Hr. formand, jeg håber, det er okay, at jeg starter med en lille personlig betragtning, inden jeg går i gang med lovforslaget. Det er jo første gang, jeg står på denne talerstol, og den lejlighed vil jeg selvfølgelig gerne benytte til at udtrykke min dybe respekt for det høje Ting. Jeg glæder mig til vores samarbejde, jeg glæder mig til samarbejdet med ordførerne og med udvalget, og jeg håber, at jeg på alle tænkelige måder kan være eksemplarisk i forhold til at understøtte den ekstremt vigtige funktion, som Folketinget har i vores samfund. Jeg glæder mig inderligt, og jeg håber, at jeg kan løfte den tillid, som er blevet givet mig ved udnævnelsen, på en værdig og god måde.
Så til lovforslaget. Tak til ordførerne for kommentarerne og bemærkningerne. Jeg takker også for opbakningen til at hastebehandle lovforslaget. Som det allerede er nævnt, er det vigtigt, for at vi kan sætte udbuddet i gang, at vi kan sikre, at kommunerne kan stille de nødvendige garantier for, at kommunalt ejede selskaber kan være med i udbudsrunden og selvfølgelig realisere det, som er hele formålet, nemlig CO2-reduktioner, der kan bidrage til, at vi kan nå vores klimamålsætninger.
Klimaforandringerne er alvorlige, de er menneskeskabte, og de kommer til at påvirke os i vores levetid. Fangst og lagring af CO2 er et afgørende middel til, at vi i Danmark kan opnå vores mål. Det kan bidrage til CO2-reduktioner i de sektorer, hvor udledningerne er svære at undgå, fordi vi ikke fuldstændig kan udfase fossil energi fra alle dele af vores økonomi på kort sigt, og naturligvis, fordi der også er dele af landbrugsproduktionen, som er ganske svære helt at undgå, hvis man vil have produktion. CO2-fangst og lagring har også, som flere af de ærede medlemmer af det høje Ting har nævnt, udviklet sig til også at være en nøgleteknologi i den globale indsats for at reducere udledningen, så også i det perspektiv er, hvad vi gør i Danmark, ekstremt vigtigt. Vi skal holde tempoet i indsatsen.
Jeg har den glæde at have at gøre med et lovforslag og politikområde med mange brede aftaler og brede forlig. Det glæder mig inderligt. For mig personligt har klimakampen altid været en holdsport; det er alt for vigtigt til solister. Det gælder naturligvis i forhold til Folketingets partier, men det gælder også i forhold til de mange interessenter, der er i det danske samfund – fagbevægelsen, virksomheder, landbrug, civilsamfund, kommuner osv.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, beder vi om, at lovforslag, der skal hastebehandles, som udgangspunkt indeholder en solnedgangsklausul. Sådan bør det naturligvis være, hvis der er saglige hensyn til det. Det er desværre ikke tilfældet med det her lovforslag, fordi en solnedgangsklausul naturligvis vil medføre betydelig usikkerhed for de aktører, der lige nu skal tage stilling til, om de vil give et endeligt bud på CCUS-puljens første fase – og, hr. Kim Valentin, hvis De kommer i tanker om et godt navn, så vil jeg bare være lutter øren. Det afgørende er selvfølgelig, at dem, der skal byde på puljen, kender deres vilkår, for det er investeringer, der kommer til at være i det danske samfund i ganske mange år fremadrettet. Så sådan må det nødvendigvis være.
Så lovforslaget har til formål at muliggøre udmøntningen af fremtidige CCUS-puljer. Lovforslaget betyder, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan afholde udbuddene til den første udmøntning af CCUS-puljen og fremtidige udbud inden for den formålsramme, som selvfølgelig er fastlagt i de politiske aftaler, der ligger bag. Vedtages lovforslaget, sikrer det, at Energistyrelsen rettidigt kan udmønte første fase af CCUS-puljen i forlængelse af klimaaftalen for energi og industri fra 2000.
For det andet muliggør lovforslaget, at kommunalt ejede virksomheder kan deltage i udbuddet. Som det allerede er nævnt af andre i denne sal, er der et stort potentiale i, at også kommunalt ejede affaldsforbrændingsanlæg og termiske kraftværker kan være punktkilder, hvor vi kan fange den CO2, som ultimativt jo så skal lagres. For mig giver det god mening, at sådanne anlæg også kan byde sig til og hjælpe med at nå de fælles klimaambitioner, som et bredt flertal i Folketinget jo heldigvis bakker op om.
CCUS er et marked, som er under udvikling, og i lyset heraf vil der være en risiko forbundet med nye investeringer; der vil være en risiko forbundet med at sikre de CO2-reduktioner, som de kommunalt ejede virksomheder, i fald de vinder udbuddet, vil være forpligtet til at levere, jævnfør forligskredsens aftale om vilkårene for udbuddet. Lovgivningen er sådan indrettet, at forsyningsselskaberne ikke kan overvælte den eventuelle omkostning, der vil være, hvis man ikke lever op til sine forpligtigelser, på deres priser, og derfor er en kommunal garanti nødvendig. Og da vi lever i et demokrati, lægger forslaget naturligvis op til, at dem, der tager beslutningen og stiller garantien, er dem, der hæfter for den, og det er kommunalbestyrelserne, der gør det. Så derfor laver vi denne præcisering i det lovforslag, der er blevet fremsat. Det var ikke med i den første høringsfase, men vi er blevet gjort opmærksom på, at der selvfølgelig skal være den orden i det danske samfund, at hvis man forpligter en kommune på noget, er det naturligvis de folkevalgte i kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelsen.
Lovforslaget følger også op på beslutningen fra anden del af CCS-strategien fra 2021 og aftalen om rammevilkårene for CO2-lagring fra 2022 om, at CCUS-puljen skal tilrettelægges sådan, at også kommunalt ejede affaldsforbrændingsanlæg og termiske kraftværker kan søge i første fase. Jeg ser frem til at fortsætte de konstruktive drøftelser om lovforslaget, og jeg ser frem til samarbejdet med det høje Ting. Og med disse bemærkninger vil jeg anmode om en venlig og velvillig behandling af lovforslaget.