Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 69
Offentligt
2702592_0001.png
4. maj 2023
J.nr. 2022-13539
Kontor:
Selskab, Aktionær og Erhverv
[SAE]
Initialer:
Samrådsspørgsmål (SAU L 69) A, B, C og D
- Tale til besvarelse af spørgsmål A, B, C og D den 4. maj 2023
Spørgsmål
Spørgsmål A
Er ministeren enig i, at når almindelige danskere oplever vold-
somt stigende el-priser, og forholdsvis små mellemhandlere
samtidig kan opnå milliardfortjenester, så bør der lægges en so-
lidaritetsskat eller et indtægtsloft på mellemhandlernes fortje-
neste?
Spørgsmål B
Vil ministeren redegøre for ministeriets indsats, herunder dia-
log med branchen, i forhold til at pålægge mellemhandlerne et
indtægtsloft eller solidaritetsbidrag?
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4. maj 2023
2702592_0002.png
Spørgsmål C
Der er en række lande, som faktisk har indført eller har fremsat
forslag om at indføre et solidaritetsbidrag også for energiselska-
ber. Det drejer sig blandt andet om Cypern, Kroatien, Tysk-
land, Belgien og Italien. Vil ministeren redegøre for de model-
ler, der er anvendt i disse lande, og hvorfor de efter ministerens
mening ikke kan kopieres til Danmark?
Spørgsmål D
Hvilken betydning mener ministeren, det har for Danmarks
omdømme i EU, når Danmark i efteråret arbejdede og for-
handlede for, at forordningen også skulle kunne omfatte mel-
lemhandlere, men nu ikke selv lader det omfatte mellemhand-
lere?
Indledning
Tak for invitationen til at deltage i dette samråd.
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4. maj 2023
2702592_0003.png
De fire spørgsmål er tæt forbundne, og jeg har derfor aftalt
med min kollega
klima-, energi- og forsyningsministeren
at
vi besvarer spørgsmålene samlet. Vi har også aftalt, at jeg star-
ter med at besvare spørgsmål A, B og C, og at han derefter
besvarer spørgsmål D.
Før jeg besvarer de konkrete spørgsmål, vil jeg dog gerne prøve
at spole tiden lidt tilbage. Vi sidder her i dag, i kølvandet på en
af de største energi- og inflationskriser, Danmark har haft i
mange år.
Regeringen har fra starten ført en aktiv politik for at dæmme
op for de værste konsekvenser af de stigende forbrugerpriser.
Senest med den brede
Aftale om inflationshjælp.
Tiltag, der hjæl-
per nogle af dem, som er hårdt ramt af de høje priser. Der vil
blandt andet blive udbetalt 5.000 kr. skattefrit i år til folkepen-
sionister, der modtager ældrecheck.
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4. maj 2023
2702592_0004.png
Aftale om inflationshjælp
er bl.a. finansieret af provenuet fra EU-
forordningen om et nødindgreb mod høje energipriser. Det
har været vigtigt for regeringen, at de energiselskaber, der har
tjent ekstra meget på grund af de høje energipriser, også bidra-
ger til håndteringen af inflationskrisen. Derfor støttede Dan-
mark også en EU-aftale om indtægtsloftet og solidaritetsbi-
drag.
Den seneste tid har en række el-mellemhandlere fremlagt nogle
efter min mening
meget voldsomme regnskaber. Med mil-
liardstore overskud. Samtidig med, at mange danskere har
kæmpet med voldsomt stigende energiregninger.
Regeringen har fra starten sagt, at vi vil følge udviklingen på
energimarkedet tæt. Det gælder også for el-mellemhandlerne.
Det er vigtigt, at vi i Danmark har et velfungerende, og
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4. maj 2023
2702592_0005.png
markedsbaseret, energimarked. Det giver i sidste ende lavere
priser til danske forbrugere.
Men regeringen er også åben for at drøfte, om det kan blive
nødvendigt med øget regulering af sektoren. Så vi også i frem-
tiden har et velfungerende energimarked.
Derudover undersøger regeringen bl.a. muligheden for at etab-
lere en særlig beskatningsmodel for el-mellemhandlere. Som
jeg vil komme ind på ved besvarelsen af samrådsspørgsmålene,
så har der vist sig at være en række udfordringer forbundet med
at etablere en model for merbeskatning af mellemhandleres
indtægter.
Spørgsmål A
Ved samrådsspørgsmål A bliver jeg bedt om at kommentere,
om jeg er enig i, at der bør lægges en solidaritetsskat eller et
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4. maj 2023
2702592_0006.png
indtægtsloft på mellemhandlernes fortjeneste, når almindelige
danskere oplever voldsomt stigende el-priser.
Selv om energipriserne heldigvis er faldet noget på det seneste,
har de været høje og meget svingende gennem 2021 og især
2022. Til stor frustration for husholdninger og virksomheder i
det meste af Europa.
Navnlig efter udbruddet af krigen i Ukraine steg energipriserne
til rekordhøjder. Samtidigt er det kommet frem, at bl.a. nogle
el-mellemhandlere har haft ekstraordinært høje indtægter i
netop den periode, hvor forbrugerne har været allerhårdest
ramt.
Efter min opfattelse er det oplagt, at det ikke bør være sådan,
at nogle enkelte virksomheder i en krisetid oppebærer helt eks-
traordinære profitter på de almindelige forbrugeres bekostning.
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4. maj 2023
2702592_0007.png
Jeg har derfor
som det fremgår af
Aftalen om inflationshjælp
bedt mine embedsmænd undersøge mulighederne for at tilve-
jebringe et finansieringsbidrag fra mellemhandlere med over-
normal profit. Skatteministeriets analyse af mulige modeller for
en midlertidig øget beskatning af mellemhandlere forventes af-
sluttet omkring sommerferien.
