO2 samt stå for offshore lagring
af denne, herunder i eksisterende og udtømte oliefelter. I tillæg repræ-
senterer vi de rederier som står for hele support/supply elementet til de
fremtidige offshore lagringsfaciliteter.
Udover at Danmark igennem CCUS mindsker egne CO2-udledninger,
ville den maritime transport og offshore-lagring også kunne blive et po-
tentielt marked for danske virksomheder. Ikke mindst hvis vi kigger på
lagring af CO2 fra andre europæiske punktkilder. Det flugter også med
CCS aftalens skrevne ambition, om at Danmark skal være EU-hub for
lagring af CO2. Der vil kunne eksporteres både teknologi og ydelser til et
potentielt meget stort internationalt marked, hvilket både vil være til gavn
for vækst, beskæftigelse og klimaet.
Danske Rederier har herudover ikke yderligere bemærkninger til hø-
ringsmaterialet, og står naturligvis til rådighed for eventuelle spørgsmål til
ovenstående.
Med venlig hilsen
Thomas Sylvest
Markedschef
Danske Rederier
18. august 2022
1/1
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2640964_0015.png

Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Søren Asbjørn Christensen Stenbøg <[email protected]>
18. august 2022 19:33
Energistyrelsens officielle postkasse
Jesper Brandrup; Bo Kristensen
FSTS høringssvar ENS. Jour. nr. 2022-535
FSTS høringssvar ENS. Jour. nr. 2022-535.pdf
Til Energistyrelsen
Forsyningstilsynets høringssvar til
forslag til ny lov om fremme af udfasning af fossile brændsler og
reduktion af drivhusgasudledninger
er vedhæftet denne mail.
Med venlig hilsen / Kind regards
Søren Asbjørn Christensen Stenbøg
Specialkonsulent
+45 29488110 / [email protected]
–––––––
–––––––
FORSYNINGSTILSYNET
Torvegade 10
3300 Frederiksværk
Telefon 4171 5400
Digital Post til os:
Send via virk.dk
Send via borger.dk
–––––––
Forsyningstilsynet behandler dine personoplysninger med det
formål at vejlede dig, besvare dine henvendelser eller som led i
Forsyningstilsynets varetagelse af sine myndighedsopgaver. Læs
vores persondatapolitik.
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2640964_0016.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Sendt til [email protected] med kopi til
[email protected]
ENS. Jour. nr. 2022-535
Høringssvar til lov om fremme af udfasning af fossile brændsler og
reduktion af drivhusgasudledninger
Forsyningstilsynet har modtaget høringsbrev af 7. juli 2022 vedr. høring af forslag til ny
lov om fremme af udfasning af fossile brændsler og reduktion af drivhusgasudlednin-
ger fra Energistyrelsen og har i den forbindelse nedenstående bemærkninger.
Forsyningstilsynet har en række bemærkninger til lovforslaget, som er uddybet i ne-
denstående.
17. august 2022
J.nr.: 22/01538
BOKR
FORBRUGERBESKYTTELSE FOR VARME- OG ELKUNDER
Forsyningstilsynet vurderer, at forslaget tilsigter en balance mellem grøn omstilling og
beskyttelsen af varme- og elforbrugere mod eventuelle risici i form af hæftelser som
følge af CO₂-fangstvirksomhed.
Lovforslaget bør på den ene side give kommunerne mulighed for at stille garanti og
hæfte for hele værdikæden i forbindelse med kontraktindgåelse med en statslig myn-
dighed med henblik på udnyttelse af CO₂ fra danske virksomheder. Og på den anden
side indeholde en sikring af, at adgangen til garantistillelse hverken omfatter varme-
eller elselskaber, som ved garantistillelse kunne risikere en påvirkning af priserne for
deres kunder.
Forsyningstilsynet forudsætter herved, at muligheden for garantistillelse i lovforslagets
§ 3 alene placeres hos kommunalbestyrelsen og dermed ikke fx hos et kommunalt ejet
varmeforsyningsanlæg eller et kommunalt ejet elproduktionsselskab.
Vi henviser dog til, at der i lovforslagets § 3 sammenholdt med lovbemærkningerne til
samme bestemmelse opstår en uklarhed i forhold til udstrækningen af adgangen til ga-
rantistillet, idet det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at også et kommunalt
anlæg vil kunne stille garanti eller hæfte for de dele af værdikæden til CCUS, som de
ikke har hjemmel til at udføre.