Spørgsmål B
Ved samrådsspørgsmål B bliver jeg bedt om at redegøre for
ministeriets indsats, herunder dialog med branchen, i forhold
til at pålægge mellemhandlerne et indtægtsloft eller solidaritets-
bidrag.
Indledningsvist vil jeg bemærke, at indtægter oppebåret af mel-
lemhandlere i nogle tilfælde vil være omfattet af det såkaldte
indtægtsloft i det lovforslag, der gennemfører nødindgrebsfor-
ordningens regler herom (L 68).
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4. maj 2023
2702592_0008.png
Efter lovforslaget om indtægtsloftet vil producenterne ved op-
gørelsen af deres markedsindtægter nemlig skulle medregne
indtægterne hos en mellemhandler, hvis producenten fx har
solgt elektriciteten til et koncernforbundet selskab, der agerer
som mellemhandler.
Indtægtsloftet kan derimod ikke anvendes, når en mellemhand-
ler sælger el, som ikke er produceret af en interesseforbundet
part - dvs. agerer som uafhængig mellemhandler.
Skatteministeriet er derfor, som jeg også tidligere sagde, ved at
undersøge mulighederne for at tilvejebringe et finansieringsbi-
drag fra mellemhandlere med overnormal profit.
Det har imidlertid vist sig yderst vanskeligt.
Det skyldes bl.a. udfordringer med afgræsningen af beskat-
ningsgrundlaget for overnormale indtjeninger, og af hvilke
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4. maj 2023
2702592_0009.png
mellemhandlere der i givet fald skal omfattes af en sådan ord-
ning.
Der findes nemlig ikke en eksisterende brugbar afgrænsning
eller registrering af selskaber, der handler med el
eller gas og
olie for den sags skyld
som vil kunne danne grundlag for at
pålægge sådanne selskaber at betale fx et midlertidigt solidari-
tetsbidrag.
Skatteministeriet har
som det er helt naturligt
haft en tek-
nisk dialog med dele af energibranchen. Her har branchen og
erhvervsorganisationer som oplagte interessenter på området
benyttet muligheden for at komme med baggrundsoplysninger
om sektoren og andre betragtninger om fx en mulig særbeskat-
ning. De oplysninger vil
lige som alt andet relevant om emnet
indgå i ministeriets videre analyser og overvejelser.
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4. maj 2023
2702592_0010.png
Spørgsmål C
Ved samrådsspørgsmål C bliver jeg anmodet om dels at rede-
gøre for de modeller for et solidaritetsbidrag på energiselska-
ber, der er gennemført i andre lande
og mere specifikt Cy-
pern, Kroatien, Tyskland, Belgien og Italien
dels at redegøre
for, hvorfor de modeller ikke også kan benyttes i Danmark.
Skatteministeriet har for nuværende ikke fundet en beskat-
ningsmodel, indført af andre lande, som ministeriet vurderer
kan overføres til danske forhold. Arbejdet med at komme til
bunds i, hvad der er gennemført i andre lande, er dog fortsat i
gang.
Og det leder mig så over til de fem konkrete landes modeller
for solidaritetsbidraget.
Jeg vil starte med
Belgien
og
Tyskland,
fordi begge landes
myndigheder over for Skatteministeriet utvetydigt har
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4. maj 2023
2702592_0011.png
tilkendegivet, at de
ikke
har gennemført særlige beskatningstil-
tag over for selskaber, der er mellemhandlere med elektricitet.
For så vidt angår
Cypern
gør der sig helt særlige forhold gæl-
dende.
Efter de oplysninger, som Skatteministeriet har fået, så er der
kun en enkelt elektricitetsproducent på Cypern, og al mellem-
handel med elektricitet på Cypern sker igennem selskaber, der
er koncernforbundet med den pågældende producent.
Så selv om man på Cypern har indført en særlig beskatnings-
model for selskaber, der handler med elektricitet, så gælder den
i hvert fald så vidt Skatteministeriet har kunnet afdække
kun i de tilfælde, hvor vi i Danmark lægger op til at anvende
indtægtsloftet på mellemhandlernes indtægter.
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4. maj 2023
2702592_0012.png
Så heller ikke den cypriotiske model synes altså at kunne bruges
som inspiration for en eventuel dansk beskatningsmodel for
uafhængige mellemhandlere.
Det samme gør sig gældende med hensyn til
Kroatien.
I Kroatien har man gennemført solidaritetsbidraget på den
måde, at det pålægges
alle selskaber
dvs. uden hensyn til, hvil-
ken sektor de befinder sig i
når blot de har en indkomst på
over ca. 300 mio. kr.
Endelig er der så
Italien.
Solidaritetsbidraget bliver i Italien pålagt både producenter og
mellemhandlere i energisektoren.
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4. maj 2023
2702592_0013.png
De italienske skattemyndigheder har dog oplyst, at det udeluk-
kende er producenter og mellemhandlere på de
fysiske
energi-
markeder, der er omfattet.
De italienske regler omfatter altså kun virksomheder, hvis om-
sætning i det væsentlige
dvs. for mindst
75 pct.’s
vedkom-
mende
stammer fra produktion eller fysisk mellemhandel
med energi. Selskaber, hvis indtjening i væsentligt omfang
stammer fra finansiel mellemhandel
såkaldt hedging
er der-
imod ikke omfattet.
Så heller ikke de italienske regler omfatter den gruppe selska-
ber, som den danske beskatningsmodel i givet fald gerne skulle
gælde for.
Det var så mine afsluttende bemærkninger vedrørende andre
landes ordninger, og jeg vil derfor som varslet overlade ordet
til klima-, energi- og forsyningsministeren.
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4. maj 2023
2702592_0014.png
Spørgsmål D
KEFM