Ved alene at give kommunalbestyrelsen mulighed for at stille garanti eller hæfte for
hele værdikæden minimeres risikoen for, at eventuelle hæftelser påvirker prisen for
varme- og elkunder. Forsyningstilsynet noterer sig således, at garantistillelsen og hæf-
telserne for kommunalbestyrelsen betyder, at kommunalbestyrelsen hæfter for hele
FORSYNINGSTILSYNET
Torvegade 10
3300 Frederiksværk
Telefon 4171 5400
Digital Post til os:
Send via
virk.dk
Send via
borger.dk
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
Side 2/2
værdikæden ved kontraktindgåelse med en statslig myndighed om tildeling af statslige
støttemidler til CCUS.
TILKNYTTET VIRKSOMHED
Forsyningstilsynet forstår forslaget således, at det gøres muligt for kommunalbestyrel-
sen at stille garanti eller hæfte for en tilknyttet virksomhed ift. CCUS-aktiviteter. I den
forbindelse påpeger Forsyningstilsynet, at konstruktionen med garantistillelse mellem
kommune, evt. kollektivt varmeforsyningsselskab og tilknyttet virksomhed skal være
klar og entydig.
I den forbindelse noterer Forsyningstilsynet sig, at tilknyttet virksomhed under visse
forudsætninger kan foretages i samme virksomhed som hovedvirksomheden efter var-
meforsyningslovens § 2 f, stk. 3, men at det er en forudsætning, at der føres separate
regnskaber, og at virksomheden drives på kommercielle vilkår.
Det er afgørende for det almindelige tilsyn med el- og varmeforsyningssektorerne, at
der kan skelnes mellem den tilknyttede virksomhed og hovedvirksomheden, som For-
syningstilsynet fører tilsyn med. Hvis det viser sig, at Forsyningstilsynet gennem f.eks.
vejlednings- og tilsynsindsats skal bidrage til, at der sker en klar og transparent økono-
misk adskillelse af tilknyttede virksomheder med CCUS-aktiviteter, kan det blive en
tung og ressourcekrævende opgave.
TILSYN MED VARME- OG ELSEKTORERNE
Ifølge bemærkningerne til lovforslagets § 4, fremgår det at:
”det er forventningen, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan delegere den ef-
terfølgende håndtering af de kontrakter, der indgås med de vindende tilbudsgivere, til
Energistyrelsen, herunder selve udbetalingen af støtte og tilsyn og kontrol med, at kon-
trakterne overholdes.”
Forsyningstilsynet forudsætter således, at Forsyningstilsynet ikke med lovforslaget til-
lægges nye tilsynsopgaver hverken i form af økonomisk eller markedsmæssighedstil-
syn.
Forsyningstilsynets almindelige tilsyn er som nævnt afhængig af, at den tilknyttede
virksomheds økonomiske rapportering klart adskilles fra hovedvirksomheden. Det vil i
modsat fald være vanskeligt for Forsyningstilsynet at føre det almindelige tilsyn med
varme- og elforsyningsselskabers økonomiske forhold, herunder koncerninterne hand-
ler og aftaler.
Med venlig hilsen
Bo Kristensen
Specialkonsulent
Tlf +45 4171 5407
[email protected]
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2640964_0018.png

Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Esben Tranholm Nielsen <[email protected]>
18. august 2022 15:17
[email protected]
Simon Horsholt
L&F høringsvar journalnummer 2022-535.
220819 høring j nr 2022 535.pdf
Venlig hilsen
Esben Tranholm Nielsen
Afdelingsleder
Klima & Energi
Landbrug & Fødevarer F.m.b.A.
M +45 5127 0139 | E
[email protected]
L 7 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Orientering om hastebehandling, høringsnotat og høringssvar m.v.
2640964_0019.png
Dato
Side
18. august 2022
1 af 1
Energistyrelsen
[email protected]
Høring af Lov om fremme af udfasning af fossile brændsler og reduktion af
drivhusgasudledninger
Landbrug & Fødevarer har modtaget ovennævnte i høring den 7. juli med j. nr. 2022 – 535. Vi har
følgende bemærkninger:
L&F bakker op om, at der tilvejebringes bemyndigelse til, at klima-, energi- og forsyningsministeren
kan iværksætte initiativer til indfrielse af klimalovens målsætninger, herunder afholde udbud af
støtte til fangst, transport, og lagring eller anvendelse af CO
2
, herunder udmøntning af den såkaldte
CCUS-pulje, og udmøntning af evt. fremtidige puljer afsat inden for rammerne af den årlige
finanslov, der leverer CO
2
-reduktioner og fremmer udfasning af fossile brændsler.
Vi ser frem til at forholde os til udmøntningen af de mere konkrete kriterier, der vil gøre sig
gældende for den kommende CCUS-pulje og andre relevante puljer.
I Landbrug & Fødevarer vil vi gerne forbeholde os muligheden for at vende tilbage med yderligere
kommentarer, hvis vi finder det nødvendigt.
Esben Tranholm Nielsen
Afdelingsleder
Klima & Energi
Landbrug & Fødevarer F.m.b.A.
[email protected]